Fantastiskt snyggt, men ryser lite vid tanken på att skrapa en sån fälg i trottoarkanten.

Moderator: Redaktion
Fantastiskt snyggt, men ryser lite vid tanken på att skrapa en sån fälg i trottoarkanten.
Du kan skicka meddelande till eller ringa 0735005520 så jag kan möta upp. Är oftast på plats 9-12
Jag har nog det faktiskt. De är till 3 men de nyare har stämpel 830 kgjonasl skrev: ↑21 jun 2023 15:42Du har inga (skadade) Model 3-fälgar som skulle gå på Model Y men är smalare? Jag vill verkligen komma från de överbreda fälgarna jag har nu.
Sommarfälgarna är 19x8.5" Model3-fälgar som har tillräcklig viktklass (i mitt fall 800 kg) och jag skulle gärna ha samma på vintern.
Vad kostar dessa? Passar dem till originaldäcken?
Ja de är exakt samma mått som originalfälgarna. De finns på vår sida thenewaero.com och går att betala i SEK. Vi har lager i Norrköping. Du kan också skicka PM till mig
Våra ventilationshål är utformade för att skapa en liten luftkudde utanför hålen. Den runda delen av det D-formade hålet är vinklad lite för att skopa ut luft från bromsen som smörjer ytan, eller hur man ska förklara det.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑28 aug 2023 10:41Hej, hörde i annan tråd att grundare eller liknande av new aero finns här.
Är genuint intresserad av aeroaspekten på fälgar generellt, och ville kolla varför ni har täckt insidan av fälgen men lämnat utkanten öppen?
Chefsingenjörer på Audi/BMW etc har ju gått ut med att insidan av fälgen i stort sett kan ignoreras och att man ska fokusera på att täcka utsidan. Detta syns ju numera även i designen på dom flesta aero-fälgarna.
Är bara intresserad av varför ni gjort tvärtom? Om man kan lära sig något nytt.
Ok intressant, tack för svar, ursäkta följdfrågan..AGCF skrev: ↑28 aug 2023 10:50Våra ventilationshål är utformade för att skapa en liten luftkudde utanför hålen. Den runda delen av det D-formade hålet är vinklad lite för att skopa ut luft från bromsen som smörjer ytan, eller hur man ska förklara det.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑28 aug 2023 10:41Hej, hörde i annan tråd att grundare eller liknande av new aero finns här.
Är genuint intresserad av aeroaspekten på fälgar generellt, och ville kolla varför ni har täckt insidan av fälgen men lämnat utkanten öppen?
Chefsingenjörer på Audi/BMW etc har ju gått ut med att insidan av fälgen i stort sett kan ignoreras och att man ska fokusera på att täcka utsidan. Detta syns ju numera även i designen på dom flesta aero-fälgarna.
Är bara intresserad av varför ni gjort tvärtom? Om man kan lära sig något nytt.
Vi vill inte flytta in hålen mot mitten för då skapas rundgång av luften från de ventilerade bromsarna. Om du tittar på en bromsskiva så är det en radial fläkt som blåser luften rakt mot fälgbanan där den är tänkt att ventileras ut genom hålen. Men om det istället för hål är täppt där stannar luften i större utsträckning kvar och sugs in i bromsen igen.
De fälgar du tänker på är inte tänkta att försöka maximera bromskylning samtidigt som de är aerodynamiska, de är bara aerodynamiska. De adderar dessutom vikt så långt från rotationscentrum som är möjligt på en fälg, vilket får anses vara det sämsta stället att öka vikten.
Dessa finns kvar! Samt även blåa med shadow cut. Perfekt till highland