Det framgår inte av specifikationerna, så jag tror inte det.
Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Luftfjädring är ju grymt , om det inte var för den fulla orange färgade interiören, men som tjänstebil är den ju intressant om man tänker komfort.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Alrik är bra snurrig ibland. Han "demonstrerar" hur snabbt och enkelt man kan slå på full defroster, varningsblinkers osv med fysiska snabbknapparna men klagar sedan på hur lång tid det tar att gå in i menyerna för att göra samma sak. Påstår att man måste "in i skärmen" i stället för att helt sonika slå av vad han precis slagit på, varningsblinkerrs, fläkt osv, med samma fysiska knappar han precis tryckt på
Zeekr håller på med utprovning och test av dragkrok och "strävar efter att göra denna tillgänglig så snart som möjligt".
Zeekr håller på med utprovning och test av dragkrok och "strävar efter att göra denna tillgänglig så snart som möjligt".
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Haha! Jag reagerade också på det Även på att han tycker den är bättre än P2 eftersom den är större. Jag hade kunnat vara intresserad av den som ersättare till min P2 om det hade varit det omvända förhållandet. Många elbilar är för stora. Jag hade hoppats på P4 men samma där.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ja, den där föreställningen att större bilar alltid, ovillkorligt är värda mer pengar är seg.lawe skrev: ↑18 jul 2023 11:09Haha! Jag reagerade också på det Även på att han tycker den är bättre än P2 eftersom den är större. Jag hade kunnat vara intresserad av den som ersättare till min P2 om det hade varit det omvända förhållandet. Många elbilar är för stora. Jag hade hoppats på P4 men samma där.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Någon som har detaljkoll på skillnaderna mellan modellerna?
Är skillnaden mellan Privilege och Performance
- luftfjädring
- kontrasttak
- Yamaha-stereo
- massagestolar
- bättre luftrening
För 50' låter det värt. I synnerhet om man, som jag, ändå hade valt vit med kontrasttak, då blir det 40.000 för ovan...
Någon som förbeställt?
Är skillnaden mellan Privilege och Performance
- luftfjädring
- kontrasttak
- Yamaha-stereo
- massagestolar
- bättre luftrening
För 50' låter det värt. I synnerhet om man, som jag, ändå hade valt vit med kontrasttak, då blir det 40.000 för ovan...
Någon som förbeställt?
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 03 maj 2022 04:21
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Kör idag en C40 och från vad jag läst och sett hittills börjar jag känna mig lite sugen på att byta till en Zeekr 001 men det är lite för tidigt att fatta beslutet ännu, blir till att avvakta lite grann för att få mer info och lite tester av produktionsbilar.
För mig känns det som en uppgradering för samma pengar....
För mig känns det som en uppgradering för samma pengar....
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2297
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Zeekr har annonserat en ny prestandavariant av Zeekr001 som har suffixet FR som ryktas ha fyra elmotorer.
Kaxig reklam. "Plaid is dull".
Kaxig reklam. "Plaid is dull".
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Den går att provköra från och med idag.
https://www.zeekr.eu/sv-se/test-drive
Trevlig bil. Inte en sportbil, men mycket följsam, den kör dit man vill och var väldigt direkt i styrning och på gasen. Åtminstone i sportläget som var det enda jag testade (30min gick fort när det var lite snack m.m., kanske blev 10min körning på banan).
Blå/vita inredningen var mycket fräsch. Första intrycket var att den kändes väldigt premium. Inredningen kändes mycket Audi-mockaklädsel.
Det blev som sagt endast en snabb genomgång och inte så många nackdelar visade sig, men nån liten mjukvarubugg och rattknapparna var inte de mest responsiva. Förarstolen hade mått bra av en dynförlängare/ett extrastöd. Jag vet inte om det går att justera, men det hade gärna få vara lite mee motatånd i ratten. I övrigt inget som inte framgår av videos/recensioner. Extremt komfortabel för 4 personer med lite för stort utrymme i baksätet, de skulle gjort det skjutbara för större bagage...
Prisvärd bil att köpa om service och reservdelar går att lösa till vettig kostnad. Men är det en volymbil i Kina så är det nog inget problem. Hoppas även på bra självkörning, men det verkar ju många tro på.
Takboxmöjlighet kan vara svårt pga takutformning, men klämfästen kan ju funka. Blir nog märklig vinkel dock.
Förhandsbokning får ligga kvar till finansieringsalternativen kommer. Hoppas även priser justeras som i Kina med -10%.
Enligt mig inte jämförbar med M3, möjligtvis med MY men mer MS, och mer med Q8 än MEB-bilarna (ID4, Q4 etc). Skulle säga en låg Q8 sportback S-line...
https://www.zeekr.eu/sv-se/test-drive
Trevlig bil. Inte en sportbil, men mycket följsam, den kör dit man vill och var väldigt direkt i styrning och på gasen. Åtminstone i sportläget som var det enda jag testade (30min gick fort när det var lite snack m.m., kanske blev 10min körning på banan).
Blå/vita inredningen var mycket fräsch. Första intrycket var att den kändes väldigt premium. Inredningen kändes mycket Audi-mockaklädsel.
Det blev som sagt endast en snabb genomgång och inte så många nackdelar visade sig, men nån liten mjukvarubugg och rattknapparna var inte de mest responsiva. Förarstolen hade mått bra av en dynförlängare/ett extrastöd. Jag vet inte om det går att justera, men det hade gärna få vara lite mee motatånd i ratten. I övrigt inget som inte framgår av videos/recensioner. Extremt komfortabel för 4 personer med lite för stort utrymme i baksätet, de skulle gjort det skjutbara för större bagage...
Prisvärd bil att köpa om service och reservdelar går att lösa till vettig kostnad. Men är det en volymbil i Kina så är det nog inget problem. Hoppas även på bra självkörning, men det verkar ju många tro på.
Takboxmöjlighet kan vara svårt pga takutformning, men klämfästen kan ju funka. Blir nog märklig vinkel dock.
Förhandsbokning får ligga kvar till finansieringsalternativen kommer. Hoppas även priser justeras som i Kina med -10%.
Enligt mig inte jämförbar med M3, möjligtvis med MY men mer MS, och mer med Q8 än MEB-bilarna (ID4, Q4 etc). Skulle säga en låg Q8 sportback S-line...
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Efter provkörning av bägge AWD modellerna instämmer jag helt att bilarna är mycket trevliga.Eldsig skrev: ↑15 aug 2023 20:17Den går att provköra från och med idag.
https://www.zeekr.eu/sv-se/test-drive
Trevlig bil. Inte en sportbil, men mycket följsam, den kör dit man vill och var väldigt direkt i styrning och på gasen. Åtminstone i sportläget som var det enda jag testade (30min gick fort när det var lite snack m.m., kanske blev 10min körning på banan).
Blå/vita inredningen var mycket fräsch. Första intrycket var att den kändes väldigt premium. Inredningen kändes mycket Audi-mockaklädsel.
Det blev som sagt endast en snabb genomgång och inte så många nackdelar visade sig, men nån liten mjukvarubugg och rattknapparna var inte de mest responsiva. Förarstolen hade mått bra av en dynförlängare/ett extrastöd. Jag vet inte om det går att justera, men det hade gärna få vara lite mee motatånd i ratten. I övrigt inget som inte framgår av videos/recensioner. Extremt komfortabel för 4 personer med lite för stort utrymme i baksätet, de skulle gjort det skjutbara för större bagage...
Prisvärd bil att köpa om service och reservdelar går att lösa till vettig kostnad. Men är det en volymbil i Kina så är det nog inget problem. Hoppas även på bra självkörning, men det verkar ju många tro på.
Takboxmöjlighet kan vara svårt pga takutformning, men klämfästen kan ju funka. Blir nog märklig vinkel dock.
Förhandsbokning får ligga kvar till finansieringsalternativen kommer. Hoppas även priser justeras som i Kina med -10%.
Enligt mig inte jämförbar med M3, möjligtvis med MY men mer MS, och mer med Q8 än MEB-bilarna (ID4, Q4 etc). Skulle säga en låg Q8 sportback S-line...
Känns som genomgående hög kvalitet, väl ihop skruvad med fin materialkänsla och gott om utrymme kupé samt bagage.
Fin att köra, bra respons gas/styrning (lite lugnare än Tesla) tyst, bekväm med en del tyngd utan att kränga runt allt för mycket.
Privielege modellens luftfjädring var härlig och uppskattar att kunna sänka för att komma lite närmare backen samt höja vid behov. Vanliga fjädringen var också riktigt bekväm och väl avvägd sport/komfort (körning på bana enbart så enbart en indikation).
Jämfört med M3P daily driver är det mycket mer Model S känsla på bilen men utan att kännas som ett skepp (komfort/upplevd kvalitet i paritet med tyskarna).
Mycket fina bilar som sagt med hög komfort, kvalitetskänsla med goda utrymmen och fin prestanda.
Sett till vad man får för pengarna är prislappen också oslagbar.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Om den inte var så ful... och kinesisk...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Polestar 4 är ju egentligen snyggare än Z001, men är den värd att vänta på? Fel tråd om man vill välja P4 kanske, men de lär ha för- och nackdelar (subjektiva) men vilken är mest pang för pengarna och vilken får bäst TCO?
Ta fram spåkulan och vägled mig tack. Ioniq5:an är på väg ut på marknaden.
Ta fram spåkulan och vägled mig tack. Ioniq5:an är på väg ut på marknaden.
-
- Inlägg: 5692
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ioniq 6.
Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Nja, menade min egen I5 och 6:an är för tråkig ersättare.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Väldigt intressant som tjänstebil
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag hade garanterat valt en P4, tycker den är mycket snyggare samt 13 cm kortare (för mig är 001 onödigt lång). Tror priset kommer vara lite högre än för 001, P4 LRSM börjar nog på drygt 700k och LRDM strax under 800k gissar jag, plus tillval. Det beror såklart på hur bråttom du har, P4 lär inte levereras förens till sommaren 2024.Eldsig skrev: ↑28 aug 2023 23:26Polestar 4 är ju egentligen snyggare än Z001, men är den värd att vänta på? Fel tråd om man vill välja P4 kanske, men de lär ha för- och nackdelar (subjektiva) men vilken är mest pang för pengarna och vilken får bäst TCO?
Ta fram spåkulan och vägled mig tack. Ioniq5:an är på väg ut på marknaden.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Tycker Zeekr är riktigt snygg, men lite ”fel” proportioner från c-stolpen och bak.
Tycker inredningen är snygg, hade jag inte vetat vad det var för bil hade jag direkt trott på Cupra.
Men räckvidd och övriga prestanda är väldigt tilltalande.
Tycker inredningen är snygg, hade jag inte vetat vad det var för bil hade jag direkt trott på Cupra.
Men räckvidd och övriga prestanda är väldigt tilltalande.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ja, storleken är också en faktor. De har sagt från 600k väl? Tänkte mig en hyfsat välutrustad LRDM för 800, annars blir den lite för dyr jämfört med 001. Iofs kommer kanske TCO att bli bättre pga bättre andrahandsvärde.toppo skrev: ↑29 aug 2023 06:51Jag hade garanterat valt en P4, tycker den är mycket snyggare samt 13 cm kortare (för mig är 001 onödigt lång). Tror priset kommer vara lite högre än för 001, P4 LRSM börjar nog på drygt 700k och LRDM strax under 800k gissar jag, plus tillval. Det beror såklart på hur bråttom du har, P4 lär inte levereras förens till sommaren 2024.Eldsig skrev: ↑28 aug 2023 23:26Polestar 4 är ju egentligen snyggare än Z001, men är den värd att vänta på? Fel tråd om man vill välja P4 kanske, men de lär ha för- och nackdelar (subjektiva) men vilken är mest pang för pengarna och vilken får bäst TCO?
Ta fram spåkulan och vägled mig tack. Ioniq5:an är på väg ut på marknaden.
Hoppas Zeekr sänker med 10% innan lansering här (som de precis gjort i Kina).
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
De har sagt 60 000 € vilket som bekant är 700 tkr idag. Med tanke på att P2 LRDM med Plus & Pilot kostar 759 tkr och P3 LRDM med Plus & Pilot kostar 970 tkr så tror jag att P4 LRDM med Plus & Pilot kommer hamna mittemellan på ca 860 tkr. Baserat på det känns det ganska troligt att P4 LRSM utan utrustning startar på 699 tkr, 90 tkr mer än P2 LRSM. Med tanke på att Polestar är mer etablerat varumärke än Zeekr i Sverige tror jag de kan ta lite högre pris.Eldsig skrev: ↑29 aug 2023 19:51Ja, storleken är också en faktor. De har sagt från 600k väl? Tänkte mig en hyfsat välutrustad LRDM för 800, annars blir den lite för dyr jämfört med 001. Iofs kommer kanske TCO att bli bättre pga bättre andrahandsvärde.toppo skrev: ↑29 aug 2023 06:51Jag hade garanterat valt en P4, tycker den är mycket snyggare samt 13 cm kortare (för mig är 001 onödigt lång). Tror priset kommer vara lite högre än för 001, P4 LRSM börjar nog på drygt 700k och LRDM strax under 800k gissar jag, plus tillval. Det beror såklart på hur bråttom du har, P4 lär inte levereras förens till sommaren 2024.Eldsig skrev: ↑28 aug 2023 23:26Polestar 4 är ju egentligen snyggare än Z001, men är den värd att vänta på? Fel tråd om man vill välja P4 kanske, men de lär ha för- och nackdelar (subjektiva) men vilken är mest pang för pengarna och vilken får bäst TCO?
Ta fram spåkulan och vägled mig tack. Ioniq5:an är på väg ut på marknaden.
Hoppas Zeekr sänker med 10% innan lansering här (som de precis gjort i Kina).
Visst kan det bli så att Polestar sänker priserna rakt av med 10% baserat på dålig efterfrågan, men leveranstiden på en P2 i konfiguratorn flyttas ständigt framåt, nu uppskattas leverans i januari-februari. Stämmer den leveranstiden så verkar Polestar trots allt sälja ganska bra globalt i förhållande till vad de tillverkar.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Du har såklart rätt, en maxad P2 landade tom på 858k. Då känns 100-200k lägre pris och 9-ish månaders tidigare leverans rätt ok om finansieringen är bra (Tesla-bra? 2,99%).toppo skrev: ↑29 aug 2023 20:36De har sagt 60 000 € vilket som bekant är 700 tkr idag. Med tanke på att P2 LRDM med Plus & Pilot kostar 759 tkr och P3 LRDM med Plus & Pilot kostar 970 tkr så tror jag att P4 LRDM med Plus & Pilot kommer hamna mittemellan på ca 860 tkr. Baserat på det känns det ganska troligt att P4 LRSM utan utrustning startar på 699 tkr, 90 tkr mer än P2 LRSM. Med tanke på att Polestar är mer etablerat varumärke än Zeekr i Sverige tror jag de kan ta lite högre pris.Eldsig skrev: ↑29 aug 2023 19:51Ja, storleken är också en faktor. De har sagt från 600k väl? Tänkte mig en hyfsat välutrustad LRDM för 800, annars blir den lite för dyr jämfört med 001. Iofs kommer kanske TCO att bli bättre pga bättre andrahandsvärde.toppo skrev: ↑29 aug 2023 06:51Jag hade garanterat valt en P4, tycker den är mycket snyggare samt 13 cm kortare (för mig är 001 onödigt lång). Tror priset kommer vara lite högre än för 001, P4 LRSM börjar nog på drygt 700k och LRDM strax under 800k gissar jag, plus tillval. Det beror såklart på hur bråttom du har, P4 lär inte levereras förens till sommaren 2024.Eldsig skrev: ↑28 aug 2023 23:26Polestar 4 är ju egentligen snyggare än Z001, men är den värd att vänta på? Fel tråd om man vill välja P4 kanske, men de lär ha för- och nackdelar (subjektiva) men vilken är mest pang för pengarna och vilken får bäst TCO?
Ta fram spåkulan och vägled mig tack. Ioniq5:an är på väg ut på marknaden.
Hoppas Zeekr sänker med 10% innan lansering här (som de precis gjort i Kina).
Visst kan det bli så att Polestar sänker priserna rakt av med 10% baserat på dålig efterfrågan, men leveranstiden på en P2 i konfiguratorn flyttas ständigt framåt, nu uppskattas leverans i januari-februari. Stämmer den leveranstiden så verkar Polestar trots allt sälja ganska bra globalt i förhållande till vad de tillverkar.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Vi får väl se. Trots att bilen är lite bred lade jag precis en bokning på en maxutrustad 001, nu hoppas jag bara innerligt på en vettigt utformad semiautomatisk dragkrok typ PS2. Vi får väl se hur det ser ut när väl bilen börjar levereras…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 862
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Nya Zeekr FR = 0-100 på 2,07 sekunder
I filmen körs ett dragrace mot Plaid och Porsche 918 spyder.
I filmen körs ett dragrace mot Plaid och Porsche 918 spyder.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022