TCO privatperson
Moderator: Redaktion
TCO privatperson
Skissar på TCO kalkyl för MY LR. Vad ligger ni på i kostnad per månad och miltal, och upplever ni att kalkylen stämt även efter köp?
Kör 2000 år per mil. Privatköp eller privatleasing är de alternativ jag har och tänker 36 mån. Tar gärna emot tips hur ni andra löst det ekonomiska upplägget.
Kör 2000 år per mil. Privatköp eller privatleasing är de alternativ jag har och tänker 36 mån. Tar gärna emot tips hur ni andra löst det ekonomiska upplägget.
Re: TCO privatperson
fortfarande svårt att uppskatta restvärdet efter 36månader då inköpspriserna går neråt heltiden, räkna med historiska 50% värde kvar efter 3år, det är den stora konstanden oavsett körsträcka. Så ~10-15ksek/månad, ink. däck och spolarvätska. så har du något att räkna efter.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: TCO privatperson
50% efter 3 år är lite hårt. 15% per år brukar jag räkna med. Blir 61% restvärde efter 3 år.MY_piraya skrev: ↑06 okt 2023 07:51fortfarande svårt att uppskatta restvärdet efter 36månader då inköpspriserna går neråt heltiden, räkna med historiska 50% värde kvar efter 3år, det är den stora konstanden oavsett körsträcka. Så ~10-15ksek/månad, ink. däck och spolarvätska. så har du något att räkna efter.
Re: TCO privatperson
Du behöver inte räkna på 50%. Inga sådana kända fall finns på varken 3 eller Y, trots brutala prissänkningar.
jag skulle räkna 50% på 5år. Det är nog närmare sanningen.
Men som någon i tråden beskriver, så är det helt omöjligt att veta. Just nu är det lite surt att köpa då de precis höjde och tog bort ränterabatten och lagerbilarna.
kalkylen är ju också beroende av att veta hur du skall betala bilen. Och om du tänker hälla oskäliga pengar i den, det finns folk som plastar in hela bilen och köper hjul för 50.000:-. Gör man sånt så blir det ju såklart dyrare TCO också.
jag skulle räkna 50% på 5år. Det är nog närmare sanningen.
Men som någon i tråden beskriver, så är det helt omöjligt att veta. Just nu är det lite surt att köpa då de precis höjde och tog bort ränterabatten och lagerbilarna.
kalkylen är ju också beroende av att veta hur du skall betala bilen. Och om du tänker hälla oskäliga pengar i den, det finns folk som plastar in hela bilen och köper hjul för 50.000:-. Gör man sånt så blir det ju såklart dyrare TCO också.
Re: TCO privatperson
Jag tycker inte man ska underskatta det ökade antalet bilar i cirkulation idag är det den mest säljande bilen, om 3år kommer marknaden mest troligen att vara ganska så mättad och inköpspriset på en ny kommer troligen att ha sjunkit 15-30% innan dvs. rabatter. Överskatta inte värdet på bilen idag om 3år det kommer att sluta med besvikelse .
Jag rekommenderar att ta en titt i https://rikatillsammans.se/forum/ där finns ett gäng trådar och poddar som tar upp ämnet.
Jag rekommenderar att ta en titt i https://rikatillsammans.se/forum/ där finns ett gäng trådar och poddar som tar upp ämnet.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: TCO privatperson
Restvärdet påverkar kalkylen mest räkna inte med ett för högt värde vilket i slutändan kan bli en besvikelse, jag skulle säga ca 55% är rimligt eftersom det är svårt att få ut bilhandlarpriser när man säljer bilen privat. Välj istället RWD om du vill komma ner i TCO.altilium skrev: ↑06 okt 2023 00:02Skissar på TCO kalkyl för MY LR. Vad ligger ni på i kostnad per månad och miltal, och upplever ni att kalkylen stämt även efter köp?
Kör 2000 år per mil. Privatköp eller privatleasing är de alternativ jag har och tänker 36 mån. Tar gärna emot tips hur ni andra löst det ekonomiska upplägget.
MY RWD Vit 2023
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: TCO privatperson
Det är väl alltid bra att vara beredd på att restvärdet är osäkert.MY_piraya skrev: ↑06 okt 2023 10:00Jag tycker inte man ska underskatta det ökade antalet bilar i cirkulation idag är det den mest säljande bilen, om 3år kommer marknaden mest troligen att vara ganska så mättad och inköpspriset på en ny kommer troligen att ha sjunkit 15-30% innan dvs. rabatter. Överskatta inte värdet på bilen idag om 3år det kommer att sluta med besvikelse .
Jag rekommenderar att ta en titt i https://rikatillsammans.se/forum/ där finns ett gäng trådar och poddar som tar upp ämnet.
Men, menar du på allvar att en ny Model Y LR i slutet av 2026 kommer vara 200 000 kr billigare än idag? (Idag kostar den 670 000 kr, 30% avdrag på det är 200 000 kr, så då skulle den alltså kosta ungefär 470 000 kr om tre år).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: TCO privatperson
En basutrustad Model Y kostar idag 574 860 kr. Jag sätter en spänn på att den kommer kosta betydligt mer än 287 430 kr om bara 3 år och 6000 mil. Nuvarande tre år gamla Model 3 ligger runt 100 000 över det trots en liknande prisbild. 61% som Banane föreslog är nog mer rimligt.
Re: TCO privatperson
Elon har vid flera tillfälle tryckt på att hans vision är att göra bilarna billigare. En bil(tex. MY) med dagens räckvidd kommer mest troligt att kosta 15-30% mindre än idag om 3år.
min spaning är att deltat mellan de nya bilarna och de 3åringar som kommer att liggaute till försäljning om 3år kommer att vara för litet om det inte blir ett "restvärde" runt 50%.
Spaning #2, om 3år kommer köparen inte att värdesätta LR över RWD lika mycket som deltat i nyinköp...
min spaning är att deltat mellan de nya bilarna och de 3åringar som kommer att liggaute till försäljning om 3år kommer att vara för litet om det inte blir ett "restvärde" runt 50%.
Spaning #2, om 3år kommer köparen inte att värdesätta LR över RWD lika mycket som deltat i nyinköp...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: TCO privatperson
pejvic skrev: ↑06 okt 2023 09:20Du behöver inte räkna på 50%. Inga sådana kända fall finns på varken 3 eller Y, trots brutala prissänkningar.
jag skulle räkna 50% på 5år. Det är nog närmare sanningen.
Men som någon i tråden beskriver, så är det helt omöjligt att veta. Just nu är det lite surt att köpa då de precis höjde och tog bort ränterabatten och lagerbilarna.
kalkylen är ju också beroende av att veta hur du skall betala bilen. Och om du tänker hälla oskäliga pengar i den, det finns folk som plastar in hela bilen och köper hjul för 50.000:-. Gör man sånt så blir det ju såklart dyrare TCO också.
Räknar du 50% på 5år kompenserat för inflationen.
Tidigare kunde man ju nästan rakt jämföra i kronor men det går ju inte längre.
Re: TCO privatperson
Tack för bra inspel. Restvärdet är ett gissel som man helt klart får ta höjd för. Kan hända lite vad som helst och reflekterar också över kommande begagnatutbud som kommer öka drastiskt. Dagens begpriser är i nivå med nybilspriset vilket är orimligt när nu leverstiderns är bra.
Igår höjdes priserna på MY lite och idag kickade de igång ränterabatten igen, men inte för RWD. Undrar varför?
Frågan är också om man skall köra 36 mån, eller 60 mån för att få ner månadskostnaden. Spara undan mellanskillnaden om restvärdet skulle dyka efter en elon tweet eller mättad marknad. Går väl bra att sälja bilen även efter 36 mån och lösa DNB lånet även om man tecknar för 60 mån (kommer läsa villkoren förståss). Tack
Igår höjdes priserna på MY lite och idag kickade de igång ränterabatten igen, men inte för RWD. Undrar varför?
Frågan är också om man skall köra 36 mån, eller 60 mån för att få ner månadskostnaden. Spara undan mellanskillnaden om restvärdet skulle dyka efter en elon tweet eller mättad marknad. Går väl bra att sälja bilen även efter 36 mån och lösa DNB lånet även om man tecknar för 60 mån (kommer läsa villkoren förståss). Tack
Re: TCO privatperson
Skulle tro att RWD säljer så pass bra att man passar på att höja priset och ta bort ränterabatten så man tjänar lite mer pengaraltilium skrev: ↑06 okt 2023 11:48Tack för bra inspel. Restvärdet är ett gissel som man helt klart får ta höjd för. Kan hända lite vad som helst och reflekterar också över kommande begagnatutbud som kommer öka drastiskt. Dagens begpriser är i nivå med nybilspriset vilket är orimligt när nu leverstiderns är bra.
Igår höjdes priserna på MY lite och idag kickade de igång ränterabatten igen, men inte för RWD. Undrar varför?
Frågan är också om man skall köra 36 mån, eller 60 mån för att få ner månadskostnaden. Spara undan mellanskillnaden om restvärdet skulle dyka efter en elon tweet eller mättad marknad. Går väl bra att sälja bilen även efter 36 mån och lösa DNB lånet även om man tecknar för 60 mån (kommer läsa villkoren förståss). Tack

MY RWD Vit 2023
Re: TCO privatperson
Mättad? jag var med när volvo 740 blev mest sålda bil i mitten av 80-talet. Min dåvarande tjejs pappa sålde sin 3 år gamla 740 för mer än han hade betalat för den ny. Och då drällde det av 740:s ute, det var 740 överallt.MY_piraya skrev: ↑06 okt 2023 10:00Jag tycker inte man ska underskatta det ökade antalet bilar i cirkulation idag är det den mest säljande bilen, om 3år kommer marknaden mest troligen att vara ganska så mättad och inköpspriset på en ny kommer troligen att ha sjunkit 15-30% innan dvs. rabatter. Överskatta inte värdet på bilen idag om 3år det kommer att sluta med besvikelse .
Jag rekommenderar att ta en titt i https://rikatillsammans.se/forum/ där finns ett gäng trådar och poddar som tar upp ämnet.
det blir likadant nu, det blir Model Y:s överallt. och ALLA vill ha dem. Det driver upp andrahandsvärderna. Inte ner.
Det som kan påverka andrahandsvärdena är däremot Teslas prissättning, och framförallt svenska kronans uppgång eller fall.
Re: TCO privatperson
MY_piraya skrev: ↑06 okt 2023 11:10Elon har vid flera tillfälle tryckt på att hans vision är att göra bilarna billigare. En bil(tex. MY) med dagens räckvidd kommer mest troligt att kosta 15-30% mindre än idag om 3år.
min spaning är att deltat mellan de nya bilarna och de 3åringar som kommer att liggaute till försäljning om 3år kommer att vara för litet om det inte blir ett "restvärde" runt 50%.
Spaning #2, om 3år kommer köparen inte att värdesätta LR över RWD lika mycket som deltat i nyinköp...
Spaning 2 är klockren.
Sinnessjukt sällan jag behöver den extra accelerationen.
5.9 är redan det obehagligt för passagerare (mina barn blir sura när jag maxar).
Fyrhjulsdriften är najs.
Räckvidden på short range är fullt adekvat.
Du skall verkligen köra långt ofta (om du bor i södra Sverige med mycket laddare) för att LR skall vara ett behov.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: TCO privatperson
Sista punkten gäller även norra Sverige! Du ska bo väldigt konstigt till om du har mer än 200 km (som jag har till Töre om jag ska norrut) innan du kommer till en supercharger eller annan > 150 kW laddare.Berguv skrev: ↑06 okt 2023 14:21MY_piraya skrev: ↑06 okt 2023 11:10Elon har vid flera tillfälle tryckt på att hans vision är att göra bilarna billigare. En bil(tex. MY) med dagens räckvidd kommer mest troligt att kosta 15-30% mindre än idag om 3år.
min spaning är att deltat mellan de nya bilarna och de 3åringar som kommer att liggaute till försäljning om 3år kommer att vara för litet om det inte blir ett "restvärde" runt 50%.
Spaning #2, om 3år kommer köparen inte att värdesätta LR över RWD lika mycket som deltat i nyinköp...
Spaning 2 är klockren.
Sinnessjukt sällan jag behöver den extra accelerationen.
5.9 är redan det obehagligt för passagerare (mina barn blir sura när jag maxar).
Fyrhjulsdriften är najs.
Räckvidden på short range är fullt adekvat.
Du skall verkligen köra långt ofta (om du bor i södra Sverige med mycket laddare) för att LR skall vara ett behov.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: TCO privatperson
MY RWD är absolut ett alternativ också men behöver provköra en för att få uppfattning om prestandan då jag bara haft tillgång till LR-versioner. AWD är inget kritiskt behov där jag bor i södra delarna av Sverige.
Tesla fick gärna erbjuda 2,99% på den igen. Nu lockar den inte. LR blir billigare i månadskostnad.
Kanske får vänta in årsskiftet och hoppas på fler erbjudande och rabatt på lagerbilar (som inte finns längre)
Tesla fick gärna erbjuda 2,99% på den igen. Nu lockar den inte. LR blir billigare i månadskostnad.
Kanske får vänta in årsskiftet och hoppas på fler erbjudande och rabatt på lagerbilar (som inte finns längre)

- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: TCO privatperson
Jag provkörde bara LR, och köpte en RWD.
Ångrar mig inte. Finns pulver så det räcker, och den är ändå begränsad (hjulspinn annars) upp till 50 eller nått. Så siffrorna ljuger inte, men att sprinta från varje rödljus gör jag inte längre.

Om jag behöver fyrkrafts eller inte för framkomligheten får kommande vinter utvisa. Jag gissar att jag fortfarande inte ångrat mig i vår.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: TCO privatperson
Jag var och jagade i Lappland förra veckan. Mellanlandade hos Mamma (Sundsvall). Till Dorotea är det sedan 270 km. Inga problem med en MYLR. Har man en RWD måste man ladda fullt för att klara det utan att ladda på vägen (sommartid).LarsaR skrev: ↑06 okt 2023 15:05Sista punkten gäller även norra Sverige! Du ska bo väldigt konstigt till om du har mer än 200 km (som jag har till Töre om jag ska norrut) innan du kommer till en supercharger eller annan > 150 kW laddare.Berguv skrev: ↑06 okt 2023 14:21MY_piraya skrev: ↑06 okt 2023 11:10Elon har vid flera tillfälle tryckt på att hans vision är att göra bilarna billigare. En bil(tex. MY) med dagens räckvidd kommer mest troligt att kosta 15-30% mindre än idag om 3år.
min spaning är att deltat mellan de nya bilarna och de 3åringar som kommer att liggaute till försäljning om 3år kommer att vara för litet om det inte blir ett "restvärde" runt 50%.
Spaning #2, om 3år kommer köparen inte att värdesätta LR över RWD lika mycket som deltat i nyinköp...
Spaning 2 är klockren.
Sinnessjukt sällan jag behöver den extra accelerationen.
5.9 är redan det obehagligt för passagerare (mina barn blir sura när jag maxar).
Fyrhjulsdriften är najs.
Räckvidden på short range är fullt adekvat.
Du skall verkligen köra långt ofta (om du bor i södra Sverige med mycket laddare) för att LR skall vara ett behov.
Jag kör minst 20 gånger per år minst 270 km på en dag. Med min bil kör jag till Sundsvall eller hem utan att ladda.
Om nyare bilar får längre räckvidd tror jag tvärtom att begagnade bilar med kortare räckvidd kommer tappa mer.
Sedan skulle jag aldrig köpa en tvåhjulsdriven vardagsbil, men det är en annan sak.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: TCO privatperson
Jag tror det resonemanget är felaktigt. Att den säljer extremt bra som ny tyder snarare på att den kommer vara minst lika eftertraktad som begagnad.
Se på Volvos tidigare position som stadig prenumerant på bästsäljarlistans toppositioner och ändå har de alltid haft bra andrahandsvärde. Andrahandsmarknaden är större än nybilsmarknaden, en populär nybil torde alltid vara populär även som begagnad.
Det är ju ingen som köper en uddabil för andrahandsvärdets skull.
Model Y LR AWD 2022
Re: TCO privatperson
Kör du lagligt med RWD sommartid kommer du minst 350 km med full laddning förutsatt att den inte är 120 väg.mikebike skrev: ↑06 okt 2023 16:25Jag var och jagade i Lappland förra veckan. Mellanlandade hos Mamma (Sundsvall). Till Dorotea är det sedan 270 km. Inga problem med en MYLR. Har man en RWD måste man ladda fullt för att klara det utan att ladda på vägen (sommartid).LarsaR skrev: ↑06 okt 2023 15:05Sista punkten gäller även norra Sverige! Du ska bo väldigt konstigt till om du har mer än 200 km (som jag har till Töre om jag ska norrut) innan du kommer till en supercharger eller annan > 150 kW laddare.Berguv skrev: ↑06 okt 2023 14:21MY_piraya skrev: ↑06 okt 2023 11:10Elon har vid flera tillfälle tryckt på att hans vision är att göra bilarna billigare. En bil(tex. MY) med dagens räckvidd kommer mest troligt att kosta 15-30% mindre än idag om 3år.
min spaning är att deltat mellan de nya bilarna och de 3åringar som kommer att liggaute till försäljning om 3år kommer att vara för litet om det inte blir ett "restvärde" runt 50%.
Spaning #2, om 3år kommer köparen inte att värdesätta LR över RWD lika mycket som deltat i nyinköp...
Spaning 2 är klockren.
Sinnessjukt sällan jag behöver den extra accelerationen.
5.9 är redan det obehagligt för passagerare (mina barn blir sura när jag maxar).
Fyrhjulsdriften är najs.
Räckvidden på short range är fullt adekvat.
Du skall verkligen köra långt ofta (om du bor i södra Sverige med mycket laddare) för att LR skall vara ett behov.
Jag kör minst 20 gånger per år minst 270 km på en dag. Med min bil kör jag till Sundsvall eller hem utan att ladda.
Om nyare bilar får längre räckvidd tror jag tvärtom att begagnade bilar med kortare räckvidd kommer tappa mer.
Sedan skulle jag aldrig köpa en tvåhjulsdriven vardagsbil, men det är en annan sak.![]()
MY RWD Vit 2023
Re: TCO privatperson
Tittar man på Legatos tråd över förväntad värdeminskning de senaste åren så ser det ut så här:
2021 LR med 3000 mil ner 33%
2021 gammal P med 8000 mil ner 46%
2020 P med 6080 mil 61% ner
2021 LR med 5500 mil ner 38%
2021 LR med 3000 ner 30%
2019 LR med 9100 ner 50%
2020 LR med 5200 ner 43%
Här har jag valt att vara generös och räkna på det högre beräknade värdet. De som senare bekräftat sitt slutpris i tråden har alla fått något lägre betalt. Så man kan nog lägga på nån procent på de flesta här.
Med andra ord så ser det ungefär ut som att köpte du en M3 LR för två till tre år sedan är restvärdet idag cirka 60%
Med tanke på inflationen och det avsevärt förändrade ränteläget kommer köpkraften börja avta. Det kommer märkas på begagnatmarknaden om ett år också. Har det vänt om tre? Vem vet. Men vi kan anta att värdeminskning stiger något, inte orimligt att tänka 55% på tre år när man räknar idag.
Baserat på ovan kan man leka med tanken att köper du en M3 idag för 519 000 så tappar den cirka 233 000 på tre år. Utslaget blir det ca 6 400 i värdeminskning per månad. Eller 51 kr milen om du kör 1500 mil per år.
Edit: glömde skriva att mitt inlägg baserar sig på M3 priser eftersom Legatos snurra gör det. Finns ingen lätt statistik för MY än vad jag vet. Men vi kan väl anta att värdeminskning för MY kommer se ungefär likadan ut.
2021 LR med 3000 mil ner 33%
2021 gammal P med 8000 mil ner 46%
2020 P med 6080 mil 61% ner
2021 LR med 5500 mil ner 38%
2021 LR med 3000 ner 30%
2019 LR med 9100 ner 50%
2020 LR med 5200 ner 43%
Här har jag valt att vara generös och räkna på det högre beräknade värdet. De som senare bekräftat sitt slutpris i tråden har alla fått något lägre betalt. Så man kan nog lägga på nån procent på de flesta här.
Med andra ord så ser det ungefär ut som att köpte du en M3 LR för två till tre år sedan är restvärdet idag cirka 60%
Med tanke på inflationen och det avsevärt förändrade ränteläget kommer köpkraften börja avta. Det kommer märkas på begagnatmarknaden om ett år också. Har det vänt om tre? Vem vet. Men vi kan anta att värdeminskning stiger något, inte orimligt att tänka 55% på tre år när man räknar idag.
Baserat på ovan kan man leka med tanken att köper du en M3 idag för 519 000 så tappar den cirka 233 000 på tre år. Utslaget blir det ca 6 400 i värdeminskning per månad. Eller 51 kr milen om du kör 1500 mil per år.
Edit: glömde skriva att mitt inlägg baserar sig på M3 priser eftersom Legatos snurra gör det. Finns ingen lätt statistik för MY än vad jag vet. Men vi kan väl anta att värdeminskning för MY kommer se ungefär likadan ut.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: TCO privatperson
Ingen vet värdetappet med säkerhet. Räkna med 5-6’/mån om du kör lite längre (2,5-3’ mil/år).
Det kommer vara slump som avgör om det blir mer eller mindre (kampanjer, efterfrågan, ränteläget, lanseringar…)
Köp rätt bil för dig. Håll den länge (4+ år) så minskar du risken att tillfälligheter gör det till en bra/dålig affär.
Det kommer vara slump som avgör om det blir mer eller mindre (kampanjer, efterfrågan, ränteläget, lanseringar…)
Köp rätt bil för dig. Håll den länge (4+ år) så minskar du risken att tillfälligheter gör det till en bra/dålig affär.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: TCO privatperson
Vissa har abonnemang. Då behöver man inte bry sig om värdeminskning eller räntehöjningar. Eventuellt måste man oroa sig för div. skador som man får betala, men det beror hur petiga de är, har inte något träd ramlat på bilen så borde det gå på försäkring.
Går det att få en sammanställnig från olika företag så man kan se vilka som har det bästa erbjudantet?
Går det att få en sammanställnig från olika företag så man kan se vilka som har det bästa erbjudantet?
Re: TCO privatperson
Privatleasing, eller abonnemang, är ofta dyrare än att äga själv. Företaget som ”lånar” ut bilen till dig ska ju täcka värdeminskning och tjäna pengar på dig. Finns ju helt klart en fördel med fast ränta och garanterad värdeminskning men för det får du betala en premie. Dessutom är det den som leasar eller abonnerar på en bil som står för att betala den största delen av värdeminskning på en nybil. Historiskt sett, gällande ICE-bilar har det alltid varit betydligt billigare i TCO att köpa en begagnad bil och äga en längre period. Fram till vissa brytpunkter då det går på jämt ut att byta upp sig igen. Att hämta ut en ny bil var tredje år, speciellt med dagens räntor, kommer att vara dyrare.Mickep skrev: ↑07 okt 2023 09:20Vissa har abonnemang. Då behöver man inte bry sig om värdeminskning eller räntehöjningar. Eventuellt måste man oroa sig för div. skador som man får betala, men det beror hur petiga de är, har inte något träd ramlat på bilen så borde det gå på försäkring.
Går det att få en sammanställnig från olika företag så man kan se vilka som har det bästa erbjudantet?
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: TCO privatperson
Håller med de flesta här om att ett restvärde på ca 60% är ett rimligt base case, 50 % är väldigt lågt.
Sen kan man ju diskutera ekonomin i att köpa ny bil och behålla i tre år. Många elbilar verkar tappa ganska dramatiskt i pris de första två-tre åren, men har efter det en mycket mera beskedlig värdeminskning. Så ekonomiskt är det ju smartare att behålla länge eller köpa en begagnad bil. Men det är kanske en annan diskussion...
Sen kan man ju diskutera ekonomin i att köpa ny bil och behålla i tre år. Många elbilar verkar tappa ganska dramatiskt i pris de första två-tre åren, men har efter det en mycket mera beskedlig värdeminskning. Så ekonomiskt är det ju smartare att behålla länge eller köpa en begagnad bil. Men det är kanske en annan diskussion...
Nissan Leaf 2014