Intyg fri supercharging vid försäljning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av tomhe »

Jag ska sälja min Model S från 2016 som såvitt jag förstått det har obegränsad fri supercharging och fri premium connectivity.

KVD som ska sälja bilen åt mig vill inte lista den med ”fri supercharging” utan att ha det skriftligt från Tesla.

Fråga: Vet någon om Tesla kan ge något slags intyg skriftligt på detta? Eller finns det något annat jag kan ge KVD för att bevisa det?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6582
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av spacecoin »

tomhe skrev: 07 aug 2023 14:36
Jag ska sälja min Model S från 2016 som såvitt jag förstått det har obegränsad fri supercharging och fri premium connectivity.

KVD som ska sälja bilen åt mig vill inte lista den med ”fri supercharging” utan att ha det skriftligt från Tesla.

Fråga: Vet någon om Tesla kan ge något slags intyg skriftligt på detta? Eller finns det något annat jag kan ge KVD för att bevisa det?
Framgår det inte av orginalfakturan?
Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av tomhe »

Tack för tipset. Ska kolla.
Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av tomhe »

Nej, tyvärr står det inget om supercharging på fakturan. Vid köptillfället ingick det som standard i alla bilar.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av rollo »

Kolla i appen, längst ner klicka på Specifikationer och garanti. Scrolla till slutet. Där skall det stå Gratis Supercharging.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4356
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av dstr »

rollo skrev: 07 aug 2023 15:40
Kolla i appen, längst ner klicka på Specifikationer och garanti. Scrolla till slutet. Där skall det stå Gratis Supercharging.
Det står "Gratis Supercharging" på min X från 2020. Den kommer inte följa med till nästa ägare.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4356
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av dstr »

tomhe skrev: 07 aug 2023 14:41
Nej, tyvärr står det inget om supercharging på fakturan. Vid köptillfället ingick det som standard i alla bilar.
...och originalfakturan hade inte hjälpt dig/KVD. Tesla plockar ju bort det om dom bytt in bilen som begagnad.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av rollo »

Fram till 2017 såldes bilarna med kostnadsfri snabbladdning vid Teslas Supercharger-stationer för hela bilens livstid.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av tomhe »

Jag fick till slut tag på Tesla och de skickade ett mail som KVD var okej med.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5477
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rollo skrev: 07 aug 2023 15:57
Fram till 2017 såldes bilarna med kostnadsfri snabbladdning vid Teslas Supercharger-stationer för hela bilens livstid.
Den tas bort om bilen byts in på Tesla. De säljer vidare bilen, utan fri Supercharging.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av rollo »

Om Tesla köper bilen kan de naturligtvis plocka bort gratis laddning. Detta gäller ju inte i detta fallet, säljer du bilen till KVD eller andra bilhandlare/privat kan Tesla inte ta bort det för en 2016 årsmodell eller tidigare.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7280
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av fth »

rollo skrev: 08 aug 2023 00:47
Om Tesla köper bilen kan de naturligtvis plocka bort gratis laddning. Detta gäller ju inte i detta fallet, säljer du bilen till KVD eller andra bilhandlare/privat kan Tesla inte ta bort det för en 2016 årsmodell eller tidigare.
Problemet är ju att det inte finns några garantier för att fri laddning finns kvar, även om bilen har "rätt" årsmodell, bilen kan ju ha passerat via Tesla i något skede i dess historia.

Jag skulle också kräva någon form av bekräftelse från Tesla om jag skulle köpa en bil som säljaren hävdar har fri SuC. Det går väl iofs att se detta själv via bilens "option codes", eller hur?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av agehall »

Ja, det ska gå, men om jag vore handlare vore det enklare att kräva ett intyg från tillverkaren än att hålla reda på option codes och annat som skulle kunna ändras när som.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
niklas12
Inlägg: 2591
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av niklas12 »

Får gratulera verkar gå riktigt högt denna.
Ska bli intressant att jämföra hur mycket gratis supercharging är värt det ligger en annan nästan identisk s90d -16 som går ut på söndag där de inte listat gratis supercharging även om den troligtvis har det.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av Franz »

"Vi får all sådan info direkt från Tesla" sa KVD när jag sålde min Model S 2015 där. De fick inget om medföljande utrustning och ignorerade min lista som innehöll tillvalen samt info om fri supercharging. Som tur var hörde personen, som sedan också blev köparen, av sig direkt till mig och frågade. Hade ju så klart varit trevligt om även övriga i budgivningen med säkerhet haft koll på det.
Driver sajten Car.info
niklas12
Inlägg: 2591
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av niklas12 »

Franz skrev: 10 aug 2023 20:02
"Vi får all sådan info direkt från Tesla" sa KVD när jag sålde min Model S 2015 där. De fick inget om medföljande utrustning och ignorerade min lista som innehöll tillvalen samt info om fri supercharging. Som tur var hörde personen, som sedan också blev köparen, av sig direkt till mig och frågade. Hade ju så klart varit trevligt om även övriga i budgivningen med säkerhet haft koll på det.
Ja tyvärr så har jag fått uppfattningen att KVD är ganska oinsatta och nonchalanta mot sina kunder.

Jag har dock köpt flera bilar från KVD och det går att göra riktigt bra klipp då bilen varit i betydligt bättre skick än beskrivet.
Men som jag förstått så hänger detta mycket på vem som gör besiktningen av bilen på KVD
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
niklas12
Inlägg: 2591
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Intyg fri supercharging vid försäljning

Inlägg av niklas12 »

Riktigt bra av TS att få med gratis supercharging i beskrivningen till kvd 390” för en tidig model s är riktigt bra

100.000kr verkar fri SC värderas till av marknaden
Liknande bil med färre mil såldes för 291”

Dock så bör denna också ha fri SC såvida den inte tagits bort av Tesla
B1F24BB0-956A-4DBB-82E6-BFBF8053F0CD.png
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skriv svar