Ska bli sjukt nice med en P. Får väll hoppas på att leveransen stämmer men med min M3 så blev det uppskjutet så är väl inställd på december
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Beställde i tisdags en MYP Quicksilver, förväntad leverans 9-20/10.
Ska bli sjukt nice med en P. Får väll hoppas på att leveransen stämmer men med min M3 så blev det uppskjutet så är väl inställd på december
- Andre_stockholm
- Teslaägare
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
14k på alla ser det väl ut som.Andre_stockholm skrev: ↑06 okt 2023 10:04Såg att tesla har höjt priserna nu. Iaf på. SR varianten blev höjd +14 tusen.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Från uppskattad leverans 9-20/10 framflyttat till 7-20/11.
Hade helt förträngt hur enerverande det är att vänta på ny bil från Tesla.
Fler som fått uppskjuten leverans med en månad?
Hade helt förträngt hur enerverande det är att vänta på ny bil från Tesla.
Fler som fått uppskjuten leverans med en månad?
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Säkert en dum fråga, men ställer den ändå. Har bokat en MYP (på väg) och fått bekräftelse från Tesla samt godkänd företagsleasing från Santander. Men på slutfakturan står bara totalbeloppet för bilen, inte den första förhöjda hyran jag skall betala. Skall jag inte underteckna ett fysiskt leasingavtal innan betalning och leverans i slutet av okt? Kommer det ingen separat faktura på leasingen? Vem kontaktar man, finns inga kontaktuppgifter någonstans.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Sorry för lite OT men kanske lite kul perspektiv. Min bror köpte en VW hybrid som beställdes i början av 2022. 1 gång i kvartalet sköt de upp förväntad leverans. Mer än 1 år efter beställning och nästan 1 år efter uppskattat leveransdatum anlände den

Driver sajten Car.info
- Fiskk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus687780
Jag har uppskattad lev 23/10 - 6/11, tyskbyggd. ingen som har koll hur leveranserna sker från tyskland och hur ofta? Fick VIN mm i appen för ca en vecka sedan.
- fyllevante
- Teslaägare
Väntrum Model Y
Har du fått vin så bör den vara på väg, min berlinbyggda MYP transporterades från giga berlin till zeebrugge för att sedan åka båt till Göteborg.Fiskk skrev:Jag har uppskattad lev 23/10 - 6/11, tyskbyggd. ingen som har koll hur leveranserna sker från tyskland och hur ofta? Fick VIN mm i appen för ca en vecka sedan.
Vart har du leverans?
Från att jag hade vin så tog det knappt 2 veckor tills leverans

Har du nära till tesla center och får rätt advisor att prata med så kan dem visa dig exakt vart bilen befinner sig på deras dator. Även vilket fartyg och datum bilen är planerad. Men officiellt så ”kommunicerar dem inte den informationen”
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Fiskk
- Teslaägare
Har leverans i malmö, åker tyskbilarna båt till malmö? ska dra ett mail till sales i malmö. dom har varit rätt bra att svara på frågor tidigare.fyllevante skrev: ↑10 okt 2023 14:07Har du fått vin så bör den vara på väg, min berlinbyggda MYP transporterades från giga berlin till zeebrugge för att sedan åka båt till Göteborg.Fiskk skrev:Jag har uppskattad lev 23/10 - 6/11, tyskbyggd. ingen som har koll hur leveranserna sker från tyskland och hur ofta? Fick VIN mm i appen för ca en vecka sedan.
Vart har du leverans?
Från att jag hade vin så tog det knappt 2 veckor tills leveransoch då vet jag att den stod ca 5 dagar i Göteborgs hamn innan jag fick hämta den.
Har du nära till tesla center och får rätt advisor att prata med så kan dem visa dig exakt vart bilen befinner sig på deras dator. Även vilket fartyg och datum bilen är planerad. Men officiellt så ”kommunicerar dem inte den informationen”
fyllevante skrev: ↑10 okt 2023 14:07Har du fått vin så bör den vara på väg, min berlinbyggda MYP transporterades från giga berlin till zeebrugge för att sedan åka båt till Göteborg.Fiskk skrev:Jag har uppskattad lev 23/10 - 6/11, tyskbyggd. ingen som har koll hur leveranserna sker från tyskland och hur ofta? Fick VIN mm i appen för ca en vecka sedan.
Vart har du leverans?
Från att jag hade vin så tog det knappt 2 veckor tills leveransoch då vet jag att den stod ca 5 dagar i Göteborgs hamn innan jag fick hämta den.
Inget VIN, vill minnas att man kunde få fram det på något vis när jag beställde min 3a för några år sedan. Hur hittar jag mitt VIN. Jag har några SC i närheten så kanske ska åka förbi en sväng i veckan och se om man kan få lite mer info
Sen är ju en månad externt bra leveranstid om man jämför med andra men jag är lika besviken för det
Jag la beställning på en MYLR den 11/10 kl 22
Idag den 13/10 kl 11 fick jag inlogg och blev uppringd av nån leveranskoordinator för att bekräfta beställningen.
I appen står det prel lev mellan 31/10-14/11.
Kan man tolka något av infon i VIN-koden, tex när den och var den är tillverkad?
Idag den 13/10 kl 11 fick jag inlogg och blev uppringd av nån leveranskoordinator för att bekräfta beställningen.
Kan man tolka något av infon i VIN-koden, tex när den och var den är tillverkad?
MYLR 2024
XP.... berlinLergoken skrev: ↑13 okt 2023 14:01Jag la beställning på en MYLR den 11/10 kl 22
LR....kina
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Äntligen så har mi beställning gått iväg. Jag har nf fleet via jobbet så de har skickat allt till tesla nu.
Hur länge brukar man få vänta innan tesla tar kontakt med mig? Har bara beställt en MY SR quicksilver, så ingenting magiskt.
Vore roligt on man fick bilen i oktober så man slipper dubbelt förmånsvärde när man måste byta bil.
Hur länge brukar man få vänta innan tesla tar kontakt med mig? Har bara beställt en MY SR quicksilver, så ingenting magiskt.
Vore roligt on man fick bilen i oktober så man slipper dubbelt förmånsvärde när man måste byta bil.
Varför skulle du får dubbelt förmånsvärde ?Andre_stockholm skrev: ↑13 okt 2023 17:04Äntligen så har mi beställning gått iväg. Jag har nf fleet via jobbet så de har skickat allt till tesla nu.
Man skattas efter den bil man haft längst den kalendermånad man byter
https://www.tjanstebilsfakta.se/kunskap ... mma-manad/
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Nyheter för mig. Trodde att man blev beskattade dubbelt ifall man nytt bil under en kalendermånad. Men tack för info!Lemeep skrev: ↑13 okt 2023 19:35Varför skulle du får dubbelt förmånsvärde ?Andre_stockholm skrev: ↑13 okt 2023 17:04Äntligen så har mi beställning gått iväg. Jag har nf fleet via jobbet så de har skickat allt till tesla nu.
Man skattas efter den bil man haft längst den kalendermånad man byter
https://www.tjanstebilsfakta.se/kunskap ... mma-manad/
- Fiskk
- Teslaägare
Någon som vet hur bilarna transporteras från Berlin till Malmö? Om båt, dumpas allt i göteborg och åker lastbil ner. Kan dom lämnas i Halmstad och sen lastbil ner. Eller dom lastas av direkt i malmö från båt. Eller har dom andra transportsätt från Berlin till Malmö?
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
De körs på båt till Malmö.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- Fiskk
- Teslaägare
Från Cuxhaven/Zeebrugge? Är det rimligt att en bil som byggs den 4/10 i Berlin lastas av i malmö den 11/10?
Tesla vägrar ju släppa info så man får ju jaga skeppen själv.
Hej!
Jag väntar ivrigt på min Model Y som beställdes den 4/10. Har förväntad leverans mellan 14/10-25/10. Men jag har fortfarande inte fått någon info eller VIN. Är detta normalt? Vad jag vet har jag gjort alla stegen nu och väntar på att få en slutfaktura för att betala in kontantinsatsen.
Såhär ser det ut för mig i beställningen
Jag väntar ivrigt på min Model Y som beställdes den 4/10. Har förväntad leverans mellan 14/10-25/10. Men jag har fortfarande inte fått någon info eller VIN. Är detta normalt? Vad jag vet har jag gjort alla stegen nu och väntar på att få en slutfaktura för att betala in kontantinsatsen.
Såhär ser det ut för mig i beställningen

Tesla bygger väl inte per order, utan du blir tilldelad en bil som redan byggts.
Jag beställde min MYLR i onsdags och fick VIN två dagar senare, och lev planerad mellan 31 okt-14 nov.
Om de går med båt borde Lübecks hamn vara mest rimligt, annars blir det en sabla omväg. Det är ju dubbelt så långt till tex Zeebrügge plus att båten måste gå hela vägen runt om Danmark.
Men det är bara min gissning.
MYLR 2024
Hej
Vi beställde en Mysr mcr 25/9 och har haft leverans 16/10-27/10 men fick igår ändrat till 11/11-11/12.
Fortfarande ingen vin. Är det någon mer som beställt mcr färg och fått framflyttat. Funderar på om det är färgen som ställer till det.
Vi beställde en Mysr mcr 25/9 och har haft leverans 16/10-27/10 men fick igår ändrat till 11/11-11/12.
Fortfarande ingen vin. Är det någon mer som beställt mcr färg och fått framflyttat. Funderar på om det är färgen som ställer till det.
- Fiskk
- Teslaägare
Jag är medveten om beställningsprocessen och hur man blir matchad. Jag har fått till mig(av extern part) att det VIN jag blivit tilldelat är en Model Y Performance(precis som jag beställt), årsmodell 2024 och att den är byggd i Berlin den 4/10 och fortfarande besitter hw3, ingen övrig skillnad mot årsmodell 2023.Lergoken skrev: ↑15 okt 2023 19:44Tesla bygger väl inte per order, utan du blir tilldelad en bil som redan byggts.
Jag beställde min MYLR i onsdags och fick VIN två dagar senare, och lev planerad mellan 31 okt-14 nov.
Om de går med båt borde Lübecks hamn vara mest rimligt, annars blir det en sabla omväg. Det är ju dubbelt så långt till tex Zeebrügge plus att båten måste gå hela vägen runt om Danmark.
Men det är bara min gissning.
Anledningen till zeebrugge frågan är att en användare skrev tidigare i tråden att han visste att hans bil transporterats från Berlin > Zeebrugge > göteborg.
Där är mycket vehicle carriers i just zeebrugge, så gissar att det är en slags hotspots för att skeppa ut bilar från.
Tillägg, beställde redan 30/8 och har blivit tilldelad en bil i september som jag inte kunde ta ut pga pågående lease avslutades 1/10, så fick vänta ca 10 dagar på att matchas mot en ny VIN. och det har nu gått 13 dagar sedan jag blev tilldelad VIN igen.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ni som väntar på era bilar, har ni hört om IF Metalls strejkvarsel kommer påverka era leveranser? Efter fredag nästa vecka blir det om inte tvärstopp så i alla fall mycket svårt med leveranstakten?
- Fiskk
- Teslaägare
För helvete, då snear jag. Påverkar de inte bara verkstäder mm? Har väntat tillräckligt nu så får jaga dom på svar imorgon.TiborBlomhall skrev: ↑17 okt 2023 20:59Ni som väntar på era bilar, har ni hört om IF Metalls strejkvarsel kommer påverka era leveranser? Efter fredag nästa vecka blir det om inte tvärstopp så i alla fall mycket svårt med leveranstakten?