Elon Musk sabbade för Ukraina

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Re: Elon Musk sabbade för Ukraina

Inlägg av FinaFisken »

Bengt-re skrev: 08 sep 2023 00:00
när vi gjorde karln rik med våra inköp så gav vi karln en makt han inte kan hantera. Han är självgod, trångsynt, imulsiv och har en övertro på sitt omdömme. En klart olämplig person att styra över liv och död.
Köpt något från SpaceX?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 07 sep 2023 23:41
spacecoin skrev: 07 sep 2023 22:13

Ja Musks egen bokskrivare Walter Isaacson har ingen access och hittar så klart på detta om husguden… :roll:
Nu har jag ju inte läst boken, men jag finner det fortsatt högst osannolikt att det faktiskt skulle stå att Elon i realtid agerat för att stoppa en ukrainsk attack, som den länkade artikeln får det att framstå.

Som sagt, om det här öht har hänt så misslyckades attacken pga regionspärren som finns för Starlink, inte pga någon aktiv handling i realtid av Elon Musk.

Eller menar du på fullt allvar att du tror att någon på den ryska sidan för det första lyckats få reda på att drönarna var på väg, för det andra tagit reda på att dom var helt beroende av sin Starlink-uppkoppling för att hitta sina mål, och för det tredje, att denna ryss hade Elon på speed dial på sin telefon, ringde honom, och Elon fixade detta via sin ”Starlink Master Console” på ett ögonblick?

Hela detta scenario faller ju på sin egen orimlighet, och jag är som sagt övertygad om att det inte ens påstås detta i boken. Läser man artikeln i länken ordentligt så skiner det också igenom att det hela handlar om regionspärren, inget annat (vilken man iofs kan ha åsikter om).

/fth
Jag tycker du feltolkar artikeln och dramatiserar i onödan. Tajmingen är kanske en slump. Regions-spärr? Lol, du får det att låta som en fast gräns eller en dvd-spelare.

Det torde vara bortom all tvivel att Elon är på en annan sida än USA, NATO, Sverige och Ukraina efter denna Tweet:
IMG_0701.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 08 sep 2023 08:19
Jag tycker du feltolkar artikeln och dramatiserar i onödan. Tajmingen är kanske en slump. Regions-spärr? Lol, du får det att låta som en fast gräns eller en dvd-spelare.

Det torde vara bortom all tvivel att Elon är på en annan sida än USA, NATO, Sverige och Ukraina efter denna Tweet:
Som sagt, man kan ha åsikter om "regionspärren" eller vad du vill kalla den, det har jag själv, även om jag kan förstå (men inte nödvändigtvis instämma med) Elons resonemang om offensiv militär användning av Starlink.

Min tolkning av händelseförloppet bekräftas också av Elon, ingen aktiv handling alltså (vilket förstås var helt orimligt):

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Tänkte vi skulle bli lite mer faktabaserade i den här tråden, detta är aktuell täckningskarta för Starlink:
230908.jpg
Som synes har SpaceX stängt av all täckning i Ryssland samt lite andra länder. Med detta som bakgrund blir det helt logiskt om man utgår från vad Elon twittrat.

De har blivit ombedda att slå på täckning i Ryssland, vilket de inte gjort... det är en helt annan situation än det som beskrivs i media, att han stängt av i ryssland för att försvåra attacken. Ryssland är redan avstängt, men man har inte öppnat upp särskilt för att underlätta ett uppdrag.

Seriöst, internet är fullt av troll, så även detta forum!

Ni ska såklart även vara kritiska mot det jag skriver, men backa gärna upp det med referenser!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Arctic Drifter skrev: 08 sep 2023 08:58

De har blivit ombedda att slå på täckning i Ryssland, vilket de inte gjort... det är en helt annan situation än det som beskrivs i media, att han stängt av i ryssland för att försvåra attacken. Ryssland är redan avstängt, men man har inte öppnat upp särskilt för att underlätta ett uppdrag.

Exakt.

Men det är förstås mycket roligare att skriva om Elon Musk som Blofeld/Dr Evil, det genererar garanterat många fler klick också. :roll:

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tänkte vi skulle bli lite mer faktabaserade i den här tråden, detta är aktuell täckningskarta för Starlink:
230908.jpg

Som synes har SpaceX stängt av all täckning i Ryssland samt lite andra länder. Med detta som bakgrund blir det helt logiskt om man utgår från vad Elon twittrat.

Ni ska såklart även vara kritiska mot det jag skriver, men backa gärna upp det med referenser!
Faktabaserade? Skämtar du? Det där är en marknadsföringskarta som visar var Starlink går att köpa. Den visar öht inte det vi pratar om.
Det vi pratar om är hur kartan förändras över tid i Ukraina för att begränsa framryckningar och operationer.

Jag tycker man kan undvika att använda ord som troll om folk som är av en annan åsikt än sig själv. Den här diskussionen är bra för att alla tycker inte samma sak.

Jag vill påminna om att Ukraina är en suverän stat som har invaderats. Musk och en hel del folk här verkar tycka att dom inte ska få hjälp att återta sitt territorium… Jag har inget annat än avsky för den ståndpunkten. Det normala är att man hjälper den som ligger eller blir påhoppad?

Fråga er själva om ni tycka att Musk gjorde rätt om det var Sverige som var invaderat…
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 08 sep 2023 09:09
Jag vill påminna om att Ukraina är en suverän stat som har invaderats. Musk och en hel del folk här verkar tycka att dom inte ska få hjälp att återta sitt territorium… Jag har inget annat än avsky för den ståndpunkten. Det normala är att man hjälper den som ligger eller blir påhoppad?

Fråga er själva om ni tycka att Musk gjorde rätt om det var Sverige som var invaderat…
Elon Musk har gjort mer för att hjälpa Ukraina än kanske någon annan privatpersion i världen.

Man kan absolut diskutera dom begränsningar i hjälpen som han infört, men att påstå att han inte hjälper är helt befängt.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 sep 2023 09:21
Man kan absolut diskutera dom begränsningar i hjälpen som han infört, men att påstå att han inte hjälper är helt befängt.
Ja det är det vi gör, och det är du som säger att det inte sker och det är "noll sannolikhet" att det görs av strategiska skäl.

Alla andra successivt mer hjälp till Ukraina och ger inga begränsningar hur de får använda grejerna i syfta att återta sitt land. Kostnaden för Musk och SpaceX är noll att slå på hela Ukraina (om man bortser från marknaden Ryssland efter kriget och sanktionerna).
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Det är ingen som frågar sig varför produkter och tjänster från Raytheon, Boeing, Lockheed-Martin och säkert även Hägglunds och BAE inte får användas för attacker in i Ryssland? Är det också Musks fel?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 08 sep 2023 09:24
Det är ingen som frågar sig varför produkter och tjänster från Raytheon, Boeing, Lockheed-Martin och säkert även Hägglunds och BAE inte får användas för attacker in i Ryssland? Är det också Musks fel?
Jo jag har tänkt på det: Det är för att demokratiskt valda ledare har bestämt det.
USA vill att Starlink ska slås på i hela Ukraina och Musk vägrar (se hans tweet). Hur tänker du kring det?

Skulle Hägglunds at al ha chip som kan slå av deras grejer och vägra användning när det passar dem?
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

230908.jpg

Faktabaserade? Skämtar du? Det där är en marknadsföringskarta som visar var Starlink går att köpa. Den visar öht inte det vi pratar om.
Det vi pratar om är hur kartan förändras över tid i Ukraina för att begränsa framryckningar och operationer.

Jag tycker man kan undvika att använda ord som troll om folk som är av en annan åsikt än sig själv. Den här diskussionen är bra för att alla tycker inte samma sak.

Ok, kan du inte länka till en karta som visar det jag syftar på, Starlinks täckningsområde?

För mig är inte alla med avvikande åsikt troll, så vi har nog olika definition där... däremot påstår jag att det finns troll på det här forumet!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Sedan när är Krim en del av Ryssland? Mig veterligen pågår det fortfarande en ockupation av Krim så att påstå att det är en del av Ryssland är aningens fel. Om man inte bekänner sig till Rysslands tolkningar då.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Arctic Drifter skrev: 08 sep 2023 09:31
Ok, kan du inte länka till en karta som visar det jag syftar på, Starlinks täckningsområde?

För mig är inte alla med avvikande åsikt troll, så vi har nog olika definition där... däremot påstår jag att det finns troll på det här forumet!
Nej det kan jag inte, men det är väldokumenterat att Starlinks täckning förändrats under kriget många gånger.

Vilka exakt menar du var ett troll i den här tråden?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Detta finns det som sagt inga belägg för öht.

Starlink är inte aktiverat i Ryssland eller i av Ryssland ockuperade områden i Ukraina, t.ex. Krim.

Påstår man att dessa begränsningar har ändrats i realtid för att försvåra Ukrainska militära insatser så bör man ha mycket torrt på fötterna, t.ex. lite fakta, inte bara clickbait-rubriker.

/fth
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Bengt-re skrev: 08 sep 2023 00:00
spacecoin skrev: 07 sep 2023 20:13
FinaFisken skrev: 07 sep 2023 20:10
Ja, det skulle innebära att Ukraina informerar om alla sina militära operationer i realtid till Elon Musk.

Jag tycker man ska respektera att inte alla samtycker till att ens innovationer ska användas i krig, som en generell princip och inte ett ställningstagande mellan Ukraina och Ryssland. Om han verkligen skulle tagit ställning för Ryssland skulle inga terminaler varit aktiva i Ukraina.
Internetleverantörer ska inte bestämma utfall av krig. Ingen har röstat fram Musk som king-maker.
Jo, när vi gjorde karln rik med våra inköp så gav vi karln en makt han inte kan hantera. Han är självgod, trångsynt, imulsiv och har en övertro på sitt omdömme. En klart olämplig person att styra över liv och död.
Vilken ledare är lämplig för att bestämma över liv och död?
Bidén? Vår stadsminister? WHO?
Ingen som minns corona? Där valde politikerna över liv och död.
Vilkas tvingande beslut fortfarande dödar unga och gamla.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Banane

Inlägg av Banane »

frippe skrev: 08 sep 2023 09:34
Sedan när är Krim en del av Ryssland? Mig veterligen pågår det fortfarande en ockupation av Krim så att påstå att det är en del av Ryssland är aningens fel. Om man inte bekänner sig till Rysslands tolkningar då.
Ska man vara lite seriös så är Krim av hävd ryskt, ingen kan säga något annat. Nikita Chrusjtjov gav bort Krim till Ukraina som en symbolisk handling som egentligen inte spelade så stor roll eftersom det ju var samma land ändå. Krim hade tillhört Ryssland sedan annekteringen 1783. Så det är klart att Krim, som varit under rysk kontroll i över 200 år (fram till Sovjets kollaps) får en speciell betydelse för ryska nationalister. Är bara mellan 1992 och 2014 som Krim styrdes av Ukraina.

Det ursäktar inte att man tar till vapen och invaderar ett annat land dock, men det är ändå en förklaring till varför.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

En vinkel som inte nämnts i debatten hittills är Musks personliga säkerhet.

Hans rymdföretag SpaceX har krossat den ryska rymdindustrin. Från att ha varit en av de största spelarna och tjänat miljarder har antalet ryska satellituppskjutningar decimerats sedan SpaceX färdigställde sin Falcon 9 raket. Och den ryska rymdindustrin är starkt knytet till det ryska militärindustrikomplexet.

Som Elon Musk sa redan 2015: "These are not pushovers, it’s the military-industrial complex. You know in movies, how they do terrible things? Well yeah, those guys. My family fears that the Russians will assassinate me."

Anledningen Elon desperat vill undvika att Starlink används i attacker mot Ryssland kan därför även bottna i att han är rädd en sådan hjälp skulle kunna ses som sista droppen av ryssarna och undanröja honom.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev: 08 sep 2023 09:26
Jo jag har tänkt på det: Det är för att demokratiskt valda ledare har bestämt det.
USA vill att Starlink ska slås på i hela Ukraina och Musk vägrar (se hans tweet). Hur tänker du kring det?

Skulle Hägglunds at al ha chip som kan slå av deras grejer och vägra användning när det passar dem?
Mina tankar kring det är att USA:s försvarsdepartement inhandlar produkter från övriga privata bolag i USA och frontar därefter kriget i Ukraina. Därmed slipper exempelvis VD:n för Raytheron fundera på om ryska spetsnäsor besöker/hotar anställda eller VD:s egen familj. Min tanke är att Pentagon kunde fronta även Starlink vad gäller de krig USA engagerar sig i, och skydda Starlinks organisation.

Personligen hade jag inte rört Ukraina med tång som VD för Starlink. Den potatisen hade Pentagon fått ta i.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 08 sep 2023 09:47
En vinkel som inte nämnts i debatten hittills är Musks personliga säkerhet.

Hans rymdföretag SpaceX har krossat den ryska rymdindustrin. Från att ha varit en av de största spelarna och tjänat miljarder har antalet ryska satellituppskjutningar decimerats sedan SpaceX färdigställde sin Falcon 9 raket. Och den ryska rymdindustrin är starkt knytet till det ryska militärindustrikomplexet.

Som Elon Musk sa redan 2015: "These are not pushovers, it’s the military-industrial complex. You know in movies, how they do terrible things? Well yeah, those guys. My family fears that the Russians will assassinate me."

Anledningen Elon desperat vill undvika att Starlink används i attacker mot Ryssland kan därför även bottna i att han är rädd en sådan hjälp skulle kunna ses som sista droppen av ryssarna och undanröja honom.
Desto större anledning till att Elon inte borde ha direkt inflytande över var och när Starlink ska vara tillgängligt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Banane skrev: 08 sep 2023 09:46
Ska man vara lite seriös så är Krim av hävd ryskt, ingen kan säga något annat. Nikita Chrusjtjov gav bort Krim till Ukraina som en symbolisk handling som egentligen inte spelade så stor roll eftersom det ju var samma land ändå. Krim hade tillhört Ryssland sedan annekteringen 1783. Så det är klart att Krim, som varit under rysk kontroll i över 200 år (fram till Sovjets kollaps) får en speciell betydelse för ryska nationalister. Är bara mellan 1992 och 2014 som Krim styrdes av Ukraina.

Det ursäktar inte att man tar till vapen och invaderar ett annat land dock, men det är ändå en förklaring till varför.
Rysspropaganda. Då kan man lika gärna påstå att Finland egentligen är Ryskt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Vi pratar inte om Ryskt territorium utan om Ukrainskt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Elon Musk har gjort mer för att hjälpa Ukraina än kanske någon annan privatpersion i världen.

/fth
Vad har Elon Musk gjort som privatperson utöver att argumentera för att Ukraina borde ge upp menar du? SpaceX är inte samma sak som privatpersonen Elon.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Banane

Inlägg av Banane »

Maw skrev: 08 sep 2023 10:05
Banane skrev: 08 sep 2023 09:46

Hur kan du säga att det är propaganda när det är sant? En betydande majoritet av befolkningen på Krim anser sig vara ryssar dessutom.

Jag säger dock inte att Putin handlade rätt när han invaderade Krim 2014 och absolut inte nu.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Maw skrev: 08 sep 2023 10:08

/fth
Vad har Elon Musk gjort som privatperson utöver att argumentera för att Ukraina borde ge upp menar du? SpaceX är inte samma sak som privatpersonen Elon.
Han låter ex SpaceX finansiera det Starlink pysslar med i Ukraina, det är en del pyssel med att se till att ryssarna inte kan sänka/använda starlink, förutom hårdvaran.

Hela denna psyops mot Elon är ett bra exempel på att som privatperson kan man helt enkelt inte vara naiv och hjälpa till utan gränser. Kan vara bättre att låta Ukrainare dö, så slipper man politiskt gatlopp.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Dr Mabuse »

Maw skrev: 08 sep 2023 10:05
Rysspropaganda. Finland är svenskt!
:roll:
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Skriv svar