Nu har vi sovit i bilen tre nätter på en vecka. Har funkar utmärkt!
Nu står jag vid superladdare i Uddevalla och har laddat upp bilen efter att sovit i den. O c h j a g f å r i n t e i g å n g b i l e n.
Tesla säger att det ser ut som 12v-batteriet är slut. Jag har köpt hjälpstartsbatteri på Biltema, men lyckas inte ändå starta bilen, samma meddelanden. Funderar på att själv byta batteriet m det inte är krångligt.
Jag trodde att AC när bilen är avstängd gick på stora batteriet. Annars hade den ju inte kunnat vara igång flera timmar mitt på dagen.
verkar som 12v klarar 3-4 år men frågan är vad man får för 12 v batteri när man byter? Nytt uppgraderat? Ngn som vet?
Jag tror att jag fick ett likadant 12V-batteri till min Model 3. Nu fick jag ju mitt på garanti, men jag tror inte att det är så dyrt annars heller. Dessutom varnade ju bilen innan när det var dags att byta så det var bara att lägga ett serviceärende i appen.
Nya Tesla-bilar har dock ett 15V-litiumbattteri som ska hålla mycket längre sägs det.
Det innebär att vi som har bly får bly igen?
Med samma livslängd på cirka 3 år?
I mitt och mångas fall får man alltså ingen förvarning
utan 12v bara lägger av med bärgning som följd.
Konstigt att Tesla inte är bättre på det 12v än andra märken när dom ligger så mycket före i all annan teknik.
Det visade sig att bilen hade runt 14v i batteriet, men bilen och tesla sa ändå att det behövde bytas. Så nu på väg till service i fel del av landet. Får hoppas det går någorlunda fort att åtgärda så jag kan åka hem igen.
Men för länge fram - går hundläge/camp mode på stora batteriet? Så när detta är lagat kan man campa igen (eller speciellt lämna hunden i bilen) utan att oroa sig.
Men för länge fram - går hundläge/camp mode på stora batteriet? Så när detta är lagat kan man campa igen (eller speciellt lämna hunden i bilen) utan att oroa sig.
Lilla batteriet laddas kontinuerligt från det stora batteriet.
12V uttaget är påslaget när bilen är vaken, d.v.s. när Sentry, Campmode eller Dogmode är på.
Men för länge fram - går hundläge/camp mode på stora batteriet? Så när detta är lagat kan man campa igen (eller speciellt lämna hunden i bilen) utan att oroa sig.
Lilla batteriet laddas kontinuerligt från det stora batteriet.
12V uttaget är påslaget när bilen är vaken, d.v.s. när Sentry, Campmode eller Dogmode är på.
Säker på att det laddas kontinuerligt och inte bara när man kör bilen, som det verkar som de flesta andra elbilar gör och det är väl därför 12v tar stryk nör man kör mycket ac eller värme nör bilen står still. Behöver ladda vårt 12v batteri i vår leaf minst en gång per år, oftast förebyggande innan vintern kommer. Ska bil spännande och se hur det blir i BMWn där man inte kan/får öppna huven, får lite lust att försöka dra slut det batteriet för att få höra hur dom tänkt där.
Men för länge fram - går hundläge/camp mode på stora batteriet? Så när detta är lagat kan man campa igen (eller speciellt lämna hunden i bilen) utan att oroa sig.
Lilla batteriet laddas kontinuerligt från det stora batteriet.
12V uttaget är påslaget när bilen är vaken, d.v.s. när Sentry, Campmode eller Dogmode är på.
Säker på att det laddas kontinuerligt och inte bara när man kör bilen, som det verkar som de flesta andra elbilar gör och det är väl därför 12v tar stryk nör man kör mycket ac eller värme nör bilen står still. Behöver ladda vårt 12v batteri i vår leaf minst en gång per år, oftast förebyggande innan vintern kommer. Ska bil spännande och se hur det blir i BMWn där man inte kan/får öppna huven, får lite lust att försöka dra slut det batteriet för att få höra hur dom tänkt där.
Ja, hos några andra elbilar och flera hybrider laddas bara batteriet under körning
Min XC60 (ICE) fick jag underhållsladda en gång i veckan. Den bränsledrivna värmaren drog mer ström än vad som hann laddas under korta körningar. Skönt att slippa det nu när man kör Tesla.
Tesla laddar 12V-batteriet hela tiden som bilen är vaken. Kikar man på hur spänningen beter sig så ser det ut som en pulserande ström med stundtals ganska hög spänning för ett blybatteri.
Att blybatterierna ger sig efter 3-4 år verkar vara standard. Beror troligen på hur 12V-batteriet laddas, samt att blybatterier helst ska hållas helt fulla (100%). När laddningen sjunker till runt 50% eller lägre far de illa.
Jag vet några fall med tex Renault Zoe där 12V-batteriet haft problem och behövt bytas så det är med all säkerhet inte bara Tesla.
Nya bilar kommer med lithiumbatterier som mår relativt bra med alla laddningsnivåer.
Med dessa kommer troligen problemet vara löst.
Hmm…
Bör jag byta mitt nästan 4.5 år gamla 12V batteri i förbyggande syfte?
Någon sade att man kan se batterispänning i servicemenyn, men det hittar jag inte.
12v laddas väl bara med soc över 20%. Så kör man mycket AC med soc under 20% så kanske 12v kan ta stryk.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
12v laddas väl bara med soc över 20%. Så kör man mycket AC med soc under 20% så kanske 12v kan ta stryk.
Det stämmer inte alls.
Jag har sett laddning av 12V till 0%.
Så länge bilen är vaken laddas 12V-batteriet, när bilen stönger ned pga låg SOC i HV-batteriet slutar bilen ladda 12V.
För att mäta den riktiga spänningen (= laddningsnivån) i 12V batteriet måste du troligen ha frunken öppen och låta bilen sova och då mäta på batteriet.
Är bilen vaken laddas 12V och den spänningen du mäter är trickle-chargingen från bilens laddsyatem av 12V.
12v laddas väl bara med soc över 20%. Så kör man mycket AC med soc under 20% så kanske 12v kan ta stryk.
Det stämmer inte alls.
Jag har sett laddning av 12V till 0%.
Så länge bilen är vaken laddas 12V-batteriet, när bilen stönger ned pga låg SOC i HV-batteriet slutar bilen ladda 12V.
För att mäta den riktiga spänningen (= laddningsnivån) i 12V batteriet måste du troligen ha frunken öppen och låta bilen sova och då mäta på batteriet.
Är bilen vaken laddas 12V och den spänningen du mäter är trickle-chargingen från bilens laddsyatem av 12V.
Ok tack för info.
Skall testa det.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
12v laddas väl bara med soc över 20%. Så kör man mycket AC med soc under 20% så kanske 12v kan ta stryk.
Det stämmer inte alls.
Jag har sett laddning av 12V till 0%.
Så länge bilen är vaken laddas 12V-batteriet, när bilen stönger ned pga låg SOC i HV-batteriet slutar bilen ladda 12V.
För att mäta den riktiga spänningen (= laddningsnivån) i 12V batteriet måste du troligen ha frunken öppen och låta bilen sova och då mäta på batteriet.
Är bilen vaken laddas 12V och den spänningen du mäter är trickle-chargingen från bilens laddsyatem av 12V.
Ok tack för info.
Skall testa det.
Ett fulladdat fräscht 12V bilbatteri som är obelastat håller runt 12.8V när spånningen fått stabilisera sig efter laddning.
Bilen laddar med runt 14 V så ser du mer än 12.8 får det ström av HV-batteriet.
Är det lägre än 12.5-ish trots full laddning börjar det vara trött.