igu skrev: ↑18 sep 2023 14:58
Tjena
Jag undersöker om det (enkelt) går att få till 20" till vinterhjulen som ett bra alternativ lite mellan 19 och 21.
Är det någon som kör 20 tummare till vinterhjul?
Lite bakgrund till min fråga:
Det verkar vara riktigt dåligt med däck som passar motsvarande fälgar när man försöker få till samma rullomkrets. Hade helst sett något däck för nordiska klimat typ hakka5, contiviking7, mfl men ingen verkar finnas i 285-295/35/20 till bakhjulen (kanske 275/40/20 men då måste jag eventuellt ändra bredd på fälg också?). Jag kanske missar något fundamentalt men det var inte så enkelt som jag hoppades på
Tar tacksamt emot tips från er som lyckats sätta ihop vinterhjul med 20" fälgar! <3
Jag köpte 20” fram n dekk24.no
20x9 fram, 20x10 bak.
Hade kunnat tänka mig square med 9” brett runtom men pga looks blev det 10” bak.
Jag beställde hakka 10EV 255/40-20, det är mycket smalare än de vinterdäck Tesla säljer till model S refresh, men jättebreda däck fungerar sådär på lössnö/nysnö i norra Sverige.
255 brett kommer fungera ungefär som 235 gjorde på min M3P och 235 gör/gjort på de tyngre Audis jag haft. (Däcksbredd / bilens vikt). Har provat lite bredare vintertid och det upplevde jag inte som en bra lösning när det snöar och/eller slaskar.
Det var inget problem att hitta 20” med ungefär rätt diameter och originalbredd, dvs 285-295 bak vill jag minnas när jag kollade runt vad som fanns tillgängligt. De däcken var nog tom billigare per styck än mina 255.