Ladda i motorvärmaruttag?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Runningwithscissors

Ladda i motorvärmaruttag?

Inlägg av Runningwithscissors »

Hej

Nu när det snart är premiär för Model 3 behöver man ju se över vilka laddmöjligheter som finns i ens närhet. Jag kan absolut ingenting om el och undrar om nån här kan svara på om det går att använda ett motorvärmar-uttag på min parkeringsplats för att ladda en Tesla? (förstår att det kan gå sakta? Men det vore bättre än inget alls.) Om inte, går det att uppgradera detta befintliga uttag?

Vore hemskt tacksam om nån kunde hjälpa mig reda ut detta på ett enkelt sätt :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Ladda i motorvärmaruttag?

Inlägg av Svenssons »

Förutom att de laddar mycket långsamt brukar motorvärmaruttag ha tidur så att det inte går att ladda särskilt länge. Ett trefas-uttag hade varit att föredra framför ett motorvärmaruttag med schuko men det är troligen inte särskilt enkelt att byta ut. Troligen behöver ny kabel dras ut till uttaget. Tiduret kanske går att komma runt så att det i alla fall går att ladda under lite längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag laddar själv idag med schuko i garaget och det fungerar bra
Kör inte så mycket dagligen och det kan bli problem om jag varit på långresa och kommer hem med tom batteri då tar det lång tid hinner altså inte ladda över natten i övrigt är det inga problem alls
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Runningwithscissors

Inlägg av Runningwithscissors »

Tack för detta!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag laddar i motorvärmaruttag hemma på bostadsrättsföreningens parkeringsplats. 7A klarar säkringen, så puttar på med ca 1.5kW. Även om det inte går fort ska betydelsen att kunna ladda på sin hemparkering inte förringas. En vanlig natt får man ändå 70-100km, och det är ju mer än vad de flesta kör dagligen. Om jag behöver fullt batteri till helgen får jag börja tänka på det några dagar innan, men inte heller det är nåt problem. Och tar man cykeln till jobbet en dag fyller det snart upp. Sammanfattningsvis så här efter 9 månader måste jag säga att det har fungerat förvånansvärt bra.

Enda problemet är ju när man kommer hem helt torr på batteri, och sen ska ut på långfärd igen dagen efter. Men det händer inte mig ofta. Och om det gör det har jag SC i Uddevalla, Jung, Falkenberg och en drös lokala Chademos att ta till inom väldigt rimliga avstånd.

Tiduret har jag blockerat mekaniskt, och sen har jag ett litet avtal med föreningen för elförbrukningen (200kr extra per månad för platsen med fri förbrukning)
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag laddar i motorvärmaruttag hemma på bostadsrättsföreningens parkeringsplats. 7A klarar säkringen, så puttar på med ca 1.5kW. Även om det inte går fort ska betydelsen att kunna ladda på sin hemparkering inte förringas. En vanlig natt får man ändå 70-100km, och det är ju mer än vad de flesta kör dagligen. Om jag behöver fullt batteri till helgen får jag börja tänka på det några dagar innan, men inte heller det är nåt problem. Och tar man cykeln till jobbet en dag fyller det snart upp. Sammanfattningsvis så här efter 9 månader måste jag säga att det har fungerat förvånansvärt bra.
Det var intressant. dock är de flesta motorvärmare temperaturstyrda (själv får jag 2 h när det är 15 minus, tror inte ens de är igång över sommaren) och generellt så är föreningar inte så pigga på att man låter motorvärmaren gå på hela natten (motsvarar att man laddar), men betalar man för sig så ser jag själv inte problemet.problemet är att komma runt begränsningen (då det kräver en kostsam åtgärd, är man beredd att ta det på t.ex. en hyresfastighet?)
Bor förresten i kommunalt hyresbolag som kommer sätta upp destinationsladdare på ett 30 tals platser i staden. (här bör tilläggas att det enl uppgift finns bara ett 30 elbilar i staden för närvarande, men likväl snabbladdare vid infarten från E4) . Men det mest effektiva (och mest bekväma) var om man kunde ladda på sin egen parkeringsplats och inte riskera att se en upptagen när man vill ladda om man skulle jaga uttag.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Mickep skrev:
Det var intressant. dock är de flesta motorvärmare temperaturstyrda (själv får jag 2 h när det är 15 minus, tror inte ens de är igång över sommaren) och generellt så är föreningar inte så pigga på att man låter motorvärmaren gå på hela natten (motsvarar att man laddar), men betalar man för sig så ser jag själv inte problemet.problemet är att komma runt begränsningen (då det kräver en kostsam åtgärd, är man beredd att ta det på t.ex. en hyresfastighet?)
Bor förresten i kommunalt hyresbolag som kommer sätta upp destinationsladdare på ett 30 tals platser i staden. (här bör tilläggas att det enl uppgift finns bara ett 30 elbilar i staden för närvarande, men likväl snabbladdare vid infarten från E4) . Men det mest effektiva (och mest bekväma) var om man kunde ladda på sin egen parkeringsplats och inte riskera att se en upptagen när man vill ladda om man skulle jaga uttag.
Mitt uttag ger kontinuerlig ström så länge tidsvredet helt enkelt blockeras mekaniskt i lämplig sektor. I mitt fall har jag använt ett par kluttar smältlim efter att ha rengjort ordentligt med t-röd.

Föreningen har inga betänkligheter så länge jag betalar vårt avtalade schablonbelopp. Det är ju en fin liten infrastruktur som gärna får uttnyttjas till våra ädla luftkvalitetsförbättrande åtgärder... :D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Blir svårare när de är digitala.... då kan man inte göra som den gamla goda tiden då man ville att kupevärmaren skulle gå konstant. (annars får man pansaris som omväxlar smälter och fryser som det blir när man har bilen stående under lång tid med 2h värme och 22h för snön att bygga på befintligt is-skal) men föreningen sparar el (men kan fortfarande ta saftigt betalt) nästan så man tycker att motorvärmaruttag är onödigt dessa svala vintrar, är mycket enklare att bara sopa undan snön istället för att skrapa/hacka av is från rutan. ja-ja det är det där miljö argumentet, men jag tycker moderna bilar ganska snabbt kommer upp till arbetstemperatur.

en sådan motorvärmare på stolpe kostar ca 6000 (sedan skall den monteras av behörig elektiker) så man har en kostnad på minst ca 8000. (blir svårt att motivera för hyresvärden att byta till en som ger ström hela tiden, när den moderna inte ens är avskriven än.)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag har en sådan på jobbet. Den gick att ställa om till att inte ha någon timerfunktion och säkra upp till 10A. Då klarar den faktiskt 13A utan att då ifrån. Det ger mig ca 30% per arbetsdag.
Skriv svar