Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

kalenen skrev: 01 sep 2023 18:56
AAKEE skrev: 01 sep 2023 18:16
LarsaR skrev: 01 sep 2023 16:12
Har ni provat?? Lika enkelt att hitta av kanten på skärmen som spaken och mer logiskt att föra fingret uppåt för fram och neråt för back samt ingen risk för att göra för lite och hamna på N!
Håller med, man vänjer sig väldigt fort.

Körde lite fossilt i veckan, MSP på PPF.

Vid första korsningen såg jag tre spakar som spretade åt alla håll. Fick fundera vilken man hade till blinkers. Det gick lösa men köndes konstigt.
Åh vilket trams!
Det finns inget som är smidigare med att ha blinkers som knappar och stryka på skärmen för fram och back.
Ok! det funkar, men kom inte och påstå att något med det är en bättre funktion.
Ungefär lika som att Yoke ratten var en bra idé. Fixa något som inte behöver fixas.
För att det du skriver ska ha något som helst värde/bäring så måste du ju ha testat. Har du det?

Jag tycker blinkers på ratten är helt värdelöst.

Dock tycker jag växling på skärmen solklart är bättre... Det har ingen nackdel överhuvudtaget IMO, det är minst lika lätt att "hitta" som en fysisk spak (lätt att hitta rent fysiskt, men dessutom upplyst) däremot en fördel i att man blir av med en spak.

Yoken har också tydliga fördelar men också tydliga nackdelar. Vilket man föredrar har enbart med egna preferenser att göra. Att göra ett generellt påstående om att det är dåligt, DET är trams.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
kalenen

Inlägg av kalenen »

Legato skrev: 01 sep 2023 19:00
AAKEE skrev: 01 sep 2023 18:16
LarsaR skrev: 01 sep 2023 16:12
Har ni provat?? Lika enkelt att hitta av kanten på skärmen som spaken och mer logiskt att föra fingret uppåt för fram och neråt för back samt ingen risk för att göra för lite och hamna på N!
Håller med, man vänjer sig väldigt fort.

Körde lite fossilt i veckan, MSP på PPF.

Vid första korsningen såg jag tre spakar som spretade åt alla håll. Fick fundera vilken man hade till blinkers. Det gick lösa men köndes konstigt.
Åh vilket trams!
Det finns inget som är smidigare med att ha blinkers som knappar och stryka på skärmen för fram och back.
Ungefär lika som att Yoke ratten var en bra idé. Fixa något som inte behöver fixas.
För att det du skriver ska ha något som helst värde/bäring så måste du ju ha testat. Har du det?

Jag tycker blinkers på ratten är helt värdelöst.

Dock tycker jag växling på skärmen solklart är bättre... Det har ingen nackdel överhuvudtaget IMO, det är minst lika lätt att "hitta" som en fysisk spak (lätt att hitta rent fysiskt, men dessutom upplyst) däremot en fördel i att man blir av med en spak.

Yoken har också tydliga fördelar men också tydliga nackdelar. Vilket man föredrar har enbart med egna preferenser att göra. Att göra ett generellt påstående om att det är dåligt, DET är trams.
Jodå jag har testat flera gånger.
Men jag tycker också ren logik säger att det inte är fullt så smidigt, varken med blinkers på ratten eller att välja fram eller back på skärmen. Båda funkar såklart men ingendera är bättre.
Det som funkar bättre av de två är fram och back, men inte heller så speciellt roligt i situationer när man ska hantera bilen snabbt och växla mellan fram och back.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Frågan är vad vår yngre digitaliserade generation tycker är bäst, de skrattar troligtvis åt vår 80-tals blinkers spak om några år :lol:

Hade några kollegor som klagade på handtagen på vår model Y medan vår 4 åring har lättare att öppna den än en vanlig bil, så jag tror man måste tänka lite utanför boxen , jag gillar att Tesla vågar hitta nya lösningar och är de inte rädda att ändra tillbaka som med yoke , blev ju inge succé direkt och då tog man tillbaka den runda igen 8-)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jaegaern skrev: 01 sep 2023 08:21
Riktigt najs inredning och gött med en ratt utan blinkersspakar. Upplevde det som riktigt najs när jag provkörde en Plaid.

Minus med ventilerade säten, men det är väl småbarnspappan som pratar.

Skärm bak gör det samma för mig, men det kanske är mer nytta när barnen är lite äldre.

Jag tycker det har gjort precis lagom mycket den här uppdateringen! :D

För mig precis tvärt om; största minuset är att blinkersspaken är borta, men klart plus med ventilerade säten då jag tycker de nuvarande blir lite halvsvettiga på mina längre tjänsteresor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

AAKEE skrev: 01 sep 2023 09:07
Segelflygaren skrev: 01 sep 2023 09:02
Legato skrev: 01 sep 2023 07:29
Oscar11 skrev: 01 sep 2023 07:25
Hur aktiverar man AP med nya ratten? Idag är det ju ett jäkla duttande på spaken…
På Plaid "dubbelklickar" man på ena ratthjulet.
Men gör det inte för ofta, för då börjar det knirra.
Det går ställa om till aktivering med single-klick. Då räcker det dubbelt så länge innan knarret, eller knirrret.
Sant, men då tappar bilen farten vid filbyte, när man inte orkar vänta en evighet på att bilen själv ska byta fil.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

A76 skrev: 01 sep 2023 09:23
Legato skrev: 01 sep 2023 08:07
A76 skrev: 01 sep 2023 08:01
Det finns bara ett plus med nya M3, ventilerade säten! Tänk att slippa svettkänslan i veganskinnet…
Men som det känns nu kommer min nuvarande Y bli den sista Teslan jag köpt. Aldrig en bil utan blinkersspak och växelreglage!
Om det är en kostnadsfråga kunde de lagt på 2000:-, eller gjort det valfritt för köparen.
Nu blir valet istället att inte köpa en ny Tesla. Tråkigt!
Nyfiken.... Hur kan man tycka det är enda pluset? Vem tycker att ökad räckvidd är ett minus? Stor förbättring av fjädringen? Mycket tystare kupe? Skärm för baksätespassagerarna? Osv, osv...

Jag ogillar verkligen att bli av med spakarna, men listan av stora förbättringar är ju lååång.
Ganska modest räckviddsförbättring. Tycker fjädringskomforten var bra i M3 redan innan. Skärm för baksätespassagerare, helt onödigt.. Tystare kupé, visst det är trevligt. Men allt överskuggas av avsaknaden av spakar.. Har svårt att tro att majoriteten av de tänkta kunderna kommer tycka detta är bra. Ser jag i min spåkula så kommer försäljningen av M3 störtdyka efter den initiala perioden. Visst det är några som alltid är superpositiva oavsett vad Tesla hittar på, de köper denna också, men de flesta troligen inte.
Tjejen är dessutom på jakt efter ny förmånsbil, hade lite ställt in sig på M3, men den är definitivt borta från hennes lista nu..
Vi har en S Plaid och en M3 Performance, min fru hotade med skilsmässa om jag byter ut trean med rattspakar till den nya, och det utan att jag ens pratat om att byta.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Electron skrev: 01 sep 2023 11:41
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

OMG - jag behåller min gamla M3….
Har både en M3 och en S Plaid, och den funktionen är riktigt bra, önskar jag kunde säga detsamma om blinkersen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Segelflygaren skrev: 01 sep 2023 19:51
A76 skrev: 01 sep 2023 09:23
Legato skrev: 01 sep 2023 08:07
A76 skrev: 01 sep 2023 08:01
Det finns bara ett plus med nya M3, ventilerade säten! Tänk att slippa svettkänslan i veganskinnet…
Men som det känns nu kommer min nuvarande Y bli den sista Teslan jag köpt. Aldrig en bil utan blinkersspak och växelreglage!
Om det är en kostnadsfråga kunde de lagt på 2000:-, eller gjort det valfritt för köparen.
Nu blir valet istället att inte köpa en ny Tesla. Tråkigt!
Nyfiken.... Hur kan man tycka det är enda pluset? Vem tycker att ökad räckvidd är ett minus? Stor förbättring av fjädringen? Mycket tystare kupe? Skärm för baksätespassagerarna? Osv, osv...

Jag ogillar verkligen att bli av med spakarna, men listan av stora förbättringar är ju lååång.
Ganska modest räckviddsförbättring. Tycker fjädringskomforten var bra i M3 redan innan. Skärm för baksätespassagerare, helt onödigt.. Tystare kupé, visst det är trevligt. Men allt överskuggas av avsaknaden av spakar.. Har svårt att tro att majoriteten av de tänkta kunderna kommer tycka detta är bra. Ser jag i min spåkula så kommer försäljningen av M3 störtdyka efter den initiala perioden. Visst det är några som alltid är superpositiva oavsett vad Tesla hittar på, de köper denna också, men de flesta troligen inte.
Tjejen är dessutom på jakt efter ny förmånsbil, hade lite ställt in sig på M3, men den är definitivt borta från hennes lista nu..
Vi har en S Plaid och en M3 Performance, min fru hotade med skilsmässa om jag byter ut trean med rattspakar till den nya, och det utan att jag ens pratat om att byta.
Jag känner snarare lite "antingen eller". Ska vi ha kvar vår Plaid så kan vi lika gärna köpa en ny trea också. Största problemet för mig är att köra båda typerna och aldrig "nöta in" något av alternativen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Segelflygaren skrev: 01 sep 2023 19:44
AAKEE skrev: 01 sep 2023 09:07
Segelflygaren skrev: 01 sep 2023 09:02
Legato skrev: 01 sep 2023 07:29
Oscar11 skrev: 01 sep 2023 07:25
Hur aktiverar man AP med nya ratten? Idag är det ju ett jäkla duttande på spaken…
På Plaid "dubbelklickar" man på ena ratthjulet.
Men gör det inte för ofta, för då börjar det knirra.
Det går ställa om till aktivering med single-klick. Då räcker det dubbelt så länge innan knarret, eller knirrret.
Sant, men då tappar bilen farten vid filbyte, när man inte orkar vänta en evighet på att bilen själv ska byta fil.
Japp!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Segelflygaren skrev: 01 sep 2023 20:01
”Bilen väljer fram eller back automatiskt när man ska åka iväg, sedan byter man körriktning genom att svepa upp eller ner på vänsterkanten av skärmen.”

Har både en M3 och en S Plaid, och den funktionen är riktigt bra, önskar jag kunde säga detsamma om blinkersen.
Upptäckte idag efter 1000 mil att blinkersen slår av automatiskt både när man kört ut ur rondell, av och på motorväg och vid filbyten på motorväg. Blir 3-4 blink vid normalt filbyte motorväg, jämfört med FSD skämmiga 10 blink.
Har ej FSD eller EAP på Plaid.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

uraza skrev: 01 sep 2023 13:15
Vad svårt det blev nu😅. Har en Model Y som jag ska hämta upp nästa vecka men vet ej om jag borde beställa nya 3:an istället.
Varför väljer man en Y framför 3 om man inte behöver det extra utrymmet (eller vill sitta högt upp)?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

taliz skrev: 01 sep 2023 11:57
NEO skrev: 01 sep 2023 11:56
taliz skrev: 01 sep 2023 11:26
Skönt att det inte blev svarta fälgar. Men herregud vad ful bilen är med aerokåpor.
I övrigt som väntat typ.
Den nya ratten gör ju en hel del för utseendet, den gamla såg så tråkig ut.
0-100 på RWD verkar ha gått ner från 6,9 till 6,1.

Nu är väl frågan hur länge det dröjer innan Y får samma grejer(projekt Juniper).
6.9 var väl MY inte M3, har för mig att M3 RWD typ alltid haft runt 6.
Ja jag mindes fel. Tibor har skrivit korrekt.
Däremot var det väl akustikglas på gamla också? Kom väl i samband med att de monterade trä på dörrsidorna som i Y IIRC.
Stämmer, akustikglas på M3 kom med facelift 2021 men bara på framdörrarna. Nu verkar det vara på alla glas.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Legato skrev: 01 sep 2023 19:00
Jag borde kanske inte lägga mig i den här diskussionen eftersom jag inte tycker det är en stor sak. Så ofta "växlar" man inte i en elbil så det är avgörande hur man väljer fram, bak eller neutral. Men jag har ju svårt för att låta bli att lägga mig i saker, så jag gör det ändå med en kort anekdot :)

Jag kör en BMW iX3 nu i väntan på min i4. Den har en traditionell växelspak i mittkonsolen för att välja framåt, bakåt och hur mycket bilen ska regenerera vid gassläpp. Den kommer inte finnas i min i4, vilket jag var väldigt glad för när jag beställde. Men nu när jag kört iX3:an ett tag älskar jag det. Det går snabbt, är ergonomiskt och väldigt intuitivt. Sen är den är det skönt att köra med armbågen vilande på armstödet och handflatan på växelspaken också, som i gamla tider (extremgubbigt, jag vet). Min poäng är att det inte alltid nödvändigtvis är en fördel att en spak försvinner eller att gamla beprövade lösningar inte behålls. Rattväxel som det satt i gamla Model 3 kan dock kvitta, där förstår jag om det går lika smidigt på skärmen.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Asterix

Inlägg av Asterix »

Har någon koll på varför Performancemodellen kommer ut senare?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Asterix skrev: 01 sep 2023 22:00
Har någon koll på varför Performancemodellen kommer ut senare?
Om den kommer alls... Nej, ingen vet. Men vi som har P-beställningar har blivit ombedda att byta till LR eller RWD alternativt cancellera...

Jag låter min beställning ligga och drömmer vidare :roll: På Teslakontot står det fortfarande leverans november-januari men det har nog ingen relevans längre egentligen.

Det finns dock som alltid rykten. Ett sådant är att P ska komma med något nytt CATL-batteri som börjar levereras kring årsskiftet.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Tellus skrev: 01 sep 2023 20:42
Segelflygaren skrev: 01 sep 2023 20:01

Upptäckte idag efter 1000 mil att blinkersen slår av automatiskt både när man kört ut ur rondell, av och på motorväg och vid filbyten på motorväg. Blir 3-4 blink vid normalt filbyte motorväg, jämfört med FSD skämmiga 10 blink.
Har ej FSD eller EAP på Plaid.
Det är en setting under "lights" där man kan välja om den ska stänga av efter filbyte. Själv körde jag så ett par veckor, men lite för ofta stängde den av just när jag också stängde av och då blev det på igen, så att säga. Har nu stängt av den funktionen, tror det är bättre så (för mig, alltså).

Lite sorgligt att "tre blink" funktionen inte verkar finnas på nya bilar med blinkers i ratten.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Åh vilket trams!
Det är inte trams. Folk vänjer sig beviserligen.
Jag hade köpt S3XY Buttons redan från början, så jag har inte behövt ”lära mig” att blinkamed rattknapparna (körde dock hem 100 mil så, det funkade).

Du ”talar” (argumenterar) med en av de som var mest skeptisk till Yoke. Jag hade inte beställt med yoke men det var en lagerbil jag köpte.

Jag beslöt att ge det en månad för test och sedan byta till ratt. Det gick rätt fort att ändra åsikt från ”idiotisk gimmick” till att det var helt ok.

Just nu vill jag inte alls byta. Jag gillar det. På sätt och vis konstigt, då jag vet vad jag tyckte innan.

Blinkersspaken kunde ioffsg vart kvar men efter att ha monterat blinkknappar på framsidan av yoken där man normalt har växelpaddlar är lösningen kanon.

Växelspaken, noll, nollnoll saknad.
Det tog en dag att vänja sig.

Det var inget skämt att jag tittade på Audiratten när jag körde den i veckan och tyckte det spretade spakar. Det var en faktisk reaktion.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

martinot skrev: 01 sep 2023 19:12
Jaegaern skrev: 01 sep 2023 08:21
Riktigt najs inredning och gött med en ratt utan blinkersspakar. Upplevde det som riktigt najs när jag provkörde en Plaid.

Minus med ventilerade säten, men det är väl småbarnspappan som pratar.

Skärm bak gör det samma för mig, men det kanske är mer nytta när barnen är lite äldre.

Jag tycker det har gjort precis lagom mycket den här uppdateringen! :D

För mig precis tvärt om; största minuset är att blinkersspaken är borta, men klart plus med ventilerade säten då jag tycker de nuvarande blir lite halvsvettiga på mina längre tjänsteresor.
Smaken är som den numera ventilerade baken 😃
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Electron

Inlägg av Electron »

AAKEE skrev: 01 sep 2023 23:42

Åh vilket trams!
Det är inte trams. Folk vänjer sig beviserligen.
Jag hade köpt S3XY Buttons redan från början, så jag har inte behövt ”lära mig” att blinkamed rattknapparna (körde dock hem 100 mil så, det funkade).

Du ”talar” (argumenterar) med en av de som var mest skeptisk till Yoke. Jag hade inte beställt med yoke men det var en lagerbil jag köpte.

Jag beslöt att ge det en månad för test och sedan byta till ratt. Det gick rätt fort att ändra åsikt från ”idiotisk gimmick” till att det var helt ok.

Just nu vill jag inte alls byta. Jag gillar det. På sätt och vis konstigt, då jag vet vad jag tyckte innan.

Blinkersspaken kunde ioffsg vart kvar men efter att ha monterat blinkknappar på framsidan av yoken där man normalt har växelpaddlar är lösningen kanon.

Växelspaken, noll, nollnoll saknad.
Det tog en dag att vänja sig.

Det var inget skämt att jag tittade på Audiratten när jag körde den i veckan och tyckte det spretade spakar. Det var en faktisk reaktion.
Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

iAkita skrev: 01 sep 2023 21:36
Sen är den är det skönt att köra med armbågen vilande på armstödet och handflatan på växelspaken också, som i gamla tider
Skaffa en lagom hög vattenflaska med ett lite större lock och ställ i ena mugghållaren. Funkar utmärkt som ersättare för växelspaken att vila handen på :-)
Nåt åt det här hållet
Bild
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Ingen som funderat på om Tesla förbereder och vill få oss att använda FSD?
Om fsd kör så behöver du inte pilla på några spakar?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Electron

Inlägg av Electron »

Lerumsexpressen skrev: 02 sep 2023 07:21
Ingen som funderat på om Tesla förbereder och vill få oss att använda FSD?
Om fsd kör så behöver du inte pilla på några spakar?
Och den vet vi alla hur bra den funkar…. Kolla Musks senaste video ca 19 minuter in i klippet.
Jag har själv problem med att bilen ibland skriker och försöker korrigera körriktning när 2-1 väg blir 1-1 väg..

Men visst, snart händer det.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Har lite svårt att komma helt överens med nya framlamporna.
Känns lite ”Mazda konceptbil anno 2003”.
Förhoppningsvis bättre i verkligheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Electron skrev: 02 sep 2023 06:55

Av ren nyfikenheter undrar jag hur det funkar med fickparkering med att välja körriktning på skärmen?
Fickparkerade två ggr igår.

Jag har inte ens tänkt på det?
Vilket borde innebära att det inte är ett problem alls.

Det är kanske 10-15cm från där man har handen till växelytan på skärmen. Tar ingen tid, är inget problem.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Det här blir säkert liksom tidigare version en riktigt bra elbil och fortsatt svår att konkurrera med för traditionella biltillverkare när det gäller pris och prestanda.

Det här med var växelväljare och blinkersreglage etc sitter vänjer man ju sig vid snabbt. Jag har haft bilar med manuell rattväxel, växelkrycka i instrumentpanelen, lång växelspak från golvet, tryckknappar etc. Blinkers har oftast varit med spak på rattstången men jag hade en Citroën CX där den sköttes med en knapp på instrumentpanelen. Knapp på ratten verkar kanske lite extra knepigt medan man vrider runt ratten i tex rondeller, men det lär man sig säkert hantera på sin egen bil. Däremot kanske det blir mindre populärt bland hyrbilsfirmor och dess ovana kunder.
Skriv svar