Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Legato skrev: 05 sep 2023 12:32
Maw skrev: 05 sep 2023 12:23
Det här förvånade mig. Jag visste inte att Tesla blivit omsprungna av Mercedes, Kia, Hyundai, BMW och Toyota i vinstmarginal. Jag trodde Tesla fortfarande var ohotad etta.

https://carup.se/mercedes-vinstkross-s ... kar-tesla/
Det svänger snabbt i bilvärlden. För bara ett år sedan var Tesla den överlägset mest lönsamma biltillverkaren frånsett sportbilstillverkarna Porsche och Ferrari som är utom tävlan här. En ny analys från Ernst & Young som släpptes på måndag visar att alla stora bilmärken utom Tesla och Ford lyckats öka sina vinster det senaste kvartalet.
Jag är inte direkt någon förespråkare av Teslas aktie, men att jämföra lönsamhet enskilda kvartal utan hänsyn till varken långsiktig vinst eller omsättningstillväxt är i mina ögon helt ointressant.

En låg marginal är ju inte något dåligt i sig. Leder den låga marginalen till en så stor ökning i omsättning att vinsten totalt sett ökar så kan det tom vara bra.

Sen är ju artikeln sällsynt uselt skriven (som ofta med CarUp). Man blandar "vinst", "marginal" och "avkastning" hej vilt utan att verka ha någon som helst koll på vad man verkligen avser samt att det är tre helt olika saker.
Absolut, men jag blev ändå förvånad att Tesla halkat ner så mycket i vinstmarginal i förhållande till mpnga andra tillverkare även om det hittills bara är ett kvartal.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Maw skrev: 05 sep 2023 12:54
Legato skrev: 05 sep 2023 12:32
Maw skrev: 05 sep 2023 12:23
Det här förvånade mig. Jag visste inte att Tesla blivit omsprungna av Mercedes, Kia, Hyundai, BMW och Toyota i vinstmarginal. Jag trodde Tesla fortfarande var ohotad etta.

https://carup.se/mercedes-vinstkross-s ... kar-tesla/
Det svänger snabbt i bilvärlden. För bara ett år sedan var Tesla den överlägset mest lönsamma biltillverkaren frånsett sportbilstillverkarna Porsche och Ferrari som är utom tävlan här. En ny analys från Ernst & Young som släpptes på måndag visar att alla stora bilmärken utom Tesla och Ford lyckats öka sina vinster det senaste kvartalet.
Jag är inte direkt någon förespråkare av Teslas aktie, men att jämföra lönsamhet enskilda kvartal utan hänsyn till varken långsiktig vinst eller omsättningstillväxt är i mina ögon helt ointressant.

En låg marginal är ju inte något dåligt i sig. Leder den låga marginalen till en så stor ökning i omsättning att vinsten totalt sett ökar så kan det tom vara bra.

Sen är ju artikeln sällsynt uselt skriven (som ofta med CarUp). Man blandar "vinst", "marginal" och "avkastning" hej vilt utan att verka ha någon som helst koll på vad man verkligen avser samt att det är tre helt olika saker.
Absolut, men jag blev ändå förvånad att Tesla halkat ner så mycket i vinstmarginal i förhållande till mpnga andra tillverkare även om det hittills bara är ett kvartal.
Jag tror du blandar ihop bruttomarginalen med nettomarginalen. Tesla har varit och är fortfarande ledande sett till bruttomarginal.

Sen är siffran i artikeln dessutom felaktig. Tesla gjorde i Q2 $2,6 miljarder i nettovinst på $24,9 miljarder i omsättning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att omsättningen ökar när andelen laddbara bilar ökar är ju logiskt. En vanlig familjebil kostar ju 600’ om den är laddbar mot 3-400’ när den gick på fossilt bränsle.
Biltillverkarna har ju flyttat driftkostnader för bränsle till nybilspriset.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tesla har redan sålt fler bilar detta året än under hela 2022 i Europa :mrgreen:

IMG_6443.jpeg
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Troy Teslike är inte bullish inför q3:

Antar att det i huvudsak beror på Highlandstoppet.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tesla aktien är extremt undervärderad

IMG_6453.jpeg
https://finance.yahoo.com/news/unveilin ... ccounter=1
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 07 sep 2023 10:50
Tesla aktien är extremt undervärderad
Hahahahahahaha. Vad röker dom?

Forward P/E på nästan 80. Prissänkningar och sjunkande marginaler pga tuffare konkurrens för varje år. FSD-tvärstopp. Dojo i pension. Roboten och Roadstern på museum.

Price/Earnings Ratio
2022 Actual 69.59
2023 Estimates 85.69
2024 Estimates 61.15
2025 Estimates 45.07

Givet en kurs på 250 dollar alltså.

https://www.nasdaq.com/market-activity/ ... peg-ratios

Riktkursen (consensus) är strax över 250.
https://www.nasdaq.com/market-activity/ ... t-research
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Morgan Stanley's Adam Jonas has increased his $TSLA price target by 60% to $400 per share (from $250), and upgraded his rating to Overweight (from Equal-Weight). $TSLA is now their "Top Pick"

"We believe that Dojo can add up to $500B to @Tesla's enterprise value, expressed through a faster adoption rate in Mobility (robotaxi) and Network Services (SaaS)."

https://x.com/sawyermerritt/status/1701 ... Nc7B06bKEw
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 11 sep 2023 07:20
Morgan Stanley's Adam Jonas has increased his $TSLA price target by 60% to $400 per share (from $250), and upgraded his rating to Overweight (from Equal-Weight). $TSLA is now their "Top Pick"

"We believe that Dojo can add up to $500B to @Tesla's enterprise value, expressed through a faster adoption rate in Mobility (robotaxi) and Network Services (SaaS)."

https://x.com/sawyermerritt/status/1701 ... Nc7B06bKEw
Det är rena fantasier. Dojo är en fyra år gammal design och Tesla har inte en chans på den öppna marknaden med sin egen arkitektur mot t ex NVidia H100. Den var snabb jämfört med A100. Att Tesla skulle erbjuda den som SaaS och tävla med Amazon Trainium v2, Google TPU v4/5 och Microsoft när dom inte ens kan få den att skala internt verkar helt osannolikt. Som jag minns det har Dojo:s design dessutom inga säkerhetslager, vilket gör att virtualisering är svårt/omöjlighet.

Tesla produktionssatte nyligen en ny superdator baserad på 10000 st NVidia H100. Inte 10000 Dojo.

FSD Robotaxi utan bättre sensorer kan man glömma i närtid. Kanske om 10 år, troligare aldrig.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Marknaden håller med Adam Jonas :mrgreen:

IMG_6508.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 11 sep 2023 10:31
Aktien är helt driven av förhoppningar att drömmar och fantasier ska bli verklighet. Någon gång blir det värdering baserat på mer verklighetsnära framtid. När FSD fortfarande är ungefär lika bra/dålig som nu om ett par år kanske?

Att marknaden inte tappat förtroendet för Elon och hans FSD-projekt ännu är konstigt tycker jag. Han har kört samma dans nu i 7-8 år, men folk vet väldigt lite om området. Adam Jonas vet ingeting om AI. Alla går på myten om att Tesla leder. Och Elon hoppade på AI-hajen som finns just nu för att pumpa upp aktien ännu mer.

Man har hånat mig i FSD-tråden i två år för att jag säger att Tesla är hopplöst efter. Inte så mycket längre.

Det finns ingen intäktsmodell för FSD som är vettig förän man kan ta bort föraren. Och Tesla är 1000x från det till skillnad från konkurrenterna. Det finns troligen ingen väg dit med endast computer vision.

Låt oss säga att Tesla kan deploya en custom robotaxi i EN stad om fem år om dom börjar pivota till robotaxi idag, Då är dom 15 år efter Waymo. Det finns inte en väg till taxi från förarassistans genom att bara göra en successivt bättre. Robotaxi är en helt annan funktion.
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

spacecoin skrev: 11 sep 2023 11:10
Sabbe skrev: 11 sep 2023 10:31
Aktien är helt driven av förhoppningar att drömmar och fantasier ska bli verklighet. Någon gång blir det värdering baserat på mer verklighetsnära framtid. När FSD fortfarande är ungefär lika bra/dålig som nu om ett par år kanske?

Att marknaden inte tappat förtroendet för Elon och hans FSD-projekt ännu är konstigt tycker jag. Han har kört samma dans nu i 7-8 år, men folk vet väldigt lite om området. Adam Jonas vet ingeting om AI. Alla går på myten om att Tesla leder. Och Elon hoppade på AI-hajen som finns just nu för att pumpa upp aktien ännu mer.

Man har hånat mig i FSD-tråden i två år för att jag säger att Tesla är hopplöst efter. Inte så mycket längre.

Det finns ingen intäktsmodell för FSD som är vettig förän man kan ta bort föraren. Och Tesla är 1000x från det till skillnad från konkurrenterna. Det finns troligen ingen väg dit med endast computer vision.

Låt oss säga att Tesla kan deploya en custom robotaxi i EN stad om fem år om dom börjar pivota till robotaxi idag, Då är dom 15 år efter Waymo. Det finns inte en väg till taxi från förarassistans genom att bara göra en successivt bättre. Robotaxi är en helt annan funktion.
Vilket luftslott :lol:
Ska vi gissa att Elon måste sälja lite Tesla för att hålla det sjunkande X vid liv ett tag till.
Förresten: den amerikanska 10-åring ligger på högsta sedan finanskrisen, amerikanska banker sitter på ~600 miljarder dollar i orealiserade förluster, US kör 2000 miljarder dollar underskott 2023, fin mix ...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Man ska gå emot "experterna" här i tråden om man vill bli rik
IMG_6239.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Banane

Inlägg av Banane »

Tellus skrev: 11 sep 2023 21:26
Man kan bli rik på roulette också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 11 sep 2023 21:26
Det är bara att gratulera till en bra affär om du köpte tidigt.

Det enda som skiljer igår från idag är Adam Jonas publicerade fantasier. Tror du han är bra på SaaS eller AI? Jag blir förvånad om TSLA är högre om 24 månader än idag.

Härom månaden värderade Jonas Tesla auto till runt $100. Auto + energi om det växer som tänkt är värt $200 om fem sju år. Resten är drömmar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Här har ni en sammanfattning över Morgan Stanleys "analys":

"Adam Jonas explains why Tesla will be better at being Nvidia than Nvidia
Carmaker is now AI stock, please ignore all previous communications"
https://archive.ph/3kMVE

TLDR:
Screenshot 2023-09-11 at 23.13.55.png
Jag noterar att energy + auto är värderat till drygt $200 2030 givet 10M bilar och 20% marginal... :lol:
I deras BEAR case har Tesla 100k Robotaxi i egen regi 2030 och drar in FSD revenue från 15 miljoner användare?

Jag hittar något annat att köpa tror jag...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Historik avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

När blir FSD autonont? När kommer Tesla robotaxi? När får man Dojo att funka bättre än Nvidia så man slipper köpa deras chip för miljarder? Hur ska man bli en SaaS inom AI? När?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

IMG_6520.jpeg
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 11 sep 2023 23:09
Här har ni en sammanfattning över Morgan Stanleys "analys":

"Adam Jonas explains why Tesla will be better at being Nvidia than Nvidia
Carmaker is now AI stock, please ignore all previous communications"
https://archive.ph/3kMVE

TLDR:
Screenshot 2023-09-11 at 23.13.55.png

Jag noterar att energy + auto är värderat till drygt $200 2030 givet 10M bilar och 20% marginal... :lol:
I deras BEAR case har Tesla 100k Robotaxi i egen regi 2030 och drar in FSD revenue från 15 miljoner användare?

Jag hittar något annat att köpa tror jag...
Utan att orka plöja rapporten (jag tycker Teslaaktien är ointressant just nu) så tror jag ändå du tolkar price target fel. $215 är rimligtvis diskonterat till idag. Dvs, de tycker energy+auto är värt $215 i aktievärde per idag förutsatt att man levererar mot deras Bull-target på 10M units 2030 med 20% EBITDA-marginal.

Skulle "Base Case" vara $400/aktie år 2030 så hade deras slutsats såklart varit sälj då aktien, med diskontering, då skulle vara värd långt mindre än dagens kurs.

Intressant också med Base Case på $150/aktie för den verksamhet som faktiskt finns och genererar pengar idag...

Personligen skulle jag snarare se MS siffror som en anledning att sälja än att köpa :roll:
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag tycker Cornucopia sammanfattar läget bra idag
Samtliga FAANGST-aktier steg, men mest av dem alla steg Tesla som efter en ny köprek rusade +10.09% eller p/e på sjuka 94x för konsensusprognosen för i år, 61x för 2024 och 44 för år 2025 enligt Marketscreener. Det kan jämföras med Volkswagens p/e på 3.44x för i år och 3.32x för 2025. Då är ändå VW den mest framstående europeiska elbilstillverkaren. Sjuka värden är inte något positivt om nu någon trodde detta.
https://cornucopia.se/2023/09/blandade ... -fa-usb-c/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 12 sep 2023 09:53
Utan att orka plöja rapporten (jag tycker Teslaaktien är ointressant just nu) så tror jag ändå du tolkar price target fel. $215 är rimligtvis diskonterat till idag. Dvs, de tycker energy+auto är värt $215 i aktievärde per idag förutsatt att man levererar mot deras Bull-target på 10M units 2030 med 20% EBITDA-marginal.
Ja, håller med. Tack.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev: 12 sep 2023 09:55
Jag tycker Cornucopia sammanfattar läget bra idag
Samtliga FAANGST-aktier steg, men mest av dem alla steg Tesla som efter en ny köprek rusade +10.09% eller p/e på sjuka 94x för konsensusprognosen för i år, 61x för 2024 och 44 för år 2025 enligt Marketscreener. Det kan jämföras med Volkswagens p/e på 3.44x för i år och 3.32x för 2025. Då är ändå VW den mest framstående europeiska elbilstillverkaren. Sjuka värden är inte något positivt om nu någon trodde detta.
https://cornucopia.se/2023/09/blandade ... -fa-usb-c/
VW har negativa marginaler för deras elbilar. Inte solklart att VW överlever som biltillverkare de kommande 5-10 åren, därav värderingen.

Angående FSD rekommenderar jag att lyssna på James Douma.

Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
VW har negativa marginaler för deras elbilar. Inte solklart att VW överlever som biltillverkare de kommande 5-10 åren, därav värderingen.
Alla nästan biltillverkare följer samma modell för värdering - volym, marginal, tillväxt. Det är TSLA som värderas enligt en helt annan modell... Vi kan kalla den dröm-modellen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
Angående FSD rekommenderar jag att lyssna på James Douma.
Vet du hur många års erfarenhet JD har av att arbeta med ML/AI? 0.

JD säger hela tiden saker som är helt orimliga och fel. Det han däremot är bra på är att "förklara" avancerade saker på ett sätt som göra att du tror att du förstår dem. Tyvärr förstår varken lyssnaren eller James någon om det här.

James Doumas (och alla andra TSLA-bulls) tror att det enda man behöver är mest data och mest compute för att "vinna" i självkörning. Det är fullkomligt fel. Självkörning skulle ha varit ett löst problem för flera år sedan om det stämde.
Skriv svar