19, 20 eller 21” på S Plaid
Moderator: Redaktion
19, 20 eller 21” på S Plaid
Jag har en Model S Plaid som jag beställde med 19” då jag tänkte att det skulle duga. På min tidigare S Performance hade jag 21”.
Nu kan jag konstatera efter runt 1500 mil med Plaiden att det är odugligt med 19” på denna typ av bil. Inte minst efter ett par dagar på Autobahn. Framför allt vid hastigare inbromsning från medelhög fart (typ 150) svajar den som om man kör en gammal 240 i hög fart. Att ligga 200-260 på Autobahn känns rent av farligt jämfört med min gamla S perf med 21” som låg som ett strykjärn på vägen. Men även vid aktiv körning i lägre hastigheter tycker jag att Plaiden känns relativt svajig på 19”.
Dvs min slutsats är att jag måste byta upp mig. Frågan är om det är 21” som gäller eller skulle 20” (typ som Teslas Zero-g-spec) ”duga”?
Någon här som testkört Plaid med 20” (och då 295 eller 305 bak)? Hur stabila är dessa?
Eller är problemet med 19”-arna däcken som Tesla levererade med? (Pirelli P-zero 285/40-19, 2,9 bar)?
Nu kan jag konstatera efter runt 1500 mil med Plaiden att det är odugligt med 19” på denna typ av bil. Inte minst efter ett par dagar på Autobahn. Framför allt vid hastigare inbromsning från medelhög fart (typ 150) svajar den som om man kör en gammal 240 i hög fart. Att ligga 200-260 på Autobahn känns rent av farligt jämfört med min gamla S perf med 21” som låg som ett strykjärn på vägen. Men även vid aktiv körning i lägre hastigheter tycker jag att Plaiden känns relativt svajig på 19”.
Dvs min slutsats är att jag måste byta upp mig. Frågan är om det är 21” som gäller eller skulle 20” (typ som Teslas Zero-g-spec) ”duga”?
Någon här som testkört Plaid med 20” (och då 295 eller 305 bak)? Hur stabila är dessa?
Eller är problemet med 19”-arna däcken som Tesla levererade med? (Pirelli P-zero 285/40-19, 2,9 bar)?
Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
20-21 är enda sättet att få mer stabilitet. 19” har för hög profil, du kan gå ner i profil men osäker om utseende och omkrets blir bra.Rimlig skrev: ↑03 aug 2023 12:29Jag har en Model S Plaid som jag beställde med 19” då jag tänkte att det skulle duga. På min tidigare S Performance hade jag 21”.
Nu kan jag konstatera efter runt 1500 mil med Plaiden att det är odugligt med 19” på denna typ av bil. Inte minst efter ett par dagar på Autobahn. Framför allt vid hastigare inbromsning från medelhög fart (typ 150) svajar den som om man kör en gammal 240 i hög fart. Att ligga 200-260 på Autobahn känns rent av farligt jämfört med min gamla S perf med 21” som låg som ett strykjärn på vägen. Men även vid aktiv körning i lägre hastigheter tycker jag att Plaiden känns relativt svajig på 19”.
Dvs min slutsats är att jag måste byta upp mig. Frågan är om det är 21” som gäller eller skulle 20” (typ som Teslas Zero-g-spec) ”duga”?
Någon här som testkört Plaid med 20” (och då 295 eller 305 bak)? Hur stabila är dessa?
Eller är problemet med 19”-arna däcken som Tesla levererade med? (Pirelli P-zero 285/40-19, 2,9 bar)?
Köp 20 eller 21” är mitt tips.
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Typ av däck är nog viktigare än storleken. Svajar det med riktigt bra prestandadäck i i 19" med rätt tryck så är det inte däckens fel. En del går väl till och med ner i storlek vid bankörning?
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 2 gång.
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Gatdäck har mycket svagare sidoväggar än racedäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Tack för input. 10000kr-frågan är om det kommer bli tillräckligt bra med 20”? Är det linjärt eller ger det 80% mer stabilitet redan med 20” och bara marginellt vid steget från 20 till 21?NEO skrev:20-21 är enda sättet att få mer stabilitet. 19” har för hög profil, du kan gå ner i profil men osäker om utseende och omkrets blir bra.
Köp 20 eller 21” är mitt tips.
Model 3 Performance -21
Model S Plaid, röd
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Har 21" och dom känns både bekväma och stabila.
Har dock inga andra S att jämföra med.
Har dock inga andra S att jämföra med.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Om du köper Teslas hjul ja, men det är smidda fälgar och kostar därefter.Rimlig skrev: ↑03 aug 2023 13:30Tack för input. 10000kr-frågan är om det kommer bli tillräckligt bra med 20”? Är det linjärt eller ger det 80% mer stabilitet redan med 20” och bara marginellt vid steget från 20 till 21?NEO skrev:20-21 är enda sättet att få mer stabilitet. 19” har för hög profil, du kan gå ner i profil men osäker om utseende och omkrets blir bra.
Köp 20 eller 21” är mitt tips.
Köper du eftermarknads är jag tveksam. Det jag har att jämföra med är: P85+, P85DL+, P90DL, P100DL, Raven P och nu Plaid.
Plaid med 21” är lika stabil om inte mer stabil jämfört med tidigast P85DL med + chassi men fördelen att den fortfarande är bekväm och snål med 21, det var inte gamla kan man lugnt konstatera. Förbrukning på den var runt 250Wh/km medans min plaid på 21” har 209.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Har Archanid 21" och det är strykjärnskänsla upp i topphastighet (~268) på Autobahn. Absolut inga problem att ligga och dominera vänsterfilen runt 200. Saknar farthållare bara.Rimlig skrev: ↑03 aug 2023 12:29Jag har en Model S Plaid som jag beställde med 19” då jag tänkte att det skulle duga. På min tidigare S Performance hade jag 21”.
Nu kan jag konstatera efter runt 1500 mil med Plaiden att det är odugligt med 19” på denna typ av bil. Inte minst efter ett par dagar på Autobahn. Framför allt vid hastigare inbromsning från medelhög fart (typ 150) svajar den som om man kör en gammal 240 i hög fart. Att ligga 200-260 på Autobahn känns rent av farligt jämfört med min gamla S perf med 21” som låg som ett strykjärn på vägen. Men även vid aktiv körning i lägre hastigheter tycker jag att Plaiden känns relativt svajig på 19”.
Dvs min slutsats är att jag måste byta upp mig. Frågan är om det är 21” som gäller eller skulle 20” (typ som Teslas Zero-g-spec) ”duga”?
Någon här som testkört Plaid med 20” (och då 295 eller 305 bak)? Hur stabila är dessa?
Eller är problemet med 19”-arna däcken som Tesla levererade med? (Pirelli P-zero 285/40-19, 2,9 bar)?
Ej testat Autobahn med 19" som är mina vinterdäck men kan tänka mig att det påverkar mycket.
Vet inte om kanske Michelin Pilot Super Sport på 21" påverkar en del också.
Model S Plaid 2023 Black/Black
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
19” vinterdäck blir läskiga efter 150-160. Säkert bättre med sommardäck men ändå inte optimalt. 21” är fantastiska.dave skrev: ↑03 aug 2023 13:57Har Archanid 21" och det är strykjärnskänsla upp i topphastighet (~268) på Autobahn. Absolut inga problem att ligga och dominera vänsterfilen runt 200. Saknar farthållare bara.Rimlig skrev: ↑03 aug 2023 12:29Jag har en Model S Plaid som jag beställde med 19” då jag tänkte att det skulle duga. På min tidigare S Performance hade jag 21”.
Nu kan jag konstatera efter runt 1500 mil med Plaiden att det är odugligt med 19” på denna typ av bil. Inte minst efter ett par dagar på Autobahn. Framför allt vid hastigare inbromsning från medelhög fart (typ 150) svajar den som om man kör en gammal 240 i hög fart. Att ligga 200-260 på Autobahn känns rent av farligt jämfört med min gamla S perf med 21” som låg som ett strykjärn på vägen. Men även vid aktiv körning i lägre hastigheter tycker jag att Plaiden känns relativt svajig på 19”.
Dvs min slutsats är att jag måste byta upp mig. Frågan är om det är 21” som gäller eller skulle 20” (typ som Teslas Zero-g-spec) ”duga”?
Någon här som testkört Plaid med 20” (och då 295 eller 305 bak)? Hur stabila är dessa?
Eller är problemet med 19”-arna däcken som Tesla levererade med? (Pirelli P-zero 285/40-19, 2,9 bar)?
Ej testat Autobahn med 19" som är mina vinterdäck men kan tänka mig att det påverkar mycket.
Vet inte om kanske Michelin Pilot Super Sport på 21" påverkar en del också.
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Vad är det för däck på nuvarande 19"? Kanske har valt ett allt för touringanpassat däck och skulle valt ett mer high performance-däck?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: 19, 20 eller 21” på S Plaid
Man körde på 20” track package-däcken när man slog rekordet på Nürnburgring.
De fälgarna är säkert lättare och sparar både acc- och bromsenergi, och det är väl motsv. R-däck på det kittet.
Gissningsvis är 20” med rätt däck snabbare på banan än 21” Arachnid.
Jag kör 21” men tänker gå 19” eller 20” på vintern (inte helt bestämt än).
Kommer köra dubbat och de däcken håller ändå inte för något bus så det blir chill vintertid precis som med M3P.
De fälgarna är säkert lättare och sparar både acc- och bromsenergi, och det är väl motsv. R-däck på det kittet.
Gissningsvis är 20” med rätt däck snabbare på banan än 21” Arachnid.
Jag kör 21” men tänker gå 19” eller 20” på vintern (inte helt bestämt än).
Kommer köra dubbat och de däcken håller ändå inte för något bus så det blir chill vintertid precis som med M3P.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5