DNB eller Santander för räntekampanjen?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av tomhe »

Jag har just beställt en MYLR lagerbil. Ska jag välja DNB eller Santander för att få räntan enligt räntekampanjen?
SamiHuutoniemi
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
Ort: Östersund
Referralkod: ts.la/sami934995

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av SamiHuutoniemi »

Jag valde DNB och fick räntekampanjen. Skulle gissa att båda bankerna funkar, men det är som sagt en gissning.
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
Användarvisningsbild
dow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 01 dec 2014 21:24
Ort: Linköping

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av dow »

Jag ringde och frågade för ett tag sedan, och erbjudandet gällde båda bankerna. De sa också att de allra flesta väljer DNB.
2019 Model X 100 LR MS
2023 Model YP QS
Beställd Cybertruck (USA)
SamiHuutoniemi
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
Ort: Östersund
Referralkod: ts.la/sami934995

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av SamiHuutoniemi »

Fick du också 17 aug som prel datum?
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av tomhe »

SamiHuutoniemi skrev: 25 jul 2023 21:06
Fick du också 17 aug som prel datum?
Uppskattad leveranstid: Augusti 17–Augusti 31
Stirrah
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jul 2023 08:22
Ort: Stockholm

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Stirrah »

Jag valde Santander för den var förvald i listan.
Leveransdatun 6-16 september... spelar alltså val av finansieringspartner in i leveranstiden?
MY LR
Användarvisningsbild
Peppelino
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 16 mar 2023 19:24
Referralkod: ts.la/peter185318

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Peppelino »

Stirrah skrev: 26 jul 2023 07:55
Jag valde Santander för den var förvald i listan.
Leveransdatun 6-16 september... spelar alltså val av finansieringspartner in i leveranstiden?
Nej.

Det är Tesla som står för räntekampanjen, och de använder både DNB och Santander som finansieringspartners. Och det är en ränterabatt, så räntan kan sedan röra sig upp/ned olika beroende på bank. Men båda styrs ju av reporäntan, så borde bli hyfsat följsamt. Jag valde DNB, mest för att det är åtminstone en nordisk bank.
Model Y Performance, Midnight Cherry Red, svart interiör
Geesy
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Geesy »

Ni som tagit del av kampanjen, ligger er ränta kvar på 2,99% eller har den justerats?
Användarvisningsbild
MrNoshujagi
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 jul 2023 10:55
Referralkod: ts.la/magnus619670

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av MrNoshujagi »

Höjdes 0,25 enheter i början av juli till 3,24 (DNB)
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Mippaloo »

Jag läste villkoren för ränteändring hos DNB och Santander innan jag valde.
Hos båda står de att de har rätt att höja räntan vid ränteändring.
Santander skriver att de även ska sänka räntan omedelbart om räntan går ner.

"Säljaren får med omedelbar
verkan höja räntesatsen i den utsträckning som motiveras av att säljarens kostnader
för kreditgivningen ökar på grund av dyrare upplåning, kreditpolitiska beslut eller
kostnadsökningar som säljaren skäligen inte kunde förutse när krediten lämnades.
Likaså ska säljaren omedelbart sänka räntesatsen om kostnaden för kreditgivning minskar av samma skäl."

DNB däremot skriver att de har rätt att bibehålla högre ränta även om räntan går ner.

"Säljarens kostnader för kapitaltäckning skulle komma att ändras. Om räntan på
den penningmarknad där Säljaren refinansierar sin verksamhet är/blir negativ äger Säljaren rätt
att bibehålla räntesatsen."

Jag har DNB på min andra privatleasingbil och de har höjt avgiften betydligt mer än vad räntan gått upp.
Jag valde Santander. Återstår att se om jag hinner få någon bil bara innan sista augusti.
Om inte kommer jag tacka nej till bilen då jag inte har någon lust att betala tiotusentalskronor extra i kreditkostnad.
Stirrah
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jul 2023 08:22
Ort: Stockholm

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Stirrah »

Hänger inte med på detta.

Det är alltså en kampanj just nu? Beställer man innan kampanjen går ut måste man väl få kampanjpriset oavsett när bilen levereras?
MY LR
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Mippaloo »

Nej. Det är det som är det konstiga.
Om de inte hinner leverera bilen inom utsatt tid får du typ dubbelt så hög ränta eller riskerar att bli av med dina 2500 i beställningsavgift. Trots att man vid bokning fått ett preliminärt leveransdatum flera veckor innan kampanjen tar slut. De villkorar alltså med saker du inte har någon kontroll över. När sedan nästa kampanj kommer och om man vill hoppa på den så riskerar man ytterligare 2500 eller högre ränta.
Ungefär som att Ica skulle ha kampanj på kaffe. För att få ta del av kampanjen måste du betala en mindre summa i förskott. Sen om Ica inte kan leverera kaffet inom en tid som dom satt så får du antingen betala mer eller förlora din förskottsbetalning.
Stirrah
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jul 2023 08:22
Ort: Stockholm

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Stirrah »

Men vad sjukt?

Ingen som beställt bil i juli kommer alltså få det priset som står i uträkningen vid beställningen?

Får slå dom en signal...
MY LR
SamiHuutoniemi
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
Ort: Östersund
Referralkod: ts.la/sami934995

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av SamiHuutoniemi »

Stirrah skrev: 04 aug 2023 11:14
Men vad sjukt?

Ingen som beställt bil i juli kommer alltså få det priset som står i uträkningen vid beställningen?

Får slå dom en signal...
Min EDD säger 10-24 augusti. Hoppet lever kvar. Beställde 24 juli, MYLR.
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Fredrik j »

Mippaloo skrev: 04 aug 2023 09:38
Nej. Det är det som är det konstiga.
Om de inte hinner leverera bilen inom utsatt tid får du typ dubbelt så hög ränta eller riskerar att bli av med dina 2500 i beställningsavgift. Trots att man vid bokning fått ett preliminärt leveransdatum flera veckor innan kampanjen tar slut. De villkorar alltså med saker du inte har någon kontroll över. När sedan nästa kampanj kommer och om man vill hoppa på den så riskerar man ytterligare 2500 eller högre ränta.
Ungefär som att Ica skulle ha kampanj på kaffe. För att få ta del av kampanjen måste du betala en mindre summa i förskott. Sen om Ica inte kan leverera kaffet inom en tid som dom satt så får du antingen betala mer eller förlora din förskottsbetalning.
Upplägget fyller nog två funktioner.

1. Man säkerställer att kunderna kommer vilja göra sitt yttersta för att ta leverans innan augusti är slut vilket av någon anledning är viktigt för Tesla.
Även om det innebär ta ledigt från jobbet, åka 30 mil, hämta otvättad bil i en hamn etc.
2. Man lär kunderna att när Tesla lämnar ett sånt här ränteerbjudande måste man vara tidigt ute för att vara säker på att få ta del av det.

Det är ju ändå ganska tydligt beskrivet på hemsidan vad som gäller.
Användarvisningsbild
Mippaloo
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 03 aug 2023 13:44

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Mippaloo »

Håller med om att det är tydligt beskrivet men kunderna ska alltså göra sitt yttersta för att påverka något som de egentligen har oerhört liten möjlighet att styra överhuvudtaget? Problemet jag har med upplägget är att Tesla i mitt fall ger leveransdatum 7-18 augusti för att sedan ändra det efter inbetalning av handpenning och signering. Kan väl tycka att alla som initialt fått uppskattat leveransdatum innan sista augusti borde få räntekampanjen då räntekampanjen var i mitt fall en stor anledning att man signar överhuvudtaget. De har dessutom kvar erbjudandet på hemsidan. Ett erbjudande som med tanke på den korta tiden som är kvar är i praktiken i stort sett omöjligt att få.
Stirrah
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jul 2023 08:22
Ort: Stockholm

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av Stirrah »

Jag fick (till slut) tag på Tesla. Han berättade att dom kommer hedra avtalet med ränterabatt även för bilar som inte hinner levereras innan september så länge man inte gör ändringar samt hämtar sin bil vid första leveransförslag.
Han sa att det blev officiellt internt på Tesla igår och att hemsidan kommer uppdateras med den nya informationen snart.
MY LR
SamiHuutoniemi
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
Ort: Östersund
Referralkod: ts.la/sami934995

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av SamiHuutoniemi »

Stirrah skrev: 04 aug 2023 12:59
Jag fick (till slut) tag på Tesla. Han berättade att dom kommer hedra avtalet med ränterabatt även för bilar som inte hinner levereras innan september så länge man inte gör ändringar samt hämtar sin bil vid första leveransförslag.
Han sa att det blev officiellt internt på Tesla igår och att hemsidan kommer uppdateras med den nya informationen snart.
Härligt att höra! Största ångesten är den här biten, just för att det inte är jag som kan påverka.
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
DMML
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 apr 2023 13:19
Referralkod: ts.la/daniel279835

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av DMML »

Stirrah skrev: 04 aug 2023 12:59
Jag fick (till slut) tag på Tesla. Han berättade att dom kommer hedra avtalet med ränterabatt även för bilar som inte hinner levereras innan september så länge man inte gör ändringar samt hämtar sin bil vid första leveransförslag.
Han sa att det blev officiellt internt på Tesla igår och att hemsidan kommer uppdateras med den nya informationen snart.
Det låter ju mer än bra… sitter själv med ”ångest” att dom inte ska leverera i tid (uppdaterar sin tesla-app 20 gånger i timmen 😂)… ska bli roligt att se om dom ändrar informationen på hemsidan..
Tesla Model Y RWD vit/svart
Beställd 2023-07-29
29 jul: EDD 11 sep - 25 sep
3 aug: VIN, EDD 2 sep
SamiHuutoniemi
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
Ort: Östersund
Referralkod: ts.la/sami934995

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av SamiHuutoniemi »

DMML skrev: 04 aug 2023 14:17
Stirrah skrev: 04 aug 2023 12:59
Jag fick (till slut) tag på Tesla. Han berättade att dom kommer hedra avtalet med ränterabatt även för bilar som inte hinner levereras innan september så länge man inte gör ändringar samt hämtar sin bil vid första leveransförslag.
Han sa att det blev officiellt internt på Tesla igår och att hemsidan kommer uppdateras med den nya informationen snart.
Det låter ju mer än bra… sitter själv med ”ångest” att dom inte ska leverera i tid (uppdaterar sin tesla-app 20 gånger i timmen 😂)… ska bli roligt att se om dom ändrar informationen på hemsidan..
Kul att mesta trafiken från Teslaappen verkar vara otåliga personer som väntar på leverans! :lol:
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
DMML
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 apr 2023 13:19
Referralkod: ts.la/daniel279835

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av DMML »

SamiHuutoniemi skrev: 04 aug 2023 14:20
DMML skrev: 04 aug 2023 14:17
Stirrah skrev: 04 aug 2023 12:59
Jag fick (till slut) tag på Tesla. Han berättade att dom kommer hedra avtalet med ränterabatt även för bilar som inte hinner levereras innan september så länge man inte gör ändringar samt hämtar sin bil vid första leveransförslag.
Han sa att det blev officiellt internt på Tesla igår och att hemsidan kommer uppdateras med den nya informationen snart.
Det låter ju mer än bra… sitter själv med ”ångest” att dom inte ska leverera i tid (uppdaterar sin tesla-app 20 gånger i timmen 😂)… ska bli roligt att se om dom ändrar informationen på hemsidan..
Kul att mesta trafiken från Teslaappen verkar vara otåliga personer som väntar på leverans! :lol:
:D man måste ju bidra med nåt så Tesla får lite statistik 📈 📉 📊 :lol:
Tesla Model Y RWD vit/svart
Beställd 2023-07-29
29 jul: EDD 11 sep - 25 sep
3 aug: VIN, EDD 2 sep
carinamon
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 nov 2023 05:57

Re: DNB eller Santander för räntekampanjen?

Inlägg av carinamon »

[iKontrollera eventuella dolda avgifter eller kostnader som kan påverka det totala lånebeloppet. Det kan inkludera uppläggningsavgifter, aviavgifter och andra administrativa kostnader.
Uno Online
Skriv svar