Elektronisk "gnissel".

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Elektronisk "gnissel".

Inlägg av robegb »

Hej!

Haft min M3 LR sen i mars och haft ett (vad jag tror är) problem med en form av gnissel.

Otroligt svårt att förklara vad det låter som men det är typ som ett high pitched elektroniskt "coil whine" som kommer när jag kör blien mellan 45-60kmh och väldigt mycket när jag kör 75-100kmh. Ljudet försvinner när jag kört typ en timma men svårt att säga lite när exakt.

Jag har inte vågat anmäla felet och kolla det för att närmaste service center ligger 1,5h bort och ljudet kommer med all sannolikhet inte höras då när bilen är "varm" så då kommer de säkert skicka tillbaka mig.
Ljudet är också svårt att spela in iom att det är så hög frekvens på det (min svärfar 60+ hör tex inte det) så det är svårt att bevisa...

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Någon som har varit med om liknande eller tips på hur jag ska gå vidare?
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Elektronisk "gnissel".

Inlägg av SALVETA »

Lite låter det ju mer eller mindre alltid, och mer är det ju t.ex. när man navigerar till supercharger och batteriet konditioneras men är detta ett helt annat missljud menar du?

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Elektronisk "gnissel".

Inlägg av Apollo »

robegb skrev: 13 sep 2023 14:18
Hej!

Haft min M3 LR sen i mars och haft ett (vad jag tror är) problem med en form av gnissel.

Otroligt svårt att förklara vad det låter som men det är typ som ett high pitched elektroniskt "coil whine" som kommer när jag kör blien mellan 45-60kmh och väldigt mycket när jag kör 75-100kmh. Ljudet försvinner när jag kört typ en timma men svårt att säga lite när exakt.

Jag har inte vågat anmäla felet och kolla det för att närmaste service center ligger 1,5h bort och ljudet kommer med all sannolikhet inte höras då när bilen är "varm" så då kommer de säkert skicka tillbaka mig.
Ljudet är också svårt att spela in iom att det är så hög frekvens på det (min svärfar 60+ hör tex inte det) så det är svårt att bevisa...

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Någon som har varit med om liknande eller tips på hur jag ska gå vidare?
Jag har ett elekrotiskt sprakande ljud som kommer från framvagnen. precis som detta: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 98/page-32

Verkar vara ett känt fel som vissa bilar har. Frammotorn som har något strul. Jag upplever att det är mer ljud när temperaturen är under 15 grader. 20+ är det ganska lite ljud. Inte orkat fara ner till Umeå, väntar och hoppas att Tesla utfärdar någon recall för dessa bilar. Mobile Service har varit förbi och testat bilen och de hörde också ljudet och dokumenterade detta.
- Model 3 Performance 2023
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Elektronisk "gnissel".

Inlägg av robegb »

Ja! Cricket sound är en bra beskrivning!
Hmm, jag bor ju en timma bort bara… kanske borde lämna in bilen då, fel på frammotorn låter ju lite lurigt 😅
2023 Röd M3 AWD
Skriv svar