Nope, allt gick in utan att fälla säten. La inget "under luckan" heller.
Lösa den ekonomiska ekvationen.
Moderator: Redaktion
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
-
Här är tre från äldre trådar på forumet:Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:32Oj, tre barn alltså?Skyltspurtaren skrev: ↑18 jul 2023 23:51Hur långt kör du per år? Lägg in minskad kostnad för bränsle och service i kalkylen. Totala kostnaden för Passaten kan visa sig att den är högre än vad man initialt tror. På en ny bil har du dessutom bara halvförsäkring. PS. Kolla lastutrymmet där fram med
Hälsningar
/Model 3-ägaren med tre barn
Får ni in tex en sulky därbak? [...
För fem år sen fanns det en sulky som hette Babyzen Yoyo. Den el. ngt liknande kanske finns även idag. Se t.ex här (med bild):
viewtopic.php?p=258885#p258885
För ~3 år sen fanns det en sulky som hette Easy fly lux. Kanske också finns idag. Se t.ex här:
viewtopic.php?p=322283#p322283
Beemoo Easy Fly. Kanske också finns idag. Se t.ex här (med bild):
viewtopic.php?p=322274#p322274
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Hur resonerar du kring batteriet?
Teslas batterigaranti går ut efter åtta år.
Batteriet kommer leva mycket längre än bilen.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 16:47Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Vi hade också möjligheten att gå in med en större kontantinsats och kommer att ha betalt av lånet på fem år. Det gör att vår avbetalning hela tiden ”ligger före” restvärdet om vi skulle vilja byta bil tidigare.
Är du orolig så sälj bilen innan den är 8 år.
Annars går batteriet på försäkringen om du kör med TryggHansa
MYP -22 | MIB | svart/svart
Menar du att TH skulle stå för eventuella batterikostnader efter åtta år?Toja skrev: ↑19 jul 2023 17:02Batteriet kommer leva mycket längre än bilen.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 16:47Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
Är det så att man inte riktigt vet hur det kommer bli med värdet på elbilar efter att garantin gått ut på batteriet?
Så ör det absolut, se värdet som väldigt lågt då skulle jag säga. Med erfarenhet kommer nog värdet blir stabilare och då troligen högre.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Bäst att kolla villkoren väldigt noga innan man förlitar sig på det.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 17:18Menar du att TH skulle stå för eventuella batterikostnader efter åtta år?Toja skrev: ↑19 jul 2023 17:02Batteriet kommer leva mycket längre än bilen.Kenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 16:47Vi köpte Passaten för runt fem år sedan, då var den runt två år gammal har jag för mig.flipmac skrev: ↑19 jul 2023 12:14Att äga en bil i bara tre år och byta ofta är det dyraste sättet att äga bil. Går ni dessutom från en Passat värd 125k gissar jag att ni haft den längre än 3 år? Alternativt inte köpt en ny bil. Jag räknar med att ha vår Model y (privatköpt med lån) länge. Alltså uppemot 10 år. Då är restvärdet mindre intressant och allt över 0 är en bonus. Å andra sidan kommer jag kunna räkna hem runt 300 000 kr i bränslebesparing i vårt fall.
”Efter tre år anser Trygg-Hansa att en fjärdedel av batteriet är förbrukat, efter sju år görs ett åldersavdrag på 75%.”
Mer här: https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/
Model Y LR AWD -24
Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
Enligt car.info har en model 3 542l bagage bak. Att du då fick in 440l är ju inte så konstigt.
Galet att det står att vår Passat tar 650l och M3 som kändes som mini när vi kikade in där bak tar 630l.
Räknas det med baksätet nerfällt?
Räknas det med baksätet nerfällt?
-
Är utrymmet över insynsskyddet inräknat i de 650l på Passaten?
Jag tycker så klart det är väldigt synd att M3 inte finns i en version med halv- eller helkombilucka. Men det är som det är...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Tolkade det först som vanliga sopsäckar, men du menar förstås såna platta man köper på Maxi osv. Imponerande. När jag köpt säckar har jag fått massor med luft pga att jag lagt dem omlott vilket är ineffektivt. Ställde du dem på högkant måhända? Det kanske kan funka.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
630L totalt
542L bak
88L fram
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Restvärde är ingen höjdare när räntan är hög. Tog ett lån med restvärde på den förra bilen vi hade. Gjorde ingen ordentlig analys av det när jag köpte bilen. När jag kollade lite på siffrorna efter ett år, så hade jag nästan bara betalt ränta och amorterat väldigt lite.
Inget mer sånt för min del - betalar hellre av lånet med högre månadskostnad. Nu med höga räntor puttar jag in så mycket för extra jag kan. Knappt nån ränta på sparkontot och hög ränta på billånet - då är det bästa sparandet att amortera (förmodligen vettigt i alla fall)
Inget mer sånt för min del - betalar hellre av lånet med högre månadskostnad. Nu med höga räntor puttar jag in så mycket för extra jag kan. Knappt nån ränta på sparkontot och hög ränta på billånet - då är det bästa sparandet att amortera (förmodligen vettigt i alla fall)
Model S Standard Range Raven
Som någon skrev så är det med utrymmet fram samt utrymmet under botten och sen ska det väl tilläggas att vad jag har förstått så möter inte tesla med VDA vilket är med block som är 5x10x20 cm utan jag tror dom möter all volym som om allt bagage är vätska eller luft.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Jag tycker en laddhybrid känns som ett lite halv B mellanting. Vi kör dock mestadels hemma men när vi åker hem till svärföräldrarna som bor ca 10 mil bort, utan möjlighet till laddning så är man körd om man vill köra billigt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Klokt. Tänk på att 3år med restvärde på 50% blir samma månadsamortering som 6år utan. Men det har du nog redan räknat ut.Kenneth82 skrev: ↑20 jul 2023 07:30Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det där stämmer ju inte, du glömmer att billån har 20% kontantinsats så att betala av 30% på 3 år är en lägre amortering per månad än 80% på 6 år.
Rätt. Så blir det ju.OfarligTesla skrev: ↑20 jul 2023 09:49Det där stämmer ju inte, du glömmer att billån har 20% kontantinsats så att betala av 30% på 3 år är en lägre amortering per månad än 80% på 6 år.
Här har du en långresa med en plugin hybrid, Huskvarna-Langweid am Lech i Tyskland. Tror du att det blir så mycket billigare med en elbil?Collin87 skrev: ↑20 jul 2023 09:14Hybrider har väl en plats någonstans. Klarar du dig att köra på elen mestadels så är det väl kanske inte dumt.Dafro skrev: ↑20 jul 2023 06:44På detta forum så är det du och jag mot världen med denna uppfattning eller ska jag säga insikt.nek0 skrev: ↑19 jul 2023 21:15Inte så körd kan jag tycka. 171km utan laddning 4mil 130km/t resten smal kurvig fjällvägKenneth82 skrev: ↑19 jul 2023 06:31Tack för svaret! Vi ska inte köpa förens nästa år, då kanske priserna sjunkit lite?Dafro skrev: ↑19 jul 2023 06:13
Det första året är såklart ännu högre men räkan med 50% på 3 år och ytterligare halvering på 3 år till så 25% kvar efter 6 år så är du på den säkra sidan. Om jag vore du så skulle jag kolla på en laddhybrid om du kör mestadels hemma, blir garanterat billigare än de flesta elbilar, jag tycker att dom ör för dyra nu. Finns begagnade, tex en Kia Ceed kombi 1 är gammal för ca 300 kkr. Såg att du testat Kia och inte tyckte den var så trevlig men det ör bara ett förslag. Denna är lite mindre än passat men bagaget är större än man tror, och 7 års garanti är inte dumt. Räntan är rätt hög nu så då är det skönt att inte låna mer än nödvändigt. 8% är inte ovanligt på billån nu, ränta på 200 kkr ger 1300 per månad mot 3300 för 500 kkr. Värdeminskning 150 000 på 3 år ger 4166 per månad plus ränta 1300 och försäkring kostar 2000 per år plus service som jag inte har koll på men tror den landar på 3000. Detta ger en månadskostnad på knappt 5000 per månad, teslan kommer bli markant högre. Kolla även upp försäkringen på teslan, har sett exempel här som är rejält höga.
Men riktiga långresor blir ju inte billiga. Fossilmotorn ska ju trots allt flytta på mer vikt också.
Sen är jag ju lite orolig att det kan bli onödigt dyrt med 2 drivlinor när dom börjar bli till åren.
Dock är ju en ny hybrid dessutom uppe och nosar på elbilspriser nu, vilket gör att jag tycker det enda vettiga är en begagnad hybrid om man vill börja där innan man tar steget till ren el.
Du har helt rätt att man inte ska köpa en ny plugin hybrid om priserna ska vara som de är idag. Man sparar inte många kronor på att köpa en ny plugin idag.