Luktade titt som tätt "blöt hund" i min lilla Zoe.
Forskade lite och märkte att mattan på passagerarsidan var helt genomdränkt.
Sen fann jag denna:
Jepp, röret på passagerarsidan var helt igenkorkat. Lite bök att få bort alla lister, plast och torkararmar men ändå hyfsat lätt jobb.
Spolade rent med trädsgårdslang. Nu skall det förhoppningsvis vara torrt och luktfritt framöver.
Luktade titt som tätt "blöt hund" i min lilla Zoe.
Forskade lite och märkte att mattan på passagerarsidan var helt genomdränkt.
Sen fann jag denna:
Jepp, röret på passagerarsidan var helt igenkorkat. Lite bök att få bort alla lister, plast och torkararmar men ändå hyfsat lätt jobb.
Spolade rent med trädsgårdslang. Nu skall det förhoppningsvis vara torrt och luktfritt framöver.
Fransmän ska göra vin och ost.
Fast det kanske var doften av lagrad ost dom ville uppnå.
Det där problemet har ju Renault varit drabbad av bland annat på alla kangoos (inte nya).
Verkar vara standarddesign på Renault. Så drabbar också Clio, Megane å allt vad de nu heter.
Undra om det är samma även på nya elektriska e-tech megane?
Du tror inte på mig!
Skall jag bli tvungen att filma nästa gång jag rengör Mademoiselle?
Om skräp har kommit in, så kan det komma ut också. Med hjälp av tryckluft.
Väntar man tills det förmultnat till jord, så blir det knepigt.
Har du monterat bort panelen så du verkligen sett hur det ser ut under?
Toppen av dräneringsröret sticker upp en bit by design, sen är det ett litet hål i det på sidan för att vatten skall kunna komma ner där.
Att försöka blåsa rent utan att montera bort panelen är som att försöka blåsa rent en tekanna på 1m avstånd.. du måste så att säga ner i tekannan för att blåsa ur den...
Det där är så sjukt! Har hänt på samtliga Renault jag ägt. En Megane jag hade var under garanti så den tog jag till märkesverkstaden. Det fanns en officiell servicelösning, med kod och allt, som bestod i att borra upp större dräneringshål. Ändå fortsätter de bygga bilar med samma problem 15 år senare
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vilket påminner mig om denna historia: Vi snackar 70-tal. En bekants bekant hade en Citroën med boxermotor. Han behövde byta grenröret och köpte ett med avsikten att byta det själv under helgen. Det gamla tog han bort genom att skära sönder det; det är ju svårt med grenrör som ansluter på motsatta sidor av motorblocket. Men när han skulle dit med det nya var det tvärstopp. Hur han än försökte så gick han bet. Till slut plockade han fram vinkelslipen och kapade det i två delar, satte dit det och svetsade sen ihop det igen.
På måndagen åkte han till märkesverkstaden och frågade hur de gör när de byter grenrör på den modellen.
-Tja, vi vet inte hur konstruktörerna hade tänkt, men vi brukar skära isär det, montera och svetsa ihop igen…
Jag var med när min bror bytte grenrör på sin SAAB 96 (v4) och det var inte lätt men det gick iaf utan att vare sig skära itu det eller lyfta ur motorn!
Går den igenom besiktning med detta tro?
Hade den förövrigt på service hos Hedin. När jag hämtade ut den konstaterade de "du har ett fel på bilen". Jo tack, är det inte sånt ni kollar på service.... nejdå, då måste den in på separat felsökning.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Möjligtvis om besiktningsteknikern ser det som en direkt uppmaning till honom/henne, inte har en aning om hur man gör, och därför inte låtsas om det (för att slippa framstå som dålig på jobbet).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Möjligtvis om besiktningsteknikern ser det som en direkt uppmaning till honom/henne, inte har en aning om hur man gör, och därför inte låtsas om det (för att slippa framstå som dålig på jobbet).
Har försökt googla lite. Tyckte infon på bilprovningen kunde tolkas som om det var något som kunde öka utsläppen så blir det underkänt. Men det är ju en elbil...
Vissa andra säger att alla allmänna "motorrelaterade" felkoder leder till underkänt.
Är det inget som påverkar säkerhet eller utsläpp kan jag tycka det fel att underkänna.
Servicefolket sa att felkoden indikerade möjligt problem med vattenpump...
Möjligtvis om besiktningsteknikern ser det som en direkt uppmaning till honom/henne, inte har en aning om hur man gör, och därför inte låtsas om det (för att slippa framstå som dålig på jobbet).
Har försökt googla lite. Tyckte infon på bilprovningen kunde tolkas som om det var något som kunde öka utsläppen så blir det underkänt. Men det är ju en elbil...
Vissa andra säger att alla allmänna "motorrelaterade" felkoder leder till underkänt.
Återkommer meddelandet? Jag fick det några gånger på min Zoe men då var det bara att stänga av bilen och låta den stå så försvann det. Men det var ju ett tag sen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Möjligtvis om besiktningsteknikern ser det som en direkt uppmaning till honom/henne, inte har en aning om hur man gör, och därför inte låtsas om det (för att slippa framstå som dålig på jobbet).
Har försökt googla lite. Tyckte infon på bilprovningen kunde tolkas som om det var något som kunde öka utsläppen så blir det underkänt. Men det är ju en elbil...
Vissa andra säger att alla allmänna "motorrelaterade" felkoder leder till underkänt.
Återkommer meddelandet? Jag fick det några gånger på min Zoe men då var det bara att stänga av bilen och låta den stå så försvann det. Men det var ju ett tag sen.
Ja tyvärr poppar det upp vid varje start. Har provat ladda 12v(som verkar vara vanligt fel), men det är nästan nytt och ger bra med kräm. Har provat låta den stå utan 12v också.
Som sagt felkoden indikerade tydligen fel på vattenpumpen. Kan bli dyrt, på ett sätt bra för då kanske försäkring + självriskförsäkring tar det.
Ska se hur det ser ut i säkringsboxen...
Möjligtvis om besiktningsteknikern ser det som en direkt uppmaning till honom/henne, inte har en aning om hur man gör, och därför inte låtsas om det (för att slippa framstå som dålig på jobbet).
Har försökt googla lite. Tyckte infon på bilprovningen kunde tolkas som om det var något som kunde öka utsläppen så blir det underkänt. Men det är ju en elbil...
Vissa andra säger att alla allmänna "motorrelaterade" felkoder leder till underkänt.
Återkommer meddelandet? Jag fick det några gånger på min Zoe men då var det bara att stänga av bilen och låta den stå så försvann det. Men det var ju ett tag sen.
Ja tyvärr poppar det upp vid varje start. Har provat ladda 12v(som verkar vara vanligt fel), men det är nästan nytt och ger bra med kräm. Har provat låta den stå utan 12v också.
Som sagt felkoden indikerade tydligen fel på vattenpumpen. Kan bli dyrt, på ett sätt bra för då kanske försäkring + självriskförsäkring tar det.
Ska se hur det ser ut i säkringsboxen...
Segt. Tyvärr har jag inget lösningsorienterat att bidra med, men på min Zoe-tid fanns det en riktigt aktiv och kunnig grupp människor på speakev.com som gärna hjälpte till med problemlösning. Bland annat de som utvecklade CanZE appen långt innan det fanns något annat att tillgå. Jag vet inte hur det ser ut numera, men du kan ju iallafall prova fråga där: https://www.speakev.com/forums/renault-zoe/
Hoppas det löser sig för dig iallafall.
OT: Jag kollade in lite snabbt när jag letade upp länken och det är lite roligt att de fortfarande har 100-mile club som nålad tråd. Det var tider det, när man var stolt över att man kommit mer än 100-miles på en laddning (och inte körde Model S).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Möjligtvis om besiktningsteknikern ser det som en direkt uppmaning till honom/henne, inte har en aning om hur man gör, och därför inte låtsas om det (för att slippa framstå som dålig på jobbet).
Har försökt googla lite. Tyckte infon på bilprovningen kunde tolkas som om det var något som kunde öka utsläppen så blir det underkänt. Men det är ju en elbil...
Vissa andra säger att alla allmänna "motorrelaterade" felkoder leder till underkänt.
Återkommer meddelandet? Jag fick det några gånger på min Zoe men då var det bara att stänga av bilen och låta den stå så försvann det. Men det var ju ett tag sen.
Ja tyvärr poppar det upp vid varje start. Har provat ladda 12v(som verkar vara vanligt fel), men det är nästan nytt och ger bra med kräm. Har provat låta den stå utan 12v också.
Som sagt felkoden indikerade tydligen fel på vattenpumpen. Kan bli dyrt, på ett sätt bra för då kanske försäkring + självriskförsäkring tar det.
Ska se hur det ser ut i säkringsboxen...
Segt. Tyvärr har jag inget lösningsorienterat att bidra med, men på min Zoe-tid fanns det en riktigt aktiv och kunnig grupp människor på speakev.com som gärna hjälpte till med problemlösning. Bland annat de som utvecklade CanZE appen långt innan det fanns något annat att tillgå. Jag vet inte hur det ser ut numera, men du kan ju iallafall prova fråga där: https://www.speakev.com/forums/renault-zoe/
Hoppas det löser sig för dig iallafall.
OT: Jag kollade in lite snabbt när jag letade upp länken och det är lite roligt att de fortfarande har 100-mile club som nålad tråd. Det var tider det, när man var stolt över att man kommit mer än 100-miles på en laddning (och inte körde Model S).
Jo har läst en del där. Köpte en obd-adapter också, och kan koppla upp med CanZE. Men typiskt nog funkar det inte att läsa DTC med iOS, kräver android-versionen och det känner jag ingen som har.
Nåja, service gav iaf en indikation vad som kan va fel. Får se hur mkt jag orkar böka med det själv.
Har försökt googla lite. Tyckte infon på bilprovningen kunde tolkas som om det var något som kunde öka utsläppen så blir det underkänt. Men det är ju en elbil...
Vissa andra säger att alla allmänna "motorrelaterade" felkoder leder till underkänt.
Återkommer meddelandet? Jag fick det några gånger på min Zoe men då var det bara att stänga av bilen och låta den stå så försvann det. Men det var ju ett tag sen.
Ja tyvärr poppar det upp vid varje start. Har provat ladda 12v(som verkar vara vanligt fel), men det är nästan nytt och ger bra med kräm. Har provat låta den stå utan 12v också.
Som sagt felkoden indikerade tydligen fel på vattenpumpen. Kan bli dyrt, på ett sätt bra för då kanske försäkring + självriskförsäkring tar det.
Ska se hur det ser ut i säkringsboxen...
Segt. Tyvärr har jag inget lösningsorienterat att bidra med, men på min Zoe-tid fanns det en riktigt aktiv och kunnig grupp människor på speakev.com som gärna hjälpte till med problemlösning. Bland annat de som utvecklade CanZE appen långt innan det fanns något annat att tillgå. Jag vet inte hur det ser ut numera, men du kan ju iallafall prova fråga där: https://www.speakev.com/forums/renault-zoe/
Hoppas det löser sig för dig iallafall.
OT: Jag kollade in lite snabbt när jag letade upp länken och det är lite roligt att de fortfarande har 100-mile club som nålad tråd. Det var tider det, när man var stolt över att man kommit mer än 100-miles på en laddning (och inte körde Model S).
Jo har läst en del där. Köpte en obd-adapter också, och kan koppla upp med CanZE. Men typiskt nog funkar det inte att läsa DTC med iOS, kräver android-versionen och det känner jag ingen som har.
Nåja, service gav iaf en indikation vad som kan va fel. Får se hur mkt jag orkar böka med det själv.
Är standard på franska ICE bilar alltid någon varningslampa som lyser, kul att se att de håller på de franska traditionerna
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Återkommer meddelandet? Jag fick det några gånger på min Zoe men då var det bara att stänga av bilen och låta den stå så försvann det. Men det var ju ett tag sen.
Ja tyvärr poppar det upp vid varje start. Har provat ladda 12v(som verkar vara vanligt fel), men det är nästan nytt och ger bra med kräm. Har provat låta den stå utan 12v också.
Som sagt felkoden indikerade tydligen fel på vattenpumpen. Kan bli dyrt, på ett sätt bra för då kanske försäkring + självriskförsäkring tar det.
Ska se hur det ser ut i säkringsboxen...
Segt. Tyvärr har jag inget lösningsorienterat att bidra med, men på min Zoe-tid fanns det en riktigt aktiv och kunnig grupp människor på speakev.com som gärna hjälpte till med problemlösning. Bland annat de som utvecklade CanZE appen långt innan det fanns något annat att tillgå. Jag vet inte hur det ser ut numera, men du kan ju iallafall prova fråga där: https://www.speakev.com/forums/renault-zoe/
Hoppas det löser sig för dig iallafall.
OT: Jag kollade in lite snabbt när jag letade upp länken och det är lite roligt att de fortfarande har 100-mile club som nålad tråd. Det var tider det, när man var stolt över att man kommit mer än 100-miles på en laddning (och inte körde Model S).
Jo har läst en del där. Köpte en obd-adapter också, och kan koppla upp med CanZE. Men typiskt nog funkar det inte att läsa DTC med iOS, kräver android-versionen och det känner jag ingen som har.
Nåja, service gav iaf en indikation vad som kan va fel. Får se hur mkt jag orkar böka med det själv.
Är standard på franska ICE bilar alltid någon varningslampa som lyser, kul att se att de håller på de franska traditionerna
Jag har faktiskt funderat lite över att typ tejpa över den delen av displayen.
Ja tyvärr poppar det upp vid varje start. Har provat ladda 12v(som verkar vara vanligt fel), men det är nästan nytt och ger bra med kräm. Har provat låta den stå utan 12v också.
Som sagt felkoden indikerade tydligen fel på vattenpumpen. Kan bli dyrt, på ett sätt bra för då kanske försäkring + självriskförsäkring tar det.
Ska se hur det ser ut i säkringsboxen...
Segt. Tyvärr har jag inget lösningsorienterat att bidra med, men på min Zoe-tid fanns det en riktigt aktiv och kunnig grupp människor på speakev.com som gärna hjälpte till med problemlösning. Bland annat de som utvecklade CanZE appen långt innan det fanns något annat att tillgå. Jag vet inte hur det ser ut numera, men du kan ju iallafall prova fråga där: https://www.speakev.com/forums/renault-zoe/
Hoppas det löser sig för dig iallafall.
OT: Jag kollade in lite snabbt när jag letade upp länken och det är lite roligt att de fortfarande har 100-mile club som nålad tråd. Det var tider det, när man var stolt över att man kommit mer än 100-miles på en laddning (och inte körde Model S).
Jo har läst en del där. Köpte en obd-adapter också, och kan koppla upp med CanZE. Men typiskt nog funkar det inte att läsa DTC med iOS, kräver android-versionen och det känner jag ingen som har.
Nåja, service gav iaf en indikation vad som kan va fel. Får se hur mkt jag orkar böka med det själv.
Är standard på franska ICE bilar alltid någon varningslampa som lyser, kul att se att de håller på de franska traditionerna
Jag har faktiskt funderat lite över att typ tejpa över den delen av displayen.
Ungefär som att höja volymen på stereon när man har konstiga ljud som klonk osv
Hej.
Om du är säker på att vattenpumpen är kass är det inte jättesvårt att byta. Problemet är luftningen utan diagnostikmjukvara. Kan vakuumsuga och skjuta på kylväska om du har verktyg för det. Ser ut att vara en fyrpolig kontakt, för övervakning/varvtalsstyrning?
Vänster fram ovanför skyddet under motorn sitter pumpen.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Hej.
Om du är säker på att vattenpumpen är kass är det inte jättesvårt att byta. Problemet är luftningen utan diagnostikmjukvara. Kan vakuumsuga och skjuta på kylväska om du har verktyg för det. Ser ut att vara en fyrpolig kontakt, för övervakning/varvtalsstyrning?
Vänster fram ovanför skyddet under motorn sitter pumpen.
Så länge den funkar utan problem får det nog vänta tills i vår.
Tejpade över de irriterande varningslamporna tillsvidare.