För det mesta funkar navigationen bra men ibland väljer den konstiga vägar
Skulle visa en granne hur bra det funkar och knappade in vår sommarstuga som destination. Då föreslår den en väg som är 6 mil längre.
Jag testade att välja samma destinationsmål i telefonen vilket blev rätt och skickade över den till bilen. Bilen tar emot data som jag skickar från telefonen (med korrekt färdväg) och gör om så att det blir en lång omväg igen.
För det mesta funkar navigationen bra men ibland väljer den konstiga vägar
Skulle visa en granne hur bra det funkar och knappade in vår sommarstuga som destination. Då föreslår den en väg som är 6 mil längre.
Jag testade att välja samma destinationsmål i telefonen vilket blev rätt och skickade över den till bilen. Bilen tar emot data som jag skickar från telefonen (med korrekt färdväg) och gör om så att det blir en lång omväg igen.
Nåt tips? Någon inställning jag kan ändra?
När man skickar från telefonen är det bara destinationen som används, sedan beräknar bilen en ny (annan) väg.
Gissar att den kanske tror att någon väg inte är laglig att åka på? Kanske någon gammal kartdata
Förra året i Halland tog bilen en rejäl omväg på småvägar istället för att ta stora vägen genom Ullared.
Möjligen tyckte navigatorn att det var risk för kö i Ullared, men vi körde den vägen tillbaks och det var inte mycket trafik.
Har flera gånger fått förslag på ”underliga” vägar som jag ignorerat - men resultat i att jag hamnat i långa köer. Nu följer jag alltid förslagen - när jag upptäcker ruttändring. Vore bra om man kunde få en ljudsignal eller att guiden sa att det skett en förändring av rutten
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
I mitt fall kan det inte vägvalet bero på mycket trafik. Har testat samma sträcka olika tider/dagar och den föreslår alltid en omväg på 6 mil extra. Det finns kameror på den ”kortare” rutten jag vill köra. Kan det vara det? Att den föreslår en väg utan kameror?
Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
Kör waze på telefonen som backup? Den hittar ofta stopp snabbt
Förra året i Halland tog bilen en rejäl omväg på småvägar istället för att ta stora vägen genom Ullared.
Möjligen tyckte navigatorn att det var risk för kö i Ullared, men vi körde den vägen tillbaks och det var inte mycket trafik.
Det var bara för att bespara din plånbok från ett spontanbesök på Ullared!
Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
Igen?
Vi fick köa ett tag efter att någon kört in i mitträcket, i torsdags...
Ja Navigationen lämnar en hel del att önska. Förra veckan var jag på Ekerö utanför Sthlm och satt in Rålambshovsvägen på Kungsholmen som destination. För er som inte vet är det nästintill första gatan man kommer in till på Kungsholmen från Ekerö. Den ville dock att jag tog en rundtur på 6-7 km inne på Kungsholmen innan jag skulle komma till Rålisvägen. Helt galet. Ignorerade och det var ingen trafik och inga vägbyggen som motiverade den galna navigeringen. Råkar ut för det konstant till den grad att jag inte använder den längre. Anser den vara i princip värdelös. Använder den för att knappa in laddare så jag får förvärmning annars får Apple Map styra mig dit jag vill.
Rejält stopp på E4 söder om Tönnebro igår kväll under ganska lång tid men bilen sa
ingenting om det, man får ha P4 på och trafikinformation på kartan för att klara sig…
Däremot upplyste den om att det var kö till laddarna i Gävle, lättade inte på hela den dryga
timme vi körde neråt, många som var på väg hem gissar jag (vi skippade laddning och
tar det på lunchen idag istället).
Igen?
Vi fick köa ett tag efter att någon kört in i mitträcket, i torsdags...
Japp, var nåt strul med nån husvagn tyckte jag att dom sa, bogsering osv.
För det mesta funkar navigationen bra men ibland väljer den konstiga vägar
Skulle visa en granne hur bra det funkar och knappade in vår sommarstuga som destination. Då föreslår den en väg som är 6 mil längre.
Jag testade att välja samma destinationsmål i telefonen vilket blev rätt och skickade över den till bilen. Bilen tar emot data som jag skickar från telefonen (med korrekt färdväg) och gör om så att det blir en lång omväg igen.
Nåt tips? Någon inställning jag kan ändra?
Ställ in att den bara ska ändra väg om man vinner minst 15-20 minuter.
Det hjälpe för mig.
Då slipper man de flesta konstiga vägar.
Detta är så på många ruttplanerare. Jag hyrde bil i Antibes och vi skulle spela golf i Valbonne.
TomTom (ruttplanerare jag har på mobilen) ledde in oss på en skogsväg som blev smalare och smalare. Plötsligt kom vi ut ur skogen på 15 Tee.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Samma för mig i Norrtäljeområdet nyligen, navigatorn skickade mig åt rakt fel håll och vad jag vet finns det därifrån bara en enda väg till Norrtälje om man nu inte ska ta båten över till Finland och sen köra via Haparanda
MYLR navigationen funkar bra tycker jag. Kört 5400 mil, reser i jobbet. Iofs på okända platser vet man ju inte om vägen som nav föreslår är den optimala men man kommer fram utan några brutala förseningar. Kör med den ibland på vägar jag ofta kör då utan ljud för att se ankomsttid ca. Sällan den tar konstiga vägar eller typ aldrig. Är det rödmarkerat på vägen man kör brukar jag undvika den vägen. Det brukar stämma. Orange är sällan nån ide att bry sej om. Enda knasigheten jag märkt är vid passage genom Göteborg då vill de alltid undvika Tingstadstunneln där det är vägarbete men det skippar jag att lyda. Enda inställningen jag har är välj annan väg vid 5 min besparing. Kan det vara olika i olika Teslor, trodde alla hade samma nav.