Cars catch fire in real crashes, but not crash tests.
Fire needs three things; Fuel (gasoline works great), oxygen (plenty of that in testing facilities) and an ignition source (like a shorted battery, or hot manifold). The National Fire Protection Agency says a vehicle fire occurs every two minutes in the United States, so why don’t cars crash-tested by the Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ever burst into flames when they are crashed? The reason, in a nutshell, is preparation.
IIHS takes measures to prevent fires from happening during crash testing but has an interesting way of predicting if they could have happened. The first thing to know is that IIHS does not actually drive those cars into the crash test barriers (or vice versa). Instead, the institute has a complex track with a device that pulls the car up to speed using hydraulic power and compressed nitrogen. By using this method, as opposed to a car with its engine running, the hot manifold is removed from the equation.
IIHS is also aware that 17 gallons of premium unleaded is more than enough to burn down their state-of-the-art testing facility and injure their workers (and test dummies).So the Institute removes and flushes the gasoline (or diesel) from every test car.
Hur trygga hade folk varit i sina avgasbilar om de sett krocktester med verkliga scenarion? Dvs med varm motor och bränsle i tanken, där bilen börjar brinna eller rent av exploderar.
Nog ännu fler som övervägt att byta till elbil ASAP om det sett det.
Suck nej, bilar kan inte explodera pga. bensin/diesel. Bränder vid olyckor inträffar förstås, precis som med elbilar.
Hade du dessutom läst din egen länk så hade du också känt till att tanken alltså är fylld med lacknafta vid testet. Lacknafta utgör en mindre brandrisk än med bensin (pga. högre kokpunkt), men större än med diesel.
Suck nej, bilar kan inte explodera pga. bensin/diesel. Bränder vid olyckor inträffar förstås, precis som med elbilar.
Hade du dessutom läst din egen länk så hade du också känt till att tanken alltså är fylld med lacknafta vid testet. Lacknafta utgör en mindre brandrisk än med bensin (pga. högre kokpunkt), men större än med diesel.
Poängen var att om krocktester utförts med bensin i tanken, som en riktig bil har vid en krock, så hade man sett rök och eld vid en hel del krocktest.
Jag tror att många överhuvudtaget inte tänker på risken att brinna upp vid en krock med med en avgasbil(vi såg ju hur det gick med Lars Vilks tex).
Istället tror folk att risken är högre att brinna upp vid en krock med en elbil, pga all desinformation som sprids.
Mythbusters testade ju detta för ett antal år sedan och hade seriösa problem att få en bil att börja brinna och ännu större problem att få den att explodera.
En sak som jag funderade på vad är vanligaste orsaken till bränder i elbilar?
För andra produkter med Lithiumbatterier så är laddningen kritisk och har startat flertalet bränder. https://norrahalland.se/nyheter/fler-br ... rier/21531
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
En sak som jag funderade på vad är vanligaste orsaken till bränder i elbilar?
För andra produkter med Lithiumbatterier så är laddningen kritisk och har startat flertalet bränder. https://norrahalland.se/nyheter/fler-br ... rier/21531
Problemet som beskrivs i artikeln har sin grund i batterier av tveksam kvalitet och bristfälliga laddare.
En av de största anledningarna till att hover boards brann berodde på att batterierna i dessa utsattes för mycket vibrationer som fysiskt påverkade/skadade battericellerna. Sannolikt på grund av bristfällig konstruktion orsakad av bland annat att hålla tillverkningskostnaden nere.
Med det som bakgrund skulle jag inte dra alla produkter med litiumbatterier över en kam.
Dessa problem torde vara minimala i elbilssammanhang.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Dom små riskerna för brand i elbilar finns väl vid laddning och inte sällan i utrustningen utanför bilen?
Risken för brand vid en krock är ju rimligen större för fossilbilen.
Att man inte vill att en brand ska förstöra krocktestet är ju självklart. Man använder ju mycket dyrbar utrustning.
Kobolt förgiftning är väldigt svårt att skydda sig mot som t.ex. brandman och får svåra konsekvenser
Kobolt förgiftning drabbas man av om man äter enorma mängder vitamin B12.
LD50 för ätande(!) av kobolt-salter ligger på ca 20gram för en person på 100kg.
Så om någon av er har en källa på att hudkontakt med kobolt skulle vara farligt så får ni gärna länka till det.
Kirurgiskt stål som används i proteser innehåller kobolt.
Såvida det inte handlar om kobolt-60, som används som strålkälla inom radiologisk medicin. Men Co-60 hittar man inte i litium-batterier...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Kobolt förgiftning är väldigt svårt att skydda sig mot som t.ex. brandman och får svåra konsekvenser
Kobolt förgiftning drabbas man av om man äter enorma mängder vitamin B12.
LD50 för ätande(!) av kobolt-salter ligger på ca 20gram för en person på 100kg.
Så om någon av er har en källa på att hudkontakt med kobolt skulle vara farligt så får ni gärna länka till det.
Kirurgiskt stål som används i proteser innehåller kobolt.
Såvida det inte handlar om kobolt-60, som används som strålkälla inom radiologisk medicin. Men Co-60 hittar man inte i litium-batterier...
Det gällde brandmän och hur de utsätts för giftiga gaser vid släckningsarbetet av elbilar.
We’ve already had a situation in Victoria where two firefighters suffered Cobalt poisoning after attending an EV fire, and have now been permanently disabled as a result.
BESS fires release an array of deadly toxins including Carbon Monoxide, Hydrogen Cyanide, Hydrogen Fluoride and Cobalt,” he said.
“ These toxins are especially dangerous to firefighters because they are dermally absorbed through the skin and no personal protective clothing can protect you against it.
Kobolt förgiftning är väldigt svårt att skydda sig mot som t.ex. brandman och får svåra konsekvenser
Kobolt förgiftning drabbas man av om man äter enorma mängder vitamin B12.
LD50 för ätande(!) av kobolt-salter ligger på ca 20gram för en person på 100kg.
Så om någon av er har en källa på att hudkontakt med kobolt skulle vara farligt så får ni gärna länka till det.
Kirurgiskt stål som används i proteser innehåller kobolt.
Såvida det inte handlar om kobolt-60, som används som strålkälla inom radiologisk medicin. Men Co-60 hittar man inte i litium-batterier...
Det gällde brandmän och hur de utsätts för giftiga gaser vid släckningsarbetet av elbilar.
We’ve already had a situation in Victoria where two firefighters suffered Cobalt poisoning after attending an EV fire, and have now been permanently disabled as a result.
BESS fires release an array of deadly toxins including Carbon Monoxide, Hydrogen Cyanide, Hydrogen Fluoride and Cobalt,” he said.
“ These toxins are especially dangerous to firefighters because they are dermally absorbed through the skin and no personal protective clothing can protect you against it.
Kobolt förgiftning drabbas man av om man äter enorma mängder vitamin B12.
LD50 för ätande(!) av kobolt-salter ligger på ca 20gram för en person på 100kg.
Så om någon av er har en källa på att hudkontakt med kobolt skulle vara farligt så får ni gärna länka till det.
Kirurgiskt stål som används i proteser innehåller kobolt.
Såvida det inte handlar om kobolt-60, som används som strålkälla inom radiologisk medicin. Men Co-60 hittar man inte i litium-batterier...
Det gällde brandmän och hur de utsätts för giftiga gaser vid släckningsarbetet av elbilar.
We’ve already had a situation in Victoria where two firefighters suffered Cobalt poisoning after attending an EV fire, and have now been permanently disabled as a result.
BESS fires release an array of deadly toxins including Carbon Monoxide, Hydrogen Cyanide, Hydrogen Fluoride and Cobalt,” he said.
“ These toxins are especially dangerous to firefighters because they are dermally absorbed through the skin and no personal protective clothing can protect you against it.
Artikeln säger att Greg McConville säger att det var det som hände. Inga källor angivna som kan verifiera att det han säger verkligen stämmer. Jag är fortfarande skeptisk till att kobolt är boven i dramat, speciellt när bränderna avger så mycket av andra känt farliga substanser.
--"These toxins are especially dangerous to firefighters because they are dermally absorbed through the skin and no personal protective clothing can protect you against it."
Vätecyanid och väteflourid, absolut. Kolmonoxid och kobolt; knappast? Han är avsiktligt vag. Kobolt orsakar kontakteksem om man är allergisk.
Jag kan ju ha fel förstås, det är därför jag vill veta mer.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Kobolt förgiftning drabbas man av om man äter enorma mängder vitamin B12.
LD50 för ätande(!) av kobolt-salter ligger på ca 20gram för en person på 100kg.
Så om någon av er har en källa på att hudkontakt med kobolt skulle vara farligt så får ni gärna länka till det.
Kirurgiskt stål som används i proteser innehåller kobolt.
Såvida det inte handlar om kobolt-60, som används som strålkälla inom radiologisk medicin. Men Co-60 hittar man inte i litium-batterier...
Det gällde brandmän och hur de utsätts för giftiga gaser vid släckningsarbetet av elbilar.
We’ve already had a situation in Victoria where two firefighters suffered Cobalt poisoning after attending an EV fire, and have now been permanently disabled as a result.
BESS fires release an array of deadly toxins including Carbon Monoxide, Hydrogen Cyanide, Hydrogen Fluoride and Cobalt,” he said.
“ These toxins are especially dangerous to firefighters because they are dermally absorbed through the skin and no personal protective clothing can protect you against it.
Artikeln säger att Greg McConville säger att det var det som hände. Inga källor angivna som kan verifiera att det han säger verkligen stämmer. Jag är fortfarande skeptisk till att kobolt är boven i dramat, speciellt när bränderna avger så mycket av andra känt farliga substanser.
--"These toxins are especially dangerous to firefighters because they are dermally absorbed through the skin and no personal protective clothing can protect you against it."
Vätecyanid och väteflourid, absolut. Kolmonoxid och kobolt; knappast? Han är avsiktligt vag. Kobolt orsakar kontakteksem om man är allergisk.
Jag kan ju ha fel förstås, det är därför jag vill veta mer.
Nej jag har inte heller hittat någon mer källa som kunnat bekräfta detta.
Men tester hos Rise visar på kobalt i rökgaserna
men svensk räddningstjänst gillar inte heller elbilar då det krävs betydligt mer vatten för att släcka vilket kräver ytterligare resurser vid en brand i elbil.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Jag tror inte att någon förnekar att det skulle finnas kobolt i rökgaserna. Frågan är hur mycket, och den kemiska sammansättningen i de kobolt-innehållande molekylerna. Jag letade med Google efter artiklar som kunde beskriva hur kobolt tränger genom huden, men kom upp med nada. Kolmonoxid vet vi ju sedan tidigare att det är en medicinskt försumbar mängd som tas upp den vägen. Finns majoriteten av kobolten i form av sot minskar ju risken ytterligare, då kläder blir första barriären.
Att andas in röken är en annan sak, men där finns ju gasmasker och lufttuber.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Jag tror inte att någon förnekar att det skulle finnas kobolt i rökgaserna. Frågan är hur mycket, och den kemiska sammansättningen i de kobolt-innehållande molekylerna. Jag letade med Google efter artiklar som kunde beskriva hur kobolt tränger genom huden, men kom upp med nada. Kolmonoxid vet vi ju sedan tidigare att det är en medicinskt försumbar mängd som tas upp den vägen. Finns majoriteten av kobolten i form av sot minskar ju risken ytterligare, då kläder blir första barriären.
Att andas in röken är en annan sak, men där finns ju gasmasker och lufttuber.
Här finns ytterligare experiment med batteribränder
I ett av testfallen uppmättes 2000-4000 ggr den normala halten av kobolt i brandmännens kläder.
Vid en elbilsbrand krävs även speciell efterbehandling av släckvattnet då reningsverken inte klarar den höga koncentrationen av tungmetaller från dessa bränder
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk