Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
Re: Kärnkraft är inte framtiden
”Grön el” - energifattigdom och skuldfälla?
Ja det låter iaf så avseende Tyskland. Energiwende in action: en brakförlust
Stor risk att Tyskland ”avsätts” som Europas ekonomiska motor. Men de har iaf inte kärnkraft så det var säkert värt det…
https://www.politico.eu/article/germany ... subsidies/
Pristak på el, jahaja. Men det blir ju bara billigare med mer grönt. Det är märkligt hur detta fortgår och folket nickar med.
Som när SVT häromdagen kablade ut att ”Sverige har lägst spot-pris på el!”
Jo men vänta lite nu, vi har inte glömt hur mycket bättre det var för 5år sen. Sluta skarva..
Är vi driftiga och smarta så finansierar vi ny kärnkraft i Sverige med Tysklands brist på densamma.
Ja det låter iaf så avseende Tyskland. Energiwende in action: en brakförlust
Stor risk att Tyskland ”avsätts” som Europas ekonomiska motor. Men de har iaf inte kärnkraft så det var säkert värt det…
https://www.politico.eu/article/germany ... subsidies/
Pristak på el, jahaja. Men det blir ju bara billigare med mer grönt. Det är märkligt hur detta fortgår och folket nickar med.
Som när SVT häromdagen kablade ut att ”Sverige har lägst spot-pris på el!”
Jo men vänta lite nu, vi har inte glömt hur mycket bättre det var för 5år sen. Sluta skarva..
Är vi driftiga och smarta så finansierar vi ny kärnkraft i Sverige med Tysklands brist på densamma.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Lite mer info angående vätgas och hur stora subventioner ges till fossilgas.
https://corporateeurope.org/en/HydrogenCop
The fossil fuel industry used the consultations to lobby for massive support for CCUS, including a broad CO2 transport and storage network. This lobby was successful as shown in the final communication. The communication directly supports CCUS by funneling more public money into carbon capture, utilisation and storage infrastructure, providing more regulatory support and creating an annual forum that puts industry in the driving seat. Put plainly, the Commission is saying yes to years of lobby demands from the fossil fuel industry.
CCUS is also a key piece in the grand hydrogen hype. EU hydrogen plans include ‘blue’ hydrogen made using fossil gas, with the promise (always in the future) that CCUS will capture and store emissions.
https://corporateeurope.org/en/DeadlyClimateGamble
https://corporateeurope.org/en/HydrogenCop
The fossil fuel industry used the consultations to lobby for massive support for CCUS, including a broad CO2 transport and storage network. This lobby was successful as shown in the final communication. The communication directly supports CCUS by funneling more public money into carbon capture, utilisation and storage infrastructure, providing more regulatory support and creating an annual forum that puts industry in the driving seat. Put plainly, the Commission is saying yes to years of lobby demands from the fossil fuel industry.
CCUS is also a key piece in the grand hydrogen hype. EU hydrogen plans include ‘blue’ hydrogen made using fossil gas, with the promise (always in the future) that CCUS will capture and store emissions.
https://corporateeurope.org/en/DeadlyClimateGamble
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1869
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Jag håller med, vätgas är inget för stora lastfartyg eller passagerbåtar som går långt.niklas12 skrev: ↑31 jul 2023 10:27Grön vätgas är säkert gångbart för vissa nischade industribehov såsom fossilfritt stål och liknande men storskalig användning för transporter annat än fjärrtrafik tror jag inte på.Lerumsexpressen skrev: ↑30 jul 2023 23:26Nederländarna ska upphandla minst 60 MW förnybar Vätgasproduktion i år.niklas12 skrev: ↑27 jul 2023 10:26Ok kunde inte hitta någon storskalig svensk tillverkning på denna karta endast ett pilotprojekt med tillverkning vid Preem så vart du får färdig storskalig produktion till 2028 kan jag inte se.Lerumsexpressen skrev: ↑26 jul 2023 23:33Jag kan inte nämna alla strategiska affärer som är på gång men angående officiella Vätgas och CCS projekt kan du börja här;niklas12 skrev: ↑26 jul 2023 16:24
Det låter intressant länka gärna till dessa.
Har inte hört om några storskaliga svenska vätgasprojekt eller CCS som beslutats och påbörjats.
Det ska finnas något pilotprojekt för CCS i Växjö men inget storskaligt.
Storskalig grön vätgasproduktion har jag inte hört talas om men kan ha missat nåt.
För info så är vätgasen som tillverkas idag 95% grå vätgas som tillverkas genom ångreformering av Naturgas och skapar stora co2 utsläpp.
Tillverkning av grå vätgas kostar också en bråkdel av grön vätgas
https://www.thehydrogenmap.com/
https://h2-project-visualisation-platform.entsog.eu/
Men om efterfrågan på vätgas ökar såsom vissa här i tråden tror så är det nog läge att investera i rysk naturgas som är billig nu ,så ligger man bra till för att börja tillverka grå vätgas för en bråkdel av kostnaden när efterfrågan ökar.
Totalt 500 MW år 2025 och 3-4 GW 2030.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_3967
Att grön vätgas fortfarande diskuteras som ett realistiskt alternativ för personbilar är för mig en fullständig gåta.
Har sett någon beräkning där det går åt 55-60kwh för att producera 1kilo grön vätgas.
Jag tror att vätgasen till största delen drivs av fossil-lobbyn som vill ha avsättning för sin naturgas även i framtiden.
De är väl rustade att skala upp produktionen av vätgas om efterfrågan skulle minska.
Grå vätgas står som sagt idag för 95% av all vätgasproduktion.
Det känns som att man provat denna vägen redan tidigare med E85 som skulle revolutionera transporterna men där nu nära nog ingen tankar E85 längre då det är alldeles för enkelt att välja den betydligt billigare bensinen istället.
Saudiska investerare går in stort i norska mem-tech som bygger teknik för att omvandla fossilgas till vätgas
https://hydrogen-mem-tech.com/news/inte ... egian-hmt/
Det säger redarna som jag pratat med, de vill gärna ha LBG men finns inte i tillräckligt omfattning, så de får köpa LNG.
Ja gas och oljeindustrin skulle tjäna mer pengar och leverera högre volymer om man skall få samma energi.
E85 var mest en Svensk företeelse, vätgasen är ett EU påfund, varvid energiskatter och utsläppskrav kommer tvinga in alla industrier vare sig vi vill eller inte.
Ni/vi får rösta bättre i EU-valet.
Oljeländerna går hårt in i alla gröna sektorer.
(Vad är Norge? Oljeland eller klimatsmart land?)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Kärnkraft är inte framtiden
En stor nackdel med flytande gas är energin som krävs för att frysa ner den beräkningar visar på 10ggr högre co2 utsläpp från flytande gas jämfört med pipeline gas.Lerumsexpressen skrev: ↑31 jul 2023 17:50Jag håller med, vätgas är inget för stora lastfartyg eller passagerbåtar som går långt.niklas12 skrev: ↑31 jul 2023 10:27Grön vätgas är säkert gångbart för vissa nischade industribehov såsom fossilfritt stål och liknande men storskalig användning för transporter annat än fjärrtrafik tror jag inte på.Lerumsexpressen skrev: ↑30 jul 2023 23:26Nederländarna ska upphandla minst 60 MW förnybar Vätgasproduktion i år.niklas12 skrev: ↑27 jul 2023 10:26Ok kunde inte hitta någon storskalig svensk tillverkning på denna karta endast ett pilotprojekt med tillverkning vid Preem så vart du får färdig storskalig produktion till 2028 kan jag inte se.Lerumsexpressen skrev: ↑26 jul 2023 23:33
Jag kan inte nämna alla strategiska affärer som är på gång men angående officiella Vätgas och CCS projekt kan du börja här;
https://www.thehydrogenmap.com/
https://h2-project-visualisation-platform.entsog.eu/
Men om efterfrågan på vätgas ökar såsom vissa här i tråden tror så är det nog läge att investera i rysk naturgas som är billig nu ,så ligger man bra till för att börja tillverka grå vätgas för en bråkdel av kostnaden när efterfrågan ökar.
Totalt 500 MW år 2025 och 3-4 GW 2030.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_3967
Att grön vätgas fortfarande diskuteras som ett realistiskt alternativ för personbilar är för mig en fullständig gåta.
Har sett någon beräkning där det går åt 55-60kwh för att producera 1kilo grön vätgas.
Jag tror att vätgasen till största delen drivs av fossil-lobbyn som vill ha avsättning för sin naturgas även i framtiden.
De är väl rustade att skala upp produktionen av vätgas om efterfrågan skulle minska.
Grå vätgas står som sagt idag för 95% av all vätgasproduktion.
Det känns som att man provat denna vägen redan tidigare med E85 som skulle revolutionera transporterna men där nu nära nog ingen tankar E85 längre då det är alldeles för enkelt att välja den betydligt billigare bensinen istället.
Saudiska investerare går in stort i norska mem-tech som bygger teknik för att omvandla fossilgas till vätgas
https://hydrogen-mem-tech.com/news/inte ... egian-hmt/
Det säger redarna som jag pratat med, de vill gärna ha LBG men finns inte i tillräckligt omfattning, så de får köpa LNG.
Ja gas och oljeindustrin skulle tjäna mer pengar och leverera högre volymer om man skall få samma energi.
E85 var mest en Svensk företeelse, vätgasen är ett EU påfund, varvid energiskatter och utsläppskrav kommer tvinga in alla industrier vare sig vi vill eller inte.
Ni/vi får rösta bättre i EU-valet.
Oljeländerna går hårt in i alla gröna sektorer.
(Vad är Norge? Oljeland eller klimatsmart land?)
https://www.bbc.com/news/science-enviro ... 457377.amp
For piped gas from Norway, we see around 7kg of CO2 per barrel, but for LNG imports into Europe, we estimate the average is over 70, so around 10 times lower for piped gas versus LNG," said Patrick King from Rystad.
Om man verkligen vill lyckas med att reducera co2 utsläppen för container fartyg så hade kärnkraft kunnat lösa detta, Ryssland har några skepp i kommersiellt bruk och det finns några till.
Nedan kommer ett intressant exempel mellan två amerikanska hangarfartyg där det ena drivs av kärnkraft och det andra med konventionella ICE
https://www.forbes.com/sites/jamesconca ... lsion/amp/
Och vad händer när det blir brist på grön vätgas jo då kommer det finnas billig grå och brun vätgas att tillgå.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Finns det ens längre i Sverige? Här i SC USA är det ganska lätt att hitta. Finns nog på femton olika ställen i stan.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1869
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Redarna vill inte handskas med giftiga eller strålande bränslen.niklas12 skrev: ↑31 jul 2023 19:28En stor nackdel med flytande gas är energin som krävs för att frysa ner den beräkningar visar på 10ggr högre co2 utsläpp från flytande gas jämfört med pipeline gas.Lerumsexpressen skrev: ↑31 jul 2023 17:50Jag håller med, vätgas är inget för stora lastfartyg eller passagerbåtar som går långt.niklas12 skrev: ↑31 jul 2023 10:27Grön vätgas är säkert gångbart för vissa nischade industribehov såsom fossilfritt stål och liknande men storskalig användning för transporter annat än fjärrtrafik tror jag inte på.Lerumsexpressen skrev: ↑30 jul 2023 23:26Nederländarna ska upphandla minst 60 MW förnybar Vätgasproduktion i år.niklas12 skrev: ↑27 jul 2023 10:26
Ok kunde inte hitta någon storskalig svensk tillverkning på denna karta endast ett pilotprojekt med tillverkning vid Preem så vart du får färdig storskalig produktion till 2028 kan jag inte se.
Men om efterfrågan på vätgas ökar såsom vissa här i tråden tror så är det nog läge att investera i rysk naturgas som är billig nu ,så ligger man bra till för att börja tillverka grå vätgas för en bråkdel av kostnaden när efterfrågan ökar.
Totalt 500 MW år 2025 och 3-4 GW 2030.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_3967
Att grön vätgas fortfarande diskuteras som ett realistiskt alternativ för personbilar är för mig en fullständig gåta.
Har sett någon beräkning där det går åt 55-60kwh för att producera 1kilo grön vätgas.
Jag tror att vätgasen till största delen drivs av fossil-lobbyn som vill ha avsättning för sin naturgas även i framtiden.
De är väl rustade att skala upp produktionen av vätgas om efterfrågan skulle minska.
Grå vätgas står som sagt idag för 95% av all vätgasproduktion.
Det känns som att man provat denna vägen redan tidigare med E85 som skulle revolutionera transporterna men där nu nära nog ingen tankar E85 längre då det är alldeles för enkelt att välja den betydligt billigare bensinen istället.
Saudiska investerare går in stort i norska mem-tech som bygger teknik för att omvandla fossilgas till vätgas
https://hydrogen-mem-tech.com/news/inte ... egian-hmt/
Det säger redarna som jag pratat med, de vill gärna ha LBG men finns inte i tillräckligt omfattning, så de får köpa LNG.
Ja gas och oljeindustrin skulle tjäna mer pengar och leverera högre volymer om man skall få samma energi.
E85 var mest en Svensk företeelse, vätgasen är ett EU påfund, varvid energiskatter och utsläppskrav kommer tvinga in alla industrier vare sig vi vill eller inte.
Ni/vi får rösta bättre i EU-valet.
Oljeländerna går hårt in i alla gröna sektorer.
(Vad är Norge? Oljeland eller klimatsmart land?)
https://www.bbc.com/news/science-enviro ... 457377.amp
For piped gas from Norway, we see around 7kg of CO2 per barrel, but for LNG imports into Europe, we estimate the average is over 70, so around 10 times lower for piped gas versus LNG," said Patrick King from Rystad.
Om man verkligen vill lyckas med att reducera co2 utsläppen för container fartyg så hade kärnkraft kunnat lösa detta, Ryssland har några skepp i kommersiellt bruk och det finns några till.
Nedan kommer ett intressant exempel mellan två amerikanska hangarfartyg där det ena drivs av kärnkraft och det andra med konventionella ICE
https://www.forbes.com/sites/jamesconca ... lsion/amp/
Och vad händer när det blir brist på grön vätgas jo då kommer det finnas billig grå och brun vätgas att tillgå.
1: Arbetsmiljö och byråkrati
2; Kostnader och tillgång till bränsle och service
3; Risker för egna bolagets verksamhet, kunder och kundanseende, allmänheten och havsmiljön i händelse av en olycka.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Synd att du inte läser länken jag bifogade.(bifogar en sammanfattning nedan)Lerumsexpressen skrev: ↑31 jul 2023 23:02Redarna vill inte handskas med giftiga eller strålande bränslen.niklas12 skrev: ↑31 jul 2023 19:28En stor nackdel med flytande gas är energin som krävs för att frysa ner den beräkningar visar på 10ggr högre co2 utsläpp från flytande gas jämfört med pipeline gas.Lerumsexpressen skrev: ↑31 jul 2023 17:50Jag håller med, vätgas är inget för stora lastfartyg eller passagerbåtar som går långt.niklas12 skrev: ↑31 jul 2023 10:27Grön vätgas är säkert gångbart för vissa nischade industribehov såsom fossilfritt stål och liknande men storskalig användning för transporter annat än fjärrtrafik tror jag inte på.Lerumsexpressen skrev: ↑30 jul 2023 23:26
Nederländarna ska upphandla minst 60 MW förnybar Vätgasproduktion i år.
Totalt 500 MW år 2025 och 3-4 GW 2030.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_3967
Att grön vätgas fortfarande diskuteras som ett realistiskt alternativ för personbilar är för mig en fullständig gåta.
Har sett någon beräkning där det går åt 55-60kwh för att producera 1kilo grön vätgas.
Jag tror att vätgasen till största delen drivs av fossil-lobbyn som vill ha avsättning för sin naturgas även i framtiden.
De är väl rustade att skala upp produktionen av vätgas om efterfrågan skulle minska.
Grå vätgas står som sagt idag för 95% av all vätgasproduktion.
Det känns som att man provat denna vägen redan tidigare med E85 som skulle revolutionera transporterna men där nu nära nog ingen tankar E85 längre då det är alldeles för enkelt att välja den betydligt billigare bensinen istället.
Saudiska investerare går in stort i norska mem-tech som bygger teknik för att omvandla fossilgas till vätgas
https://hydrogen-mem-tech.com/news/inte ... egian-hmt/
Det säger redarna som jag pratat med, de vill gärna ha LBG men finns inte i tillräckligt omfattning, så de får köpa LNG.
Ja gas och oljeindustrin skulle tjäna mer pengar och leverera högre volymer om man skall få samma energi.
E85 var mest en Svensk företeelse, vätgasen är ett EU påfund, varvid energiskatter och utsläppskrav kommer tvinga in alla industrier vare sig vi vill eller inte.
Ni/vi får rösta bättre i EU-valet.
Oljeländerna går hårt in i alla gröna sektorer.
(Vad är Norge? Oljeland eller klimatsmart land?)
https://www.bbc.com/news/science-enviro ... 457377.amp
For piped gas from Norway, we see around 7kg of CO2 per barrel, but for LNG imports into Europe, we estimate the average is over 70, so around 10 times lower for piped gas versus LNG," said Patrick King from Rystad.
Om man verkligen vill lyckas med att reducera co2 utsläppen för container fartyg så hade kärnkraft kunnat lösa detta, Ryssland har några skepp i kommersiellt bruk och det finns några till.
Nedan kommer ett intressant exempel mellan två amerikanska hangarfartyg där det ena drivs av kärnkraft och det andra med konventionella ICE
https://www.forbes.com/sites/jamesconca ... lsion/amp/
Och vad händer när det blir brist på grön vätgas jo då kommer det finnas billig grå och brun vätgas att tillgå.
1: Arbetsmiljö och byråkrati
2; Kostnader och tillgång till bränsle och service
3; Risker för egna bolagets verksamhet, kunder och kundanseende, allmänheten och havsmiljön i händelse av en olycka.
Bränsle behöver bytas vart 25:e år och risken för havsmiljön med att ha 15.000m3 olja som kan läcka ut är avsevärt större
https://amp.dw.com/en/exclusive-cargo-s ... a-61201989
While those unfamiliar with nuclear powered ships might worry about safety, America’s Nuclear Navy has the world’s best safety record of any industry of any kind. In terms of work hazards apart from combat, it is safer to work on a U.S. nuclear submarine or aircraft carrier than it is to sit at a desk trading stocks.
The Nuclear Navy has logged over 5,400 reactor years of accident-free operations and travelled over 130 million miles on nuclear energy, enough to circle the earth 3,500 times.
From the time of the USS Nautilus in 1954, to the present, no civilian or military personnel on these ships has ever exceeded any Federal radiation limit. And none of those more than a hundred thousand people has ever been harmed by radiation from reactors or facilities with which they were so intimately in contact.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Verkar som det brinner fler bilfärjor än atomdrivna fartyg.. 5400 år utan olycka, i havsmiljö. Nä men kan vi inte sluta vara rädda för spöken nu då?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Har det funnits atomdrivna fartyg i 5400 år säger du?
De används ju mest i u-båtar och där har det skett en rad tragiska incidenter.
Här är en rapport från IAEA:
https://www-pub.iaea.org/mtcd/publicati ... 42_prn.pdf
(Olyckor till sjöss, har skett en del på land också..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Om du läser vad niklas12 tillförde så framgår det med all önskvärd tydlighet att det varit 5400 driftår.taliz skrev: ↑01 aug 2023 08:57Har det funnits atomdrivna fartyg i 5400 år säger du?
De används ju mest i u-båtar och där har det skett en rad tragiska incidenter.
Här är en rapport från IAEA:
https://www-pub.iaea.org/mtcd/publicati ... 42_prn.pdf
(Olyckor till sjöss, har skett en del på land också..)
Du får omsätta det precis så också.
Endera som en reaktor i 5400år eller 100 reaktorer i 54år. Det senare torde ge bättre underlag på riskfaktorer inte sant? Större risk att du sitter i din tesla och den får batteriet punkterat med katastrof som följd. En risk iaf jag är helt beredd att ta ty elbil is the way forward! Precis som kärnkraft.
Och ingen av de du länkade till kan reaktoranläggningen skyllas för avseende iaf de amerikanska fartygen, som av en händelse. Ska du fortsätta tro på spöken?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Kärnkraft är inte framtiden
5400 totala driftsår är inte mycket, särskilt när de inte är i följd. Jag arbetar själv med produkter som har miljontals driftår.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:01Om du läser vad niklas12 tillförde så framgår det med all önskvärd tydlighet att det varit 5400 driftår.taliz skrev: ↑01 aug 2023 08:57Har det funnits atomdrivna fartyg i 5400 år säger du?
De används ju mest i u-båtar och där har det skett en rad tragiska incidenter.
Här är en rapport från IAEA:
https://www-pub.iaea.org/mtcd/publicati ... 42_prn.pdf
(Olyckor till sjöss, har skett en del på land också..)
Du får omsätta det precis så också.
Endera som en reaktor i 5400år eller 100 reaktorer i 54år. Det senare torde ge bättre underlag på riskfaktorer inte sant? Större risk att du sitter i din tesla och den får batteriet punkterat med katastrof som följd. En risk iaf jag är helt beredd att ta ty elbil is the way forward! Precis som kärnkraft.
Och ingen av de du länkade till kan reaktoranläggningen skyllas för avseende iaf de amerikanska fartygen, som av en händelse. Ska du fortsätta tro på spöken?
Även om batteriet i min elbil punkteras så kommer det inte sprida radioaktivitet som gör närliggande område obeboeliga för all överskådlig framtid.
Aha, så nu gäller det plötsligt bara amerikanska fartyg? Moving the goalpost are we.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Det var amerikanska som de 5400 driftåren kommer ifrån. Jag föreslår att du läser innan du drar det ur rockärmen?taliz skrev: ↑01 aug 2023 11:305400 totala driftsår är inte mycket, särskilt när de inte är i följd. Jag arbetar själv med produkter som har miljontals driftår.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:01Om du läser vad niklas12 tillförde så framgår det med all önskvärd tydlighet att det varit 5400 driftår.taliz skrev: ↑01 aug 2023 08:57Har det funnits atomdrivna fartyg i 5400 år säger du?
De används ju mest i u-båtar och där har det skett en rad tragiska incidenter.
Här är en rapport från IAEA:
https://www-pub.iaea.org/mtcd/publicati ... 42_prn.pdf
(Olyckor till sjöss, har skett en del på land också..)
Du får omsätta det precis så också.
Endera som en reaktor i 5400år eller 100 reaktorer i 54år. Det senare torde ge bättre underlag på riskfaktorer inte sant? Större risk att du sitter i din tesla och den får batteriet punkterat med katastrof som följd. En risk iaf jag är helt beredd att ta ty elbil is the way forward! Precis som kärnkraft.
Och ingen av de du länkade till kan reaktoranläggningen skyllas för avseende iaf de amerikanska fartygen, som av en händelse. Ska du fortsätta tro på spöken?
Även om batteriet i min elbil punkteras så kommer det inte sprida radioaktivitet som gör närliggande område obeboeliga för all överskådlig framtid.
Aha, så nu gäller det plötsligt bara amerikanska fartyg? Moving the goalpost are we.![]()
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Läs själv vad du skriver. Du skrev ingenting om något amerikanskt i inlägget jag citerade.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:48Det var amerikanska som de 5400 driftåren kommer ifrån. Jag föreslår att du läser innan du drar det ur rockärmen?taliz skrev: ↑01 aug 2023 11:305400 totala driftsår är inte mycket, särskilt när de inte är i följd. Jag arbetar själv med produkter som har miljontals driftår.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:01Om du läser vad niklas12 tillförde så framgår det med all önskvärd tydlighet att det varit 5400 driftår.taliz skrev: ↑01 aug 2023 08:57Har det funnits atomdrivna fartyg i 5400 år säger du?
De används ju mest i u-båtar och där har det skett en rad tragiska incidenter.
Här är en rapport från IAEA:
https://www-pub.iaea.org/mtcd/publicati ... 42_prn.pdf
(Olyckor till sjöss, har skett en del på land också..)
Du får omsätta det precis så också.
Endera som en reaktor i 5400år eller 100 reaktorer i 54år. Det senare torde ge bättre underlag på riskfaktorer inte sant? Större risk att du sitter i din tesla och den får batteriet punkterat med katastrof som följd. En risk iaf jag är helt beredd att ta ty elbil is the way forward! Precis som kärnkraft.
Och ingen av de du länkade till kan reaktoranläggningen skyllas för avseende iaf de amerikanska fartygen, som av en händelse. Ska du fortsätta tro på spöken?
Även om batteriet i min elbil punkteras så kommer det inte sprida radioaktivitet som gör närliggande område obeboeliga för all överskådlig framtid.
Aha, så nu gäller det plötsligt bara amerikanska fartyg? Moving the goalpost are we.![]()
Som sagt, "moving the goalpost".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kärnkraft är inte framtiden
”..som niklas12… ” flyttar varken stolpar eller poster. Släpp du hörnflaggan istället. Understruket med rött.taliz skrev: ↑01 aug 2023 11:57Läs själv vad du skriver. Du skrev ingenting om något amerikanskt i inlägget jag citerade.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:48Det var amerikanska som de 5400 driftåren kommer ifrån. Jag föreslår att du läser innan du drar det ur rockärmen?taliz skrev: ↑01 aug 2023 11:305400 totala driftsår är inte mycket, särskilt när de inte är i följd. Jag arbetar själv med produkter som har miljontals driftår.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:01Om du läser vad niklas12 tillförde så framgår det med all önskvärd tydlighet att det varit 5400 driftår.taliz skrev: ↑01 aug 2023 08:57
Har det funnits atomdrivna fartyg i 5400 år säger du?
De används ju mest i u-båtar och där har det skett en rad tragiska incidenter.
Här är en rapport från IAEA:
https://www-pub.iaea.org/mtcd/publicati ... 42_prn.pdf
(Olyckor till sjöss, har skett en del på land också..)
Du får omsätta det precis så också.
Endera som en reaktor i 5400år eller 100 reaktorer i 54år. Det senare torde ge bättre underlag på riskfaktorer inte sant? Större risk att du sitter i din tesla och den får batteriet punkterat med katastrof som följd. En risk iaf jag är helt beredd att ta ty elbil is the way forward! Precis som kärnkraft.
Och ingen av de du länkade till kan reaktoranläggningen skyllas för avseende iaf de amerikanska fartygen, som av en händelse. Ska du fortsätta tro på spöken?
Även om batteriet i min elbil punkteras så kommer det inte sprida radioaktivitet som gör närliggande område obeboeliga för all överskådlig framtid.
Aha, så nu gäller det plötsligt bara amerikanska fartyg? Moving the goalpost are we.![]()
Som sagt, "moving the goalpost".
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Om du svarade på hans inlägg kunde du förslags citerat det. Funktionen finns av en anledning.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 12:10”..som niklas12… ” flyttar varken stolpar eller poster. Släpp du hörnflaggan istället. Understruket med rött.B1C71075-CBAA-4B7F-A457-9670E4A29DBB.jpegtaliz skrev: ↑01 aug 2023 11:57Läs själv vad du skriver. Du skrev ingenting om något amerikanskt i inlägget jag citerade.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:48Det var amerikanska som de 5400 driftåren kommer ifrån. Jag föreslår att du läser innan du drar det ur rockärmen?taliz skrev: ↑01 aug 2023 11:305400 totala driftsår är inte mycket, särskilt när de inte är i följd. Jag arbetar själv med produkter som har miljontals driftår.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:01
Om du läser vad niklas12 tillförde så framgår det med all önskvärd tydlighet att det varit 5400 driftår.
Du får omsätta det precis så också.
Endera som en reaktor i 5400år eller 100 reaktorer i 54år. Det senare torde ge bättre underlag på riskfaktorer inte sant? Större risk att du sitter i din tesla och den får batteriet punkterat med katastrof som följd. En risk iaf jag är helt beredd att ta ty elbil is the way forward! Precis som kärnkraft.
Och ingen av de du länkade till kan reaktoranläggningen skyllas för avseende iaf de amerikanska fartygen, som av en händelse. Ska du fortsätta tro på spöken?
Även om batteriet i min elbil punkteras så kommer det inte sprida radioaktivitet som gör närliggande område obeboeliga för all överskådlig framtid.
Aha, så nu gäller det plötsligt bara amerikanska fartyg? Moving the goalpost are we.![]()
Som sagt, "moving the goalpost".
Du kunde alternativt lagt till "amerikanska" etc i ditt inlägg.
Utan citering och den infon ser det ut som du försöker vrida på argumentet och få det att se bättre ut än det faktiskt är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Det enda argumenten för att inte använda kärnkraft är som sagt okunskap och obefogad rädsla.
Tittar man på statistiken över de tillgängliga alternativen så är kärnkraften överlägsen säkerhetsmässigt.
Och om du är orolig för hur olika energikällors påverkan på boendemiljön så föreslår jag att du öppnar ögonen och tittar på alternativet som är olja och hur den påverkar miljön istället
https://healthpolicy-watch.news/fossil- ... he-planet/
Ponera att lastfartyg hade använt annat än olja som bränsle och hur det hade kunnat minska utsläppen.
https://www.dw.com/en/exclusive-cargo-s ... a-61201989
Tittar man på statistiken över de tillgängliga alternativen så är kärnkraften överlägsen säkerhetsmässigt.
Och om du är orolig för hur olika energikällors påverkan på boendemiljön så föreslår jag att du öppnar ögonen och tittar på alternativet som är olja och hur den påverkar miljön istället
https://healthpolicy-watch.news/fossil- ... he-planet/
Ponera att lastfartyg hade använt annat än olja som bränsle och hur det hade kunnat minska utsläppen.
https://www.dw.com/en/exclusive-cargo-s ... a-61201989
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Kärnkraft är inte framtiden
5400år är ju direkt kopplat.. men visst kan jag tråda så du slipper hålla i hörnflaggan. Hade det berört all världens atomdrivna sjöfart hade således driftåren varit betydligt mer än 5400taliz skrev: ↑01 aug 2023 12:38Om du svarade på hans inlägg kunde du förslags citerat det. Funktionen finns av en anledning.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 12:10”..som niklas12… ” flyttar varken stolpar eller poster. Släpp du hörnflaggan istället. Understruket med rött.B1C71075-CBAA-4B7F-A457-9670E4A29DBB.jpegtaliz skrev: ↑01 aug 2023 11:57Läs själv vad du skriver. Du skrev ingenting om något amerikanskt i inlägget jag citerade.Airlift skrev: ↑01 aug 2023 11:48Det var amerikanska som de 5400 driftåren kommer ifrån. Jag föreslår att du läser innan du drar det ur rockärmen?taliz skrev: ↑01 aug 2023 11:30
5400 totala driftsår är inte mycket, särskilt när de inte är i följd. Jag arbetar själv med produkter som har miljontals driftår.
Även om batteriet i min elbil punkteras så kommer det inte sprida radioaktivitet som gör närliggande område obeboeliga för all överskådlig framtid.
Aha, så nu gäller det plötsligt bara amerikanska fartyg? Moving the goalpost are we.![]()
Som sagt, "moving the goalpost".
Du kunde alternativt lagt till "amerikanska" etc i ditt inlägg.
Utan citering och den infon ser det ut som du försöker vrida på argumentet och få det att se bättre ut än det faktiskt är.

TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Kärnkraft är inte framtiden
I takt med tiden?
” Tyska Uniper, som driver Sveriges största kärnkraftsreaktor Oskarshamn 3, kommer inte att investera mer i kärnkraft enligt besked på tisdagen”.
(DI 2023-08-01)
” Tyska Uniper, som driver Sveriges största kärnkraftsreaktor Oskarshamn 3, kommer inte att investera mer i kärnkraft enligt besked på tisdagen”.
(DI 2023-08-01)
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Nej de verkar ha fullt upp med sina kolkraftverk
https://www.uniper.energy/news/unipers- ... the-market
https://www.reuters.com/business/energy ... 022-09-22/
https://www.reuters.com/business/energy ... 022-08-22/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Ny energikris till vintern?
Finns mer att läsa på; https://cornucopia.se/2023/08/stigande- ... n-i-niger/
Finns mer att läsa på; https://cornucopia.se/2023/08/stigande- ... n-i-niger/
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Kärnkraft är inte framtiden
+46 skrev: ↑01 aug 2023 20:13Ny energikris till vintern?
Finns mer att läsa på; https://cornucopia.se/2023/08/stigande- ... n-i-niger/
IMG_1597.jpeg
Ja ryssarna gillar inte att EU försöker göra sig oberoende av rysk naturgas
https://www.aljazeera.com/amp/news/2023 ... n-official
Om man hade satsat på att utvinna uranfyndigheter i EU istället så hade man inte behövt förlita sig på import från instabila regioner
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Sverige har ju stora fyndigheter av Uran och dessutom en regering som vill förenkla tillstånd för gruvdrift. Jag undrar hur många som kan tänka sig att bo granne med en Urangruva?
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Detta är intressant alla vill ha elbilar,solceller och El men man vill inte tillåta produktion och gruvdrift.
För att kunna förverkliga våra svenska miljöambitioner kan vi inte parasitera på andra länders malm- och mineralresurser, utan använda de vi har i vår egen svenska berggrund.
Om det nu är miljöhänsyn och arbetsmiljö som man oroar sig för så bör man ju absolut försöka främst nyttja svenska resurser med våra höga miljö och arbetsmiljö krav.
Eller ska vi fortsätta blunda och låta länder i tredje världen utvinna de ämnen som behövs för vårat välstånd?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Kärnkraft är inte framtiden
Här är en intressant video som förklarar lite mer angående kärnkraftsdrivna fartyg med för och nackdelar.
Det största hindret är för tillfället att det är alldeles för billigt att fortsätta elda olja.
Idag är bränsle som används för kommersiell passagerar och godstrafik undantagna från koldioxid- och energiskatt.
Det största hindret är för tillfället att det är alldeles för billigt att fortsätta elda olja.
Idag är bränsle som används för kommersiell passagerar och godstrafik undantagna från koldioxid- och energiskatt.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk