Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av Nect »

holden skrev: 22 sep 2023 21:27
Collin87 skrev: 22 sep 2023 21:19
holden skrev: 22 sep 2023 21:07
Collin87 skrev: 22 sep 2023 21:04
holden skrev: 22 sep 2023 21:01
Sverige är ett märkligt land där arbetsgivaren förväntas administrera anställdas privata bilägande. Gör om. Gör rätt.
Hur menar du?
Jag menar att systemet med förmånsbil är helt orimligt. Sänk inkomstskatterna så att folk med behov av bil kan köpa den privat, varför ska en bil utan någon som helst koppling till företagets verksamhetsbeskrivning administreras i företaget.
Du tror på allvar att alla som har förmånsbil inte använder den i tjänsten?
Används den i tjänsten är det väl en tjänstebil? Det är otroligt luddigt att jag som egenföretagare ska rulla bilen 100 mil om året ”i tjänsten” för att sedan kunna nyttja den helt privat. Om jag tar bilen till min uppdragsgivare är det ju ingen skillnad mot om en anställd tar bilen till sin arbetsgivares arbetsställe, men jag anses köra ”i tjänsten”. Knappast ett jämlikt system. Och ingen skulle väl välja förmånsbil om det inte fanns en skattemässig uppsida.
Skillnaden på de där 100 milen handlar om att det är gränsen för att få lyfta halva momsen. Du kan fortfarande ha förmånsbilen och nyttja den privat trots att du kör mindre än 100 mil i tjänsten. MEN företaget får inte lyfta halva momsen. (Detta blandar man ofta ihop med att 100 mil är gränsen för att få förmånsbil, men det handlar främst om för att företaget inte vill ha en bil med full moms)

Den andra punkten du tog upp har helt enkelt med din arbetsplats att göra. Har du ditt företag skrivit på en adress (arbetsplats) och åker till en annan för att utföra ett arbete som inbringar inkomst till företaget är det en tjänsteresa (då du ofta åker till olika adresser/platser).
Däremot för att ta dig till din arbetsplats är ingen tjänsteresa. Däremot får du privat dra av på skatten om du kör tillräckligt långt per år till din arbetsplats.

Notera i första fallet att om du har din hemadress som företagsadress/arbetsplats och sedan åker till en och samma adresss varje dag för att arbeta så kommer Skatteverket inte anse att det är en tjänsteresa och din huvudsakliga arbetsplats adress ska ändras från din hemadress till den du åker dagligen.

Däremot om du betalar en marknadsmässig hyra för kontoret på din andra plats är det att räkna som tjänsteresa då företaget kan ha två kontor som arbetet utförs på.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av holden »

Exakt. Vilket belyser det absurda i detta. Bilar som inte är verksamhetskritiska ska inte administreras av företaget.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av Collin87 »

holden skrev: 22 sep 2023 21:27
Collin87 skrev: 22 sep 2023 21:19
holden skrev: 22 sep 2023 21:07
Collin87 skrev: 22 sep 2023 21:04
holden skrev: 22 sep 2023 21:01
Sverige är ett märkligt land där arbetsgivaren förväntas administrera anställdas privata bilägande. Gör om. Gör rätt.
Hur menar du?
Jag menar att systemet med förmånsbil är helt orimligt. Sänk inkomstskatterna så att folk med behov av bil kan köpa den privat, varför ska en bil utan någon som helst koppling till företagets verksamhetsbeskrivning administreras i företaget.
Du tror på allvar att alla som har förmånsbil inte använder den i tjänsten?
Används den i tjänsten är det väl en tjänstebil? Det är otroligt luddigt att jag som egenföretagare ska rulla bilen 100 mil om året ”i tjänsten” för att sedan kunna nyttja den helt privat. Om jag tar bilen till min uppdragsgivare är det ju ingen skillnad mot om en anställd tar bilen till sin arbetsgivares arbetsställe, men jag anses köra ”i tjänsten”. Knappast ett jämlikt system. Och ingen skulle väl välja förmånsbil om det inte fanns en skattemässig uppsida.
Nej det är snarare tjänstebil om den bara används i tjänsten.


Men nej det är inte jämlikt, men varför måste allt vara jämlikt?
Finns ju vissa yrkesgrupper som får helt skattefri milersättning med privat bil, inte heller så jämlikt IMO.

Jag har valt förmånsbil istället för högre lön, men kan då inte välja fritt vilken bil jag vill ha heller.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av Nect »

holden skrev: 22 sep 2023 22:02
Exakt. Vilket belyser det absurda i detta. Bilar som inte är verksamhetskritiska ska inte administreras av företaget.
Du tänker på personalbil antar jag?
Dessa blir kostnadsneutralt för företaget och innebär att den anställde står för hela kostnaden.
För Skatteverket blir det same same och samma skatt in (om lön skulle getts i stället)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av holden »

Nect skrev: 22 sep 2023 22:07
holden skrev: 22 sep 2023 22:02
Exakt. Vilket belyser det absurda i detta. Bilar som inte är verksamhetskritiska ska inte administreras av företaget.
Du tänker på personalbil antar jag?
Dessa blir kostnadsneutralt för företaget och innebär att den anställde står för hela kostnaden.
För Skatteverket blir det same same och samma skatt in (om lön skulle getts i stället)
Och vilket är då skälet att blanda in företaget?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av Nect »

holden skrev: 22 sep 2023 22:11
Nect skrev: 22 sep 2023 22:07
holden skrev: 22 sep 2023 22:02
Exakt. Vilket belyser det absurda i detta. Bilar som inte är verksamhetskritiska ska inte administreras av företaget.
Du tänker på personalbil antar jag?
Dessa blir kostnadsneutralt för företaget och innebär att den anställde står för hela kostnaden.
För Skatteverket blir det same same och samma skatt in (om lön skulle getts i stället)
Och vilket är då skälet att blanda in företaget?
Vad spelar det för roll om företaget önskar att bränna resurser på detta? (administration, bokföring etc.)

Skapar sysselsättning och skatteintäkter så ser inget problem om företagen vill erbjuda detta.

Finns till och med förmånscykel nu som inte har något med tjänsteutövningen att göra…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av holden »

Ja, är målsättningen att sysselsätta företagen med annat än att bedriva sin verksamhet, Skatteverket, lagstiftande myndigheter, arbetstagarna, leasingbolagen, finansbolagen samt forumskribenter är det ett extremt framgångsrikt system.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av Nect »

holden skrev: 22 sep 2023 22:24
Ja, är målsättningen att sysselsätta företagen med annat än att bedriva sin verksamhet, Skatteverket, lagstiftande myndigheter, arbetstagarna och forumskribenter är det ett extremt framgångsrikt system.
(Tänkte främst att det skapar mer sysselsättning utanför det egna företaget). För Skatteverket blir det nog ingen ökad belastning enbart en annan ruta som fylls i…
Så det är främst företagen själva som hanterar det.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av Banane »

holden skrev: 22 sep 2023 22:11
Nect skrev: 22 sep 2023 22:07
holden skrev: 22 sep 2023 22:02
Exakt. Vilket belyser det absurda i detta. Bilar som inte är verksamhetskritiska ska inte administreras av företaget.
Du tänker på personalbil antar jag?
Dessa blir kostnadsneutralt för företaget och innebär att den anställde står för hela kostnaden.
För Skatteverket blir det same same och samma skatt in (om lön skulle getts i stället)
Och vilket är då skälet att blanda in företaget?
Höga marginalskatter?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1182
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av holden »

Banane skrev: 22 sep 2023 22:55
holden skrev: 22 sep 2023 22:11
Nect skrev: 22 sep 2023 22:07
holden skrev: 22 sep 2023 22:02
Exakt. Vilket belyser det absurda i detta. Bilar som inte är verksamhetskritiska ska inte administreras av företaget.
Du tänker på personalbil antar jag?
Dessa blir kostnadsneutralt för företaget och innebär att den anställde står för hela kostnaden.
För Skatteverket blir det same same och samma skatt in (om lön skulle getts i stället)
Och vilket är då skälet att blanda in företaget?
Höga marginalskatter?
Absolut. Hela skälet till att starta eget. Men det rättfärdigar väl inte att företagen ska administrera privat bilägande.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
ml42
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?

Inlägg av ml42 »

Förmånsbil = Du får använda den privat och förmånsbeskattas för det.

Tjänstebil = Du får endast använda den i ringa omfattning (max 100 mil och 10 tillfällen per år) privat och förmånsbeskattas inte för det.

Det här med att det ska vara kostnadsneutralt för företaget är ofördelaktigt för den anställde, iaf om man kör mycket i tjänsten. Min arbetsgivare erbjuder förmånsbil där kostnaden för den anställde är förmånsbeskattning + löneavdrag som beräknas så det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren, dvs högre kostnad än förmånen som skatteverket har beräknat. Jag kör minst 90% av mina mil i tjänsten så det blir väldigt dyra privata mil om jag skulle acceptera det.

För tillfället äger jag min egen bil och får milersättning. Jag skulle kunna använda företagets bil istället (tjänstebil) men då med omaket att jag inte kan göra privata avstickare under en resa om jag skulle vilja det.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Skriv svar