Gör lite omvärldsanalys inför köp, och tanken slog mig att det vore intressant att veta hur stor andel av hushållets inkomst som läggs på Tesla, vissa har ju flera
Netto efter skatt. Ungefär 10% av hushållets inkomst landar vi på. Tesla är till viss del en enthusiastbil så kan säkert vara högre än snittet. Vi har bara behov av en bil i hushållet så tycker att det är värt lite extra med en bättre bil i premiumsegmentet. Hur ser det ut för er?
Eftersom bilen kostar 7-10 tusen i månaden så får jag gratulera till höga inkomster.
Ja kostar bilen 10.000:- per månad och det utgör endast 10% av inkomsten efter skatt, så har man sannerligen en god inkomst.
Äger man bilen så har man inte en aning om vad bilen kostar förrän man sålt den och sett vad värdeminskningen blev. Så det är omöjligt att ange några siffror för de som äger sina bilar.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Jag har dålig koll, både på vad jag har för inkomst och vad bilen kostar. Strömmen är ofta gratis eller runt 1 kr per kWh, så det blir inte mycket per månad. Visserligen åker jag rätt mycket på bilsemester och då blir det till att betala mer normala priser för strömmen, men uppskattningsvis har jag laddat för 600 SEK/månad. Servicekostnad hittills är 400 kronor för kupéfilter, som jag bytte själv. Försumbart med andra ord. Försäkringen kostade 400 kr/månad. Tillkommer kostnader för däck på ungefär 500 kr per månad.
Den stora posten är självfallet värdeminskning. Jag köpte bilen kontant och kommer inte att veta vad värdeminskningen blir förrän bilen säljs. Om jag får gissa så kostar bilen sammanlag ungefär 9000 per månad. Hur stora inkomster jag har vet jag inte heller, eftersom det är en mix av inkomst av tjänst, fakturering för olika uppdrag, royalties och kapitalinkomster. Men någonstans i trakten av 15-20 % av min nettoinkomst går nog till bilen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag har privatleasat min på 4 år och kört 3000 mil/år, så jag har rätt bra koll på vad den kostat mig. I snitt c:a 11000:-/mån vilket blir 43% av min disponibla inkomst.
Det är rätt svårt att veta vad bilen man har kostar per månad. Hur ser formeln ut för att räkna ut det?
jag har haft minst två Tesla helt gratis. Nuvarande har jag ingen aning om vad den kostar.
Nuvarande ränta vet man ju vad den kostar. 3.49% före ränteavdraget vilket blir en negativ kostnad eftersom man får mer betalt om man placerar pengarna. Dvs man får betalt för att låna. jag brukar ladda för ett par hundra per månad. Så det blir väl som ett par luncher ute per månad den kostar då. Och en middag för det är ungefär vad försäkringen kostar.
Sen kommer gåtan och det är vad bilen är värd tex efter ett år om man säljer den. Det blir ju själva kostnaden. Ingen kan svara på det innan de sålt.
Men en bra bit under en tusenlapp är väl den kända kostnaden. Som ett barnbidrag ungefär om man räknar med tvätt och lite tillbehör.
Som många sagt i princip omöjligt att säga när man köpt bilen kontant. Jag t ex ”bytte in” den ledighet jag hade tjänat in men min arbetsgivare inte kunde ge mig mot pengar de sista åren jag jobbade (och väntade på Plaid plus). Satte pengarna på ett sparkonto, 0% ränta då, för att snabbt kunna lösa ut en bil när den skulle släppas. Plus ströks, pengar ”över”. Tänker nog aldrig byta bil, på vad tid ska jag skriva av den 25 år??
Så, de kända kostnaderna, el, däckhotell, skatt, försäkring och spolarvätska utgör cirka 2% av min pension. (Skulle jag skriva av den på 10 år blir det 22%.)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Som sagt många variabler att ta hänsyn till. Av min nettoinkomst lägger jag just nu noll på teslan eftersom bilen leasas av min frus arbetsgivare mot ett mindre bruttolöneavdrag, skulle jag själv signa upp mig på en ny skulle jag ta den på mitt företag där jag ju själv styr över min nettoinkomst.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld