Varför köper man ens Teslabil idag. När de bara sänker pga sjunkande efterfrågan. De måste pressa iväg bilar men ingen har lust att ta 500k på avbetalning.
Bättre för konsumenten vore köpkarens i en månad. Så kommer priserna ner ännu mer. Eller är folk så naiva att tro att snart minsann höjer tesla bilpriserna med 30% igen?
Tesla kommer bli mycket billigare. Vill du förlora pengar så beställ en ny idag
Vad tycker du man ska köpa istället för Tesla idag då?
Jag köper bil nu för att min förra var privatleasad och redan är återlämnad. Och jag behöver bil.
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge 24 juli: EDD 17-31 aug 2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
Precis samma läge här. Är på ett sätt bra läge att köpa med lagerbilar kraftigt nedsatta samt ränterabatt. Idé om andra jämförbara bilar eller bara aversion mot Teslas prisutveckling?
Precis samma läge här. Är på ett sätt bra läge att köpa med lagerbilar kraftigt nedsatta samt ränterabatt. Idé om andra jämförbara bilar eller bara aversion mot Teslas prisutveckling?
Reflektion kring nybil i allmänhet. Blir svårt för den redan pressade medelklassen.
Du får mycket bil kontant för 200 000kr idag.
Bara kapitalkostnaden nu när ränterabatten löper ut blir 6-7% på 500K lån. Dvs 2500kr i månaden.
Och alternativkostnaden för handpenningen är inte heller att förringa.
Ränterabatten kan man iofs låsa i minst 4 år om man vill. Räntedelen första året utan amorteringar ligger då på ca 1200kr / mån. Men absolut, är alternativet att köpa begagnat för 200’ så. Risken med en sådan bil kan ju vara dryga reparationskostnader förutom skillnaden i bilkänslan.
Med ränterabatt som går att låsa över lång tid och väldigt attraktivt pris om man jämför mot konkurrenter känns det som omöjligt att köpa något annat än tesla idag om man ska handla nytt. Man kan ju dock argumentera för att alla behöver prispressa men andra tillverkare har för dåliga marginaler/höga produktionskostnader för att göra det. Ett stort dilemma för dem just nu. Så länge tesla håller dessa attraktiva priser mot konkurrenter är inte så säkert att man behöver sänka så mkt mer. Konsumenter är avvaktande just nu av en mängd anledningar men så kommer det inte vara för alltid.
Sen är ju att köpa ny bil att bränna upp pengar jmf beg (även om så inte råkar vara fallet senaste åren, en anomali som sannolikt inte kommer tillbaka, bilar är trots allt en förbrukningsvara). Priserna på beggade teslor kommer sjunka kraftigt närmsta åren efter det kraftiga inflödet av bilar vi nu sett
Ja det känns onekligen som tesla gör helt rätt drag här och går för marknadsandelar. katastrof för andra tillverkare som omöjligen kan matcha priserna då deras tillverkningskostnader är för höga, vad ska dom sätta mot? Känns som tesla snart är den nya folkbilen. Bristande efterfrågan är det på elbilar i stort, om majoriteten som då säljs är tesla har de vunnit mkt,
Men det är ju en bit kvar till det. Ungefär 20% av elbilsförsäljningen är tesla hittills i år.
Ränterabatten kan man iofs låsa i minst 4 år om man vill. Räntedelen första året utan amorteringar ligger då på ca 1200kr / mån. Men absolut, är alternativet att köpa begagnat för 200’ så. Risken med en sådan bil kan ju vara dryga reparationskostnader förutom skillnaden i bilkänslan.
Vad menar du med att det går att låsa ränterabatten?
Jag har beställt en MYP och fått 2,99 % rörlig. Kan jag alltså låsa den ränta under de 36 månader som lånet är upplagt på?
Vad menar du med att det går att låsa ränterabatten?
Jag har beställt en MYP och fått 2,99 % rörlig. Kan jag alltså låsa den ränta under de 36 månader som lånet är upplagt på?
Ränterabatten gäller under din avtalslängd men faktiska räntan kommer justeras efter räntehöjningar från riksbanken
Jag är i samma läge, kollar efter ny/hyfsat ny elbil och hittar inget att jämför i liknande prisklass.
Beg elbilar runt 250-350 kan man använda i stan/landsväg (och var väldigt nöjd med vår halvstora elbil i stan) men så fort man vill ha större bagage och dragvikt över 1500kg är MY ganska svårslagen.
Beställde en ny MY pga rabatter och bra ränta.
Ni som beställt under Juli, har ni leveranstid under Aug eller sep?
Så fort jag tryckte på ”beställ” så stod det leveranstid sep i appen, däremot står det lev Juli/Aug på hemsidan
Tesla Model Y RWD vit/svart
Beställd 2023-07-29
29 jul: EDD 11 sep - 25 sep
3 aug: VIN, EDD 2 sep
Jag beställde 24 juli. Än så länge står det 17-31 augusti, men alla vet ju att det där inte är någon garanti...
Beställde 7 juli och fick samma preliminära leveransdagar. För en timme damp ett sms ner med hämtning på fredag eftermiddag.
Sedan verkar man ju inte kunna ta gift på att det inte ändras när det gäller Tesla men vore gött.
Jag beställde 24 juli. Än så länge står det 17-31 augusti, men alla vet ju att det där inte är någon garanti...
Beställde 7 juli och fick samma preliminära leveransdagar. För en timme damp ett sms ner med hämtning på fredag eftermiddag.
Sedan verkar man ju inte kunna ta gift på att det inte ändras när det gäller Tesla men vore gött.
De verkar ha missat miss SMS
När ska du hämta? Och var? Såg att två ro/ro-färjor la till igår i Södertälje... Ändrades aldrig din prel. leveransdag från slutet augusti?
Beställde en MYLR Vit/Svart 19” 7 Juli men eftersom det är en förmånsbil får jag inget uppskattat leveransdatum. Är det någon annan som har beställt i samma veva och vill dela med sig av sitt?
Mvh
Hej!
Mitt första inlägg på forumet, tack för all info här!
Jag beställde en MYP 21 juni och har uppskattad leverans 17 juli - 8 augusti.
I dag kör jag en Polestar 2 Performance, men ska bli skönt med mer utrymme med två barn.
Ändrades precis till 1 aug - 12 aug.
Fortfarande EDD 1 - 12 augusti. Går och väntar på nån uppdatering
Tesla Model Y Performance vit/svart
Beställd 2023-06-21 -> Huddinge 21 jun: EDD 17 jul - 8 aug 18 jul: EDD 1 - 12 aug 2 aug: EDD 6 - 17 aug 3 aug: VIN, EDD 31 aug - 14 sep
15 aug: REGNR, Hämtning 23 aug
Beställde en MYLR Vit/Svart 19” 7 Juli men eftersom det är en förmånsbil får jag inget uppskattat leveransdatum. Är det någon annan som har beställt i samma veva och vill dela med sig av sitt?
Mvh
Hej!
I dag kör jag en Polestar 2 Performance, men ska bli skönt med mer utrymme med två barn.
Vad för bil, och var ska du hämta?
Beställde MYRWD Grey/Black 30/9 - leverans Juli/Augusti
Sedan försvann Grey som option.
Sedan blev det leverans 28/8 -- 27/9.
Tror ni det är den enda MY som kommer från Shanghai till mig (Huddinge) nånstans i September?
Fick Ultimatum från frugan att det måste vara en grå, och billig, annars fick det vara. Jag skulle ju kunna tänka mig att plocka en nedsatt lagerbil i Svart/Svart ..
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Mvh
Hej!
Vad för bil, och var ska du hämta?
En MYP, vit, svart inredning och upphämtning Huddinge.
Tesla Model Y Performance vit/svart
Beställd 2023-06-21 -> Huddinge 21 jun: EDD 17 jul - 8 aug 18 jul: EDD 1 - 12 aug 2 aug: EDD 6 - 17 aug 3 aug: VIN, EDD 31 aug - 14 sep
15 aug: REGNR, Hämtning 23 aug
Reflektion kring nybil i allmänhet. Blir svårt för den redan pressade medelklassen.
Du får mycket bil kontant för 200 000kr idag.
Bara kapitalkostnaden nu när ränterabatten löper ut blir 6-7% på 500K lån. Dvs 2500kr i månaden.
Och alternativkostnaden för handpenningen är inte heller att förringa.
Med DNB kan man sätta avbetalning 8 år på bilen så har man ränterabatten tills bilen är avbetalad o klar. Syns dock inte förrän man är inne på DNB och ska göra låneansökan.
Edit: vill på intet sätt göra smygreklam för lån här. Bil kostar mycket pengar hur man än gör och att köpa vill för 600k blir ju alltid mycket dyrare än en bil för 200k….