BRF - Easee - Konkurshot

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

BRF - Easee - Konkurshot

Inlägg av Choke »

Vänder mig till alla BRF:er som installerat Easees laddboxar.
Startar en tråd där jag hoppas vi BRF:er kan utbyta erfarenheter om en eventuell konkurs av Easee,
Som jag förstår det så lär all funktionalitet upphöra om Easee stänger av sitt nät,

Jag är medlem i en BRF i Sundbyberg som har 10 laddboxar installerade och vi har köpt anläggningen av EasyCharging.
Vi har inte fått någon information av vår säljare, varken om säljstoppet eller nu att Easee har ställt in sina betalningar.

Hoppas att fler BRF:er kan lägga in information om hur man tänker agera och om man fått någon information från Easee eller sin säljare.

Lars-Åke
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare

Re: BRF - Easee - Konkurshot

Inlägg av pjuur »

Väldigt intressant! Brfen har installerat 4 laddboxar genom elfirma dock görs avläsning och fakturering ”manuellt”. Spännande att se hur det blir om tjänsterna stängs ner..

Hur långt efter installation kan man vända sig till elfirman och kräva annan laddbox?
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Har elfirman många kunder och inte är väldigt stor går de nog hellre i KK än reder ut detta åt kunderna. Samt har såklart redan tömt bolagen så gott det går i senaste bokslutet.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Har man köpt grejerna som en BRF kan man nog inte göra så mycket... som privatperson har man en helt annan möjlighet tack vare Konsumentköplagen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om det blir konkurs kommer väl någon konkurrent köpa upp konkursboet med tillhörande molntjänst kan jag tänka mig.

Det är många som vill ha fler kunder.

Frågan är om laddboxarna kommer åtgärdas eller lämnas åt sitt öde.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
JockeX

Inlägg av JockeX »

Om ESV håller fast vid sin linje och inte godtar Easees förslag på lösning så kommer de förvandla säljstoppet till ett användningsstopp, dvs återkallelse.

När det sker spelar det inte så stor roll huruvida Easees tjänst fungerar eller inte, få kommer vilja ens ha kvar boxen om försäkringsbolagen inte vill betala ut ngt i händelse av skada.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Två års reklamationsrätt har du såvitt jag förstått. Och om molntjänsten läggs ner skulle jag påstå att funktionen som köpts inte längre levereras. Vår anläggning har varit i drift i drygt ett år. Skulle vilja påstå att du inte kan kräva något alls i nuläget eftersom allt fungerar som när det levererades och det inte finns något användningsförbud från ESV.

Easee Charge brukar det vara som monteras i BRF (Home kan bara balansera max tre enheter) och Charge har 5 års garanti.

Skårebo sitter ju med stora svarte petter som svensk distributör skulle jag säga. Nån som kollat deras ekonomi, verkar de flytta sin verksamhet till nytt bolag för att spela säkert?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 03 aug 2023 19:27
Två års reklamationsrätt har du såvitt jag förstått. Och om molntjänsten läggs ner skulle jag påstå att funktionen som köpts inte längre levereras. Vår anläggning har varit i drift i drygt ett år. Skulle vilja påstå att du inte kan kräva något alls i nuläget eftersom allt fungerar som när det levererades och det inte finns något användningsförbud från ESV.

Easee Charge brukar det vara som monteras i BRF (Home kan bara balansera max tre enheter) och Charge har 5 års garanti.

Skårebo sitter ju med stora svarte petter som svensk distributör skulle jag säga. Nån som kollat deras ekonomi, verkar de flytta sin verksamhet till nytt bolag för att spela säkert?
Skulle det hjälpa hade ju alla konkursbon vara helt tomma vid konkurs.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

kenjon skrev: 03 aug 2023 18:04
Har man köpt grejerna som en BRF kan man nog inte göra så mycket... som privatperson har man en helt annan möjlighet tack vare Konsumentköplagen.
Det är så jag också har förstått det. Bara privatpersoner som kan åberopa konsumentköplagen.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

jonasl skrev: 03 aug 2023 19:27

Vi har våra i cirka 1.5 år.

Det är mycket som är oklart just nu. Finns många alternativ på vad som kan hända.
Vi är mest oroliga att molntjänsten slutar att fungera. Vi har byggt egen lösning så vi kan hantera individuellt timpris för varje medlem i föreningen. Fast kanske produkten blir helt obrukbar ändå om de lägger ned molntjänsten.
Tveksam att någon skulle vilja köpa upp konkursboet, då molntjänsten knappast genererar några inkomster.
Blir en spännande höst.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Många föreningar skulle nog gärna vilja betala nån tia eller två per box och månad för att kunna fortsätta använda sin installation. Men det är ju inte öppet för vem som helst att dra igång en alternativ tjänst utan boxarna är antagligen hårtkodade mot en viss adress.

Men allt är ju beroende av molntjänsten, inte bara mätning utan effektbegränsning, fasbalansering, administration av rfid-taggar om man använder det, låsa fast laddkabeln (jag har faktiskt låst upp min nu för säkerhets skull..) och säkert massa annat som jag glömt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Jag varnade folk för över ett år sedan. Det är inte bra att göra sig beroende av molntjänser hos ett bolag som inte ens kan konstruera en godkänd säker uttagsbox.

Trist alla som drabbats av scambolaget, men trösten är väl att det inte är jettedyrt med laddboxar. Bara att installera något fungerande istället och dra lärdomnen att inte gå på lycksökarbolag.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

Bengt-re skrev: 06 aug 2023 21:45
Jag varnade folk för över ett år sedan. Det är inte bra att göra sig beroende av molntjänser hos ett bolag som inte ens kan konstruera en godkänd säker uttagsbox.

Trist alla som drabbats av scambolaget, men trösten är väl att det inte är jettedyrt med laddboxar. Bara att installera något fungerande istället och dra lärdomnen att inte gå på lycksökarbolag.
Nu var det inte min mening att föra en diskussion om produkten och dess funktion, utan riktad till brf:er och hur vi kan hantera eventuella framtida problem.
Easee ör ingen liten aktör i Europa - över 500 000 installationer.
Det finns en allmän tråd om Easee och Esv föreslår att sånt som inte direkt berör Brf och hantering vid konkurs etc tas i den tråden.
JockeX

Inlägg av JockeX »

I händelse av att ESV inte godtar Easees eventuella lösning på hur de ska åtgärda boxarna så lär ESV uppgradera säljstoppet till ett användningsförbud.

Om de gör det är det en akademisk övning att diskutera huruvida deras molntjänst fortsätter fungera efter konkurs - försäkringsbolagen kommer inte godta skador som uppstår när boxen har ett användningsförbud. En skada kan uppstå även i en godkänd laddbox så man ska vara rätt riskbenägen för att fortsätta använda den…
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

Ingen expert på vad som gäller vid ett sådant beslut från esv. Antar att det i så fall blir beslut om återkallande av boxarna. Ska försöka söka efter svar.
JockeX

Inlägg av JockeX »

Choke skrev: 07 aug 2023 09:07
Ingen expert på vad som gäller vid ett sådant beslut från esv. Antar att det i så fall blir beslut om återkallande av boxarna. Ska försöka söka efter svar.
Ja återkallande av boxarna blir det rent formellt om ESV går från säljstopp till användningsförbud, men sannolikt kommer Easee i det läget gå i konkurs om de inte mirakulöst kan få in pengar för att åtgärda alla boxarna med nya jordfelsbrytare osv.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

En viktig fråga är hur er brf köpt tjänsten eller entreprenaden.
Köpt el-installation?
Köpt en totalentreprenad?
Entreprenad med funktionsgaranti?

Jag köper numera alla mina ladd-installationer som totalentreprenad med 5 års funktionsgaranti.
Men det är givetvis dyrare, ca. 5% av totalsumman kostar det.
Men värdet ligger i att ha få DoU timmar, ingen reservdelshantering, klart vem som ansvarar för reparationer och garantier.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

Lerumsexpressen skrev: 07 aug 2023 11:28
En viktig fråga är hur er brf köpt tjänsten eller entreprenaden.
Köpt el-installation?
Köpt en totalentreprenad?
Entreprenad med funktionsgaranti?

Jag köper numera alla mina ladd-installationer som totalentreprenad med 5 års funktionsgaranti.
Men det är givetvis dyrare, ca. 5% av totalsumman kostar det.
Men värdet ligger i att ha få DoU timmar, ingen reservdelshantering, klart vem som ansvarar för reparationer och garantier.
Bra inlägg - har ingen aning då jag inte var inblandad i upphandlingen. Ska kolla upp detta.
Funktionsgaratin måste vara den springande punkten - försvinnner molntjänsten så borde den träda in.
Fast mäktar åf med att byta ut alla boxar?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Kvittar ju om man varnar när de inte fanns alternativ med samma funktionalitet. Jag verkligen finkammade markanden när jag köpte våra boxar för snart 3 år sedan men fanns ingen vettig box som gick att drifta själv på ett enkelt sätt.
Men ja vi får se vad som händer, men jo jag är otroligt deras cloud tjänst försvinner och man står där en en dum laddbox.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Utelämnar namnet på vår leverantör tills vidare men de har inte sålt särskilt många Easee-installationer utan mest jobbat med andra leverantörer + solceller. Så jag tror (hoppas!!) inte de står och faller med detta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

chaffis75 skrev: 07 aug 2023 13:47

Kvittar ju om man varnar när de inte fanns alternativ med samma funktionalitet. Jag verkligen finkammade markanden när jag köpte våra boxar för snart 3 år sedan men fanns ingen vettig box som gick att drifta själv på ett enkelt sätt.
Men ja vi får se vad som händer, men jo jag är otroligt deras cloud tjänst försvinner och man står där en en dum laddbox.
Fanns Zaptec med i din undersökning och varför ratades de isf?
Frågar för att vi vid ungefär samma tidpunkt valde Zaptec delvis just för de stödde ocpp direkt i laddboxen (dvs går att drifta själva om molntjänsten skulle försvinna/börja kosta pengar). Fanns förstås även fler anledningar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vi har precis driftat 23 st platser i vår BRF och valde ZPark då de dels monterar både schuko (motorvärmare) och typ 2 som kan styras med app i de gamla huvarna för motorvärmare, dels för att de månadsvis skickar csv-fil som faktureringsunderlag så att användarna kan få förbrukningen debiterad i samband med månadsfakturan. De har belastningsvakt och låter föreningen själv administrera kostnaderna, dessutom är avgifterna för appen humana.

Installationen köpt som totalentreprenad av en stor nationell installatör.

I kåken har vi två Easee köpta av Tibber, här har vi reklamerat men väntar på ESV:s beslut.

Konkurser kan ju ske men när det gäller databasen med ett antal hundratusen användare bör det finnas ett kommersiellt värde i att någon driver den vidare och utvecklar samt uppdaterar tjänsterna. Det blir naturligtvis någon ny partner som vill ha betalt för de tjänsterna, endera av de som sålt boxarna eller av slutanvändarna beroende på avtalsformer och garantianspråk.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
perr
elbilist

Inlägg av perr »

Funderar på om inte OCPP löser detta? :?:
Easee's laddbox stödjer ju OCPP 1.6 om man googlar.

( OCPP står för Open Charge Point Protocol och är ett standardiserat applikationsprotokoll för kommunikation mellan laddstationer för elbilar och ett centralt styrsystem. )

Jag har tolkat detta som att laddboxen kan prata med en av användaren vald molntjänst/operatör för att kunna konfigurera dem, mäta förbrukning, styra access medelst tagg och liknande.
Jag har förstått det som att det är själva laddboxen i sig som är OCPP-kompatibel, inte tillverkarens egen molntjänst?

Och det finns ju då många olika operatörer som skulle erbjuda sina tjänster till drabbade BRF'er och företag om Easee's molntjänst läggs ner.

Är det någon mer insatt som vet om jag har förstått OCPP upplägget?
Jag kan ju ha missförstått helt.Det har ju hänt förr... ;)
Polestar 2 BST 230
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

OCCP via proxy dvs via Easee:s molntjänst. Så om Easee inte fortsätter drifta den tjänsten så fungerar inte heller det.

Zaptecs billiga boxar har så vitt jag förstått samma lösning medans de dyrare Pro-boxarna har stöd för det lokalt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar