Nu har BYD visat upp de första officiella bilderna på modellen och släppt ett par små detaljer inför premiären senare i april. BYD Seagull är baserade på BYD:s senaste generation plattform ”e-platform 3.0”.
Den är utrustad med ett LFP-batteri och kommer erbjudas med två val av batteristorlek. Ett mindre på 30 och ett större på 38 kWh. Modellen med det stora batteriet har 405 kilometer i räckvidd enligt kinesiska körcykeln CLTC. Fritt översatt till europeiska WLTP-standarden motsvarar det uppskattningsvis runt 300 kilometer. Det mindre batteriet har en CLTC-räckvidd på 305 kilometer.
BYD Seagull kommer erbjudas med två motorstorlekar. Här kan köparen välja mellan antingen 55 eller 75 kW i motoreffekt.
Just priset, är attraktivt och förväntas landa runt motsvarande 120 000 kronor till 150 000 kronor. Enligt CarNewsCina kan det också bli aktuellt med en ännu lägre prissatt instegsmodell.
BYD Seagull är fyrsitsig och mäter 3780 mm i längd, 1715 mm i bredd och 1540 mm i höjd. Storleksmässigt blir den något större än en Volkswagen e-Up!
Verkar perfekt för vägarna här på Bali.
Liten så man tråckla sig fram hyfsat, lagom kapacitet så man kan köra runt ön utan problem och billig så man inte behöver nojja när alla scooters gnider och skaver mot den.
Mer nyfiken på det lilla batteriet, då det är ett salt istället för Li batteri.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Salt? För att det är Natrium-baserat?
Ja nyfiken på hur det laddar mm. Tror det kommer bli en bra citybil.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Salt? För att det är Natrium-baserat?
Ja nyfiken på hur det laddar mm. Tror det kommer bli en bra citybil.
Absolut, jag med (men det är ju inte salt... är inte kemist dock).
Energitätheten borde gå ner rätt rejält, men tillgängligheten på Natrium är ju iaf inte en betydande begränsning!
Är det FeNNaC så är det nästan bara processkostnader.
Byd Fiskmås - inte värdens bästa namn - inte sånt att seagulls är värdens trevligast fågel. Annars är det ett intressant koncept.
BYD står ju för Build Your Dreams.
Bygg dina drömmars fiskmås?
(Kommer fotgängarvarningen vara ett skränande ljud tro?)
Har inte hört så mycket om BYD tidigare, bara några småsaker om dem i några klipp på Youtube. Men nu kollade jag en film och blev faktiskt lite fundersam och orolig.. Man har ju hört att "drömmar kan gå upp i rök", men hoppas det inte är så allvarligt som det vill framhållas i denna video. Även Tesla har ju använt sig av BYD:s LFP batterier..
Lite oklart om det faktiskt är LFP-batterier som brinner i de där klippen.
Tang säljs ju tex som avgasbil.
Men en dyr kinabil skulle jag definitivt inte köpa oavsett.
Sägs ju förövrigt att Buffett dumpar sitt BYD-innehav.
Buffet har sålt en del av sitt innehav i BYD.. inte hela
Då jag sett en hel del bränslebilar brinna, så kan jag säga att när det brinner sådär, då är det batterier som brinner.
Tesla har ju slutat köpa deras batterier pga kvalitétsproblem och det var väl LFP batterier de köpte därifrån?