Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av Tillsynsmannen »

Bor i en samfällighet som har laddboxar modell Charge Amps Halo. Anläggningen är byggd för upp till 11 kW, med lastbalansering från Enegic.

Ibland vill min MYLR bara ta emot 3,7 kW från en fas. Dvs den aktiverar inte trefas laddning utan verkar "fastna" med en fas och bara ta emot den lägre effekten. Problemet brukar lösa sig om jag avbryter laddningen och startar den igen. Då går den ofta igång med alla faser och full effekt.

Detta kan knappast vara ett lastbalanseringsproblem eller liknande, då en omstart brukar höja effekten. Ligger felet i bilen?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den här funktionen att växla över till 1-fas laddning och senare växla till 3-fas laddning är något som vissa laddbox tillverkare har hittat på.

Det är inte standard på typ 2 laddning, så många bilar funkar det inte med den specialaren.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av loftux »

Tillsynsmannen skrev:
Bor i en samfällighet som har laddboxar modell Charge Amps Halo. Anläggningen är byggd för upp till 11 kW, med lastbalansering från Enegic.

Ibland vill min MYLR bara ta emot 3,7 kW från en fas. Dvs den aktiverar inte trefas laddning utan verkar "fastna" med en fas och bara ta emot den lägre effekten. Problemet brukar lösa sig om jag avbryter laddningen och startar den igen. Då går den ofta igång med alla faser och full effekt.

Detta kan knappast vara ett lastbalanseringsproblem eller liknande, då en omstart brukar höja effekten. Ligger felet i bilen?
Kan det inte vara lastbalanseringen då? När du kopplar in så är det många som laddar samtidigt och du får lägre, vilket den håller under sessionen. Om du kopplar ur och in igen senare så blir det under låglast?

Pröva att ställa in laddning med schema, tex att bilen skall ladda klart vid 06.00. Eller starta vid 23, då alla som kopplar in direkt efter jobbet mest troligt laddat klart.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av Tillsynsmannen »

loftux skrev: 13 aug 2023 21:47
Kan det inte vara lastbalanseringen då? När du kopplar in så är det många som laddar samtidigt och du får lägre, vilket den håller under sessionen. Om du kopplar ur och in igen senare så blir det under låglast?

Pröva att ställa in laddning med schema, tex att bilen skall ladda klart vid 06.00. Eller starta vid 23, då alla som kopplar in direkt efter jobbet mest troligt laddat klart.
Nja, det är bara jag som laddar när detta händer... så osannolikt att lastbalansering skulle orsaka det, tyvärr (för då skulle man ju förstå varför effekten går ner).
roffe_s
elbilist
Inlägg: 659
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av roffe_s »

Nu kör jag inte Tesla men vi har precis installerat 23 st laddpunkter i vår BRF och än funkar allt. Vad som var viktigt i vår upphandling var att alla komponenter stödde OCPP 1.6 eller högre, just för att lastbalansering/effektvakt kommunicerar med laddarna på rätt sätt via samma protokoll. Så vad Du kan kolla när det gäller installationen är dels att laddare och effektvakt har samma protokoll, dels om det finns någon inställning så att den inte helt stänger av enskilda faser.

När det gäller bilen har det vid något enstaka tillfälle under 3 års ägande hänt att jag, vid laddning i vårt sommarhus med Easee laddare och Watty effektvakt, har fått enfas laddning. Detta har löst sig galant via omstart av laddaren och bilens UI. Min upplevelse har varit att problemet vid de tillfällena legat i laddarens mjukvara.

Ergo - kan finnas ett par orsaker till beteendet enligt min begränsade erfarenhet, men nu har Du i alla fall något att kolla på.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av Coolio »

Har haft halo i flera år (i brf) och den brukar ibland gå ned i felsäkertläge då laddboxarna tappar kommunikationen (wifi eller tel). Fråga deras tekniska support som är grymt snabba på att svara.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av loftux »

Vi har sedan maj Charge Amps Halo och Enegic, 70 st boxar i vår Brf. Förutom några småproblem har det fungerat utmärkt.
Föreningen har dock rätt kraftiga inkommande abonnemang, 400A resp. 500A (inte bara för boxarna förstås), så de har inte behöv lastbalanseras så mycket. Men blir först nu när alla kommer tillbaka efter semestern som det blir hårda belastning.

Själv har jag laddat både min tidigare Model 3 och nu Model Y, inställd på klar kl 06.00. Mitt enda problem är att vid första kontakten med boxen så kommer box och bil överens om 6A, så bilen startar laddning mycket tidigare än det behöver, laddar 1h och upptäcker att här får bilen 3 fas 16A, så stänger av och laddar senare på natten.
Oklart om det beror på bilen eller boxen som ställer in 6A.

I detta fall skulle jag kontakta leverantören. Som andra nämnt kan det bero på att den går ner i "felläge", har den tappat wifi permanent så måste man fysiskt starta om boxen. I felläge levererar boxen minsta möjliga för att inte riskera överbelasta. Förklarar inte varför det hoppar igång på 3 faser om du kopplar ur/in igen, men tex wifi kan vara instabilt. Eller så har leverantören bara ställt in allt fel.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Charge Amps Halo 11 kW - men Teslan vill bara ta emot 3,7 kW

Inlägg av Tillsynsmannen »

Tack för all input, nu har jag en del saker att undersöka vidare!
Skriv svar