https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... ddstolpar/
En ny app ska erbjuda elbilsladdning på samtliga laddstationer – oavsett ägare.
Start up-företaget Monta har lanserat en app för laddning av elbilar. Appen bygger på en lösning som samlat alla laddstationsägare till en tjänst, det gäller allt från stora laddföretag, hotell och föreningar till privatpersoner.
Monta laddapp
Moderator: Redaktion
Monta laddapp
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Monta laddapp
Kostar 9,26 kr per kWh att ladda hos Ionity.
Kan inte ladda hemma, laddar till +95% på snabbladdare.
Har laddat totalt +25.000kWh.
Skulle kosta ca 231.000kr att ladda för 9,26kr per kWh!!!
Kan aldrig sälja min Tesla med gratis laddning!!
Kan inte ladda hemma, laddar till +95% på snabbladdare.
Har laddat totalt +25.000kWh.
Skulle kosta ca 231.000kr att ladda för 9,26kr per kWh!!!
Kan aldrig sälja min Tesla med gratis laddning!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Monta laddapp
Snyggt och mjukt gränssnitt. Fattar dock inte riktigt hur denna app löser laddproblematiken när man kommer fram till en (icke-Tesla) laddstolpe.. kommer den då magiskt att få stolpen att leverera ström utan att man behöver slita sitt hår? Har de integrerat mot alla laddbolag på marknaden? Eller behöver man själv ladda på i appen med rfid-brickor etc för respektive laddbolag för att få den att fungera (såg att sådan funktions finns)?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Monta laddapp
De senaste veckorna har inte InCharges app fungerat. Skulle då denna ha fungerat, eller går den via InCharges app/gränssnitt?bjornnilsson skrev:Snyggt och mjukt gränssnitt. Fattar dock inte riktigt hur denna app löser laddproblematiken när man kommer fram till en (icke-Tesla) laddstolpe.. kommer den då magiskt att få stolpen att leverera ström utan att man behöver slita sitt hår? Har de integrerat mot alla laddbolag på marknaden? Eller behöver man själv ladda på i appen med rfid-brickor etc för respektive laddbolag för att få den att fungera (såg att sådan funktions finns)?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Monta laddapp
Gjorde en sökning på +100kW laddare I Norrland.
Sundsvall, Östersund och Luleå dök upp på kartan.
Välkommen till Norrland!
Sundsvall, Östersund och Luleå dök upp på kartan.
Välkommen till Norrland!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Monta laddapp
Det är därför man laddar där med avtal och betalar 1/3-del av det priset.
Zalman3 skrev:Kostar 9,26 kr per kWh att ladda hos Ionity.
Kan inte ladda hemma, laddar till +95% på snabbladdare.
Har laddat totalt +25.000kWh.
Skulle kosta ca 231.000kr att ladda för 9,26kr per kWh!!!
Kan aldrig sälja min Tesla med gratis laddning!!
Re: Monta laddapp
Är det fler här som har en laddbox hemma och använder Montas app? Vi har en "dum" laddbox och för att få tillgång till laddata så rekommenderades vi att använda Montas app. Det fungerar som tänkt. Vi har ju haft en e-Golf och den har ju inga egna funktioner för att logga laddata.
Men Montas app är lite svår att förstå sig på och lite känslig för procedurer. När man ska ladda så räcker det inte bara att ansluta kabeln utan man måste också starta boxen i appen. Om man sen dessutom har programmerat en senare laddstart i bilen så ska boxen stå standby och släppa till ström när bilen efterfrågar det. Det är inget konstigt i det. Men det händer lite slumpmässigt att bilen ändå inte har laddat. Med e-Golfen lärde vi oss ungefär vad som kunde ställa till det. Om man ändrade laddstart t.ex.
Nu har vi börjat använda den till Tesla och det händer nu igen att bilen inte laddar. Vi förstår inte varför, har inte hunnit se några mönster i det.
Finns det fler här som använder Montas app för att styra laddning av sin bil? Jag tycker att användargränssnittet är lite trassligt och inte alls intuitivt. Lätt att göra fel.
Men Montas app är lite svår att förstå sig på och lite känslig för procedurer. När man ska ladda så räcker det inte bara att ansluta kabeln utan man måste också starta boxen i appen. Om man sen dessutom har programmerat en senare laddstart i bilen så ska boxen stå standby och släppa till ström när bilen efterfrågar det. Det är inget konstigt i det. Men det händer lite slumpmässigt att bilen ändå inte har laddat. Med e-Golfen lärde vi oss ungefär vad som kunde ställa till det. Om man ändrade laddstart t.ex.
Nu har vi börjat använda den till Tesla och det händer nu igen att bilen inte laddar. Vi förstår inte varför, har inte hunnit se några mönster i det.
Finns det fler här som använder Montas app för att styra laddning av sin bil? Jag tycker att användargränssnittet är lite trassligt och inte alls intuitivt. Lätt att göra fel.