Varning för fläckborttagningsmedlet Vanish!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Varning för fläckborttagningsmedlet Vanish!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tyckte att det här kunde vara värt en egen tråd.

Ett litet PSA...
taliz skrev: 06 aug 2023 22:36
joel80 skrev: 06 aug 2023 21:14
Nja, jag är inte helt säker på det. Tror vi kanske missar en massa "mindre" hälsoproblem som även de kostar. T.ex astma där man ju ska kunna se att de är betydligt fler både barn och vuxna som utvecklar det i städer än utanför.

Kan finnas kopplingar till immunsystemet också där man har större risk att bli sjuk om man lever i en miljö med sämre luft. Tänk om det skulle minska sjukfrånvaron med bara i snitt nån enstaka dag per person och år så skulle det ändå ge en rejäl samhällsvinst.

Sen har vi ju nästa svårräknade faktor, miljö och klimat. Hur ska man beräkna kostnader för översvämningar/torka/extremväder och framtida skit per fordon...
Precis, jag fick själv kraftig astma efter några år i Stockholms innerstad. Cyklade till jobbet via Hornsgatan. Körde också ett spel som hette "turf"(lite som geocaching) som innebar tiotals timmar i veckan på cykel i stan.
Anyhow, det har kostat sjukvården en hel del pengar i utredningar och allt kraftigare mediciner bara för mig(för varje ny influensa har mina lungor blivit permanent sämre). [...
Det kan inte vara så att du använder Vanish när du tvättar kläderna? Det gjorde jag. Och successivt började jag ta lite mer än angivet. Körde alltid extra sköljning på alla tvättprogram. Det har jag alltid gjort. Tvättade lakan i 60 grader. Men trots det så blev det tydligen en jävla massa Vanish kvar i kläder/lakan... Kan ju säga att jag blev rätt torr i näsans slemhinnor när jag låg och sov i de lakanen. Blev torr om fingrarna också. Var ju en jävla tur att jag kom på vad det berodde på, annars hade väl jag med fått astma...

Använder fortf. Vanish ibland, men då kör jag ett program till efteråt med endast lite tvättmedel för att få bort skiten.

I övrigt så är det väl så i Sverige att oavsett hur skitig luften är utomhus är inomhusluften alltid värre ifall man inte har fullgod ventilation eller ser till att vädra ut ordentligt med jämna mellanrum – vädra med korsdrag dvs...

När jag fattade vad det var – att tvättmask. inte sköljde bort tillräckligt av Vanish-skiten, så kunde man känna resterna av det med fingrarna i textilierna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Varning för fläckborttagningsmedlet Vanish!

Inlägg av taliz »

Nej, bara vanligt tvättmedel. Inget sköljmedel etc.

Ps. Kul att du har samma länk i signaturen. Bra video det där. Borde typ visas i skolan. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

taliz skrev: 07 aug 2023 19:25
Ps. Kul att du har samma länk i signaturen. Bra video det där. Borde typ visas i skolan. :D
Jag såg den i din signatur och tyckte den verkade bra, så det är helt och hållet din förtjänst. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

En PSA för att din tvättmaskin verkar trött?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

kanske lite off topic, men iaf topic på hälsan. Jag hade ganska ont i magen i perioder. Så av en händelse skulle jag kasta kaffemaskinen (en sån automatisk med hela bönor från Philips). Jag tyckte kaffet smakade skit och upprepade rengöringsprocesser hjälpte inte. Men tänkte det var intressant att plocka isär den innan den gick på tippen. J*vlar vad mkt skit jag hittade inuti. Det var ju rena kloaken, så sjukt äckligt. Inte konstigt att jag hade ont i magen. Väldigt konstigt att de delar som innehöll mest skit inte går att göra rent om man inte plockar isär hela apparaten. Maskinen är nu iaf fixad och kaffet smakar så grymt gott :D och inget ont i magen!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Haha, ibland är lösningen närmare till hands än man tror. I min ungdom jobbade jag på ett läkemedelsbolag som ställde fram frukost till förmiddagsfikat varje dag, frallor, ost och grönsaker. Under den perioden hade jag problem med att jag ibland fick grymt ont i magen, det högg till rejält då och då. Insåg efter en tid att apelsinjuicen jag drack varje morgon (en 33 cl-flaska av antagligen inte världens bästa juice) var rätt tuff för magen och när jag slutade med den så försvann det helt.. :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

ObscureEconomist skrev: 08 aug 2023 09:35
En PSA för att din tvättmaskin verkar trött?
Är gemensam tvättstuga i flerfamiljshus. Är sådana där Electroluxmaskiner av större modell.

Så vad skulle problemet vara? Att maskinen börjat köra med för lite vatten i tvätt och/eller sköljcyklerna?
Skriv svar