Optimus kommer att vara användbar i Teslas fabriker.
Tack för att du skriver tillbaka.
Innan Optimus är "användbar" behöver Tesla leverera FSD, eftersom det är ett långt enklare problem.
Robotar på vägar med tydliga regler är liksom lättare än robotar bland folk i ostrukturerade miljöer. Det finns ingen som har varit ens i närheten av att göra obemannade bilar med enbart kameror. Om du är intresserad kan jag förklara varför.
När och hur tänker du att "eyes-off" respektive "sova i baksätet" händer? Baserat på vad? Med vilka begränsningar i område, väder, tid och hastighet?
Hur långt efter Teslas potentiella robotaxi tror du robotar kan ta instruktioner som "hämta skiftnycklen och dra åt den här bulten" i paritet med en människa? Eller "gå till kiosken och köp en korv åt mig". Jag har en idé om tidslinje som det ser ut nu: Efter vi alla är döda.
Tesla kan ju inte ens få vindrutetorkarna på bilen att funka med automatik, eller röstinput i bilen att vara 100% i dagsläget. Jag längtar efter en röstassistent som kan hjälpa mig i vardagen och på jobbet på ett meningsfullt sätt motsvarande 50% av kapaciteten av en medmänniska. Det kommer nog inom 2-5 år om vi har tur.
Säkerhetskritiska och tidskritiska system är en annan femma.
Optimus kommer att vara användbar i Teslas fabriker.
Tack för att du skriver tillbaka.
Innan Optimus är "användbar" behöver Tesla leverera FSD, eftersom det är ett långt enklare problem.
Robotar på vägar med tydliga regler är liksom lättare än robotar bland folk i ostrukturerade miljöer. Det finns ingen som har varit ens i närheten av att göra obemannade bilar med enbart kameror. Om du är intresserad kan jag förklara varför.
När och hur tänker du att "eyes-off" respektive "sova i baksätet" händer? Baserat på vad? Med vilka begränsningar i område, väder, tid och hastighet?
Hur långt efter Teslas potentiella robotaxi tror du robotar kan ta instruktioner som "hämta skiftnycklen och dra åt den här bulten" i paritet med en människa? Eller "gå till kiosken och köp en korv åt mig". Jag har en idé om tidslinje som det ser ut nu: Efter vi alla är döda.
Tesla kan ju inte ens få vindrutetorkarna på bilen att funka med automatik, eller röstinput i bilen att vara 100% i dagsläget. Jag längtar efter en röstassistent som kan hjälpa mig i vardagen och på jobbet på ett meningsfullt sätt motsvarande 50% av kapaciteten av en medmänniska. Det kommer nog inom 2-5 år om vi har tur.
Säkerhetskritiska och tidskritiska system är en annan femma.
Vi människor använder 2 ögon (kameror), varför skulle då inte 8 kameror samt överlägsen reaktionsförmåga (datorer) funka lika bra eller bättre när man fått iordning på mjukvaran?
Optimus behöver inte förstå allt eller klara av allt ute i den verkliga världen för att vara användbar. Att använda den till enkla, tråkiga, farliga uppgifter är bra nog. Att ersätta människor för att utföra vissa arbetsuppgifter är både effektivare och billigare för företaget.
Sabbe, vi är några få skeptiker här och går är det nog få av oss som tvekar på, det är bara det där med inom överskådlig tid som är svajigt. Om 20-30år kanske det räcker med två kameror. Idag tror jag HD-kartor, radar, lidar osv behövs för att få något att funka.
Vi människor använder 2 ögon (kameror), varför skulle då inte 8 kameror samt överlägsen reaktionsförmåga (datorer) funka lika bra eller bättre när man fått iordning på mjukvaran?
Optimus behöver inte förstå allt eller klara av allt ute i den verkliga världen för att vara användbar. Att använda den till enkla, tråkiga, farliga uppgifter är bra nog. Att ersätta människor för att utföra vissa arbetsuppgifter är både effektivare och billigare för företaget.
Därför att det finns inga "datorer" som kan resonera eller förstå vad den "ser" är det korta svaret. En dator är ingen hjärna och maskininlärning och AI är inte intelligens.
Det är därför FSDb tror att en cyklist på en billboard är en cyklist och inte en reklambild, eller varför en vanlig olycka med Teslor på AP är att man kör in i stillastående fordon på natten eller en vit långtradare som svänger in på ens väg när man har motljus.
Det finns en mängd andra anledningar, som till exempel att det inte går att uppnå tillräcklig säkerhet i dagsläget genom att bedöma avstånd, körbar yta eller objekt med endast kameror och maskininlärning. Kanske kommer detta att ändra sig inom 5-10 år men nu är det så.
Därför använder man en fysisk avståndsmätning med aktiva sensorer (tänk laserpekare) som komplement till de passiva kamerorna. Dessa behövs även på grund av mörkerkörning. Utöver dessa behöver man mikrofoner (vi har öron för att bland annat höra sirener runt hörn).
Elon kommer hela tiden med "förklaringar" som verkar logiska om man inte förstår området han pratar om. När Elon pratar om något man själv förstår bra, så blir det liksom uppenbarligen tydligt att Techno-kungen saknar kläder.
Jag har länkat denna i FSD-tråden ett par gånger, men här kan du få lyssna på en person som vet vad han talar om. Från märket och kanske 10 minuter om du inte orkar hela:
Det enda man kan använda humanoida robotar till innan vi kommit längre är samma sak som vanliga industrirobotar kan göra, fast dom är specialiserade och är 100x snabbare, så vad är poängen? Det finns redan kapabla hjärndöda hårdkodade robotar från till exempel Hyondai (Boston Dynamics) m fl.
Företag som utvecklar autonoma och självlärande agenter i mjukvara i en simulerad verklighet imponerar långt mer på mig än en fysisk robot som kör hårdkodade demos. Det är för att robotics är ett mjukvaruproblem.
Vi människor använder 2 ögon (kameror), varför skulle då inte 8 kameror samt överlägsen reaktionsförmåga (datorer) funka lika bra eller bättre när man fått iordning på mjukvaran?
Optimus behöver inte förstå allt eller klara av allt ute i den verkliga världen för att vara användbar. Att använda den till enkla, tråkiga, farliga uppgifter är bra nog. Att ersätta människor för att utföra vissa arbetsuppgifter är både effektivare och billigare för företaget.
Därför att det finns inga "datorer" som kan resonera eller förstå vad den "ser" är det korta svaret. En dator är ingen hjärna och maskininlärning och AI är inte intelligens.
Det är därför FSDb tror att en cyklist på en billboard är en cyklist och inte en reklambild, eller varför en vanlig olycka med Teslor på AP är att man kör in i stillastående fordon på natten eller en vit långtradare som svänger in på ens väg när man har motljus.
Det finns en mängd andra anledningar, som till exempel att det inte går att uppnå tillräcklig säkerhet i dagsläget genom att bedöma avstånd, körbar yta eller objekt med endast kameror och maskininlärning. Kanske kommer detta att ändra sig inom 5-10 år men nu är det så.
Därför använder man en fysisk avståndsmätning med aktiva sensorer (tänk laserpekare) som komplement till de passiva kamerorna. Dessa behövs även på grund av mörkerkörning. Utöver dessa behöver man mikrofoner (vi har öron för att bland annat höra sirener runt hörn).
Elon kommer hela tiden med "förklaringar" som verkar logiska om man inte förstår området han pratar om. När Elon pratar om något man själv förstår bra, så blir det liksom uppenbarligen tydligt att Techno-kungen saknar kläder.
Jag har länkat denna i FSD-tråden ett par gånger, men här kan du få lyssna på en person som vet vad han talar om. Från märket och kanske 10 minuter om du inte orkar hela:
Det enda man kan använda humanoida robotar till innan vi kommit längre är samma sak som vanliga industrirobotar kan göra, fast dom är specialiserade och är 100x snabbare, så vad är poängen? Det finns redan kapabla hjärndöda hårdkodade robotar från till exempel Hyondai (Boston Dynamics) m fl.
Företag som utvecklar autonoma och självlärande agenter i mjukvara i en simulerad verklighet imponerar långt mer på mig än en fysisk robot som kör hårdkodade demos. Det är för att robotics är ett mjukvaruproblem.
Fordons fabriker har 1000-tals anställda. Om man kan ersätta en del av dessa med humanoida robotar och spara miljontals kronor per robot, varför inte satsa på det?
Tesla kommer säkerligen visa upp vad Optimus har för arbetsuppgifter i fabriken när de väl använder dom.
Fordons fabriker har 1000-tals anställda. Om man kan ersätta en del av dessa med humanoida robotar och spara miljontals kronor per robot, varför inte satsa på det?
Därför att det inte fungerar till något man behöver människor till (montera interiör, kablage, strålkastare och sånt som kräver anpassning och finmotorik) och det övriga är redan automatiserat av industrirobotar? Har du inte sett en modern bilfabrik?
Tesla kommer säkerligen visa upp vad Optimus har för arbetsuppgifter i fabriken när de väl använder dom.
Ja säkert... Runt 2035 om utvecklingen rullar på, eller tidigare med någon CGI "demonstration" eller hårdkodad demo som dom brukar.
När tror du att det blir FSD eyes off eller sova i baksätet på befintliga bilar? Med vilka begränsningar? När tror du Optimus gör något av värde i en Teslafabrik så effektivt att det ersätter en halv människa och inte görs snabbare av en industrirobot?
Fordons fabriker har 1000-tals anställda. Om man kan ersätta en del av dessa med humanoida robotar och spara miljontals kronor per robot, varför inte satsa på det?
Därför att det inte fungerar till något man behöver människor till (montera interiör, kablage, strålkastare och sånt som kräver anpassning och finmotorik) och det övriga är redan automatiserat av industrirobotar? Har du inte sett en modern bilfabrik?
Tesla kommer säkerligen visa upp vad Optimus har för arbetsuppgifter i fabriken när de väl använder dom.
Ja säkert... Runt 2035 om utvecklingen rullar på, eller tidigare med någon CGI "demonstration" eller hårdkodad demo som dom brukar.
När tror du att det blir FSD eyes off eller sova i baksätet på befintliga bilar? Med vilka begränsningar? När tror du Optimus gör något av värde i en Teslafabrik så effektivt att det ersätter en halv människa och inte görs snabbare av en industrirobot?
Kan tänka mig att Optimus gör något vettigt i fabriken inom 2 år. Och dedikerad Robotaxi från Tesla utan ratt och pedaler rullar på gatorna innan 2026.
När tror du att det blir FSD eyes off eller sova i baksätet på befintliga bilar? Med vilka begränsningar? När tror du Optimus gör något av värde i en Teslafabrik så effektivt att det ersätter en halv människa och inte görs snabbare av en industrirobot?
Kan tänka mig att Optimus gör något vettigt i fabriken inom 2 år. Och dedikerad Robotaxi från Tesla utan ratt och pedaler rullar på gatorna innan 2026.
Spännande. Med tanke på att Tesla inte ens har presenterat det fordonet och det snabbaste dom gjort något hittills är fyra år? Sedan har vi de där sakerna jag tog upp… Menar du att Tesla har robotaxi i flera städer med depåer och folk som städar/servar dem 2026? Jag tror att dom behöver ansöka om test permits nästa år då för att det ska hända.
Jag tror befintliga bilar, aldrig autonoma.
Optimus med vettig programvara för dess formfaktor runt 2035 eller aldrig.
Dedicerade robotaxi med Lidar och andra sensorer på vägarna 2028 tidigast. Troligen senare eller aldrig om dom inte försöker jobba autonomi på riktigt och börjar jobba med lokala lagstiftare på allvar snarast.
6-8 M fordon per år 2030 till 10-15% marginal pga tillverkning huvudsakligen i Indien och Kina. Det bygger på att dom gör en billigare bil…Hur dom nu ska hinna med Robotaxis mellan CT, och refresher och en billigare bil till 2026-2027 begriper jag inte…. Roadster aldrig?
När tror du dom fixar vindrutetorkarna? Jag tror aldrig.
För fem år sedan påstod någon (gissa vem!) att Tesla Robotaxi-verksamhet skulle generera 36 miljarder dollar i fritt kassaflöde 2023. Nu påstår dom 200-620 miljarder dollar 2027 i omsättning för Tesla från autonom taxiverksamhet.
Jag tror det kommer att vara 0 även 2027.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
För fem år sedan påstod någon (gissa vem!) att Tesla Robotaxi-verksamhet skulle generera 36 miljarder dollar i fritt kassaflöde 2023. Nu påstår dom ungefär samma sak, om fem år.
För fem år sedan påstod någon (gissa vem!) att Tesla Robotaxi-verksamhet skulle generera 36 miljarder dollar i fritt kassaflöde 2023. Nu påstår dom ungefär samma sak, om fem år.
Jag tror det kommer att vara 0 även om fem år.
Vem? Elon?
ARK så klart. Det är rent pinsamt. Om Tesla har otur är det alltså bara 200 miljarder dollar i intäkter 2027 (om 4 år) via robotaxi. Och dom säljer mellan 10-20 miljoner bilar per år med...
ARK kan trösta sig med att de hade rätt om aktien iallafall
Ja baserat på att det skulle vara 36 miljarder dollar i fritt kassaflöde i år från Robotaxi. Till och med ARK förstår min skepsis mot dagens värdering mao.
För fem år sedan påstod någon (gissa vem!) att Tesla Robotaxi-verksamhet skulle generera 36 miljarder dollar i fritt kassaflöde 2023. Nu påstår dom ungefär samma sak, om fem år.
Jag tror det kommer att vara 0 även om fem år.
Vem? Elon?
ARK så klart. Det är rent pinsamt. Om Tesla har otur är det alltså bara 200 miljarder dollar i intäkter 2027 (om 4 år) via robotaxi. Och dom säljer mellan 10-20 miljoner bilar per år med...
Enligt Arks bear-case så ska antalet producerade bilar öka med mer än 50% per år fram till 2027 utgående från en produktion om 1.8 miljoner bilar i år. I bull-caset så ska det öka med 85% per år. Tesla själva uppger i sina (optimistiska) prognoser 50% per år.
Känns inte som en speciellt seriös analys av Ark. Att de namedroppar Monte Carlo-metod hjälper liksom inte, även med Monte Carlo-metod för att beräkna ett troligt utfall blir det skit ut om man stoppar in skit
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Alla dessa bilar ska väl säljas också, helst med lite marginal. 85% ökad produktion ger väldigt många bilar tillverkade 2027…
I deras modell är average selling price $26k-$36k per bil. Det förutsätter att Tesla lanserar en ny smash-hit som säljer minst 4-5M per år from 2027 till $20k-30k konsumentpris med vinst. jag har lite svårt att se det framför mig just nu... ...som det mesta andra i ARK:s "analys". Sedan skulle dom ju även producera den där custom-robotaxin däremellan. Hur många robotaxi behöver i trafik man för att omsätta 200-600 miljarder dollar om året?
Taxi Stockholm omsätter 1MSEK per bil ungefär. Då ska Tesla ha 2 miljoner robotaxi i trafik 2027 för att nå 200 miljarder dollar samma omsättning. Troligt. I Bear case.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Min S från 2015 har liknande (+\-) autopilotnivå/funktion som de nya om man få tro kommentarer här på forumet. Därtill sensorer för parkering.
Vad gör Tesla bra:
Mycket trevliga bilar med osedvanligt gott om utrymmen: SXY
Ett bra alternativ för de som inte kräver utrymmen som ovan: E
Bygger ut laddnätverket i rasande fart.
Ej så bra:
Serviceorganisationen usel och underdimensionerad. Är det samma i USA?
Tveksam kvalitet därtill, drivknutar, dörrhandtag, baklyktor (lär även på de nyaste S vara problematiska)
Klarar inte av den stora omställningen av transportsektorn vilket skulle kunna ge den största klimat/förorenings -potentialen och var det övergripande målet för elektrifieringen. (Var det inte för miljön kunde vi ju lika väl fortsätta med fossildrift och slippa bygga ny infrastruktur, vänta på laddning och ev ha räckviddsångest.
Troligen pga att batterierna inte klarar av att belastas med laddcykel på en månad som överstiger vad en personbil belastas med på ett år rent milmässigt och därtill sker laddning alltid i en lastbilsmiljö med snabbladdning, en laddning som Tesla t.o.m varnar för i instruktionsbokenen.
Lovar och lovar och lovar
Vad gör konkurrenterna:
Börjar leverera bra elbilar, några exempel:
Fisker ser ut att vara ett trevligt alternativ, men är ett äventyrligt köp, den enklaste varianten därtill prisvärd?
Rivian.
BMW i5
VW Id7
Alla Kineser, Koreaner, Japaner
RR, Ferrari, Koenigsegg
Kanske redan innan årsskiftet finns det så många trevliga alternativ till Tesla att de inte är självklar herre på täppan.
Laddinfra utökas även av andra. Destinationsladdning inte minst och är det som, när det finns överallt, kommer att stå för huvuddelen av laddning förutom hemmaladdning.
Vi får tacka Tesla för att de visade att elbil inte bara var något övergående i automobilens barndom i början på 1900 utan även i början på 2000 talet. Men någon soloföreställning blir det inte längre.
Vi får tacka Tesla för att de visade att elbil inte bara var något övergående i automobilens barndom i början på 1900 utan även i början på 2000 talet. Men någon soloföreställning blir det inte längre.
Soloföreställning eller inte, Tesla lär ta iallafall 10-20% av den totala marknaden för fordon efter 2030. Kan tänka mig större delen av resterande tar kinesiska märken.