Greenely och deras spot-priser, stämmer dem verkligen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Greenely och deras spot-priser, stämmer dem verkligen?

Inlägg av Nighthawk »

Tjena,

(PH=Power Hour)
(NP=Nordpool)

Edit: bilderna hamnade i fel ordning, lyckas inte fixa det från mobilen, så ha gärna överseende med det.

La märke till en sak som inte gör mig klok. Jag vet att Greenely till skillnad från tibber har rabatter så alla har väl inte samma pris.

Det jag är fundersam över är deras grafer.
Jag jobbar med fysisk elhandel så jag vill ändå hävda att jag har bra koll på NordPool och marknaden.

Det jag inte förstår är prissättning för deras spot-pris. Känns som det skiljer sig? Är det viktat på något sätt? I så fall, I vilka villkor står det?
Priserna på NP presenteras i EUR och är exklusive moms samt valutakursavgifter.

Tittar vi på dagens priser på Greenely ser det ut såhär på bilden från Greenely. Där PH 19-20 är 0 kr. Det blocket är ju i stort sett 0 EUR på NP med.
Screenshot_20230919_111827_Chrome.jpg

Däremot är priserna negativa på "solpeaken" samt natten PH1-6 där priserna är negativa. Här är priserna positiva i grafen, trots att priserna är negativa på NP.

På den andra bilden är day-ahead priserna som presenterades igår vid 13-tiden. Det skiljer sig tycker jag?
Screenshot_20230919_111917_Greenely.jpg

Hur funkar egentligen greenely? Hur kan ett pris som är högre än de negativa timmarna vara "högre" än kvällstimmarna där priset är positivt?
Har dem viktat priserna möjligen baserat på hur konsumtionen ser ut för Greenely kunder, eller hur ska dem ha det?

Något jag också märkt i efterhand med notiser och insikter man får när bilen laddat färdigt är stt priset där skiljer sig, ofta till ens egen fördel att om jag vet att priser är negativt dem timmarna och laddar så får jag betalt för laddningen.

Överanalyserade jag det här, eller är det någon mer här som vill diskutera? Borde man posta det här på något annat forum, eller EI?

Senast redigerad av Nighthawk, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Greenely och deras spot-priser, stämmer dem verkligen?

Inlägg av Legato »

Vad märkligt, jag är också i SE3 men har inte alls samma graf som dig.
Screenshot_20230919-114546.png
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Inlägg av Nighthawk »

Legato skrev:
Spännande! Min ser helt klart inte ut så Bild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

znac

Inlägg av znac »

Jag bytte till Greenely från TIbber när de körde erbjudandet om fri månadsavgift livet ut om man kopplade laddboxen till dem. Efter en massa strul med app, smartladdning, elpriser som är oklara, buggig och släpande app (data) samt fakturor som aldrig kom och överskottsel som aldrig tillgodoräknades bytte jag tillbaka. Supporten tog en vecka att svara - om det ens svarade.

Så summasummarum fick jag ett väldigt oseriöst intryck av att ha haft med de att göra - så jag bytte tillbaka. Mina 2 cents gällande Greenely.
Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Inlägg av Nighthawk »

znac skrev:
Jag bytte till Greenely från TIbber när de körde erbjudandet om fri månadsavgift livet ut om man kopplade laddboxen till dem. Efter en massa strul med app, smartladdning, elpriser som är oklara, buggig och släpande app (data) samt fakturor som aldrig kom och överskottsel som aldrig tillgodoräknades bytte jag tillbaka. Supporten tog en vecka att svara - om det ens svarade.

Så summasummarum fick jag ett väldigt oseriöst intryck av att ha haft med de att göra - så jag bytte tillbaka. Mina 2 cents gällande Greenely.
Ja, jag känner samma och tror vi är några på forumet som delar din frustration. Det finns inget i ditt inlägg jag inte känner igen, samma sak har hänt mig. Mitt avtal med rabatter går ut i slutet på året och som jag förstått är det lite struligt att få sin kredit. Eftersom kundtjänst är svåra att få tag på och de har skumma regler.

Så fort jag använt upp pengarna från solen sticker jag från greenely.

MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Nighthawk skrev: 19 sep 2023 12:32
Legato skrev:

Spännande! Min ser helt klart inte ut så Bild

NightHawk och Legato, ni har olika för att NightHawk har valt att se Greenelys påslag som oftast är runt 12-15 öre. Man kan under inställningar -> Elpriser välja att "Inkludera omkostnader". Då läggs föregående månads påslag på spotpriset.

Sen är frågan om det är en bugg eller om dom verkligen har 0 i påslag vissa timmar som grafen visar.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Inlägg av Nighthawk »

Tack för svar! Det gjorde skillnad nr jag tog bort den. Jag tror tom jag har 6 öre i rabatt så det är egentligen hälften av omkostnanderna jag vill se, alternativt inte alls.

Grafen ser bättre ut helt klart, men det ser mysko ut när priser är runt 0. Måste vara någon bugg, den avrundar väl kanske till 0 och sen kan man väl inte ha 0an med i beräkningen utan att priset blir 0 är min gissning.

Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Vad har ni för påslag hos Greenely?

Ligger på 16 öre inkl moms och avgifter hos Greenely. Hade nog runt 10-12 öre hos Tibber. 49kr billigare i månaden med Greenely då avgiften ligger på noll med Greenely. Vid en förbrukning på över 1000kWh är Tibber billigare för mig.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

Hej!
Passa er för detta företag, jag har lämnat och alt Tibber.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Nighthawk skrev: 20 sep 2023 11:49
Tack för svar! Det gjorde skillnad nr jag tog bort den. Jag tror tom jag har 6 öre i rabatt så det är egentligen hälften av omkostnanderna jag vill se, alternativt inte alls.

Grafen ser bättre ut helt klart, men det ser mysko ut när priser är runt 0. Måste vara någon bugg, den avrundar väl kanske till 0 och sen kan man väl inte ha 0an med i beräkningen utan att priset blir 0 är min gissning.

Har fått bekräftat av Greenely support nu att det är ett fel i appen.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nogo skrev: 20 sep 2023 21:11

Ligger på 16 öre inkl moms och avgifter hos Greenely. Hade nog runt 10-12 öre hos Tibber. 49kr billigare i månaden med Greenely då avgiften ligger på noll med Greenely. Vid en förbrukning på över 1000kWh är Tibber billigare för mig.
Det varierar från månad till månad. Men ja, 16 öre är nog ungefär snitt.

Jag behåller Greenely så länge jag får 15 öre extra för solelen, den tillbaka till Tibber. Tyvärr de enda bra alternativen som finns imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Plus moms. Sen har jag 17 öre rabatt och ingen månadsavgift. :)
Screenshot_20230922_201612_Greenely.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

MrRun skrev: 22 sep 2023 20:18

Hur fick du 17 öre rabatt?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Inlägg av Nighthawk »

Nogo skrev:

Undrar jag med, har dessvärre bara 5 öre extra på solen. Får jag så bra rabatter kan jag nästan stå ut med greenely lite till. Såhär ser det ut för mig.
Screenshot_20230923_175115_Greenely.jpg

MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Nogo skrev: 23 sep 2023 11:41

Via elskling
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

MrRun skrev: 23 sep 2023 23:04
Nogo skrev: 23 sep 2023 11:41

Via elskling
Elskling är ett bra tips, det är sällan man behöver betala månadsavgift där. Gå in en gång om året och byt leverantör. Man sparar sällan något på att vara trogen kund idag tyvärr.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Inlägg av Nighthawk »

Ja, det håller jag med om. Det var så jag skaffade Greenely för lite mer än ett år sen. Vill egentligen ha tibber, men det är ju bara greenely och tibber som är hyfsat smarta bör det kommer till timpris. Har ni andra tips på företag som kör bra Tim-priser och smart laddning osv?

Edit: för egen del kör jag Home Assistant, så kan ju koda in smarta laddningen själv, men alltid bekvämare att slippa!

MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Jag anslöt mig även till Greenely Charge+ så jag för varje laddad kwh får tillbaka 50 öre i form av en voucher hos Northe.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Inlägg av Nighthawk »

Aldrig hört talas om det, vad är det? Jag har bara varit med och testat laddning för beta.

MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Nighthawk skrev: 25 sep 2023 09:16
Aldrig hört talas om det, vad är det? Jag har bara varit med och testat laddning för beta.

Är kanske fortfarande ett pilotprojekt. Jag hoppade på i juni. Man upplåter sin laddbox för stabilisering av frekvensen i nätet och får tack vare det tillbaka 50öre som sagt om man Greenely-kund, annars 25 öre. Än har jag inte märkt av något negativt för min laddning med detta.

https://www.mynewsdesk.com/se/greenely/ ... rk-3256871
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Nighthawk
Teslaägare

Inlägg av Nighthawk »

MrRun skrev:
Nighthawk skrev: 25 sep 2023 09:16

Är kanske fortfarande ett pilotprojekt. Jag hoppade på i juni. Man upplåter sin laddbox för stabilisering av frekvensen i nätet och får tack vare det tillbaka 50öre som sagt om man Greenely-kund, annars 25 öre. Än har jag inte märkt av något negativt för min laddning med detta.

https://www.mynewsdesk.com/se/greenely/ ... rk-3256871
Intressant, jag hoppade också på det när jag såg det. Har en Easee-box, men har inte sett något om det efter jag anmälde den och la in den i appen. Inte heller något om ersättning. Kanske inte blev en av de 300 första då.

Skriv svar