Tyska ADAC har testat 70 elbilar för att se vilka som är snålast vid motorvägskörning. Lite intressant att en SUV kommer på andra plats. Kanske är el-SUV-körararna inte så fel ute ändå, åtminstone om de valt rätt SUV
Den uppmätta energiåtgången utgår som jag förstått det från AC-laddning och inkluderar laddförluster i bilen.
Hur lyckas man få en model y att dra 212 Wh/km i 100 km/h? Nissan Ariya drar lika mycket, i TeslaBjörns test skiljer det nästan 30%. Har svårt att tro att Tesla har så usla AC/DC-omvandlare, Då skulle jag kunna bada bastu i garaget när jag laddar med 11 kW.
Tyska ADAC har testat 70 elbilar för att se vilka som är snålast vid motorvägskörning. Lite intressant att en SUV kommer på andra plats. Kanske är el-SUV-körararna inte så fel ute ändå, åtminstone om de valt rätt SUV
Den uppmätta energiåtgången utgår som jag förstått det från AC-laddning och inkluderar laddförluster i bilen. [...
Men är Huyndai Kona en SUV, eller är den en Crossover?...
Hur lyckas man få en model y att dra 212 Wh/km i 100 km/h? Nissan Ariya drar lika mycket, i TeslaBjörns test skiljer det nästan 30%. Har svårt att tro att Tesla har så usla AC/DC-omvandlare, Då skulle jag kunna bada bastu i garaget när jag laddar med 11 kW.
Du får räkna med 10-12% förluster i laddningen (med 11kW laddning, mer om man laddar långsammare) och kanske någon procent i batteriet under körning också.
ADAC brukar göra rätt seriösa tester så det torde gå lita på.
I ADACs testbeskrivning står det att de laddar electrofahrzeuge med i första hand typ 2, 22kW och om det "inte är möjligt", enfasladdning ur stickkontakt 10A.
Enda rimliga förklaringen om de mätte upp 212Wh/km, medan model 3 i samma test fått 168Wh/km är att de av någon anledning inte kunde ladda model Y på trefas 16A och använde alternativproceduren.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag vidhåller att resultaten är konstiga och inkonsistenta. Bilar från samma tillverkare avviker väldigt olika från WLTP-siffran trots att de borde ha samma HW för AC-laddning. Vore intressant att se vad bilarna uppgett för förbrukning. Min Easee-box uppger 10-15% fler kWh än bilen typiskt.
Jag vidhåller att resultaten är konstiga och inkonsistenta. Bilar från samma tillverkare avviker väldigt olika från WLTP-siffran trots att de borde ha samma HW för AC-laddning. Vore intressant att se vad bilarna uppgett för förbrukning. Min Easee-box uppger 10-15% fler kWh än bilen typiskt.
Korrigering: blev lite fel eftersom Easee rapporterar allt på den dag laddningen avslutas. Korrekt siffra är 2% mer kWh i Easee mot min Model Y.
Hur lyckas man få en model y att dra 212 Wh/km i 100 km/h? Nissan Ariya drar lika mycket, i TeslaBjörns test skiljer det nästan 30%. Har svårt att tro att Tesla har så usla AC/DC-omvandlare, Då skulle jag kunna bada bastu i garaget när jag laddar med 11 kW.
Ja och hur lyckas de få ioniq 5 att dra under 200?
Dom måste ha råkat byta siffrorna mellan dom.
Jag vidhåller att resultaten är konstiga och inkonsistenta. Bilar från samma tillverkare avviker väldigt olika från WLTP-siffran trots att de borde ha samma HW för AC-laddning. Vore intressant att se vad bilarna uppgett för förbrukning. Min Easee-box uppger 10-15% fler kWh än bilen typiskt.
Korrigering: blev lite fel eftersom Easee rapporterar allt på den dag laddningen avslutas. Korrekt siffra är 2% mer kWh i Easee mot min Model Y.
Korrekt siffra med riktig godkänd elmätare är runt 5% förlust mot bilens angivna +kWh.
Men då är det så att Teslas + kWh överdriver påfylld energi med bufferns storlek.
Laddar man från 0% till 100% kommer den ange hela batteriets kapacitet trots att det är 4.5% buffer som inte har blivit laddat.
Överdriften blir 1/0.955 = ca 4.7%
Totalt hamnar man på runt 10-12%.
Sen kommer en del av energin bli värme, varierar hur fort man kör och batteeiets temperatur men man kanske förlorar 1% där med.
Hur lyckas man få en model y att dra 212 Wh/km i 100 km/h? Nissan Ariya drar lika mycket, i TeslaBjörns test skiljer det nästan 30%. Har svårt att tro att Tesla har så usla AC/DC-omvandlare, Då skulle jag kunna bada bastu i garaget när jag laddar med 11 kW.
Fast testet är huvudsakligen i 130 km/h, inte 100 km/h om jag inte blir lurad av min dåliga tyska..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hur lyckas man få en model y att dra 212 Wh/km i 100 km/h? Nissan Ariya drar lika mycket, i TeslaBjörns test skiljer det nästan 30%. Har svårt att tro att Tesla har så usla AC/DC-omvandlare, Då skulle jag kunna bada bastu i garaget när jag laddar med 11 kW.
Fast testet är huvudsakligen i 130 km/h, inte 100 km/h om jag inte blir lurad av min dåliga tyska..
Den grafen är för avgasbilar, el-bilar har en cykel som likar wltp
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Visst är även det här ett laboratorietest? Inget ”livetest” som Teslabjörns eller Norska Elbilsföreningens?
Nej, det är ett verklighetsbaserat test och mer noggrannt utfört än Teslabjörns tester. Teslabjörn tittar ju inte heller på hur mycket energi som verkligen går åt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hur lyckas man få en model y att dra 212 Wh/km i 100 km/h? Nissan Ariya drar lika mycket, i TeslaBjörns test skiljer det nästan 30%. Har svårt att tro att Tesla har så usla AC/DC-omvandlare, Då skulle jag kunna bada bastu i garaget när jag laddar med 11 kW.
Fast testet är huvudsakligen i 130 km/h, inte 100 km/h om jag inte blir lurad av min dåliga tyska..
Den grafen är för avgasbilar, el-bilar har en cykel som likar wltp
2023-08-09 13_38_09-Window.png
Nej, det här handlade väl om motorvägstestet?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)