Ljud vid backning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Ljud vid backning?

Inlägg av Exit_gas »

Just fått min nya MY! Älskar den. Dum fråga - när jag backar är det en ton som låter, utanför bilen. Ska det vara så? Eller är det något knas. Hittar det inte i manualen..
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Dexter »

Jag tror att det är ljud på alla nyare teslor från Q2 2021 och senare.
Har för mig att det är ljud framåt också vid låg hastighet.
Typ Rymdskepps ljud "Weeeee" :)
Säkert någon i forumet som kan bekräfta det.
Min 2021 Q1 M3P har inget ljud alls.
amerz
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 nov 2021 10:11

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av amerz »

De stämmer. De blev lag på att el bilar som kör i låg hastighet ska låta så att de blinda hör oss komma.
Dock hör jag ljudet endast när jag backar och inte när jag kör framåt.
Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 jan 2022 22:24

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Exit_gas »

Tack! Anande det. Weeeeee…
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Jontez »

Testade en MY och förstod inte exakt hur boomboxen fungerade. Kan man låta som en glassbil när man backar eller är det bara om man står still?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Franz »

När jag var barn kunde man på "Anslagstavlan" få höra att ljudet från trafiken blev som en dimma för de blinda. Alla ljud överallt gjorde det svårt att urskilja saker. Nu ser jag ändå en fördel med ett lätt ljud från bilen om inte annat för alla seende med dålig hörsel som går ute i vägbanan här ute i förorten...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av mikebike »

Jontez skrev:
Testade en MY och förstod inte exakt hur boomboxen fungerade. Kan man låta som en glassbil när man backar eller är det bara om man står still?
Bara när man står still....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Jontez »

mikebike skrev:
Jontez skrev:
Testade en MY och förstod inte exakt hur boomboxen fungerade. Kan man låta som en glassbil när man backar eller är det bara om man står still?
Bara när man står still....
Ja okej. Ändå tillräckligt för att skämma ut barnen när man hämtar dom i skolan :D
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av gellerstam »

Jontez skrev:
mikebike skrev:
Jontez skrev:
Testade en MY och förstod inte exakt hur boomboxen fungerade. Kan man låta som en glassbil när man backar eller är det bara om man står still?
Bara när man står still....
Ja okej. Ändå tillräckligt för att skämma ut barnen när man hämtar dom i skolan :D
Oja, rejält. Pruttljuden, bjällerklang, eller megafonen med förställd röst skämmer lätt ut dina barn när du hämtar upp dem.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av fth »

gellerstam skrev:
Oja, rejält. Pruttljuden, bjällerklang, eller megafonen med förställd röst skämmer lätt ut dina barn när du hämtar upp dem.
Det räcker väl iofs med att bara existera för att barnen skall tycka att man skämmer ut dom totalt. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Det räcker väl iofs med att bara existera för att barnen skall tycka att man skämmer ut dom totalt. :roll:

/fth
Huvudet på spiken. Man är tydligen alltid pinsam som förälder, oavsett vad man gör eller säger! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av martinot »

Exit_gas skrev:
Just fått min nya MY! Älskar den. Dum fråga - när jag backar är det en ton som låter, utanför bilen. Ska det vara så? Eller är det något knas. Hittar det inte i manualen..
Det är tyvärr ett lagkrav inom USA (FMVSS 141) och numera även inom EU/Kina (UN R138.01). Kravet på Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS), som det officiellt heter, infördes att gälla alla nya bilar som tillverkas fom. juli 2021. Plockade ut en ny Tesla i juni 2021, och den hade också detta system.

I USA kan man byta ljudet själv, men inom EU och Kina så är det krav på att det är de ljud som bilen blivit certifierade med (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
fth skrev:
Det räcker väl iofs med att bara existera för att barnen skall tycka att man skämmer ut dom totalt. :roll:

/fth
Huvudet på spiken. Man är tydligen alltid pinsam som förälder, oavsett vad man gör eller säger! :D
Första åren är Pappa en hjälte. Sedan en idiot bra länge. När barnen flyttat hemifrån blir Pappa populär igen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av jonasl »

fth skrev:
Det räcker väl iofs med att bara existera för att barnen skall tycka att man skämmer ut dom totalt. :roll:

/fth
Haha, inte när man hämtar med en Tesla på utanför lågstadiet! Då är man coolast i stan - fortfarande!

Varför är det bara vid backning som det låter förresten? Det ska väl låta även när man kör framåt i låg fart enligt lagkraven?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av np519 »

Hej,

jag var cool farsa även under tonåren. Körde hoj och höll på med saker som är coola (fortfarande en del coola saker).

Jag har en M3LR 21...hämtade i december...men hör inget ljud...jag hör lite dåligt men ...behöver man sätta igång det?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av infelicitas »

np519 skrev:
Hej,

jag var cool farsa även under tonåren. Körde hoj och höll på med saker som är coola (fortfarande en del coola saker).

Jag har en M3LR 21...hämtade i december...men hör inget ljud...jag hör lite dåligt men ...behöver man sätta igång det?
Nja, det låter inte så mycket och bara vid backning. Det är en lite underlig ton, man kan tro att det är från motorerna.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av kenjon »

Man måste nästan vara utanför bilen för att höra det. Och det hörs även när man kör framåt men med betydligt lägre volym.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Elkris
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 sep 2023 19:40
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Elkris »

Hallo, Tesla-vänner!

En god vän skaffade en Tesla Model Y Performance för 4-månader sedan.
Jag var med och hämtade den i Malmö.

Nu för en månad sedan upptäckte jag ett fruktansvärt oljud.
Vännen som äger bilen hade aldrig hört detta, men lyssna på denna länk och kommentera:


Ska det verkligen låta så från en bil som kostar nästan EN MILJON?

Tack för insläpp i forumet :)
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av FStaake »

Elkris skrev: 11 sep 2023 20:08
Hallo, Tesla-vänner!

En god vän skaffade en Tesla Model Y Performance för 4-månader sedan.
Jag var med och hämtade den i Malmö.

Nu för en månad sedan upptäckte jag ett fruktansvärt oljud.
Vännen som äger bilen hade aldrig hört detta, men lyssna på denna länk och kommentera:


Ska det verkligen låta så från en bil som kostar nästan EN MILJON?

Tack för insläpp i forumet :)
Ufo-ljudet är avsiktligt, ska varna gående.
Det låter högre vid backning och svagare när man kör framåt i låg hastighet.
Om det är det ljudet du menar?

Sedan hörde jag andra ljud också men det lät mer som vanligt ljud från bromsskivor som det bildats lite ytrost på.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Dinsdale »

Om ljudet är störande kan högtalaren som producerar ljudet kopplas ur. Nackdelen är att tutan väl också slutar fungera då, vilket krävs på besiktningen. Ett annat alternativ är att tejpa över gallret under högtalaren med silvertejp, det dämpar ljudet (även tutan).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Walker »

Dinsdale skrev: 12 sep 2023 06:42
Om ljudet är störande kan högtalaren som producerar ljudet kopplas ur. Nackdelen är att tutan väl också slutar fungera då, vilket krävs på besiktningen. Ett annat alternativ är att tejpa över gallret under högtalaren med silvertejp, det dämpar ljudet (även tutan).
Stämmer inte. Tutan är separat. Har själv micklat med det där. Det som händer är att du får ett felmeddelande som ligger kvar på skärmen, men det kan man komma runt om man montrar ett motstånd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Felixen
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 16 aug 2021 13:23
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/fredrik68480

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av Felixen »

Tror att man kan sätta dessa: https://hamphi.com/products/isolerings- ... ingssystem

Så ska man inte få varning och samtidigt en kontakt i så inte de blir fulla med skit :)
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av jonasl »

Elkris skrev: 11 sep 2023 20:08

Ska det verkligen låta så från en bil som kostar nästan EN MILJON?

Tack för insläpp i forumet :)
Inte ens bilar som kostar nästan EN MILJON är undantagna lagkrav tyvärr. Men jag hatar också oljudet.

Tyvärr älskar ungarna att göra pruttljud med bilen utanför förskolan annars hade jag kopplat bort högtalaren. Tutan är som sagt separat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ljud vid backning?

Inlägg av themax »

Dinsdale skrev:
Om ljudet är störande kan högtalaren som producerar ljudet kopplas ur. Nackdelen är att tutan väl också slutar fungera då, vilket krävs på besiktningen. Ett annat alternativ är att tejpa över gallret under högtalaren med silvertejp, det dämpar ljudet (även tutan).
Har gjort det på min bil. Tejp över högtalargallret minskade ufoljudet ordentligt, och lätt att åtgärda inför besiktning om två år …

Tutan låter dock som den ska.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar