Här är min data - var tvungen att sammanställa den med hjälp av kvitton för att få rätt data. Var lite dålig på att fylla i loggen under resan. Tyvärr är kvittot från SuC inte speciellt detaljerat, så jag vet inte förbrukningen på sundsvall - ö-vik.
Delsträcka 1: Ystad - Södertälje 575km 13:45-20:01 6h16m (avg: 92km/h 163,6Wh/km)
Laddstopp 1: CircleK / Ionity Södertälje - 75,11kWh / 33 minuter 20:01-20:44 (10 minuters strul med en laddare)
Delsträcka 2: Södertälje - Sundsvall 401km 20:40-00:45 (avg: 98km/h 177Wh/km)
Laddstopp 2: CircleK / Ionity söder om Sundsvall - 60,33kWh / 25 minuter 00:44-01:11
Delsträcka 3: Sundsvall - Ö-vik 158km 01:10-02:59 (avg: 86km/h ??Wh/km +44,7% SoC)
Laddstopp 3: Tesla Supercharger Ö-vik - 43kWh / 22 minuter 02:59-03:22
Har tyvärr ingen data på vad SOC var när jag kom in till SuC, så jag kan inte räkna ut förbrukning.
Delsträcka 4: Ö-vik - Norrfjärden 336km 03:22 - 07:05 (avg: 90,4km/h 14-37% SoC
Laddstopp 4: Norrfjärden 23,59kWh / 11 minuter 07:05-07:16
Delsträcka 5: Norrfjärden - Haparanda Stadshotell 161km 07:16-09:00 (avg: 93 km/h 172Wh/km)
Återstående SoC vid ankomst: 8% / 8kWh
Total energi använd: 290kWh
Total sträcka: 1631km
Medelförbrukning: 177,8Wh/km
Nu till det som många säkert undrar över - vad tycker jag om Mercedes EQE 300? Jag kör ju en M3LR-21 till vardags, så när jag jämför med Tesla är det den jag jämför med.
Om vi börjar med de bra sakerna så står väl räckvidd högst upp på listan. Vi kom 575km på 98% av kapaciteten (rullade in med 2% SoC kvar!). Den har även filbytesvarnare i backspeglarna, vilket jag tycker är bättre än att bara ha det på mittensektionen som M3, men man har ju vant sig, så det är inget problem, men EQE:n vinner där.
Tyvärr slutar de bra sakerna där. Stolarna är OK, men jag anser inte att de är bättre än M3 - jag hade ont i ryggen när vi kom till Haparanda och det hade jag inte haft i M3. Lite djupare skålning i ryggstödet har den, men vad hjälper det om man ändå inte sitter bra.
Inredningen ser lite mer proper och gedigen ut än M3, gillar att de har en mocka-klädd hylla framtill och på övre delen av dörrarna. Men sedan förstör de allt med en blank panel som reflekterar 200% av solljus bakifrån mot föraren vilket resulterar i att om man kör och har solen bakom sig så är svetshjälm att rekommendera.
Alla knappar i bilen är touch-reglage. Det är en total avsaknad av taktila markörer, så man måste titta var man trycker på ratten för att ställa in farthållaren mm. Detta är direkt livsfarligt då bilen saknar all form av vettig förarassistans - det enda den har är någon form av varning om man försöker köra över linjer utan att blinka. Då skakar den ibland på ratten och ibland försöker den bromsa med ena sidans bromsar för att dra en tillbaka mot mitten vilket är helt livsfarligt. Jag försökte hålla ut för en långtradare på Essingeleden som inte riktigt höll sig i sin fil - då bromsade bilen och jag var riktigt nära att köra in i långtradaren. WTF!?
Över lag var väghållningen kass. Kan jämföras med en halt åsna på hal is. Hjälptes nog inte av att kalltrycket i bakdäcken var 3.5bar, vilket var på tok för högt. Det blev marginellt bättre när vi sänkte till 2.9 vilket var rekommenderat. Bilen ville gärna vattenplana så fort den såg en vattenpöl.
Sedan vet ju alla här hur kass Tesla’s helljusautomatik är, right? DEN FUNGERAR PERFEKT i förhållande till EQE:n. Kl 01 vägrade mercan slå på helljuset för att den tyckte det var för ljust! När den väl tyckte det var tillräckligt mörkt så släkte den så fort den såg en ficklampa på 10 mils avstånd. Helt värdelöst.
Detta för oss över på den andra funktionen som Tesla-ägare ofta klagar på - automatiska vindrutetorkare. Det saknade den helt, så där kan vi inte jämföra 1:1, men vi kan prata om de fasta lägena. Precis som M3 har EQE fyra fasta lägen, två intervall och två konstanta hastigheter. Intervall-torkning var dock spännande för till skillnad mot precis alla andra bilar var den inte tidsstyrd utan vibrationsstyrd. Detta tog oss en bra stund att komma på, men under sista delsträckan framträdde mönstret - kör över en ojämnhet i vägen med intervalltorkare på och torkarna slår ett slag, annars händer ingenting. ”Jo, men det där måste ju vara fel på den bilen” tänker nog många och visst, så var det nog säkert. Men betänk att när jag hämtade bilen hade den gått 52 mil! Den var mao helt ny och har denna typ av fel. Vi gnäller gärna på Tesla och brister hos dem, men en bil som är betydligt dyrare än M3/MY med mindre finesser har precis samma kvalitetsproblem.
Sedan har vi de störiga sakerna - varför ska jag trycka på en knapp för att starta/stänga av bilen? Och varför måste jag trampa för livet på bromsen för att få lägga i en växel? Total avsaknad av 12V-uttag gjorde att kylväskan fick vara hemma - bilen har bara USB-C för tillbehör.
Spakarna i bilen känns som de kommer från en Volvo 240. Kan även påtala att den inte är ett dugg bättre på hur den hanterar blinkers i cirkulationsplatser jämfört med M3.
Tanklocket går att öppna inifrån bilen men det måste stängas manuellt och det är fullt möjligt att köra iväg med det öppet. Det är också en irriterande gummiflärp som man ska sätta över DC-kontakten innan locket stängs. Detta verkar ju smart men det är det inte - när det regnar så fylls den lätt med vatten och när man då ska sätta tillbaka den kommer man alltid att hälla in lite vatten rakt in i DC-kontakten.
Bilen hade inte heller några sidokameror alls, bara kamera rakt bakåt. Någon form av backsensorer finns runt hela bilen men deras funktion är tveksam. På hemvägen när jag svängde in på en SuC skrek de för linjerna på marken…
Datorsystemet i bilen ser snyggt ut, men är icke-funktionellt. Det finns massor av vyer och skit man kan ta fram men de innehåller inte relevant information och är ofta svåra att förstå hur de fungerar. Efter nästan 500mil och att ha studerat instruktionsboken vet jag fortfarande inte vad vissa vyer egentligen sa. DET SKA INTE VARA SÅ KOMPLICERAT! De har helt misslyckats med UX.
Bilen har två olika menyer, en huvudmeny och en EQ-meny. Det är lite otydligt när man ska gå in i vilken och det hade varit mycket bättre att bara ha en som sedan har olika appar. På tal om appar - bilen har CarPlay, vilket behövs. Den har även en inbyggd webbläsare men den är komplett värdelös - man får ju bara använda den när man står stilla!
Navigationen var ungefär som all annan navigation dvs den har sina egenheter men fungerar i stort. Dock har den en stor nackdel jämfört med Tesla - den lägger inte in laddstopp själv! Om den får för sig att man inte kommer nå destinationen så gnäller den bara och vill att jag ska göra det. Den har dessutom inga SuC med som POI, så att hitta till en SuC med navigatorn är nästan omöjligt. Om man ligger precis på gränsen till att nå sin destination, så kan den omväxlande gnälla på att man troligen inte kan nå destinationen för att sedan säga ”Destination in range” och sedan gnälla igen, om och om igen.
Enligt instruktionsboken ska bilen kunna ladda i 175kW. Jag tror vi såg det under typ 10sekunder. 150kW var mer typiskt men laddkurvan kändes riktigt usel. Här finns det mycket att göra. Bilen talar inte heller om när nästa destination är inom räckhåll, så det får man hålla koll på själv. Och till skillnad från min M3, där SoC ofta går upp lite när jag kopplat ifrån och börjar köra igen, så kändes det som att EQE:n gärna tappade 2-3% när man kopplade loss. Har inte data på detta, men det var så det upplevdes. Den beter sig också väldigt udda när man kommer ner på låg SoC. Den visar tre olika range-värden, ett min, ett troligt och ett max, utan att att förklara vad min och max innebär. När man kommer ner på riktigt lågt SoC börjar max minska fortare än det troliga och effekten stryps.
När vi ändå pratar effekt - den finns knappt. Nu är ju Teslor rätt bra på att göra roliga bilar, men det var seriöst jobbigt att accelerera 80-140km/h för att köra om på 2+1-väg. Från 140 till 160km/h började det hända saker, men det är inte där det behövs och det var fortfarande inte något att bli imponerad av. Kändes ungefär som min gamla SAAB 9-3 TurboX med 300HK. Min gamla 9000 som jag ett tag hade 400HK+ i var piggare med råge.
Sammanfattningsvis kan man säga att trots att jag försökt vara positiv i min beskrivning så är detta en usel bil. Jag hoppas verkligen inte att någon köper den. Jag har personligen blivit övertygad om att jag aldrig ska ha en Mercedes igen, inte ens som hyrbil - om det är vad jag blir erbjuden nästa gång så blir det ingen hyra. Jag skulle inte ens ta emot bilen om jag så fick en miljon kronor för att ta den.