Hur få tag på original vinterhjul?
Moderator: Redaktion
-
Hur få tag på original vinterhjul?
Vinterhjulen har varit ”slut i lager” så länge jag vet i appen nu.. någon som vet om det finns ett annat sätt att få tag på dom?
- Cederloken
- Teslaägare
Re: Hur få tag på original vinterhjul?
Köp en uppsättning beggade orginal fälgar. Många byter ut geminifälgarna. gå till lokala gummiverkstan och be dem sko fälgarna med nokian vinderdäck.
Voálà orginal vinterdäck
Voálà orginal vinterdäck
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Av nyfikenhet, varför vill du ha original?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑14 aug 2023 17:13Vinterhjulen har varit ”slut i lager” så länge jag vet i appen nu.. någon som vet om det finns ett annat sätt att få tag på dom?
Svart Model Y Performance
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag köper typ alltid original fälgar, pga detta
- inte så mycket dyrare
- rätt bredd och ET, man behöver inte tänka
- Inget evetuellt garantikrångel, tesla garanti om något händer
- eventuellt bättre kvalitet och anpassade för vridet
Att köpa något annat känns lite som att köpa grisen i säcken, men finns såklart bra/bättre alternativ om man vet vilka märken som har kvalitet, men då blir det nog minst lika dyrt.
- inte så mycket dyrare
Att köpa något annat känns lite som att köpa grisen i säcken, men finns såklart bra/bättre alternativ om man vet vilka märken som har kvalitet, men då blir det nog minst lika dyrt.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Om du vill ha nya fälgar kan du också kolla med Tesla om du kan köpa fälgarna separat eller med något annat däck. Köper du fälgarna separat är det bara att gå till valfri däckverkstad och köpa de däck du vill ha.
Kompletta vinterhjul kommer färdigmonterade till Tesla-verkstan, men om du köper däck och fälg separat behöver de monteras.
Lägg ett serviceärende i Tesla-appen om du vill köpa däck och fälg separat eller enbart fälg. Jag köpte originalfälg med ett annat däck än Nokian på så sätt och det gick fint.
Kompletta vinterhjul kommer färdigmonterade till Tesla-verkstan, men om du köper däck och fälg separat behöver de monteras.
Lägg ett serviceärende i Tesla-appen om du vill köpa däck och fälg separat eller enbart fälg. Jag köpte originalfälg med ett annat däck än Nokian på så sätt och det gick fint.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Håller med om samtliga argument här. Anledningen att jag valde andra är för att det är kul att få välja utseende på dem, plus att bilen ser lite annorlunda ut än alla andras. Mina kostade nästan exakt lika mycket som originalfälgarna, men blev å andra sidan avsevärt mycket snyggare (tycker jag iallafall)Tellus skrev: ↑14 aug 2023 22:52Jag köper typ alltid original fälgar, pga detta
- inte så mycket dyrare

Svart Model Y Performance
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag kommer ha en uppsättning Gemini till salu om senast en månad, utan däck men med navkapslar.
Model Y LR AWD 2022
-
Har haft koll på blocket men inte sett några, iaf inte i min omnejd tyvärr..Cederloken skrev: ↑14 aug 2023 20:48Köp en uppsättning beggade orginal fälgar. Många byter ut geminifälgarna. gå till lokala gummiverkstan och be dem sko fälgarna med nokian vinderdäck.
Voálà orginal vinterdäck
-
Som nämns nedan av smidighet, slipper hålla på med ET, skaffa TPMS etc.larjon skrev: ↑14 aug 2023 22:05Av nyfikenhet, varför vill du ha original?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑14 aug 2023 17:13Vinterhjulen har varit ”slut i lager” så länge jag vet i appen nu.. någon som vet om det finns ett annat sätt att få tag på dom?
Största anledningen är dock att jag har RWD och vill inte förlora någon räckvidd. Det är kasst utbud med bra aero-fälgar på tredjepartsmarknaden.
-
Tack! Visste inte att det gick. Vad fick du ge för bara fälgarna?Trean skrev: ↑15 aug 2023 02:02Om du vill ha nya fälgar kan du också kolla med Tesla om du kan köpa fälgarna separat eller med något annat däck. Köper du fälgarna separat är det bara att gå till valfri däckverkstad och köpa de däck du vill ha.
-
Kan vara spekulant på dom om du bor i närheten eller kan skicka, skriv gärna här eller i PM vad du vill ha för dom.
Jag har inte en tesla än men nog snart
Kan man byta till vinterhjul själv
Eller vilken däckfirman som helst?
Dom sa på besiktningen att dom inte fick lyfta elbilar
-
Mats60 skrev: ↑15 aug 2023 20:36Jag har inte en tesla än men nog snart
--> Ja.
--> Jag har fått åverkan på fälgar jag lämnat in till däckfirmor. Har även fått dåligt balanserade hjul. Har dock 'bara' ägt välutrustade bättre beg. gasdrivna VW kombis...
Jag skulle nog inte lämna en Model 3 till "vilken däckfirma som helst"... Hade nog betalat vad det kostar att använda en välrenommerad firma istället. Det är vad jag gör idag med min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi.
Finns lite trådar om firmor som rekommenderas här på forumet.
--> Låter konstigt... Om jag vore dig skulle jag nog boka tid via telefon och be att få skriftligt på att de kommer utföra besiktning i enlighet med Teslas rekommendationer. Men om du köper en ny Model 3 så dröjer det väl tills bilen ska in på besiktning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Euromaster-kedjan är tydligen Teslas officiella däckservicepartner så där bör man ju kunna byta iallafall.
Tesla Model Y Long Range 2023 Pearl White
Tesla Model 3 Highland Long Range 2024 Ultra Red
Tesla Model 3 Highland Long Range 2024 Ultra Red
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Jag köpte 20-tums-fälgarna så priset är inte riktigt jämförbart, men jag fick betala 7392 + moms per fälg. Gemini-fälgarna borde vara avsevärt billigare.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑15 aug 2023 16:49Tack! Visste inte att det gick. Vad fick du ge för bara fälgarna?Trean skrev: ↑15 aug 2023 02:02Om du vill ha nya fälgar kan du också kolla med Tesla om du kan köpa fälgarna separat eller med något annat däck. Köper du fälgarna separat är det bara att gå till valfri däckverkstad och köpa de däck du vill ha.
- AndIT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas51215
Bilen har lyftpunkter som vilken bil som helst

Tesla MS G/S -2023
Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Vanlig gammal garagedomkraft och ett fälgkors funkar som till 240:n.
Har du en trea så kan man lyfta hela sidan så slipper man hissa två ggr. Ej testat det på Y:n ännu.
Vägrar lämna in dyrt till en däckverkstad som repar fälgar mm, dessutom går det snabbare att göra det själv än att baxa in hjulen in och ur bakluckan. Har man hotell till hjulen så är det nog smidigt men hotell tar jag hellre in på själv