MY rwd från Kina respektive Berlin

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Stirrah
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jul 2023 08:22
Ort: Stockholm

MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Stirrah »

Hej alla!
Nyligen beställt en vit rwd (lagerbil) och ser nu att den är från Kina. Läser många kommentarer här angående ursprunget och får intrycket av att Berlin är bättre. Undantaget etiska skäl osv, skiljer det något konkret på bilarna?
MY LR
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Dinsdale »

Stirrah skrev: 27 jul 2023 20:37
Hej alla!
Nyligen beställt en vit rwd (lagerbil) och ser nu att den är från Kina. Läser många kommentarer här angående ursprunget och får intrycket av att Berlin är bättre. Undantaget etiska skäl osv, skiljer det något konkret på bilarna?
Det är olika tillverkare av batterier, Berlin använder ett nyutvecklat batteri från kinesiska BYD. Shanghai-fabriken använder batterier från kinesiska CATL.

CATL är mer beprövat då det funnits på marknaden flera år, BYD-batteriet har inte upplevt sin första vinter i kombination med Teslas mjukvara än. Det var en massa strul med CATL-batterierna första vintern för Tesla lät kunderna vara försökskanininer istället för att testa själva innan de började kränga bilar med det batteriet.
Är du äventyrligt lagd kan det kanske vara kul att vara först ut med BYD-batterier i svensk vinter (eventuella problem är säkert lösta till nästa vinter). Om inte är nog kina-byggd ett bra val den här säsongen :-)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av FStaake »

Stirrah skrev: 27 jul 2023 20:37
Hej alla!
Nyligen beställt en vit rwd (lagerbil) och ser nu att den är från Kina. Läser många kommentarer här angående ursprunget och får intrycket av att Berlin är bättre. Undantaget etiska skäl osv, skiljer det något konkret på bilarna?
Tidigare (2022) skiljde det bland annat på att Kina byggda inte hade lastsäkringsöglor i bagaget. Det är olika hur viktigt det är.
Vidare hade Berlin byggda filt hela vägen upp i bagaget. Dessa, med filt hela vägen upp, ska ha P tillbehör så som lådor till sidofacken.

Men det kan ha ändrats.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Spid3r »

Dock när det gäller självaste byggkvalitén så skriver fler att de har kvalitetsproblem med bilar från Berlin.
Min RWD är kinabyggd, inga som helst problem, 100%-nöjd!
Senast redigerad av Spid3r, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Model3LR »

Jag tycker att stolarna från Berlin är skönare (och snyggare). Lastsäkringsöglorna i bagaget är fina med.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av wannabee »

Spid3r skrev: 28 jul 2023 00:24
Dock när det självaste byggkvalitén så skriver fler att de har kvalitetsproblem med bilar på Berlin.
Min RWD är kinabyggd, inga som helst problem, 100%-nöjd!
Min Y LR från Kina har jag haft noll problem med, det år jag haft den
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Spid3r »

wannabee skrev: 28 jul 2023 17:56
Spid3r skrev: 28 jul 2023 00:24
Dock när det självaste byggkvalitén så skriver fler att de har kvalitetsproblem med bilar på Berlin.
Min RWD är kinabyggd, inga som helst problem, 100%-nöjd!
Min Y LR från Kina har jag haft noll problem med, det år jag haft den
Vad illa jag skrev ser jag, sorry för det.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Tymrev »

FStaake skrev: 27 jul 2023 22:17
Stirrah skrev: 27 jul 2023 20:37
Hej alla!
Nyligen beställt en vit rwd (lagerbil) och ser nu att den är från Kina. Läser många kommentarer här angående ursprunget och får intrycket av att Berlin är bättre. Undantaget etiska skäl osv, skiljer det något konkret på bilarna?
Tidigare (2022) skiljde det bland annat på att Kina byggda inte hade lastsäkringsöglor i bagaget. Det är olika hur viktigt det är.
Vidare hade Berlin byggda filt hela vägen upp i bagaget. Dessa, med filt hela vägen upp, ska ha P tillbehör så som lådor till sidofacken.

Men det kan ha ändrats.
Jag har RWD Kinabyggd 2023. Har inte lastöglor eller filt varken i baksätet där säkerhetsvbältena "vilar" eller i bagaget där jag bara har filt halva vägen upp.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Freez »

nintltede skrev: 22 nov 2023 11:03
Stirrah skrev: 27 jul 2023 20:37
Hej alla!
Nyligen beställt en vit rwd (lagerbil) och ser nu att den är från Kina. Läser många kommentarer här angåendebasketball stars ursprunget och får intrycket av att Berlin är bättre. Undantaget etiska skäl osv, skiljer det något konkret på bilarna?
Jag är inte säker på kvaliteten men jag skulle välja den från Berlin på grund av dess utseende.
Vad skiljer i utseende menar du?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av taliz »

BYD-batteriet laddar MYCKET snabbare, så jag skulle definitivt välja Berlin.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av RK83 »

Har för mig ljudet i stereon är bättre i Berlin bilen
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Liqwid78 »

Jag har för mig att CATL klarar bättre att hålla energin vid 100% laddning medan BYD är sämre.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av lukin »

RK83 skrev: 22 nov 2023 19:13
Har för mig ljudet i stereon är bättre i Berlin bilen
Alla MY har samma ljudanläggning, till skillnad från M3 där RWD har en reducerad variant.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av AAKEE »

Liqwid78 skrev: 22 nov 2023 20:56
Jag har för mig att CATL klarar bättre att hålla energin vid 100% laddning medan BYD är sämre.
Det är rätt låg självurladdning på lithiumbatterier överlag. Just det borde inte spela någon mätbar roll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av tnjo »

Freez skrev: 22 nov 2023 11:26
nintltede skrev: 22 nov 2023 11:03
Stirrah skrev: 27 jul 2023 20:37
Hej alla!
Nyligen beställt en vit rwd (lagerbil) och ser nu att den är från Kina. Läser många kommentarer här angåendebasketball stars ursprunget och får intrycket av att Berlin är bättre. Undantaget etiska skäl osv, skiljer det något konkret på bilarna?
Jag är inte säker på kvaliteten men jag skulle välja den från Berlin på grund av dess utseende.
Vad skiljer i utseende menar du?
Interiört är det skillnader mellan dom, alla berlin har lastöglor bak med.
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Freez »

tnjo skrev: 23 nov 2023 07:28
Freez skrev: 22 nov 2023 11:26
nintltede skrev: 22 nov 2023 11:03
Stirrah skrev: 27 jul 2023 20:37
Hej alla!
Nyligen beställt en vit rwd (lagerbil) och ser nu att den är från Kina. Läser många kommentarer här angåendebasketball stars ursprunget och får intrycket av att Berlin är bättre. Undantaget etiska skäl osv, skiljer det något konkret på bilarna?
Jag är inte säker på kvaliteten men jag skulle välja den från Berlin på grund av dess utseende.
Vad skiljer i utseende menar du?
Interiört är det skillnader mellan dom, alla berlin har lastöglor bak med.
Jo det vet vi redan och har väl mer med funktion att göra, men här var det någon som påstod att man ska välja Berlin på grund av dess utseende. Ser att användaren är raderad.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
matagn
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2023 11:38
Referralkod: ts.la/helne319489

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av matagn »

Vi har haft våran MY i 3 veckor och här om dagen tänkte jag installera en Y-adapter för att få ett OBD2 uttag på baksidan av mittkonsolen... Där fanns ingen kontakt alls, helt tomt. Snopet! :!:
Model Y RWD -24, Deep Blue Metallic
Renault Zoe -14
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Xeik »

matagn skrev: 29 nov 2023 21:03
Vi har haft våran MY i 3 veckor och här om dagen tänkte jag installera en Y-adapter för att få ett OBD2 uttag på baksidan av mittkonsolen... Där fanns ingen kontakt alls, helt tomt. Snopet! :!:
Ska finnas på vänster sida fram på mittkonsolen istället.
Bakom "filtväggen"
Användarvisningsbild
matagn
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2023 11:38
Referralkod: ts.la/helne319489

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av matagn »

Xeik skrev: 30 nov 2023 04:13
matagn skrev: 29 nov 2023 21:03
Vi har haft våran MY i 3 veckor och här om dagen tänkte jag installera en Y-adapter för att få ett OBD2 uttag på baksidan av mittkonsolen... Där fanns ingen kontakt alls, helt tomt. Snopet! :!:
Ska finnas på vänster sida fram på mittkonsolen istället.
Bakom "filtväggen"
Ok, jag får kolla det i helgen. Tack för tipset! :-)
Model Y RWD -24, Deep Blue Metallic
Renault Zoe -14
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av zsh »

De 2-3 Berlin byggda Y jag sett (levererades ungefär samma tid som min Kines) har mycket sämre panelgaps. Har inte hittat något att anmärka på min kinabyggda (och tro mig jag har letat). Men ja, kanske ren flax, inte direkt ngt statistiskt underlag direkt :p
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av Nicke Nyfiken »

zsh skrev: 05 dec 2023 14:02
De 2-3 Berlin byggda Y jag sett (levererades ungefär samma tid som min Kines) har mycket sämre panelgaps. Har inte hittat något att anmärka på min kinabyggda (och tro mig jag har letat). Men ja, kanske ren flax, inte direkt ngt statistiskt underlag direkt :p
Jag har inga som helst konstiga panelgaps på min Berlinbyggda Y. Men det har kanske blivit sämre på 1,5 år sedan den byggdes. Eller så var det jag som hade flax. ;)

Med tanke på den stora skillnaden i laddhastighet som det verkar vara, så skulle jag välja en Berlinbyggd bil 7 dagar i veckan, även om det funnits problem med konstiga panelgaps.

Men det beror ju på vad man ska ha bilen till.
Ska man mest stå och titta på den, istället för att göra långkörningar, så skiljer sig prioriteringarna åt.

Jag tror det kommer att skilja en hel del i andrahandsvärde mellan bilarna om några år, beroende på vilket batteri som sitter i. (Om nu skillnaden är så stor som en del rapporterat om)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev: 05 dec 2023 16:42
zsh skrev: 05 dec 2023 14:02
De 2-3 Berlin byggda Y jag sett (levererades ungefär samma tid som min Kines) har mycket sämre panelgaps. Har inte hittat något att anmärka på min kinabyggda (och tro mig jag har letat). Men ja, kanske ren flax, inte direkt ngt statistiskt underlag direkt :p
Jag har inga som helst konstiga panelgaps på min Berlinbyggda Y. Men det har kanske blivit sämre på 1,5 år sedan den byggdes. Eller så var det jag som hade flax. ;)

Med tanke på den stora skillnaden i laddhastighet som det verkar vara, så skulle jag välja en Berlinbyggd bil 7 dagar i veckan, även om det funnits problem med konstiga panelgaps.

Men det beror ju på vad man ska ha bilen till.
Ska man mest stå och titta på den, istället för att göra långkörningar, så skiljer sig prioriteringarna åt.

Jag tror det kommer att skilja en hel del i andrahandsvärde mellan bilarna om några år, beroende på vilket batteri som sitter i. (Om nu skillnaden är så stor som en del rapporterat om)
Andrahandsvärdet tror jag inte kommer skilja, extremt få som har koll på/bryr sig var bilen är byggd.
Men i övrigt håller jag med. BYD-batteriet verkar mkt bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: MY rwd från Kina respektive Berlin

Inlägg av max001 »

Spid3r skrev: 28 jul 2023 00:24
Dock när det gäller självaste byggkvalitén så skriver fler att de har kvalitetsproblem med bilar från Berlin.
Min RWD är kinabyggd, inga som helst problem, 100%-nöjd!
Håller med. Min RWD är också kinabyggd. 6 månader nästan och över 1500 mil felfritt. Förutom de välkända "buggarna" med vindrutetorkarna som jag dock har fixat med S3XY buttons.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Skriv svar