Waymo lägger ned Waymo Via (självkörande lastbilar)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1902
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Waymo lägger ned Waymo Via (självkörande lastbilar)

Inlägg av bjelkeman »

Waymo/Google skär ned så pass att det förmodligen inte finns något kvar värt att tala om.
it now looks like the self-driving truck program—Waymo Via—is dead. Waymo's announcement blog post tries to put a brave face on things, saying the company is "Doubling down on Waymo One," its ride-hailing service, but also mentions that the company will "push back the timeline on our commercial and operational efforts on trucking, as well as most of our technical development on that business unit."

Waymo says it will somehow "continue" its partnership with big rig manufacturer Daimler Truck North America (that's where the big, blue Waymo Via truck came from), but Waymo's actions paint a different picture.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/07 ... g-program/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8577
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Waymo lägger ned Waymo Via (självkörande lastbilar)

Inlägg av spacecoin »

bjelkeman skrev: 30 jul 2023 10:44
Waymo/Google skär ned så pass att det förmodligen inte finns något kvar värt att tala om.
it now looks like the self-driving truck program—Waymo Via—is dead. Waymo's announcement blog post tries to put a brave face on things, saying the company is "Doubling down on Waymo One," its ride-hailing service, but also mentions that the company will "push back the timeline on our commercial and operational efforts on trucking, as well as most of our technical development on that business unit."

Waymo says it will somehow "continue" its partnership with big rig manufacturer Daimler Truck North America (that's where the big, blue Waymo Via truck came from), but Waymo's actions paint a different picture.
https://arstechnica.com/gadgets/2023/07 ... g-program/
Ja Waymo lägger i huvudsak ned lastbilsdelen eftersom den var längst i från kommersialisering. Det finns en massa lagar och regler som gör lastbilar extra svårt förutom hastighet + massa-problemet.

Det råder en ganska bred konsensus över att Waymo är med marginal först när det gäller robotaxi, så jag tycker att det är bra att dom satsar där och inte sprider sig för tunnt nu när Cruise och kineserna börjar vara mindre än 3 år efter.

Alphabet har ju genomgående tittat på kostnader, vilket är klokt. Man har ju växt otroligt mycket och pengarna frön sök är helt enkelt omöjligt att göra av med hur dom än försöker. En annan effektivisering är hopslagningen av DeepMind och Google Brain-organisationerna. Nu är Demis Hassabis chef för de flesta AI-forskare på Alphabet.

Nuvarande CFO, Ruth Porat, ska gå över i en roll som "strategic investment officer", och jobba mer aktivt med alla sido-bets/moonshots som Alphabet har som t ex Waymo, Isomorphic och säkert 10-20 till, se t ex https://x.company/projects/ (en hel del är i graven). Det gör nog att man kommer att städa i portföljen en del framöver.

Se t ex även:
https://www.theverge.com/2023/2/24/2361 ... -shut-down

Everyday Robots sysslade med jättebra forskning men det bedömdes för långt i från kommersialisering tydligen.

Det är ju inte omöjligt att Waymo lägger ner också, men det känns som att det borde vara nära kommersialisering och lönsamhet, men det är svårt att veta från utsidan. Lägger Waymo ned så tror jag vi kan glömma självkörande bilar i större skala inom 10 år.
Skriv svar