Det där är en myt…. Jag har haft Vit, röd och blå. Samma skit.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.AAKEE skrev: ↑25 sep 2023 16:35Och att AP började köra 1.8-2s bakom i dagsljus och ännu närmare i mörker sen de stängde av radarn.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2023 21:38
Det i kombination med att många ligger väldigt nära bilen framför och blir blästrade den vägen.
Men med samma körstil har mina Audis blästrats cirka 1/10 så mycket på 3X körsträckan.
Teslas lack är grynt klen, ingen tvekan om det.
Eller med andra ord, enligt vissa är jag en tailgater, men hade ändå 0 lackskador på min M3P efter 1 1/2 år.
Min personliga uppfattning är att det är enorm skillnad på de olika kulörerna.
Vit tål hur mkt som helst. Röd och svart tål nada.
Dålig lack på Tesla M3
Moderator: Redaktion
Re: Dålig lack på Tesla M3
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag "mätte" igår. 100 km/tim och regn = 2 sekunder på avstånd 7.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 10:46Jag kör alltid på maxavstånd, och det var ungefär 3s innan de kopplade bort radarn.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.AAKEE skrev: ↑25 sep 2023 16:35Och att AP började köra 1.8-2s bakom i dagsljus och ännu närmare i mörker sen de stängde av radarn.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2023 21:38
Det i kombination med att många ligger väldigt nära bilen framför och blir blästrade den vägen.
Men med samma körstil har mina Audis blästrats cirka 1/10 så mycket på 3X körsträckan.
Eller med andra ord, enligt vissa är jag en tailgater, men hade ändå 0 lackskador på min M3P efter 1 1/2 år.
Efter det varierade det gravt, men oftast under 2s, 1.8-2 var nog standard dagtid.
I mörker körde den obehagligt nära, runt 1-1.5s
Efter byte till MS är avstånden som förut.
Alldeles för kort, man får välja mellan att köra om eller stänga av farthållaren.
Jag har också fått uppfattningen att avståndet är kortare vid dålig sikt, men jag skall kolla lite mer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Japp, jag har mätt och filmat och mätt många ggr, och klockat direkt också.mikebike skrev: ↑26 sep 2023 14:16Jag "mätte" igår. 100 km/tim och regn = 2 sekunder på avstånd 7.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 10:46Jag kör alltid på maxavstånd, och det var ungefär 3s innan de kopplade bort radarn.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.AAKEE skrev: ↑25 sep 2023 16:35Och att AP började köra 1.8-2s bakom i dagsljus och ännu närmare i mörker sen de stängde av radarn.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2023 21:38
Efter det varierade det gravt, men oftast under 2s, 1.8-2 var nog standard dagtid.
Alldeles för kort, man får välja mellan att köra om eller stänga av farthållaren.
Jag har också fått uppfattningen att avståndet är kortare vid dålig sikt, men jag skall kolla lite mer.
I mörker körde bilen oftast grymt nära innan den tog ut avståndet till ”för nära”.
Avståndet var under 1s vid flera ”kommer ikapp-situationer”, vilket såklart är extremt underkänt och lite farligt.
Med radar såg bilen framförvarande i tid och justerade farten successivt så ca 3s blev slutresultatet, dag som natt.
Vet inte om det ändrats sen i juli, men bilen körde titt som tätt så nära som jag aldrig skulle göra själv just för att skona min egen bils lack från stenskott etc.
Funkerar bra med radar (HW4). Ska man hårddra det hade jag helst sett att det fanns avstånd till 10 med nuvarande 7 steg. Men radaravståndet är okey ur trafiksäkerhetsperspektivet iaff.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Föutom att själva "grundavståndet" har blivit kortare så reagerar bilen långsammare när bilen framför saktar in. Riktigt otrevligt på vintern.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 15:12Japp, jag har mätt och filmat och mätt många ggr, och klockat direkt också.mikebike skrev: ↑26 sep 2023 14:16Jag "mätte" igår. 100 km/tim och regn = 2 sekunder på avstånd 7.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 10:46Jag kör alltid på maxavstånd, och det var ungefär 3s innan de kopplade bort radarn.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.
I mörker körde bilen oftast grymt nära innan den tog ut avståndet till ”för nära”.
Avståndet var under 1s vid flera ”kommer ikapp-situationer”, vilket såklart är extremt underkänt och lite farligt.
Med radar såg bilen framförvarande i tid och justerade farten successivt så ca 3s blev slutresultatet, dag som natt.
Vet inte om det ändrats sen i juli, men bilen körde titt som tätt så nära som jag aldrig skulle göra själv just för att skona min egen bils lack från stenskott etc.
Funkerar bra med radar (HW4). Ska man hårddra det hade jag helst sett att det fanns avstånd till 10 med nuvarande 7 steg. Men radaravståndet är okey ur trafiksäkerhetsperspektivet iaff.
Volvo PV 544 Special 1963
Du har väl haft S inte 3/Y? Var en annan vit på S AFAIK.Gadiel skrev: ↑26 sep 2023 13:50Det där är en myt…. Jag har haft Vit, röd och blå. Samma skit.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.AAKEE skrev: ↑25 sep 2023 16:35Och att AP började köra 1.8-2s bakom i dagsljus och ännu närmare i mörker sen de stängde av radarn.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2023 21:38
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maxavstånd är ju så långt att man knappt kan se bilen framför för horisonten.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 10:46Jag kör alltid på maxavstånd, och det var ungefär 3s innan de kopplade bort radarn.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.AAKEE skrev: ↑25 sep 2023 16:35Och att AP började köra 1.8-2s bakom i dagsljus och ännu närmare i mörker sen de stängde av radarn.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2023 21:38

Jag kör alltid på min, men så är jag van vid att hålla millimeteravstånd vid bankörning, så det är låååångt för mig.

Det är inte ett moget sätt att hantera det tycker jag.taliz skrev: ↑26 sep 2023 16:39Maxavstånd är ju så långt att man knappt kan se bilen framför för horisonten.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 10:46Jag kör alltid på maxavstånd, och det var ungefär 3s innan de kopplade bort radarn.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.AAKEE skrev: ↑25 sep 2023 16:35Och att AP började köra 1.8-2s bakom i dagsljus och ännu närmare i mörker sen de stängde av radarn.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2023 21:38
Efter byte till MS är avstånden som förut.![]()
Jag kör alltid på min, men så är jag van vid att hålla millimeteravstånd vid bankörning, så det är låååångt för mig.![]()
Har vart van att flyga rätt nära andra luftfarkoster i mitt förra jobb, men tycker ändå att 3s är minsta vettiga rent säkerhetsmässigt i trafiken. (Undantag storstadstrafik då, där det inte funkar av andra skäl).
AP är ju dessutom inte speciellt pålitlig…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Man behöver knappast ha foten över bromspedalen för att hinna reagera på minsta avståndet. Jag har gott om tid.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 17:13Det är inte ett moget sätt att hantera det tycker jag.taliz skrev: ↑26 sep 2023 16:39Maxavstånd är ju så långt att man knappt kan se bilen framför för horisonten.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 10:46Jag kör alltid på maxavstånd, och det var ungefär 3s innan de kopplade bort radarn.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.
Efter byte till MS är avstånden som förut.![]()
Jag kör alltid på min, men så är jag van vid att hålla millimeteravstånd vid bankörning, så det är låååångt för mig.![]()
Har vart van att flyga rätt nära andra luftfarkoster i mitt förra jobb, men tycker ändå att 3s är minsta vettiga rent säkerhetsmässigt i trafiken. (Undantag storstadstrafik då, där det inte funkar av andra skäl).
AP är ju dessutom inte speciellt pålitlig…
Men alla är vi olika. Vissa behöver mkt längre tid för att reagera. Vissa är inte redo att ställa sig på bromsen på ett ögonblick. Många har kanske inte ens provat att bromsa maximalt sen de tog körkortet.
När jag kör hoj på landsväg kör jag väldigt försiktigt och använder tex väldigt lite nerlägg i kurvor för att undvika risk för grus/oljespill. Jag tar det också försiktigt när det är dålig sikt, sänker farten och är bromsberedd vid utfarter, korsningar etc.
Jag skulle kunna köra väldigt, väldigt mycket fortare om jag inte tog hänsyn. Men ändå tycker vissa jag kör med att jag kör för fort pga de kan inte hänga med. De tror att jag tar massa risker, bara för att de själva skulle vara tvungna att göra det för att hänga med. Vi har alla olika förmågor helt enkelt. Man kan inte dra alla över en kam.
Normalt avstånd i Sverige är 3s.
Man kan tycka att AP skulle kunna köra enligt ”Svensk lag”.
Bilarna bör vara anpassade för fler människor än he-man’s med röntgenblick.
(Jag har en fot i motorsport med busbil osv, så jag tillhör nog inte de där sega stackarna du talar om).
Oavsett det så körde bilen så nära under året jag hade den efter att de stängde av radarn så att framförvarandes grussprätt blästrar fronten och motorhuv/skärmar.
Jag har tagit för vana att köra med tillräckligt avstånd för att slippa få bilen blästrad ända sedan 90-talet. Eftersom jag bor i Norrland är det möjligt. Det har helt klart gjort skillnad och bilarna har vart väldigt fräsha trots många mil.
Låter man model 3 köra på AP kommer den ligga så nära att bilen blästras.
Pissdålig lack och värdelös AP är ingen bra kombination.
Kollar jag på skador/märken i lacken med Ultra red verkar den tyvärr inte ett dugg bättre än de tidigare.
(Jag har en fot i motorsport med busbil osv, så jag tillhör nog inte de där sega stackarna du talar om).
Oavsett det så körde bilen så nära under året jag hade den efter att de stängde av radarn så att framförvarandes grussprätt blästrar fronten och motorhuv/skärmar.
Jag har tagit för vana att köra med tillräckligt avstånd för att slippa få bilen blästrad ända sedan 90-talet. Eftersom jag bor i Norrland är det möjligt. Det har helt klart gjort skillnad och bilarna har vart väldigt fräsha trots många mil.
Kollar jag på skador/märken i lacken med Ultra red verkar den tyvärr inte ett dugg bättre än de tidigare.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nu har jag visserligen inte provat sedan de tog bort/disabla radarn, men vad jag förstått så har avståndet blivit längre snarare än kortare.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 18:01Normalt avstånd i Sverige är 3s.
Kanske det varierar per bil?
På något magiskt sätt lyckas jag tydligen köra på ett sådant avstånd att jag såväl undviker olyckor som stenskott. Aldrig behövt laga eller byta ruta tex. Min M3P såg som sagt ut som ny efter 1 1/2 år och 3600 mil. Så det kan inte vara helt fel.

Har dock kört in i ett "grusmoln"(mötande grusbil utan täckt flak) en gång som gjorde att jag fick massa små vita prickar på rutan...
Alla var/är Model3taliz skrev: ↑26 sep 2023 16:35Du har väl haft S inte 3/Y? Var en annan vit på S AFAIK.Gadiel skrev: ↑26 sep 2023 13:50Det där är en myt…. Jag har haft Vit, röd och blå. Samma skit.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.AAKEE skrev: ↑25 sep 2023 16:35Och att AP började köra 1.8-2s bakom i dagsljus och ännu närmare i mörker sen de stängde av radarn.SwedishAdvocate skrev: ↑24 sep 2023 21:38
-
Och vilken vit på Model 3? Den solida eller Pearl White Multi-coat?Gadiel skrev: ↑26 sep 2023 18:30Alla var/är Model3taliz skrev: ↑26 sep 2023 16:35Du har väl haft S inte 3/Y? Var en annan vit på S AFAIK.Gadiel skrev: ↑26 sep 2023 13:50Det där är en myt…. Jag har haft Vit, röd och blå. Samma skit.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
PearlwhiteSwedishAdvocate skrev: ↑26 sep 2023 18:36Och vilken vit på Model 3? Den solida eller Pearl White Multi-coat?Gadiel skrev: ↑26 sep 2023 18:30Alla var/är Model3taliz skrev: ↑26 sep 2023 16:35Du har väl haft S inte 3/Y? Var en annan vit på S AFAIK.Gadiel skrev: ↑26 sep 2023 13:50Det där är en myt…. Jag har haft Vit, röd och blå. Samma skit.taliz skrev: ↑26 sep 2023 09:12
Problemet är tvärtom vad jag förstått. Går inte hålla lika nära avstånd som tidigare nu längre. Man tvingas hålla jättelångt avstånd.
Nej, det är generellt ca 30% kortare vid bra sikt och bra ljusförhålkanden med 100% ren ruta utan imma mm.
Det blir ofta (mycket) kortare när man kommer ikapp en bil, speciellt om det är mörkt eller regnar.
Tesla har spärrat den kortaste avståndsinställningen (1 eller 1 och 2 ? Har aldrig använt, men eftersom 7 är rätt nära i vissa situationer skulle det väl ta i framförvarande med 1.
Kamerorna är inte bra nog för att ersätta radarn helt enkelt.
Den här videon tog jag egentligen för att jag var missnöjd med att allt mer av norrlands E4 blev 70-väg enligt Teslas navigator, och bilen över två år blivit allt sämre på att ha koll på hastighetsgränserna.
Var en bit 90-sträcka med AP på 110 och efter att ha vinglat till sig höll bilen cirka 2s avstånd.
Avståndet som alltid ställt på 7.
https://youtu.be/0PKB_wu7wnA
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Spannet har blivit mindre helt enkelt?AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 19:04Nej, det är generellt ca 30% kortare vid bra sikt och bra ljusförhålkanden med 100% ren ruta utan imma mm.
Det blir ofta (mycket) kortare när man kommer ikapp en bil, speciellt om det är mörkt eller regnar.
Tesla har spärrat den kortaste avståndsinställningen (1 eller 1 och 2 ? Har aldrig använt, men eftersom 7 är rätt nära i vissa situationer skulle det väl ta i framförvarande med 1.
Kamerorna är inte bra nog för att ersätta radarn helt enkelt.
Den här videon tog jag egentligen för att jag var missnöjd med att allt mer av norrlands E4 blev 70-väg enligt Teslas navigator, och bilen över två år blivit allt sämre på att ha koll på hastighetsgränserna.
Var en bit 90-sträcka med AP på 110 och efter att ha vinglat till sig höll bilen cirka 2s avstånd.
Avståndet som alltid ställt på 7.
https://youtu.be/0PKB_wu7wnA
De kortaste avstånden har tagits bort = det har blivit längre för sånna som mig
Samtidigt har de längsta också tagits bort = det har blivit kortare för sånna som dig
Jag räknade 3 sekunder på det där klippet.

Det är troligen fel på min mobil (iphone) för tar man tid med den blir det ca <1.5s varje gång jag mäter.
Ganska lätt mäta bilruta för bildruta, det är ca 1.35s mellan bilarna. Då har jag bjudit på nästan halva Suzuki Alton eller vad det är

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5