Laddning vs förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Laddning vs förbrukning

Inlägg av Pontus »

Dom säger ju att snabbladdning är skadligt för batteriet. Men frågan blir ju då hur skadligt är det att ta ut 3,5 så mycket effekt urbatterietnär man kör, om än under kortare stunder?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1532
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Laddning vs förbrukning

Inlägg av kenjon »

Det är just tiden som är avgörande. Det rör sej ju om några sekunder jämfört med timmar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6040
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddning vs förbrukning

Inlägg av AAKEE »

Ingen fara.

Litiumbatterier tål urladdning bättre än laddning.
Dessutom är det just att körning blir under kortare stunder. Det blir inte så ofta 1 minut med 400kW output. Laddning med 250kW kan ju faktiskt bli en stund innan den är under 150kW.

Cykler överlag sliter ganska lite, för normalbilisten.

Om man laddar likadant men en bil gubbkörs och den andra ideligen körs på bana med högt effektuttag kommer man nog kunna se en skillnad i degradering men sannolikt inte jättemycket.

Supercharging kommer sannolikt slita mer än hårdkörning så länge man inte alltid har bilen på racerbana.

Den allra största delen av batterislitaget kommer vara calendar aging för de allra flesta.

Jag använde effekten relativt ofta i min M3P, hade trots det rätt liten degradering efter 6600 mil / 2 1/2 år. Jag ”sparade” mycket mer calendar aging än jag orsakade cyclic aging med hög effekt.

Däckskontot märker av högt effektuttag dock 😬
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3701
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning vs förbrukning

Inlägg av Niklas Z »

Tar man ut 250 kW ur batteriet blir det en rejäl acceleration, kanske 50-180 km/h i cirka 10 sekunder. Såvida man inte kör på bana lär den sortens effektuttag vara sällsynta.
Man kan också jämföra med 40 mils motorvägskörning. Det kanske drar 70 kWh och tar knappt 4 timmar. Då får vi en genomsnittlig effekt på cirka 17-18 kW. Normal körning kräver inte mycket effekt och de tillfällen man verkligen utnyttjar bilens fulla effekt är så korta och det är så glest mellan dem att påverkan inte blir så stor.
Håller med AAKEE att däckskontot påverkas påtagligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6040
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddning vs förbrukning

Inlägg av AAKEE »

Ska man dra den kemiska biten så får man lithium plating när man snabbladdar batteriet.
Det är det som ger det största slitaget. Lithiumplating bygger upp klumpar med lithium som ger kortslutning långsiktigt.
Riktigt dåligt för batterierna och jag förvärmer alltid helt och hållet för att ladda med varmt batteri. Lithium plating minimeras med ordentlig förvärmning.

Såvitt jag minns får man inte lithium plating av hög ström i urladdning utan mer normal degradering (bygger på SEI tex).

Gasa och var glad, snabbladda bara förvärmt och inte alltid SuC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar