Bra europeiska friktionsdäck?
Moderator: Redaktion
Bra europeiska friktionsdäck?
Finns här någon som har erfarenhet av europeiska friktionsdäck som ni har lust att rekommendera? Jag är framförallt ute efter energieffektiva däck, med låg risk för vattenplaning och låg ljudnivå, om det gå att kombinera.
(Jag är inte ute efter en diskussion om europeiska kontra nordiska friktionsdäck, så håll gärna den diskussionen i en annan tråd om ni har åsikter om detta.)
(Jag är inte ute efter en diskussion om europeiska kontra nordiska friktionsdäck, så håll gärna den diskussionen i en annan tråd om ni har åsikter om detta.)
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bra europeiska friktionsdäck?
Teknikens Världs testresultat:
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Kanon, tack så mycket!
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Michelin Crossclimate 2 är nog det som är mest poppis? Fått många bra reviews också. Som vanligt med Michelin är de dock långt ifrån billiga... men förstås billigare än två uppsättningar hjul..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Alla däck har väl fortf. ett standardiserat testresultat för ljust lågt rullmotstånd, förmåga att hantera vattenplaning samt ljudnivå i decibel. Jag har ju en gasdriven VW Golfkombi. Och innan dess hade jag en gasdriven VW Passatkombi som jag tyvärr bytte bort för tidigt (en lång och tråkig historia). Jag har alltid köpt däck via däckonline. Tror de alltid varit billigast för mig när det varit dags för mig att byta. På deras site har jag först sorterat på rullmotstånd. Därefter vattenplaning. Brukar alltid vara ngt däck som rankar bäst på båda dessa kriterier. Därefter kan man väl sortera på ljudnivå. Eller så väljer man så klart ngn annan prio-ordning. För mig har det alltid slutat med att jag köpt ngt av NokiansiAkita skrev: ↑05 okt 2023 16:47Finns här någon som har erfarenhet av europeiska friktionsdäck som ni har lust att rekommendera? Jag är framförallt ute efter energieffektiva däck, med låg risk för vattenplaning och låg ljudnivå, om det gå att kombinera.
Men jag har ju ingen i4... Ifall det kommer tunt med svar här kanske det där BMW-forumet ni använde er av för att få med en i4 till SECC kan vara behjälpligt...
EDIT: Det blir tyvärr en hel del slarvfel, men nu tror jag att jag rättat det sista...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tack! Jag gick in på någon online-däckfirma men där gick det inte sortera efter dessa egenskaper. Ska kolla däckonline.SwedishAdvocate skrev: ↑05 okt 2023 17:20Alla däck har väl fortf. ett standardiserat testresultat för ljust lågt rullmotstånd, förmåga att hantera vattenplaning samt ljudnivå i decibel. Jag har ju en gasdriven VW Golfkombi. Och innan dess hade jag en gasdriven VW Passatkombi som jag tyvärr bytte bort för tidigt (en lång och tråkig historia). Jag har alltid köpt däck via däckonline. Tror de alltid varit billigast för mig när det varit dags för mig att byta. På deras site har jag först sorterat på rullmotstånd. Därefter vattenplaning. Brukar alltid vara ngt däck som rankar bäst på båda dessa kriterier. Därefter kan man väl sortera på ljudnivå. Eller så väljer man så klart ngn annan prio-ordning. För mig har det alltid slutat med att jag köpt ngt av Nokians nordiska friktionsdäck - typ 16'' & 205 breda till Golfkombin (bor långt söderut i landet). Så jag har personligen kanske inte högprioriterat ljudnivå... Men i övrigt har jag väl varit nöjd. Men de klarar ju inte vad som helst. Det blev problem en gång i Golfen när jag för säkerhets skull ville bromsa i någon slags snö(modd?) i ca 110 km/h när en lastbil plötsligt uppenbarade sig och skulle ut på motorvägen. Ingen jättekraftig inbromsning, men baken slängde ut ändå. Blev svettigt med några retursladdar och rattande hej vilt med motorvägens mittbarriär till vänster och lastbilen till höger – första gången för mig och trodde nog inte det skulle gå, men det gick... Så har fortfarande aldrig krockat.iAkita skrev: ↑05 okt 2023 16:47Finns här någon som har erfarenhet av europeiska friktionsdäck som ni har lust att rekommendera? Jag är framförallt ute efter energieffektiva däck, med låg risk för vattenplaning och låg ljudnivå, om det gå att kombinera.
Men jag har ju ingen i4... Ifall det kommer tunt med svar här kanske det där BMW-forumet ni använde er av för att få med en i4 till SECC kan vara behjälpligt...
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Fast de är åretruntdäck va? Eftersom jag redan har sommardäck tänkte jag att det skulle vara bra med något lite mer vinteranpassat. Men jag ska kolla upp dem, så tack för tipset!
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
Förtydligande: Jag har personligen allltid avgränsat bort allt som inte är kända välrenommerade däckmärken. Både när det gäller europeiska friktionsdäck och vanliga sommardäck. Så de däck jag köpt via däckonline har som sagt varit Nokian till vinter och först Pirelli och därefter Michelin till sommaren.iAkita skrev: ↑05 okt 2023 17:30Tack! Jag gick in på någon online-däckfirma men där gick det inte sortera efter dessa egenskaper. Ska kolla däckonline.SwedishAdvocate skrev: ↑05 okt 2023 17:20Alla däck har väl fortf. ett standardiserat testresultat för ljust lågt rullmotstånd, förmåga att hantera vattenplaning samt ljudnivå i decibel. Jag har ju en gasdriven VW Golfkombi. Och innan dess hade jag en gasdriven VW Passatkombi som jag tyvärr bytte bort för tidigt (en lång och tråkig historia). Jag har alltid köpt däck via däckonline. Tror de alltid varit billigast för mig när det varit dags för mig att byta. På deras site har jag först sorterat på rullmotstånd. Därefter vattenplaning. Brukar alltid vara ngt däck som rankar bäst på båda dessa kriterier. Därefter kan man väl sortera på ljudnivå. Eller så väljer man så klart ngn annan prio-ordning. För mig har det alltid slutat med att jag köpt ngt av Nokians nordiska friktionsdäck - typ 16'' & 205 breda till Golfkombin (bor långt söderut i landet). Så jag har personligen kanske inte högprioriterat ljudnivå... Men i övrigt har jag väl varit nöjd. Men de klarar ju inte vad som helst. Det blev problem en gång i Golfen när jag för säkerhets skull ville bromsa i någon slags snö(modd?) i ca 110 km/h när en lastbil plötsligt uppenbarade sig och skulle ut på motorvägen. Ingen jättekraftig inbromsning, men baken slängde ut ändå. Blev svettigt med några retursladdar och rattande hej vilt med motorvägens mittbarriär till vänster och lastbilen till höger – första gången för mig och trodde nog inte det skulle gå, men det gick... Så har fortfarande aldrig krockat.iAkita skrev: ↑05 okt 2023 16:47Finns här någon som har erfarenhet av europeiska friktionsdäck som ni har lust att rekommendera? Jag är framförallt ute efter energieffektiva däck, med låg risk för vattenplaning och låg ljudnivå, om det gå att kombinera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kolla även upp Michelin Alpin 5 och Pirelli p-zero winter och continental TS870 P
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Tack för tipset. Tyvärr finns inget av dem i de dimensioner jag söker.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Det har du rätt i. Glömt att det ens finns "europeiska" vinterdäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Har kört Conti winter contact 8X0 ngt beroende på hur gamla. Haft på e-tron 55, har på min cupra och tror även på GTn som jag dock inte testat ännu. Även haft på tidigare bilar. Tycker att de är bra, bär upp tunga bilar bra. Så kan inte säga att jag kört ngt annat europeiskt friktionsdäck men har iaf varit nöjd med conti.iAkita skrev: ↑05 okt 2023 16:47Finns här någon som har erfarenhet av europeiska friktionsdäck som ni har lust att rekommendera? Jag är framförallt ute efter energieffektiva däck, med låg risk för vattenplaning och låg ljudnivå, om det gå att kombinera.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
Hade Dunlop Wintersport 3D på min förra bil (BMW X3 2015) och tycker de funkade bra. Körning i djup snö var inga som helst problem. Hade dem under vintern 2016 när Stockholm drabbades av en ordentlig snösmocka och hade inga som helst problem med framkomligheten. dock var de inte klockrena vid bromsning på is. På X3:an upplevdes dem mycket tysta.
Jag har bra erfarenhet av Continental TS8xx-serien, tydligen ska Bridgestone Blizzak vara något bättre i år. Blizzak har dessutom något mindre rullmotstånd, men jag hade valt Continental, baserat på tidigare erfarenhet av båda sorter.