Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra.

(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
Moderator: Redaktion
Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra.
Yes, du har så rätt i det. Men fortfarande utan vettig blinkers och tutaSwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 15:51Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra.![]()
(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
Håller med dig om blinkers och skulle inte ha något emot steer-by-wire-teknik men tycker faktiskt att yoken är bättre än rund ratt. Som vanligt smaken är olika men fungerar gör yoken!Rennwagen skrev: ↑22 jul 2023 16:51Yes, du har så rätt i det. Men fortfarande utan vettig blinkers och tutaSwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 15:51Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra.![]()
(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)![]()
En bra lösning kan vara att göra som på Lexus RZ med steer-by-wire-teknik som är icke-linjär vilket ger mer styrutslag desto mer man vrider = behöver aldrig vrida mer än 150 grader åt höger eller vänster. Då, men först då funkar en yoke-ratt
Hade köpt med rund om jag hade gjort en egen beställ själv order.SwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 15:51Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra.![]()
(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
Yoken har fördelar som att den tvingar till rätt rattfattning och att svänga till armarna är korslagda. Sen skall man inte underskatta coolfaktorn som är stor. Men att hitta räät blinkers vid sväng är inte enkelt.AAKEE skrev: ↑22 jul 2023 20:50Hade köpt med rund om jag hade gjort en egen beställ själv order.SwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 15:51Förstår vad du menar och håller med, men en 1.0xratt finns ju sen en tid tillb. för ca. 10K SEK extra.![]()
(Eller 'gratis' utifall att ngn vill beställa en ny S/X.)
På sätt och vis glad att det var Yoke på lagerbilen jag klickade.
Jag var övertygad om att Yoke var ett joke och att det behövdes byta till ratt. Planen var att ge det en månad, och byta sen.
Men för varje dag blir yoken bättre och känns nu inte alls konstig. Fortsätter förvandlingen från 95-5% att byta till ratt till nu 55-45% till stt behålla yoke, blir det att bibehålla…
Jag hade inte i min vildaste fantasi sett det komma![]()
Jag hade ingen coolfactor-feeling alls. Kändes bara som en dålig ide, och lite töntigt. Men det är inte alls lika dåöigt som, jag hade trott.
+1Rennwagen skrev: ↑22 jul 2023 10:42Magic with S is gone
Fick min första S 2016 och har efter 700 mil med S LR klart blandade känslor, det finns en hel del som skaver rätt hårt och jag tycker tyvärr att magin är borta.
Jag kommer säkert att dra på mig lite ilska och några nättroll med denna post men försöker vara saklig och delge mina intryck.
Kvalitetsintryck
Viss är det ett lyft från gamla S men i förhållande till pris och de bilar man kan välja på för över miljonen är det katastrof att S inte är bättre ihop-skruvad. Varför installera en skärm i baksätet om hatthyllan är en 5 mm plyfaskiva som ser ut att vara gjord i träslöjden i klass 5a? Visst är det cool med Arachnid fälgar i kolfiber, men det hade varit ännu coolare om dörrhandtagen inte trilskades och knirrade efter 11 års produktion? Eller varför krångla till det så mycket med regn- och backsensorer och 0,5xratt när panelgapsen ser ut att vara gjorda av en kille från Trabantfabriken i Östtyskland?
Styrkänsla och körglädje
Har inte blivit sämre, men har hunnits ikapp och körts om av konkurrenter som Taycan, KIA EV6 GT och även Model 3 som har mycket kvickare turn-in och bättre känsla i ratten. Model S styrkänsla är att som att hålla i en död gädda, jag får noll inspiration och feed-back av den i körningen.
Nya S:en har bättre chassi och hjulkontroll, inget snack om det. Man kan åka betydligt fortare över ojämnheter i hög fart utan att den tappar fattningen och blir instabil. Men i farter runt 200 så är den fortfarande långt ifrån de tyska autobahnlokens rakbladsvassa precision och kontroll. I lägre farter är den för säkert kalibrerad för min smak genom att vara för understyrd i karaktären. På den svårbedömda och subjektiva skalan körglädje så har den underbar och bottenlös acceleration att bidra med, men that’s it tyvärr! Det roliga begränsar sig till att skjuta slangbella, man siktar och trycker av.
Autopilot
Efter alla år av utveckling så är den fortfarande förvånansvärt vinglig och osäker, till och med på E4ans enfiliga partier. Kan bero på att jag har HW4 och att den inte är färdigutvecklad, men ändå… Och droppen för mig är att om man kör på autopilot och accar på över 140 km/h så försvinner autopilotfunktionen tills nästa omstart. Försprånget tycks tyvärr inhämtat av konkurrenterna vars autopiloter har nått samma nivå redan nu.
Buller
Är en mycket viktig faktor i premiumsegmentet och i låga farter är S extremt tyst givetvis. Men i högre farter kommer för mycket lågfrekvent däcksbuller från Arachnid hjulen genom dubbelglaset och isoleringen. Det finns säkert någon som har db siffror som motbevisar mig, men det är inte bara ljudstyrka utan även frekvens som ger totalintrycket av bullret. Det är för högt och för tröttsamt för en premiumbil.
Ingen vinkar längre
Kan tyckas givet då det nu finns så många Teslor på vägarna. Men 2016 när jag tog ut min första S var det något särskilt och mycket nydanande. Det var nästan som att åka rymdskepp. Vi vinkade vid möten och folk stirrade verkligen efter en passerande Tesla. För den diskrete är det en dröm och det kan tyckas banalt och posörigt men betalar man 1 – 2 MSEK för en bil är det innerst inne kul om någon tittar på den och reagerar lite – det sker inte längre (vem vinkar åt en taxi).
Support
Den var magisk tidigare och löste alla tänkbara problem uthålligt och direkt. Nu senast satt jag 30 min i kö bara för att få prata med en rookie som berättade att man kan resetta genom att trycka ned båda knapparna på rattenKöerna för reparationer och hanteringen på verkstaden har blivit en mycket sämre upplevelse än tidigare både avseende väntetider och kompetens. Och utleverans av en skitig bil på grusplanen i Södertälje kan till och med tända av den som har ett Tesla T tatuerat på röven.
För att balansera kritiken är accelerationen superb, likaså laddningsnätet och bagageutrymmet. Programvaran, OTA uppdateringar och användargränssnittet med dess integrationen av mobiltelefon och kartor mm är fortfarande absolut bäst i klassen.
Sammanfattningsvis är jag kluven till nya S på ett sätt som jag inte var till mina förra. Mycket av de punkter jag ogillar med S är helt irrelevanta för 3 och Y som riktar sig till en annan publik utanför premiumklassen. Model 3 och Y är bland de absolut bästa valen i sina klasser. Men Tesla håller på att bli bilmarknadens H&M eller Ford – mycket pang för pengarna men ingen kvalitet. Då funkar helt enkelt inte premiummodeller som S längre i varumärkesplattformen.
Model S kick-startade elbilsboomen men är på väg att bli omsprungen av utvecklingen inom premiesegmentet som går framåt i rasande takt och det är kul. Det skall bli spännande att testa nya BMW i5 med ögonstyrning, KIA EV GT med driftläge och nya Zeekr 001. Vem vet vad som hamnar i garaget nästa gång – det blir inte en till S tyvärr.
Har kört X lika länge som du kört S. Hade en Raven innan jag fick Plaid i December och har nu kört 1500 mil ungefär.
Sorry, postade kanske under fel tråd då jag helt utelämnat X i mitt resonemang och saknar erfarenhet av den. Kul att du är nöjdkallekula skrev: ↑23 jul 2023 08:43
Har kört X lika länge som du kört S. Hade en Raven innan jag fick Plaid i December och har nu kört 1500 mil ungefär.
Tittade runt en hel del innan bytet för det hade varit kul prova något annat efter så många år. Nu skiljer sig X en del från S i och med att det inte finns så många alternativ i den storleken. Plaiden har löst de issues jag hade med Raven, dvs delvis dålig kvalitetskänslan och inte riktigt premium.
Så jag håller inte med när det gäller X. Där finns en magi som saknas i de andra bilar jag provade. Jag var till exempel förbannad på mjukvaran och tusen knappar i EQS Suv efter fem minuters körning. Då hjälpte det inte mig att Mercan var lite tystare.
Man kan nog säga att dom har identisk räckvidd med tanke på att plaid inte hade kapslarna på.
Det låter som du beskriver kontaktorerna, reläna som kopplar in HV-batteriet.bjornnilsson skrev: ↑07 aug 2023 23:27Vad är det som smäller i Plejden när den står parkerad? Händer flera gånger per kväll när vi sitter utomhus och njuter av sommarkvällarna. Det låter riktigt högt, som att någon slår en golfboll stenhårt i plåten. Detta hände inte på min förra 21:a så jag gissar själv på något megarelä till värmepumpen/styrningen av värmen på något vis, men någon kanske vet bättre?
Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
Låter ju grymt troligt att sån snikladdking som går av och på kan orsaka det.bjornnilsson skrev: ↑08 aug 2023 14:56Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
BTW, du återkommer med vad du kommer fram till?bjornnilsson skrev: ↑08 aug 2023 14:56
Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
Nej, det tror jag inte. Inte i S/X.
Blev ingen längre utekväll igår men ikväll så spenderade vi några timmar på uteplatsen och lånebilen (Model 3) smällde minsann till den också! Inte lika högt men med samma läte. Sladden i. Undrar om det inte kan vara värmepumpen ändå. Min MS-21 lät som sagt inte på samma sätt vad jag minns.AAKEE skrev: ↑08 aug 2023 23:16BTW, du återkommer med vad du kommer fram till?bjornnilsson skrev: ↑08 aug 2023 14:56
Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
Kontaktorerna smäller skarpare i S än 3, så jag lägget min slant på det.bjornnilsson skrev: ↑10 aug 2023 22:55Blev ingen längre utekväll igår men ikväll så spenderade vi några timmar på uteplatsen och lånebilen (Model 3) smällde minsann till den också! Inte lika högt men med samma läte. Sladden i. Undrar om det inte kan vara värmepumpen ändå. Min MS-21 lät som sagt inte på samma sätt vad jag minns.AAKEE skrev: ↑08 aug 2023 23:16BTW, du återkommer med vad du kommer fram till?bjornnilsson skrev: ↑08 aug 2023 14:56
Ok. Kör samma uppsättning med Tibber/Easee som jag gjort senaste två åren.. skulle då alltså kunna vara detta. Vill dock minnas att bilen stod utan laddning igår men är inte helt säker. Får prova att dra ut kabeln ikväll och vänta och se..
Men jag ska som sagt testa att stå med laddsladden utdragen snarast möjligt någon kväll och se vad som händer.
Verkligen skillnad. Kontaktorn på gamla X100D lät som en viskning i jämförelse.Tellus skrev:Kontaktorn smäller högt på plaid