Skannar marknaden lite på begagnade Teslor. Det som slår mig är att marknaden än inte verkat anpassat sig för Teslas prissänkning på nya bilar. Exempelvis Model Y - finns en fabriksny Long range för 609tkr på teslas hemsida. Den absolut billigaste jag hittar på blocket är en 2 år gammal bil med 7000(!) mil på mätaren för 549tkr. Många av bilarna som annonseras årsmodell 2021,2022 är DYRARE än den nya bilen. Jämför detta med den billigaste ID4an (ungefär samma mil) på blocket som tappat nästan 35% mot vad den billigaste konfigurationen av en ny ID4.
När efterfrågan mattats.
Folk vill tydligen ha beggade Teslor nu. Finns nog många som överhuvudtaget inte tittar på nätet.
De åker till en handlare och ser en skylt med "nersatt" och köper baserat på det.
Det skulle vara det då - för jag har svårt att se att marknaden inte mättas av nya bilar med tanke på priset på beg.marknaden när man kan få en levererad samma, alternativt nästa månad. Eller i bästa fall dagen efter.
Säljs det något på blocket undrar jag. Ser samma bilar ligga kvar länge länge.
Min tumregel är att i princip samtliga Tesla model S på blocket ligger 100k för högt. Minst. En del är helt galet prissatta.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skannar marknaden lite på begagnade Teslor. Det som slår mig är att marknaden än inte verkat anpassat sig för Teslas prissänkning på nya bilar. Exempelvis Model Y - finns en fabriksny Long range för 609tkr på teslas hemsida. Den absolut billigaste jag hittar på blocket är en 2 år gammal bil med 7000(!) mil på mätaren för 549tkr. Många av bilarna som annonseras årsmodell 2021,2022 är DYRARE än den nya bilen. Jämför detta med den billigaste ID4an (ungefär samma mil) på blocket som tappat nästan 35% mot vad den billigaste konfigurationen av en ny ID4.
När kommer prisraset på begagnatmarknaden?
Du skriver "exempelvis Y" men i min värld är det bara just Y detta berör...
Y samt riktigt gamla S/X är de Teslor som imo är för dyra och som kommer justeras.
3 samt nyare S/X tycker jag har helt rimliga andrahandsvärden.
Säljs det något på blocket undrar jag. Ser samma bilar ligga kvar länge länge.
Min tumregel är att i princip samtliga Tesla model S på blocket ligger 100k för högt. Minst. En del är helt galet prissatta.
Den senaste jag sålde låg uppe mindre än 24 timmar. Handlaren som köpte den hade sålt den inom en vecka med nära 6-siffrigt påslag...
Så visst säljs det. Men de du oftast ser är ju de som ligger månad ut och månad in med helt fel prissättning.
Man ska komma ihåg att äldre teslor fortfarande är mycket bra bilar om de är skötta bra. S och X har också aluminiumkaross, så de plågas inte av den vanliga rosten. Rätt underhållna kommer de flesta att gå mycket långt. Batterierna har visserligen degraderats något, men inte mer än att räckvidden är OK för de flesta. En lika gammal bil av annat märke har ju ofta rätt små batterier t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Man ska komma ihåg att äldre teslor fortfarande är mycket bra bilar om de är skötta bra. S och X har också aluminiumkaross, så de plågas inte av den vanliga rosten. Rätt underhållna kommer de flesta att gå mycket långt. Batterierna har visserligen degraderats något, men inte mer än att räckvidden är OK för de flesta. En lika gammal bil av annat märke har ju ofta rätt små batterier t.ex.
Bra bilar absolut och ofta bättre än alternativen från andra tillverkare men väldigt oprisvärda relativt nyare Teslor i samma serie. De nyare har ju också aluminiumkaross, men också massor av uppdateringar/förbättringar samt i vissa fall garanti.
De gamla är imo klart sämre bilar som ändå har högre TCO för att sammanfatta.
Y samt riktigt gamla S/X är de Teslor som imo är för dyra och som kommer justeras.
Inte kollat lika noga på Model 3, men kikar man på Model 3 SR 2021, alltså två år gammal bil med 4000 mil på mätaren så får man ett värdetapp på ca 18% om uppgifter med nypris på ca 488tkr efter klimatbonus stämmer. Dessutom har vi en ny modell på väg. Rätta mig om jag har fel men det finns inga andra varumärken men det andrahandsvärdet. Förespå då också att du inte än hunnit köpa nya sommardäck på dom milen. Där har du en slant till. Vi klagar alltid på att milersättningen i tjänst är låg men man kan ju faktiskt tjäna pengar på en ny Model 3
Det sitter fortfarande i folks huvuden att Tesla = svindyra lyxbilar för över miljonen. Då känns det som ett fynd att hitta en för femhundratusen på Blocket. Varumärket Tesla har fortfarande en aura av lyx över sig.
Varumärket Volkswagen har inte samma aura. Därför sjunker deras begpriser snabbare.
Nu när Tesla blivit folkbil kommer lyx-auran att blekna och i takt med att varumärket närmar sig Volkswagen i folks hjärnor tror jag att även begpriserna kommer att börja dala.
Inte kollat lika noga på Model 3, men kikar man på Model 3 SR 2021, alltså två år gammal bil med 4000 mil på mätaren så får man ett värdetapp på ca 18% om uppgifter med nypris på ca 488tkr efter klimatbonus stämmer. Dessutom har vi en ny modell på väg. Rätta mig om jag har fel men det finns inga andra varumärken men det andrahandsvärdet. Förespå då också att du inte än hunnit köpa nya sommardäck på dom milen. Där har du en slant till. Vi klagar alltid på att milersättningen i tjänst är låg men man kan ju faktiskt tjäna pengar på en ny Model 3
Klimatbonusen finns ju inte längre. Det relevanta är imo inte att jämföra med vad bilen köptes för för två år sedan utan vad motsvarande bil kostar ny idag.
Tesla har starka andrahandsvärden relativt nypriset generellt, men jämförelsen blir haltande eftersom övriga tillverkare ofta lämnar 8-12% rabatt på nypriset. Nu ger iofs Tesla upp till ca 8% rabatt på lagerbilar men det är ett ganska nytt fenomen och jag tror de flesta fortfarande lägger "fullpris"-beställningar.
Klimatbonusen finns ju inte längre. Det relevanta är imo inte att jämföra med vad bilen köptes för för två år sedan utan vad motsvarande bil kostar ny idag.
Tesla har starka andrahandsvärden relativt nypriset generellt, men jämförelsen blir haltande eftersom övriga tillverkare ofta lämnar 8-12% rabatt på nypriset. Nu ger iofs Tesla upp till ca 8% rabatt på lagerbilar men det är ett ganska nytt fenomen och jag tror de flesta fortfarande lägger "fullpris"-beställningar.
Säkert! Vi får ca 21% värdetapp mot en Ny Highland motsvarande spec 2024. Jag vet vad jag väljer med dagens priser.
Bra bilar absolut och ofta bättre än alternativen från andra tillverkare men väldigt oprisvärda relativt nyare Teslor i samma serie. De nyare har ju också aluminiumkaross, men också massor av uppdateringar/förbättringar samt i vissa fall garanti.
De gamla är imo klart sämre bilar som ändå har högre TCO för att sammanfatta.
Jag är av åsikten att den bästa model S som tillverkats gjordes i början av 2015. Model s performance med sportchassi, riktigt fin styrning, fungerande ap1 och regnsensor/uss mm.
Då fanns även gratis suc, 7-sits, öppningsbart soltak.
Nyare bilar känns som båtar att åka runt i.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Har följt utvecklingen på Model S under en tid (och även just köpt) och jag upplever att priserna gått upp lite från i våras då det var många bilar ute till rimliga priser. Efter sommaren har utbudet minskat och de få bilar som säljs på KVD går till högre priser än i våras.
Tror dock att många bilhandlare och privatpersoner har svårt att "skriva ner" värdet på bilarna och därför ligger bilarna kvar med höga priser månad efter månad. Prutmånen verkar dock i stort sett obefintlig hos bilhandlarna även på bilar som ligger 75-100 kkr "för högt" i pris.
Jag köpte en model S nyligen där priset sänkt successivt från 520 till 350 då jag köpte
Ser flera gamla model S ute för rena fantasipriser och de säljs såklart inte men några har vett att sänka
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Åk till norge nåt år. Tjäna lite mer per mån och beställ en elbil betydligt billigare än här. Om inte reglerna har ändrats får man väl sen förmånligt ta med bilen om man flyttar tillbaks?