Är du nöjd med Tesla Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Är du nöjd med Tesla Model 3?

Omröstningen slutade 11 apr 2016 13:57

Ja, den blev bättre än jag trott!
66
39%
Ja, den blev ungefär som jag trodde.
85
51%
Nja, den duger.
14
8%
Nej, jag vill ha min reservationsavgift tillbaka!
1
1%
Jag hade inte vågat boka innan men nu ska jag!
2
1%

Antal röster: 168

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Är du nöjd med Tesla Model 3?

Inlägg av Laban »

hybris skrev:
Tänk på att model S inte gör 50 mil ärligt...

Model 3 kommer stanna på mellan 35-40 mil. Tror inte det kommer något magiskt superuppgradering på det...
Varför inte ?

Vi vet att det kommer en Model 3 med betydligt bättre prestanda, Elon sa det så sent som igår, eller idag då svensk tid :-). Vore extremt konstigt om det inte innebar större batteri också, 15-20 kWh och därmed 8-10 mil extra räckvidd tänker jag mig. Det skiljer 143 000 mellan 70D och 90D samtidigt som man kapar 1s på 0-100. Om vi säger 15 kWh så landar det på ~100k, 10 000$. Det ser jag inte som orimligt för Model 3. Och rimligtvis måste man så småningom sänka priserna på batterierna, Gigafabriken samt konkurrens väntar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Prestandan kommer handla om:
Dualdrive
Performance (motorer)

Med tanke på den mindre storleken lär ju batteripacken var begränsad. Du tror att de på så kort tid tillmleverans nästa år skulle lyckats skapa samma räckvidd med model 3? Skön dröm men jag tror du får vara glad om du får mer änn35 mils räckvidd... 35-40 max är min gissning.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag hade visserligen inte bokat innan eventet, men har bokat en idag.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Mina förväntningar var väl som många andras – vi visste att det skulle bli en mindre bil men att den ändå skulle ha både SC och AP förvånade mig. Men ska man bygga kostnadseffektivt är det bättre att kränga in hårdvaran i alla bilar och sen ta betalt för aktiveringen. Om det nu blir så, det var lite för otydligt i presentationen (och även på hemsidan) tycker jag. I vilket fall som helst; för mig, som väntade med bokning till efter eventet så är väl bokningen ändå ett bevis på att jag tycker att Model 3 ändå är bättre än jag förväntade mig. Och med tanke på att detta är en prototyp kan mycket hända med bagagelucka, handtag och instrumentpanel (Toyota Priusvarning, någon?). På ett drygt år hinner mycket hända tekniskt också, så jag kommer inte bli förvånad om Tesla har något i rockärmen inför produktionsstart.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 2 gång.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Jag nämnde min tveksamhet angående panoramataket i mina kommentarer ovan, men nu snubblade jag över en video där detta togs upp:

Will that front piece of panoramic glass be openable or be retractable?
Yes, we will have both, available both as fixed glass or as a metal roof or as a panoramic sun roof type roof.
Även autopiloten nämndes och det låter som att det blir ett tillval för att få den aktiverad:
And do they have the autopilot standard or just the hardware be standard?
The hardware will be standard and the safety part of it will be standard.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

hybris skrev:
Dualdrive
Performance (motorer)
Säkert också handling. Fjädring, stötdämpning (adaptivt?) och kanske aerodynamik.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag får en känsla av att det kommer en batteristorlek till model 3. För många val drar upp kostaden en hel del vid story volymer.

Basversion med bakhjulsdrift. 0-100 på 6s
Dualdrive. 0-100 på 5s
Dualdrive performance (där motorerna har mer kräm via mjukvara men är same hårdvara som dualdrive) . 0-100 på 4s

Kan i teorin göras med en och samma batteristorlek på säg 65-70. Behövs knappast större batterier för att klara dessa siffror.

Ren och skär spekulation och har säkert fel...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

hybris skrev:
Dualdrive
Performance (motorer)

Med tanke på den mindre storleken lär ju batteripacken var begränsad. Du tror att de på så kort tid tillmleverans nästa år skulle lyckats skapa samma räckvidd med model 3? Skön dröm men jag tror du får vara glad om du får mer änn35 mils räckvidd... 35-40 max är min gissning.
Fast det kommer en ny typ av batterier som ger högre densitet. Lite längre celler samt antagligen även ny kemi. Samt att vi "vet" att det kommer en 100 kWh Model S/X. Så nog ska man väl kunna klämma in åtminstone 80 kWh i Model 3 ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Silversound skrev:
Jag nämnde min tveksamhet angående panoramataket i mina kommentarer ovan, men nu snubblade jag över en video där detta togs upp:
Will that front piece of panoramic glass be openable or be retractable?
Yes, we will have both, available both as fixed glass or as a metal roof or as a panoramic sun roof type roof.
Även autopiloten nämndes och det låter som att det blir ett tillval för att få den aktiverad:
And do they have the autopilot standard or just the hardware be standard?
The hardware will be standard and the safety part of it will be standard.
Det där lugnade mig! Jag är inte heller nån fan av panoramtak, vill hellre ha ett metalltak. Har alltid undrat varför alla vill ha glas i taket? Jag är ingen solälskare och vill kunna skärma av solinstrålningen i bilen, så ett panoramatak är snarare ett minus än ett plus för mig.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Med den mängden versioner av taklösningar borde man väl även kunna ha en hatchback. Det finns garanterat kundunderlag för det :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Som du ser på bilden lör du få ett långt glastsk from framsätets slute och bak oavsett. Det verkar bara var den lilla sektionen mellan framrutan och bakre sektionen som kanske kommer i plåt... Why care?
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

För mig är det viktigast att dom fixar till bakluckan så att inlastningen underlättas. Sen ser jag också gärna att dom sätter upp en HUD där man kan välja vilken informations som skall presenteras på den.
Annars är jag supernöjd :)
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Den blev bättre än jag trott, lite lurad kanske av alla fulförslag på forumet om hur den kunde sett ut.
Bakluckan inget problem, eller snarare kanske bättre då den troligen blir ännu tystare än S.
Taket över mitt huvud vill jag inte ha av glas, jag gillar inte att få ljus in bakom mina glasögon uppifrån.
Men det går ju troligen att foliera med en tät folie
Om det är glas baktill spelar inte så stor roll.

Och oavsett vad jag tycker så blir detta frugans bil, så hon kommer att ha sista ordet ändå :lol:
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

En HUD kostar inte så mycket för dom enklare vardagsfunktionerna (hastighet/förbrukning). I annat fall går det kanske att få en eftermonterad typ denna: http://www.gearbest.com/obd-diagnostic- ... 16817.html . Dock anpassad för information som är aktuell i en elbil.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Att Elon twittrar vad han tror blir ett snittpris är mkt intressant:

"Model 3 orders at 180,000 in 24 hours. Selling price w avg option mix prob $42k, so ~$7.5B in a day. Future of electric cars looking bright!"

Så, vad får man för 7000 dollar extra? AP är säkert ett val av många, men är resten av det tänkta snittet interiör eller funktionsuppgraderingar, tro...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

kenhag skrev:
En HUD kostar inte så mycket för dom enklare vardagsfunktionerna (hastighet/förbrukning). I annat fall går det kanske att få en eftermonterad typ denna: http://www.gearbest.com/obd-diagnostic- ... 16817.html . Dock anpassad för information som är aktuell i en elbil.
Synd bara att Teslas obd-port inte ger ifrån sig någon information.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Äsch... Sitter hastighetsmätaren uppe till vänster på skärmen är det väl no big deal. Ingen som körde hundkoja på 70-talet???
Bakluckan är väl nåt man lär sig. Har kombi idag men ställer ändå in matkassarna i baksätet, där välter dom inte...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

Gillade glastaket och den rena ytan framför föraren.
Bakluckan såg verkligen minimal ut.
Svårt att transportera en cykel där.. Och det funkar ju faktiskt i vår pyttelilla Toyota Aygo. Men ingen dealbreaker för mig.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

mans71 skrev:
Tycker fronten ser konsrig ut i vissa vinklar men ser ju att andra gillar den. Smaken är som baken... Märkligt nog trollades det i mina ögon fula bort på den matt-gråa bilen, kanske beror på färg hur man upplever formen.
Är fronten en nod till ev1 tror ni? Jag fick ev-1 vibbar av den
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag tycker den påminner om Fisker karma och Saleens model S
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

En kommentar på vg.no hänvisar till Citroen C4 Cactus för instrumenteringen:

Bild

Fast Citroen har ändå valt att ha med en enkel skärm framför föraren också.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Laban skrev:
En kommentar på vg.no hänvisar till Citroen C4 Cactus för instrumenteringen:

Bild

Fast Citroen har ändå valt att ha med en enkel skärm framför föraren också.
De e fruns bil exakt!! dock har hon ratten på rätt sida.
Hon har oxo, enligt mej o nån ovan, ett sånt idiotiskt glastak, fattar inte vitsen med det. Glad utan.
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Tror de de blir bra när den går i produktion. Bakluckan e ju idiotiskt nu, den blir säkert som på S.
Interiört kommer det oxo andra saker, de var ju tvungna i ha nått o vissa upp. Det fanns ju ingen laddkontakt tex. Detta var några äkta prototyper!! Man får se det som sådana!
Ingen som upplever att uttalande som, "det kommer inte vara en förminskad S" eller "den kommer inte likna något annan bil" kom på skam?
Det var ju en mini S, o då liknar den ju definitivt andra bilar.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag är lite orolig över fronten. Jag vill under inga omständigheter förstöra den underbara nosen med en regplåt, den bara måste flyttas någon annan stans. Däremot så vill jag ju då heller inte ha några hål i fronten såklart. Hoppas det går att ordna vid leverans att nummerskylten kommer omonterad...

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Andersen skrev:
Att Elon twittrar vad han tror blir ett snittpris är mkt intressant:

"Model 3 orders at 180,000 in 24 hours. Selling price w avg option mix prob $42k, so ~$7.5B in a day. Future of electric cars looking bright!"

Så, vad får man för 7000 dollar extra? AP är säkert ett val av många, men är resten av det tänkta snittet interiör eller funktionsuppgraderingar, tro...
Jag tycker det låter lågt, om t ex fyrhjulsdrift kostar 5000 USD, vilket jag tror hyfsat många tar. Om å andra sidan de räknar 0 på det antal de tror inte beställer, så blir ju snittet för de som faktiskt beställer en bra bit över 7000.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar