Fortkörning Tyskland, måste min fru ange föraren?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Fortkörning Tyskland, måste min fru ange föraren?

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev: 27 aug 2023 11:03
EnTraktor skrev: 27 aug 2023 10:57
frippe skrev: 23 aug 2023 20:28

Däremot fick böter i Österrike, de hörde aldrig av sig igen efter första brevet, skickade även brevet på tyska, från tyskland kom det på knagglig svenska.
Jag fick 2-3 brev från Österrike som jag ignorerade. Sedan var det tyst i typ 18 månader, sedan kom det ett krav från svenska kronofogden.
Det är numera betydligt svårare att ignorera böter från andra EU-länder.
Ja, för 10 år sedan verkade andra EU-länder knappt ens försöka driva in böter från andra länder. Numera är de mer aktiva. Å andra sidan är ofta bötesbeloppen låga (kanske ej Finland och Schweiz dock). Jag fick två böter på 30 resp. 40 Euro från sommarresan. Det är ju en no-brainer att betala så små summor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Italienarna sticker ut lite när man får redan första kravet från inkassobolag. Att dom även har strikt ägaransvar gör det ju svårare att komma undan.
Också lite pinsamt att åka på kamerabot i Italien eftersom dom oftast är utplacerade av kommunen på platser där man har problem med hastigheten. Vanligtvis inne i tätort vid skolor. På betalmotorväg kör man så fort man vill inom rimliga gränser.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Däremot fick böter i Österrike, de hörde aldrig av sig igen efter första brevet, skickade även brevet på tyska, från tyskland kom det på knagglig svenska.
Jag fick 2-3 brev från Österrike som jag ignorerade. Sedan var det tyst i typ 18 månader, sedan kom det ett krav från svenska kronofogden.
Det här var 2015, så kanske ändrats sedan dess.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 28 aug 2023 07:11

Det här var 2015, så kanske ändrats sedan dess.
Sedan 1jan 2010 har kronofogden möjlighet att driva in böter från ett annat EU-land. Men det måste ju naturligtvis drivas vidare. Det sker inte automatiskt.
CELK

Inlägg av CELK »

Någon som fått likadan?

Har inga problem med att betala ifall den är legit, vill bara inte sponsra ifall den är fake.

Den kom inte som rekommenderat utan bara i brevlådan.
IMG_6750.jpeg
Bera_n

Inlägg av Bera_n »

Fick en liknande i somras som också kom i vanligt brev så det är nog normalt. Jag var också lite skeptisk men det fanns en länk där jag kunde logga in och se en jättetydlig bild på mig själv körande bilen vid ett vägarbete. Inte mycket att snacka om då.
Sen är ju Tyskland en en förbunddstat och de olika Bundesländerna har sina egna rutiner så det kan ju variera beroende på var man kört.
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Inlägg av tjompa »

Och där kom min. 50€ och min trötta och semesterfeta nuna perfekt inzoomad en sen kväll i Hamburg. Bara krypa till korset.
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

tjompa skrev: 23 sep 2023 23:10
Och där kom min. 50€ och min trötta och semesterfeta nuna perfekt inzoomad en sen kväll i Hamburg. Bara krypa till korset.
Haha håller med….nästan så att förolämpningen och skammen när man ser hur man egentligen ser ut är värre än själva boten. Man sitter där på semestern och tror att man är lite gyllenbrun och ”sommarfräsch” men ack så fel man har. Rödsvullen spädgris med flottigt hår och hy.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar