Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Bera_n
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 aug 2023 17:14
Ort: Lund

Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av Bera_n »

Hej, jag spanar efter en lämplig Model 3 köpa begagnad, siktar på en facelift LR ca -21
Tesla verkar ju kört lite mix'n match med batterierna vid den tiden. Många har 75kWh 5C-batteri och andra har 82kWh 3L.
LR som LR har jag tänkt men efter att läst på så vekar 5C inte vara ett höjdarbatteri egentligen? Inte bara mindre utan snabbladdar rätt mycket långsammare också. Simulerar jag resor i ABRP så verkar det tydligt färre stopp också. Är det sådan skillnad i verkligheten också?
Tänkte LR för flexibiliteten på långresa och då känns 3L som klart mer åtråvärt om man hittar en lämplig sådan.

Sen kommer ju 5L i kinabilarna i senare modeller och de har väl bättre egenskaper än 5C som jag fattar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av AAKEE »

2021 fanns dessa i LR:

- 3 /3C= gamla panasonic på 77.8, men mjukvarulåst till ca 75kWh. Mjukvarulåsningen innebär att de sista procenten inte laddas och att batteriet degraderas precis som vanligt och man tappar kapacitet som vanligt. Laddar snabbast av alla batterier.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så bägge panasonic hade ”3” bara.

-3L = Nya Panasonic på 82 kWh. Inte speciellt vanlig på LR 2021, gissningsvis runt 20-25% som fick det batteriet. Laddar näst snabbast, inte stor skillnad mot 3/3C. Verkar aningen känsligare flrcdegradering än det äldre 3C.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så bägge Panasonic 82 kWh hette 3 den med.

5/5C = LG NMC på 74.5 kWh. Verkar degraderas i ungefär samma takt som Panasonics batterier. Ca 10% kortare räckvidd än 82kWh batteriet, och degraderas ungefär lika fort så skillnaden består troligen. Laddar långsammast av alla model 3- batterier.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så LG hette 5 eller 5C.

5L = LG 78.8kWh NMCA. Håller sig riktigt bra och verkar degraderas med cirka 2/3 av Panasonic så ett bra framtidsbatteri.
Kom efter att C/L infördes så alla 5L heter 5L.
Nästan inga bilar levererades med detta batteri som 2021. Egentligen hade jag sagt noll bilar men det finns forummedlemmar som uppenbarligen har det batteriet i 2021.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av Gadiel »

AAKEE skrev: 29 sep 2023 07:53
2021 fanns dessa i LR:

- 3 /3C= gamla panasonic på 77.8, men mjukvarulåst till ca 75kWh. Mjukvarulåsningen innebär att de sista procenten inte laddas och att batteriet degraderas precis som vanligt och man tappar kapacitet som vanligt. Laddar snabbast av alla batterier.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så bägge panasonic hade ”3” bara.

-3L = Nya Panasonic på 82 kWh. Inte speciellt vanlig på LR 2021, gissningsvis runt 20-25% som fick det batteriet. Laddar näst snabbast, inte stor skillnad mot 3/3C. Verkar aningen känsligare flrcdegradering än det äldre 3C.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så bägge Panasonic 82 kWh hette 3 den med.

5/5C = LG NMC på 74.5 kWh. Verkar degraderas i ungefär samma takt som Panasonics batterier. Ca 10% kortare räckvidd än 82kWh batteriet, och degraderas ungefär lika fort så skillnaden består troligen. Laddar långsammast av alla model 3- batterier.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så LG hette 5 eller 5C.

5L = LG 78.8kWh NMCA. Håller sig riktigt bra och verkar degraderas med cirka 2/3 av Panasonic så ett bra framtidsbatteri.
Kom efter att C/L infördes så alla 5L heter 5L.
Nästan inga bilar levererades med detta batteri som 2021. Egentligen hade jag sagt noll bilar men det finns forummedlemmar som uppenbarligen har det batteriet i 2021.
Vad tror du om batteriet i min -23 P? Det står 82kWh och E5LD hos Transportstyrelsen.
Det måste väl ändå vara ett LG med 78,8?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av AAKEE »

Gadiel skrev: 29 sep 2023 08:17

Vad tror du om batteriet i min -23 P? Det står 82kWh och E5LD hos Transportstyrelsen.
Det måste väl ändå vara ett LG med 78,8?
Det står nog inte batteristorlek hos transportstyrelsen? Har aldrig gjort det innan i vart fall. Gissar att du har läst på Car-info eller något. De har ofta fel och försöker spå batterikapacitet ungefär som Enok Sarri spådde väder (fast han var bättre på spå).

M3P hade Panasonic 82.1 kWh från refresh (alla 2021) till kvartal 1 2022.
Efter det får ALLA M3P LG 78.8 kWh, som heter E5LD. Det finns inga undantag. Men det finns värdelös information.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bera_n
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 aug 2023 17:14
Ort: Lund

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av Bera_n »

Det står ju versionsbeteckning hos Transportstyrelsen och från den kan man utläsa batteriet. Car.info o dylika har ofta fel angivelse.

Men är det så stor skillnad i verkligheten som tex abpr anger? Även om det "bara" skiljer 10% så måste man ha samma marginaler vilket gör den praktiska skillnaden betydligt större.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av AAKEE »

Bera_n skrev: 29 sep 2023 11:54
Det står ju versionsbeteckning hos Transportstyrelsen och från den kan man utläsa batteriet. Car.info o dylika har ofta fel angivelse.

Men är det så stor skillnad i verkligheten som tex abpr anger? Även om det "bara" skiljer 10% så måste man ha samma marginaler vilket gör den praktiska skillnaden betydligt större.
Det blir ju i praktiken ca 10% ändå.

Buffern är 4.5% av totala kapaciteten ( det som ligger under 0% på displayen).
Kör man ned till 0% som jag brukar vid behov blir det ju 10%.
Vill man ha 10% marginal skiljer det också 10%


Nu pratar vi dock om äldre bilar med degradering och då kommer ju det styra mer än annat.
Köper man min M3P av Carla (om den är kvar) kommer man ha ungefär samma kapacitet som en ny med LG 78.8, och den kommer inte tappa mycket mer om man håller låg SOC över tid.
Köper man en av de andra batteritestade med samma batteri men mest degradering kommer man ha ca 8% sämre batterikapacitet trots samma batteri och betydligt mindre mil.

Man kan tänka sig att det skiljer nästan inget mellan en med panasonic och söutet batteri mot LG 74.5kWh men man kan även tänka sig tvärtom med kanske 15% eller större skillnad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av Vindens »

AAKEE skrev: 29 sep 2023 13:01
Bera_n skrev: 29 sep 2023 11:54
Det står ju versionsbeteckning hos Transportstyrelsen och från den kan man utläsa batteriet. Car.info o dylika har ofta fel angivelse.

Men är det så stor skillnad i verkligheten som tex abpr anger? Även om det "bara" skiljer 10% så måste man ha samma marginaler vilket gör den praktiska skillnaden betydligt större.
Det blir ju i praktiken ca 10% ändå.

Buffern är 4.5% av totala kapaciteten ( det som ligger under 0% på displayen).
Kör man ned till 0% som jag brukar vid behov blir det ju 10%.
Vill man ha 10% marginal skiljer det också 10%


Nu pratar vi dock om äldre bilar med degradering och då kommer ju det styra mer än annat.
Köper man min M3P av Carla (om den är kvar) kommer man ha ungefär samma kapacitet som en ny med LG 78.8, och den kommer inte tappa mycket mer om man håller låg SOC över tid.
Köper man en av de andra batteritestade med samma batteri men mest degradering kommer man ha ca 8% sämre batterikapacitet trots samma batteri och betydligt mindre mil.

Man kan tänka sig att det skiljer nästan inget mellan en med panasonic och söutet batteri mot LG 74.5kWh men man kan även tänka sig tvärtom med kanske 15% eller större skillnad.
Din bil är kvar hos Carla och ligger just nu på 461,9 tkr. Är det lägre än vad du fick för bilen?
Konstigt att just den bilen är den M3 som Carla haft längst tid bland de som säljs just nu. Många med mer degradering ligger som reserverade/blir sålda.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av AAKEE »

Vindens skrev: 29 sep 2023 13:18
AAKEE skrev: 29 sep 2023 13:01
Bera_n skrev: 29 sep 2023 11:54
Det står ju versionsbeteckning hos Transportstyrelsen och från den kan man utläsa batteriet. Car.info o dylika har ofta fel angivelse.

Men är det så stor skillnad i verkligheten som tex abpr anger? Även om det "bara" skiljer 10% så måste man ha samma marginaler vilket gör den praktiska skillnaden betydligt större.
Det blir ju i praktiken ca 10% ändå.

Buffern är 4.5% av totala kapaciteten ( det som ligger under 0% på displayen).
Kör man ned till 0% som jag brukar vid behov blir det ju 10%.
Vill man ha 10% marginal skiljer det också 10%


Nu pratar vi dock om äldre bilar med degradering och då kommer ju det styra mer än annat.
Köper man min M3P av Carla (om den är kvar) kommer man ha ungefär samma kapacitet som en ny med LG 78.8, och den kommer inte tappa mycket mer om man håller låg SOC över tid.
Köper man en av de andra batteritestade med samma batteri men mest degradering kommer man ha ca 8% sämre batterikapacitet trots samma batteri och betydligt mindre mil.

Man kan tänka sig att det skiljer nästan inget mellan en med panasonic och söutet batteri mot LG 74.5kWh men man kan även tänka sig tvärtom med kanske 15% eller större skillnad.
Din bil är kvar hos Carla och ligger just nu på 461,9 tkr. Är det lägre än vad du fick för bilen?
Konstigt att just den bilen är den M3 som Carla haft längst tid bland de som säljs just nu. Många med större degraderingar ligger som reserverade/blir sålda.
Tycker också att det är konstigt.
(Har rent funderat på köpa tillbak den.)

Det är fortfarande en liten marginal kvar mot vad jag fick.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av Olten »

Gadiel skrev: 29 sep 2023 08:17
AAKEE skrev: 29 sep 2023 07:53
2021 fanns dessa i LR:

- 3 /3C= gamla panasonic på 77.8, men mjukvarulåst till ca 75kWh. Mjukvarulåsningen innebär att de sista procenten inte laddas och att batteriet degraderas precis som vanligt och man tappar kapacitet som vanligt. Laddar snabbast av alla batterier.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så bägge panasonic hade ”3” bara.

-3L = Nya Panasonic på 82 kWh. Inte speciellt vanlig på LR 2021, gissningsvis runt 20-25% som fick det batteriet. Laddar näst snabbast, inte stor skillnad mot 3/3C. Verkar aningen känsligare flrcdegradering än det äldre 3C.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så bägge Panasonic 82 kWh hette 3 den med.

5/5C = LG NMC på 74.5 kWh. Verkar degraderas i ungefär samma takt som Panasonics batterier. Ca 10% kortare räckvidd än 82kWh batteriet, och degraderas ungefär lika fort så skillnaden består troligen. Laddar långsammast av alla model 3- batterier.
I början av årsmodellen hade man inte börjat med C eller L så LG hette 5 eller 5C.

5L = LG 78.8kWh NMCA. Håller sig riktigt bra och verkar degraderas med cirka 2/3 av Panasonic så ett bra framtidsbatteri.
Kom efter att C/L infördes så alla 5L heter 5L.
Nästan inga bilar levererades med detta batteri som 2021. Egentligen hade jag sagt noll bilar men det finns forummedlemmar som uppenbarligen har det batteriet i 2021.
Jag har en 2021 LR med 5L (LG 78,8) och det verkar hålla extremt bra och jag bryr mig inte så mycket hur jag sköter det förutom att jag undviker att ladda fullt om jag inte ska åka långt, men då gör jag det, men oftast runt 70%. Förvärmer ALDRIG vare sig innan färd eller före laddning oavsett temp. Förvärmer kupen dock och det blir ju en viss förvärmning av batteri och sen förvärmer den själv vid behov. Inga problem med laddtider, i regel är det kaffe, toa och mat som påverkar laddtiden aldrig bilen

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Begagnafunderingar, batterialternativ under 2021

Inlägg av AAKEE »

Olten skrev: 29 sep 2023 23:02
Förvärmer ALDRIG vare sig innan färd eller före laddning oavsett temp. Förvärmer kupen dock och det blir ju en viss förvärmning av batteri och sen förvärmer den själv vid behov. Inga problem med laddtider, i regel är det kaffe, toa och mat som påverkar laddtiden aldrig bilen
Jag hade förvärmt före snabbladdning.
Jag gör alltid det om det är möjligt.

Läser man på om lithium plating krävs det inte så höga strömmar för att få det vid laddning.

Motmedlet är att förvärma batteriet. Då tål batteriet betydligt högre ström.

Bilden visar LG M50 NMCA vid laddning med normal laddström ( 0.3C motsvarar ca 25kW) sant vid snabbladdning (0.7C motsvarar ca 50kW). Det är uppenbart att redan med 0.7C så förkortar man livet på batteriet.
Vi ser också att i början av batteriets cykler märks det inte så mycket, men efter 200 cykler far det iväg.
IMG_5323.jpeg
Med ordentlig förvärmning kommer man väsentligt minska lithium platingen och snabbladdningen kommer ge betydligt mindre skada.

https://mdpi-res.com/d_attachment/batte ... 1674867553
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar