Lurar Tesla och Santander Bank sina kunder?
Moderator: Redaktion
-
Lurar Tesla och Santander Bank sina kunder?
Hej,
Köpte en Model Y precis innan räntehöjningen i september, fine inga konstigheter är utb. ekonom och följer marknaden varje dag, så det var väntat.
Frågan är dock om det är rimligt att Santander Bank höjer mitt billån med 0.56% när Teslas ”ordinarie” ränta höjs med 0.25% (detta är rimligt iom höjningen på 25 punkter)
Ska inte gråta en flod men man känner sig lurad…
Andra som har samma upplevelse?
Trevlig helg!
Köpte en Model Y precis innan räntehöjningen i september, fine inga konstigheter är utb. ekonom och följer marknaden varje dag, så det var väntat.
Frågan är dock om det är rimligt att Santander Bank höjer mitt billån med 0.56% när Teslas ”ordinarie” ränta höjs med 0.25% (detta är rimligt iom höjningen på 25 punkter)
Ska inte gråta en flod men man känner sig lurad…
Andra som har samma upplevelse?
Trevlig helg!
Senast redigerad av Dnlpersson, redigerad totalt 1 gånger.
- Callevspersson
- Teslaägare
Re: Lurar Tesla och Santander Bank sina kunder?
Jag gjorde samma men tror att jag fick 2.99 i ränta på leasingen, menar du att det har höjts sedan dess?
Det var inte så att Santander avstod höjning vid förra riksbankshöjningen, och tog kompensation för båda nu?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Hämtade bilen och tog del av erbjudandet om 2.99% ränta i slutet av september. Vad Santander gjort tidigare borde inte påverka mitt avtal? Alternativet är att dem redan prisat in nästa möte i november isf..
Jag tror Santander har en annan syn på vilket referensdatum som gäller för 2,99% än vad du har. På vanliga billån är det ju beställningsdatum som är referensdatum, men för Tesla gäller nog datumet när räntekampanjen börjar. Det kan mycket väl varit 1 juli och det därför skett två höjningar sedan dess.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Jag förstår att dem har rätt att genomföra höjningarna.toppo skrev: ↑14 okt 2023 07:53Jag tror Santander har en annan syn på vilket referensdatum som gäller för 2,99% än vad du har. På vanliga billån är det ju beställningsdatum som är referensdatum, men för Tesla gäller nog datumet när räntekampanjen börjar. Det kan mycket väl varit 1 juli och det därför skett två höjningar sedan dess.
Låter dock precis som definitionen av att ”lura” sina kunder, så det innebär alltså de som tar del av räntekampanjen nu kommer få en rejäl höjning direkt på första faktura kanske med så mkt som 0.75% om RB höjer i november. Beställningsdatum är det inte heller då jag köpte en lagerbil i mitten av september..
den gamla devisen ”är ngt för bra för att vara sant, så är det antagligen det” verkar stämma
Ränterabatten borde ju vara en tydligt utskriven siffra som kan avräknas mot den officiella räntan precis som det fungerar med bolån.
Diskuterats en hel del tidigare här i forumet, det gäller som vanligt att läsa det finstilta.
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Hade samma fight med DNB finans ang en leasing bil. drog det via ARN och fick räntan som avtalades om när bilen levererades.
Alltså de hade höjt räntan mellan beställning och leverans.
Alltså de hade höjt räntan mellan beställning och leverans.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Vad står det i avtalet och allmänna villkoren ni skrivit på? Förmodligen har dom gett sig själva möjligheten att höja vid förändringar på marknaden.
MY RWD Vit 2023
Det är en rörlig ränta så ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Har haft Santander en gång på en bil och jag säger bara ALDRIG igen.. de ser till att hitta all kryphål de kan för att ta mer betalt än vad man räknat med..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Rabatt på vad? Vanliga lån funkar inte som bolån. Snarare brukar man koppla ränteförändringar till tex Stibor 90 dgr. Men som någon skrev läs det finstilta innan köp så slipper ni få en sur överraskning efteråt.
MY RWD Vit 2023
Instämmer till fullo!
Skulle jag titta på en bil där bilfirman bara erbjuder Satandär så skulle jag tacka för mig och gå vidare
har dåliga erfarenheter av. Santander. undvik dessa.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Jag har DNB och där framgår att ”Räntesatsen är beräknad vid ränteläget den första dagen i den kalendermånad kontraktet är kreditbeviljat” vilket var innan leveransdag och att DNB kan justera räntan ”Om räntan på den penningmarknad där Säljaren refinansierar sin verksamhet ändras, om Säljarens upplåningskostnader ändras eller om Säljarens kostnadsbild ändras…” . Billån är inte som huslån.
Tror inte jag har santander (edit, har DNB), men oavsett så står det i mitt avtal något i stil med att "de har rätt att justera kostnaden om deras kostnader för finansieringen ökar".
Dvs man man är körd.
Då det inte regleras HUR MYCKET de har rätt att justera. Finns ingen reglering mot index, datum, eller annat.
Dvs de kan i teorin justera precis vad de vill, tills kunderna känner en smärtgräns och börjar lämna, och då korrigerar de detta tills de fortfarande tjänar grova pengar men inte tappar för mycket kunder.
Dvs man man är körd.
Då det inte regleras HUR MYCKET de har rätt att justera. Finns ingen reglering mot index, datum, eller annat.
Dvs de kan i teorin justera precis vad de vill, tills kunderna känner en smärtgräns och börjar lämna, och då korrigerar de detta tills de fortfarande tjänar grova pengar men inte tappar för mycket kunder.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
-
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Exakt text för DNB gällande räntejustering är:
Leasingavgiften är beräknad vid ränteläge den första dagen i den kalendermånad kontraktet är
utskrivet. Om räntan på den penningmarknad där leasegivaren refinansierar sin verksamhet ändras,
om leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om leasegivarens kostnadsbild ändras som en
följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som leasegivaren inte skäligen kunde
förutse när avtalet ingicks äger leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften. En sådan anledning är
bl a om Leasegivarens kostnader för kapitaltäckning skulle komma att ändras.
Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet är/blir negativ
äger Leasegivaren rätt att bibehålla leasingavgiften.
MYLR
Precis, de kan ändra i princip hur de vill, då det inte finns någon definition om hur detta reglerasBel skrev: ↑20 okt 2023 18:45Exakt text för DNB gällande räntejustering är:
Leasingavgiften är beräknad vid ränteläge den första dagen i den kalendermånad kontraktet är
utskrivet. Om räntan på den penningmarknad där leasegivaren refinansierar sin verksamhet ändras,
om leasegivarens upplåningskostnader ändras eller om leasegivarens kostnadsbild ändras som en
följd av lagstiftning, kreditpolitisk åtgärd eller annan anledning som leasegivaren inte skäligen kunde
förutse när avtalet ingicks äger leasegivaren rätt att ändra leasingavgiften. En sådan anledning är
bl a om Leasegivarens kostnader för kapitaltäckning skulle komma att ändras.
Om räntan på den penningmarknad där Leasegivaren refinansierar sin verksamhet är/blir negativ
äger Leasegivaren rätt att bibehålla leasingavgiften.
Zeekr 7X beställd
Det skulle kännas mycket säkrare om man bestämde en räntesats och den gällde (dvs. Fast ränta).
Volvo har att man kan få abonnera (ej leasa) och då slipper man ränte huvudvärken. Det borde andra också kunna erbjuda.
Volvo har att man kan få abonnera (ej leasa) och då slipper man ränte huvudvärken. Det borde andra också kunna erbjuda.
Det är ju ändå bara du som betalar bilen. Har man fast ränta behöver långivaren ha en extra marginal.
Möjligheten är att man gör en annorlunda bedömning av vad marginalen bör vara.