Dragkrok Y, problem.

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Olycksfri bilist »

Det är nästan helt omöjligt att vrida kabeln ett kvarts varv medsols för att låsa den, eftersom man knappt kommer åt med fingrarna. Tvärt om också, när man tar bort den.

Använder kabeln flera gånger i veckan och jag börjar bli desperat.

Finns något smart tillbehör? Tex en förlängare eller något klämverktyg?

Tack om någon har lösning!
Overal
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 aug 2022 11:04

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Overal »

Den börjar gå betydligt lättare efter några användningar,min var också väldigt kärv från början.
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Olycksfri bilist »

Overal skrev: 01 aug 2023 12:18
Den börjar gå betydligt lättare efter några användningar,min var också väldigt kärv från början.
Saken är den att den inte är kärv.

Utan problemet är att jag knappt kommer åt med fingrarna. Med handskar helt omöjligt.

Finns förlängare t.ex?
Användarvisningsbild
dow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 dec 2014 21:24
Ort: Linköping

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av dow »

2019 Model X 100 LR MS
2023 Model YP QS
Beställd Cybertruck (USA)
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Olycksfri bilist »

dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Oscar11 »

Jag skar bort den ”utstickande runda delen” som tar i locket först. Då roterar det betydligt lättare.
Tesla MYLR -23
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Olycksfri bilist »

Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av FStaake »

Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Olycksfri bilist »

FStaake skrev: 05 aug 2023 10:38
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Ok. Saknar konstantström.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av FStaake »

Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 11:15
FStaake skrev: 05 aug 2023 10:38
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49
dow skrev: 01 aug 2023 12:31
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Ok. Saknar konstantström.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Inte för att vara sån men det kunde du ha tagit reda på innan. Står tydligt i egenskaperna för dragkroken.
Samtidigt håller jag med om att det är trist att detta saknas på en bil med i praktiken gigantiskt batteri.

Och, vill man går allt att lösa. Hade jag haft behovet av konstantström i släpvagnsuttaget hade jag dragit en egen, avsäkrad, kabel från batteriet till uttaget.

Om det gäller husvagn hade jag istället satt solceller på husvagnen och får fler vinster på köpet.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Dragkrok Y, problem.

Inlägg av Olycksfri bilist »

FStaake skrev: 05 aug 2023 12:25
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 11:15
FStaake skrev: 05 aug 2023 10:38
Olycksfri bilist skrev: 05 aug 2023 10:31
Olycksfri bilist skrev: 01 aug 2023 13:49

Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Tack! Fungerade.

Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.

Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Ok. Saknar konstantström.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Inte för att vara sån men det kunde du ha tagit reda på innan. Står tydligt i egenskaperna för dragkroken.
Samtidigt håller jag med om att det är trist att detta saknas på en bil med i praktiken gigantiskt batteri.

Och, vill man går allt att lösa. Hade jag haft behovet av konstantström i släpvagnsuttaget hade jag dragit en egen, avsäkrad, kabel från batteriet till uttaget.

Om det gäller husvagn hade jag istället satt solceller på husvagnen och får fler vinster på köpet.
Löste detta problem på en halvtimme, innan start. Tjuvade el från bakljuslamporna och hade liggande i garaget en hona som jag monterade baktill + separat säkring. Funkade perfekt till kylskåpet. Det fungerar perfekt.
Men man behöver manuellt på panelen sätta på bakljuset.
Skriv svar