I pressmeddelandet framkom att bonusen avskaffas efter den 8 november, vilket ledde till en rusning hos bilförsäljare. Men något formellt regeringsbeslut hade då inte fattats.
Det står fortfarande på regeringens hemsida att ”regeringen avser att besluta om ändringar i förordningen senast i början på 2023.”
– Alla tog för givet att det här var ett beslut. Så småningom undrade fler och fler: Var finns det här beslutet? Tittar man på det första pressmeddelandet från den 7 november så har man varit inne och ändrat lite, säger Patrik Björck, ledamot i skatteutskottet.
Flera experter har ställt sig frågande till om regeringen får genomföra en retroaktiv ändring i förordningar.
Tidölaget skröt mycket om hur de minsann "var redo" att ta över rodret. Man kunde ju hoppats att de läst på lite om hur man faktiskt regerar.
Som jag skrev i en annan tråd, att regera genom pressmeddelanden istället för att följa gängse processer för att ändra lagar och förordningar känns sådär för en demokrati...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Som jag skrev i en annan tråd, att regera genom pressmeddelanden istället för att följa gängse processer för att ändra lagar och förordningar känns sådär för en demokrati...
Tidölaget är väl vår motsvarighet till Trump och Bojo.
Blir spännande att se om de lyckas ändra det retroaktivt eller inte.
Som jag skrev i en annan tråd, att regera genom pressmeddelanden istället för att följa gängse processer för att ändra lagar och förordningar känns sådär för en demokrati...
Tidölaget är väl vår motsvarighet till Trump och Bojo.
Blir spännande att se om de lyckas ändra det retroaktivt eller inte.
Tidigare var det aldrig helt säkert att man skulle få ut en bonus trots korrekt regelverk, helt beroende på om pengarna som budgeterats fanns kvar i kassan.
Så rent krasst räcker det med att de inte budgeterat för utökning av bonusen så är den ändå rökt, och kanske då även för bilar som borde vara berättigade.
Enligt regeringens ärendeförteckning ska man på dagens regeringssammanträde besluta om förordning om upphörande av klimatbonusbilar. Då får vi nog svar på frågan ovan, om bonusen upphörde 8 november eller inte.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
I pressmeddelandet framkom att bonusen avskaffas efter den 8 november, vilket ledde till en rusning hos bilförsäljare. Men något formellt regeringsbeslut hade då inte fattats.
Det står fortfarande på regeringens hemsida att ”regeringen avser att besluta om ändringar i förordningen senast i början på 2023.”
– Alla tog för givet att det här var ett beslut. Så småningom undrade fler och fler: Var finns det här beslutet? Tittar man på det första pressmeddelandet från den 7 november så har man varit inne och ändrat lite, säger Patrik Björck, ledamot i skatteutskottet.
Flera experter har ställt sig frågande till om regeringen får genomföra en retroaktiv ändring i förordningar.
Tidölaget skröt mycket om hur de minsann "var redo" att ta över rodret. Man kunde ju hoppats att de läst på lite om hur man faktiskt regerar.
Samma sak med detta gällande de uteblivna maxtaken för elpriser till både privatpersoner och företag. Har ju varit en katastrof och visar på en extremt handlingsförlamad regering. Även om MP är grundorsaken till nästan alla dagens problem, så kan ju borgarna inte smita undan de löften som de faktiskt gick till val på.
Röstade själv på ett av partierna i regeringen, och är faktiskt extremt besviken på deras alla brutna vallöften och handlingsförlamning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Som jag skrev i en annan tråd, att regera genom pressmeddelanden istället för att följa gängse processer för att ändra lagar och förordningar känns sådär för en demokrati...
Tidölaget är väl vår motsvarighet till Trump och Bojo.
Blir spännande att se om de lyckas ändra det retroaktivt eller inte.
Tidigare var det aldrig helt säkert att man skulle få ut en bonus trots korrekt regelverk, helt beroende på om pengarna som budgeterats fanns kvar i kassan.
Så rent krasst räcker det med att de inte budgeterat för utökning av bonusen så är den ändå rökt, och kanske då även för bilar som borde vara berättigade.
Håller med. Är besviken på nuvarande regeringen, men det var ju ännu värre innan. Den förra regeringen bortplockade bonusen för elbilar över 700 var ju helt galet genomförd. Klart mycket sämre och värre med Mp+S. Där fick man beskedet _efter_ att man beställt en ny elbil. Jävla skitpolitiker vi har!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Är det någon med Y-LR tillverkad 2023 som fått papper att fylla i för sin miljöbonus ännu?
Inte Y-LR tillverkad 2023, men en Model 3 LR tillverkad i oktober 2022 och utlämnad den 29 december. I början av juli fick jag ett brev från Transportstyrelsen med ansökningsblankett. Jag skickade ifylld ansökningsblankett tillsammans med kopior på beställningsavtal och köpeavtal till Transportstyrelsen. Ungefär en vecka senare utbetalades bonusen till mitt bankkonto via Swedbanks utbetalningssystem.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.