Rekommenderad laddgräns
Moderator: Redaktion
Rekommenderad laddgräns
Är det bara jag som är trög eller har de ändrat detta? Har för mig att rekommendationen varit 90% för daglig användning. Idag stod det 80% i appen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9395
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rekommenderad laddgräns
Ja, de har ändrat. Efter nästa uppdatering kanske det står 70% och sedan 60% lite senare 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Rekommenderad laddgräns
Det handlar antagligen om en likriktning med de flesta andra EV-märken där 80% är vanligt.
80% sliter sannolikt lite lite mindre långsiktigt.
80% är dock inte optimal SOC för minsta degradering utan max rekommenderad daglig laddning, sannolikt en sammanvägning av många faktorer.
De kommer nog inte sänka den vidare tror jag.
80% sliter sannolikt lite lite mindre långsiktigt.
80% är dock inte optimal SOC för minsta degradering utan max rekommenderad daglig laddning, sannolikt en sammanvägning av många faktorer.
De kommer nog inte sänka den vidare tror jag.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9395
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rekommenderad laddgräns
Om jag kunde ladda hemma så skulle jag också göra det...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 533
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Rekommenderad laddgräns
50 is the new 80!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Rekommenderad laddgräns
Jag laddar iofs mest på jobbet. Men vid ledigheter så måste man skjuta till med lite egen dyrel.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 860
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Rekommenderad laddgräns
Kör 60% på min m3 2023 LR har tolkat det som bäst 

Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9395
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rekommenderad laddgräns
Det är det inte.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 860
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Rekommenderad laddgräns
Ja men skillnaden till 50% är ju typ minimal. Om jag tolkat det rätt
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9395
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rekommenderad laddgräns
Bäst är ju egentligen ännu lägre....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Rekommenderad laddgräns
Ju lägre SOC desto bättre. Principiellt i alla fall.
Däremot är det lite platåer som ger ganska lika degradering. Från ca 60% till 30% är calendar aging väldigt lika för NMC.
Bilden på NMC, LG M50 som sitter i klassas oftast som ett NMC811 men innehåller 4% Aluminium, så NCMA om man vill. Det finns inga åtkomliga calendar aging-grafer på NCMA eller LG M50, utom en privatperson som testat som jag gjort fast på LG M50.
Han kör bara 50 och 100% och det är cirka halva degraderingen vid 50% mot 100 vid 25C. Stämmer med förväntningarna, så vi har inga data på att anta att LG M50 Skulle fungera annorlunda.
Däremot är det lite platåer som ger ganska lika degradering. Från ca 60% till 30% är calendar aging väldigt lika för NMC.
Bilden på NMC, LG M50 som sitter i klassas oftast som ett NMC811 men innehåller 4% Aluminium, så NCMA om man vill. Det finns inga åtkomliga calendar aging-grafer på NCMA eller LG M50, utom en privatperson som testat som jag gjort fast på LG M50.
Han kör bara 50 och 100% och det är cirka halva degraderingen vid 50% mot 100 vid 25C. Stämmer med förväntningarna, så vi har inga data på att anta att LG M50 Skulle fungera annorlunda.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rekommenderad laddgräns
Det varierar nog en del mellan olika märken. Volvo och Polestar har 90% som rekomendation för max daglig laddgröns. I min systers Corsa-e går det inte att sätta laddgräns så där blir det 100%, jag förmodar att det är likadant för alla PSA-bilar..AAKEE skrev: ↑19 aug 2023 20:00Det handlar antagligen om en likriktning med de flesta andra EV-märken där 80% är vanligt.
80% sliter sannolikt lite lite mindre långsiktigt.
80% är dock inte optimal SOC för minsta degradering utan max rekommenderad daglig laddning, sannolikt en sammanvägning av många faktorer.
De kommer nog inte sänka den vidare tror jag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)