Överbelastad AC vid SUC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Överbelastad AC vid SUC

Inlägg av SALVETA »

Vid ett par tillfällen har ACn (Aircondition) lagt av under laddning på 250kW supercharger, det kommer då varm och fuktig luft istället för kall och sval luft. Det var inte speciellt varmt ute och ena gången regnade det vilket gjorde det väldigt immigt i bilen.
Det var under längre resor så bilen hade förvärmt batteriet en längre stund innan båda tillfällena.
Det lät också lite skumt som om en kompressor eller liknande startade och stoppade med en liten vibration under bilen med typ 5-10 sek mellanrum.
Jag testade omstart av bilen och manuellt och autoläge på klimat men det var först när jag började köra igen som ACn kom igång igen och sen har den fungerat normalt.

Givetvis gick garantin ut förra veckan så man slipper ju gärna en saftig servicekostnad, men är det ett begynnande problem är det kanske billigare att åtgärda tidigare än att vänta?
Jag har funderat på att göra ett självtest på HVAC i service-menyn men jag antar att det inte kommer ses som positivt av Tesla service om man nu behöver hjälp av dom för att komma ur serviceläge eller för att åtgärda eventuella problem.
Har någon haft liknande problem med ACn eller vet vad det skulle kunna bero på?

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Överbelastad AC vid SUC

Inlägg av Jojje167 »

Har upplevt det många gånger vid snabbladdning och all effekt från värmepumpen går väl åt att kyla batteriet. Eftersom bilen inte körs så prioriteras kupén bort en stund.

Samma om man drar på extra kyla (ställer klimatanläggningen på 17 grader när det är 25 grader ute när solen ligger på). Då får inte batteriet full kyla då en del går till kupén och effekten på laddningen sänks från 250 kW till 200-230 kW.
Då brukar jag stänga av klimatanläggningen helt för att få högre effekt.
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Överbelastad AC vid SUC

Inlägg av SALVETA »

Tack, det känns ju som en liten tröst iaf. Dock har jag ju inte värmepumpen i min gamla 3a från 2019 och den har ju kylt ner bra i betydligt varmare väder förut

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Överbelastad AC vid SUC

Inlägg av Jojje167 »

SALVETA skrev: 25 jul 2023 18:10
Tack, det känns ju som en liten tröst iaf. Dock har jag ju inte värmepumpen i min gamla 3a från 2019 och den har ju kylt ner bra i betydligt varmare väder förut Bild

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Ja det är inget fel på bilen iaf. Dock så har alla Model 3 värmepump, men i årsmodellerna 2019-2020 så används den enbart till att kyla kupén. För att värma så har de ett värmeelement.

Från sedan 2021 (egentligen sent 2020) så används värmepumpen till att både kyla och värma kupén.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Skriv svar