Visslande / kvittrande oljud i kupé Model S refresh vid körning
Moderator: Redaktion
Visslande / kvittrande oljud i kupé Model S refresh vid körning
Jag hämtade ut min Model S LR förra veckan. Redan på väg ut från grindarna hör jag ett visslande eller kvittrande ljud i kupén, video:
https://youtu.be/2RTacV9vMnc
Jag bokade service för att få det åtgärdat eftersom ljudet är störande i sin karaktär, trots att det inte låter särskilt högt. Service centret startade inte direkt någon Apollo 13 task force kring detta utan gjorde några rutincheckar och konstaterade inga problem. Jag bad att få testa en av deras demobilar för att jämföra (en Plaid) och kunde konstatera att ljudet uppträdde även i den fast mer subtilt än i min bil. Ljudet uppstår vid körning över 10 km/h och ökar i intensitet när hastigheten ökar men frekvensen på ljudet förblir densamma och ligger runt 500 Hz som synes i videon. Ljudet är som starkast kring mitten av högtalargrillen ovanpå instrumentbrädan. Jag har provat många saker för att ringa in källan, bland annat att stänga av klimatanläggningen, rulla i nedförsbacke i neutral växel medan jag rebootar systemet, täcka alla luftintag längst fram med plastfolie, men ljudet finns kvar. Det uppträder dock inte när jag backar. Om jag bara kunde isolera källan till 500 Hz-bruset (eller närmare bestämt 492 Hz) har jag åtminstone en chans att försöka fixa det eller gå tillbaka till servicecentret med något konkret. Just nu har jag ingen aning om vad det kan vara. Eftersom frekvensen är konstant kanske det är en pump, en fläkt eller något annat mekaniskt som inte är rätt balanserat eller monterat. Jag vill verkligen lösa detta eftersom jag inte trivs i bilen som det är nu. Har kört Model 3 innan och är van vid de karaktäristiska ljud som dessa bilar genererar normalt men detta är avvikande. Några idéer?
https://youtu.be/2RTacV9vMnc
Jag bokade service för att få det åtgärdat eftersom ljudet är störande i sin karaktär, trots att det inte låter särskilt högt. Service centret startade inte direkt någon Apollo 13 task force kring detta utan gjorde några rutincheckar och konstaterade inga problem. Jag bad att få testa en av deras demobilar för att jämföra (en Plaid) och kunde konstatera att ljudet uppträdde även i den fast mer subtilt än i min bil. Ljudet uppstår vid körning över 10 km/h och ökar i intensitet när hastigheten ökar men frekvensen på ljudet förblir densamma och ligger runt 500 Hz som synes i videon. Ljudet är som starkast kring mitten av högtalargrillen ovanpå instrumentbrädan. Jag har provat många saker för att ringa in källan, bland annat att stänga av klimatanläggningen, rulla i nedförsbacke i neutral växel medan jag rebootar systemet, täcka alla luftintag längst fram med plastfolie, men ljudet finns kvar. Det uppträder dock inte när jag backar. Om jag bara kunde isolera källan till 500 Hz-bruset (eller närmare bestämt 492 Hz) har jag åtminstone en chans att försöka fixa det eller gå tillbaka till servicecentret med något konkret. Just nu har jag ingen aning om vad det kan vara. Eftersom frekvensen är konstant kanske det är en pump, en fläkt eller något annat mekaniskt som inte är rätt balanserat eller monterat. Jag vill verkligen lösa detta eftersom jag inte trivs i bilen som det är nu. Har kört Model 3 innan och är van vid de karaktäristiska ljud som dessa bilar genererar normalt men detta är avvikande. Några idéer?
Re: Visslande / kvittrande oljud i kupé Model S refresh vid körning
Inget med active road noise cancelling, testa stänga av?
Tack för ditt svar! Jo den kändes ju som en misstänkt kandidat men har testat avaktivera den - utan resultat.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Ljudet påminner om PWS i låg fart. Kan dom ha felkopplat ljudet till en inre högtalare istället för yttre...
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Tellus
- Teslaägare
Den skall väl starta från 0kmh och slås från vid 30kmh dock?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Min hörs bara vid backning (’23 S).
Har frågat andra om de hör det utanför vid framning, men det sägs bara höras vid backning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
Det hörs framåt också, men svårt att höra. Alltså ett helt annat ljud vs backning och ca 1/10 del av volymen.
- bör vara knäpptyst runtomkring
- helst i ett garage
- ljudet kommer från en liten högtalare längst fram till höger inifrån sett
- man måste ha bra hörsel
- Tellus
- Teslaägare
Ja typ så, men svårt att veta om den kopplas bort i 30km/t då däckljud övertagit för länge sen.
Intressant ang PWS. Låter ganska likt ljudet i videon vid framdrift. Jag upplever dock att jag måste upp i nära 10 km/h innan ljudet inträder. Borde dessutom inte PWS avaktiveras vid motorvägsfarter? Ett intressant spår dock som jag ska utreda vidare.
En annan kandidat jag funderade på är luftfjädringen eller snarare styrningen av densamma. Har ingen aning hur den funkar i detalj egentligen men antar att en kompressor är inblandad och något slags reglersystem. Men jag gissar vilt här.
En annan kandidat jag funderade på är luftfjädringen eller snarare styrningen av densamma. Har ingen aning hur den funkar i detalj egentligen men antar att en kompressor är inblandad och något slags reglersystem. Men jag gissar vilt här.
Hade bilen hos SC (som bl a bytte glastaket som var felmonterat...). De bekräftade oljudet och meddelade nu att det kommer från drivlinan och ska betraktas som ett normalt driftsljud. Dock är ljudet inte med bland det andra normala driftsljuden i manualen https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 18787.html och det förvånar mig inte. Hade det varit med så hade det nog skrämt bort det antal kunder som endast förväntar sig lite skönt vinande ljud från motorerna, brus från vägen och sus från vinden och inget mer. Som jag hade det i Model 3 från 2019. Inte ett gökbo inne i intrumentbrädan. Ser fram emot att lägga på vinterdubben så man slipper lyssna på eländet, tills våren kommer.
Påminner om när jag bytte Saab och den nya hade en bränslepump som lät störigt vid tomgång stillastående. ”Funkar per design”
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Ja bränslepump kan man ju i alla fall utesluta i detta fall
Men ärligt, serviceteamet håller med fullt ut om att det här är ett problem som borde åtgärdas men att de inte de inte kan göra mer och att det enda man kan hoppas på är en större återkallelse från Tesla. När grisar kan flyga.