Dragkrok Y, problem.
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 01 aug 2023 11:53
Dragkrok Y, problem.
Det är nästan helt omöjligt att vrida kabeln ett kvarts varv medsols för att låsa den, eftersom man knappt kommer åt med fingrarna. Tvärt om också, när man tar bort den.
Använder kabeln flera gånger i veckan och jag börjar bli desperat.
Finns något smart tillbehör? Tex en förlängare eller något klämverktyg?
Tack om någon har lösning!
Använder kabeln flera gånger i veckan och jag börjar bli desperat.
Finns något smart tillbehör? Tex en förlängare eller något klämverktyg?
Tack om någon har lösning!
Re: Dragkrok Y, problem.
Den börjar gå betydligt lättare efter några användningar,min var också väldigt kärv från början.
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 01 aug 2023 11:53
Re: Dragkrok Y, problem.
Saken är den att den inte är kärv.
Utan problemet är att jag knappt kommer åt med fingrarna. Med handskar helt omöjligt.
Finns förlängare t.ex?
Re: Dragkrok Y, problem.
Menar du en sådan här?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000042843
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000042843
2019 Model X 100 LR MS
2023 Model YP QS
Beställd Cybertruck (USA)
2023 Model YP QS
Beställd Cybertruck (USA)
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 01 aug 2023 11:53
Re: Dragkrok Y, problem.
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.dow skrev: ↑01 aug 2023 12:31Menar du en sådan här?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000042843
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Dragkrok Y, problem.
Jag skar bort den ”utstickande runda delen” som tar i locket först. Då roterar det betydligt lättare.
Tesla MYLR -23
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 01 aug 2023 11:53
Re: Dragkrok Y, problem.
Tack! Fungerade.Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 13:49Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.dow skrev: ↑01 aug 2023 12:31Menar du en sådan här?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000042843
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Re: Dragkrok Y, problem.
Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.Olycksfri bilist skrev: ↑05 aug 2023 10:31Tack! Fungerade.Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 13:49Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.dow skrev: ↑01 aug 2023 12:31Menar du en sådan här?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000042843
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 01 aug 2023 11:53
Re: Dragkrok Y, problem.
Ok. Saknar konstantström.FStaake skrev: ↑05 aug 2023 10:38Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.Olycksfri bilist skrev: ↑05 aug 2023 10:31Tack! Fungerade.Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 13:49Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.dow skrev: ↑01 aug 2023 12:31Menar du en sådan här?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000042843
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Re: Dragkrok Y, problem.
Inte för att vara sån men det kunde du ha tagit reda på innan. Står tydligt i egenskaperna för dragkroken.Olycksfri bilist skrev: ↑05 aug 2023 11:15Ok. Saknar konstantström.FStaake skrev: ↑05 aug 2023 10:38Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.Olycksfri bilist skrev: ↑05 aug 2023 10:31Tack! Fungerade.Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 13:49Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.dow skrev: ↑01 aug 2023 12:31Menar du en sådan här?
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000042843
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Samtidigt håller jag med om att det är trist att detta saknas på en bil med i praktiken gigantiskt batteri.
Och, vill man går allt att lösa. Hade jag haft behovet av konstantström i släpvagnsuttaget hade jag dragit en egen, avsäkrad, kabel från batteriet till uttaget.
Om det gäller husvagn hade jag istället satt solceller på husvagnen och får fler vinster på köpet.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 01 aug 2023 11:53
Re: Dragkrok Y, problem.
Löste detta problem på en halvtimme, innan start. Tjuvade el från bakljuslamporna och hade liggande i garaget en hona som jag monterade baktill + separat säkring. Funkade perfekt till kylskåpet. Det fungerar perfekt.FStaake skrev: ↑05 aug 2023 12:25Inte för att vara sån men det kunde du ha tagit reda på innan. Står tydligt i egenskaperna för dragkroken.Olycksfri bilist skrev: ↑05 aug 2023 11:15Ok. Saknar konstantström.FStaake skrev: ↑05 aug 2023 10:38Fast adaptern som länkades till är 13-13, den innehåller ”bara” motstånd för att eliminera felkoder från bilen om det är LED-belysning på släpet.Olycksfri bilist skrev: ↑05 aug 2023 10:31Tack! Fungerade.Olycksfri bilist skrev: ↑01 aug 2023 13:49
Bra idé. Jag har sådana hemma i garaget.
Behöver isf ha den monterad jämt och köra med den äldre typ av kabel istället. Skall testa.
Använder nu gamla kontakttypen. Får leva med att backljuset nu inte fungerar och separat el-försörjning till släp ej heller funkar; kylskåp, värmeskåp osv.
Tesla saknar konstantström på sin släpvagnskontakt.
Står i manualen. Oklart om den också saknar ström (+12V) vid körning. Den 13-poliga kontakten har ju stöd för bägge.
Detta är detta är nog femte allvarliga "felet/bristen" på Y.
Vilket blir nästa?
Samtidigt håller jag med om att det är trist att detta saknas på en bil med i praktiken gigantiskt batteri.
Och, vill man går allt att lösa. Hade jag haft behovet av konstantström i släpvagnsuttaget hade jag dragit en egen, avsäkrad, kabel från batteriet till uttaget.
Om det gäller husvagn hade jag istället satt solceller på husvagnen och får fler vinster på köpet.
Men man behöver manuellt på panelen sätta på bakljuset.