Skillnaden på de där 100 milen handlar om att det är gränsen för att få lyfta halva momsen. Du kan fortfarande ha förmånsbilen och nyttja den privat trots att du kör mindre än 100 mil i tjänsten. MEN företaget får inte lyfta halva momsen. (Detta blandar man ofta ihop med att 100 mil är gränsen för att få förmånsbil, men det handlar främst om för att företaget inte vill ha en bil med full moms)holden skrev: ↑22 sep 2023 21:27Används den i tjänsten är det väl en tjänstebil? Det är otroligt luddigt att jag som egenföretagare ska rulla bilen 100 mil om året ”i tjänsten” för att sedan kunna nyttja den helt privat. Om jag tar bilen till min uppdragsgivare är det ju ingen skillnad mot om en anställd tar bilen till sin arbetsgivares arbetsställe, men jag anses köra ”i tjänsten”. Knappast ett jämlikt system. Och ingen skulle väl välja förmånsbil om det inte fanns en skattemässig uppsida.Collin87 skrev: ↑22 sep 2023 21:19Du tror på allvar att alla som har förmånsbil inte använder den i tjänsten?
Den andra punkten du tog upp har helt enkelt med din arbetsplats att göra. Har du ditt företag skrivit på en adress (arbetsplats) och åker till en annan för att utföra ett arbete som inbringar inkomst till företaget är det en tjänsteresa (då du ofta åker till olika adresser/platser).
Däremot för att ta dig till din arbetsplats är ingen tjänsteresa. Däremot får du privat dra av på skatten om du kör tillräckligt långt per år till din arbetsplats.
Notera i första fallet att om du har din hemadress som företagsadress/arbetsplats och sedan åker till en och samma adresss varje dag för att arbeta så kommer Skatteverket inte anse att det är en tjänsteresa och din huvudsakliga arbetsplats adress ska ändras från din hemadress till den du åker dagligen.
Däremot om du betalar en marknadsmässig hyra för kontoret på din andra plats är det att räkna som tjänsteresa då företaget kan ha två kontor som arbetet utförs på.