Parkeringsregler
Moderator: Redaktion
Parkeringsregler
Jag fick igår en P-bot och undrar nu om jag verkligen gjorde fel. Jag parkerade på ett område som hade skylten nedan vid infarten.
När jag efter att ha fått en gul lapp kollade extremt noga så var det P-skiva 30min på vänster sida och avgift hela tiden på höger sida av parkeringen. Jag tycker det är rejält vilseledande att man skyltar Avgift och 30min skiva vid infart och sedan splittar det efter infart, men det kanske är tillåtet att göra så. Hade jag parkerat till vänster hade jag inte fått en lapp men nu parkerade jag till höger och fick en. Jag känner att det är snudd på bedrägeri där man lockas in i nåt som sedan ändras.
När jag efter att ha fått en gul lapp kollade extremt noga så var det P-skiva 30min på vänster sida och avgift hela tiden på höger sida av parkeringen. Jag tycker det är rejält vilseledande att man skyltar Avgift och 30min skiva vid infart och sedan splittar det efter infart, men det kanske är tillåtet att göra så. Hade jag parkerat till vänster hade jag inte fått en lapp men nu parkerade jag till höger och fick en. Jag känner att det är snudd på bedrägeri där man lockas in i nåt som sedan ändras.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Parkeringsregler
Ja, det gäller att vara uppmärksam. För ett tag sedan parkerade jag på ett ställe där det var avgift, men en del av parkeringen var reserverad.Remuz skrev: ↑22 aug 2023 07:16Jag fick igår en P-bot och undrar nu om jag verkligen gjorde fel. Jag parkerade på ett område som hade skylten nedan vid infarten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Är väl relativt vanligt att en parkeringsplats är uppdelad i lite olika regler?
Sen förstår jag förstås att det är riktigt surt och parkeringsvakten kanske hade kunnat se mellan fingrarna eftersom det handlade om max 30 minuter ändå.
Sen förstår jag förstås att det är riktigt surt och parkeringsvakten kanske hade kunnat se mellan fingrarna eftersom det handlade om max 30 minuter ändå.
Svart Model Y Performance
- Off Grid Byggaren
De gör allt möjligt för att få in mera P-böter:
Dubblering av p-böter när parkeringarna blev gratis!
https://sverigesradio.se/artikel/dubble ... lev-gratis
Dubblering av p-böter när parkeringarna blev gratis!
https://sverigesradio.se/artikel/dubble ... lev-gratis
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jag bestrider med hänvisning till skylten ovan men jag antar att det är lönsamt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tycker skylten säger att man både skall betala samt ha p-skiva? Hade du det så?
det där är ett privat bolag, de är jobbiga att ha att göra med.
Har själv ett ärende hos ett privat bolag ang en p-skiva. de drar mig till rätten för 500kr och hotar med att jag skall betala alla deras kostnader. ungefär så långt måste man dra det, men jag anser inte att jag har parkerat så vill inte vika mig. Det är en principsak efter pvaktens attityd på plats. De säger inte att de har väldigt få kostnader de verkligen kan få ersättning för i rätten.
så jag tycker deras sista brev är ett rent hot. Vet ej om jag orkar polisanmäla det eller inte men jag tycker de använder väldigt fula metoder.
Han satte på lappen på rutan medan jag satt i bilen, sen skriker han och frågar vad jag jobbar med. Och undrar om jag skall lära han sitt arbete. Trist attityd när man blev lite hungrig efter att ha hämtat sin bil och därmed inte hade en skiva i bilen. Åkte tom utan att käka så det är heller inte kul för näringsställena runtomkring som har sån girig fastighetsägare så att de anlitar sådana firmor.
det där är ett privat bolag, de är jobbiga att ha att göra med.
Har själv ett ärende hos ett privat bolag ang en p-skiva. de drar mig till rätten för 500kr och hotar med att jag skall betala alla deras kostnader. ungefär så långt måste man dra det, men jag anser inte att jag har parkerat så vill inte vika mig. Det är en principsak efter pvaktens attityd på plats. De säger inte att de har väldigt få kostnader de verkligen kan få ersättning för i rätten.
så jag tycker deras sista brev är ett rent hot. Vet ej om jag orkar polisanmäla det eller inte men jag tycker de använder väldigt fula metoder.
Han satte på lappen på rutan medan jag satt i bilen, sen skriker han och frågar vad jag jobbar med. Och undrar om jag skall lära han sitt arbete. Trist attityd när man blev lite hungrig efter att ha hämtat sin bil och därmed inte hade en skiva i bilen. Åkte tom utan att käka så det är heller inte kul för näringsställena runtomkring som har sån girig fastighetsägare så att de anlitar sådana firmor.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Skyltarna skall läses uppifrån och ner. I detta fall:
P - Här får du parkera 24H.
Avgift - Du måste erlägga en avgift
Hade det under skylten för avgift funnit en tidsbegränsning, tex 8-18, så begränsar det perioden som avgift skall erläggas.
EDIT: Fel av mig, om det är en separat skylt begränsar det när du får parkera, om det är en del av avgiftskylten så när du skall erlägga avgift.
P-Skiva - Du får stå utan att erlägga avgift under 30 minuter med P-skiva.
Så läs uppifrån och ner, skyltarna nedanför ger tillägget till den ovanför. Ett exempel kan vara att det under avgift står "Tillstånd erfordras", då räcker det inte med avgift, utan du måste även ha ett tillstånd.
Exempel från sundsvall (försa träffen i Google om att läsa p-skyltar). https://sundsvall.se/samhallsplanering- ... u-parkerar
P - Här får du parkera 24H.
Avgift - Du måste erlägga en avgift
Hade det under skylten för avgift funnit en tidsbegränsning, tex 8-18, så begränsar det perioden som avgift skall erläggas.
EDIT: Fel av mig, om det är en separat skylt begränsar det när du får parkera, om det är en del av avgiftskylten så när du skall erlägga avgift.
P-Skiva - Du får stå utan att erlägga avgift under 30 minuter med P-skiva.
Så läs uppifrån och ner, skyltarna nedanför ger tillägget till den ovanför. Ett exempel kan vara att det under avgift står "Tillstånd erfordras", då räcker det inte med avgift, utan du måste även ha ett tillstånd.
Exempel från sundsvall (försa träffen i Google om att läsa p-skyltar). https://sundsvall.se/samhallsplanering- ... u-parkerar
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Off Grid Byggaren
Det skulle behöva rensas en hel del gällande parkeringsregler.
Denna gata på Södermalm har sex olika P-regler på en sträcka av 150 meter...
.
Annars är det väl skyltningen vid laddplatserna som kan vara stökiga. Är väl en del som fått böter även om laddkabeln är i men laddningen har stoppats av någon anledning?
viewtopic.php?t=12904
.
Annars är det väl skyltningen vid laddplatserna som kan vara stökiga. Är väl en del som fått böter även om laddkabeln är i men laddningen har stoppats av någon anledning?
viewtopic.php?t=12904
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
I Solna är det främst städdagarna som drar in pengar till kommunen.Off Grid Byggaren skrev: ↑22 aug 2023 15:17Det skulle behöva rensas en hel del gällande parkeringsregler.
.
Sodermalm-P-regler.jpg
viewtopic.php?t=12904

Volvo PV 544 Special 1963
P-skiva och avgift blir ju inte då P-skiva 30min eliminerar avgiftskylten.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland